Är jag överdrivet överbeskyddande???

M

monki65

Trodde aldrig jag skulle känna så här, men min snart 16-årige son har träffat en tjej genom en kompis syster. Tjejen är 13 år, o bor 8 mil från oss, men har mor- o farföräldrar i vår kommun. Nu tjatar sonen att han vill att tjejen ska sova över här, men jag har sagt nej, han har tjatat om att han vill åka hem till henne o sova över hos henne, enligt honom så får han för hennes mamma.
Jag har träffat tjejen när hon var hemma hos oss med kompisen, o jag har absolut inget emot henne.

Jag tycker det är för tidigt, hon är inte "byxmyndig", o när vi diskuterat blommor o bin, så säger sonen att han vet vart gränsen går osv. Där känns han väldigt mogen o jag vill inget hellre än att lita på honom att inget ska hända. MEN, jag känner ändå oro, det finns ju trots allt allt för många tonårsgraviditeter. Nu vet jag inte hur allvarligt det är med tjejen, men jag ser att sonen gillar henne mycket, o jag känner mig som en elak kärring som säger nej.....

Själv skulle jag aldrig låta min 13-åriga dotter sova hos en kille jag knappt känner, men det är ju jag. Är jag överdrivet överbeskyddande o gammalmodig?

Sv: Är jag överdrivet överbeskyddande???

Om dom ligger med varandra så gör dom det vare sig dom får bo hos varandra eller ej.

Ovanstående skribent har ju rätt.
Men jag förstår dina funderingar. Flickan är ju kanske lite väl ung. Å andra sidan: är de kära och trivs ihop så kommer de göra vad de vill ändå. Om det innebär sex så får du helt enkelt lita på att din son och tjejen är mogna nog att tänka på skydd. Om det innebär att de vill vänta så väntar de.

Man kan ju vara ihop och sova över utan att ha samlag. Första killen jag sov med hade jag INTE sex med. Det dröjde ytterligare ett år innan jag var redo.

Om dom ligger med varandra så gör dom det vare sig dom får bo hos varandra eller ej.

Så bara för att man tror att det är det dom gör så ska man låta dom hållas eller :grin::cool:

Själv hade jag aldrig accepterat att någon i den åldern hade sovit över hos sin pojk/flickvänn. Det finns gränser och det är upp till den som är vuxen att sätta dessa gränser. Och samma regler för döttrar som söner ;)

Du har ingen möjlighet att låta dom sova i olika rum?
Det fick jag och mitt ex göra (då var jag ändå 17 och han 19).

Tala om att han gör sig skyldig till brott om han ligger med henne då hon är minderårig...

Jag var 15 när jag sover över hos min första pojkvän och han hos mig. Inget stopp där.

Som övriga sagt, sex sker inte bara vid övernattningar, lämna dom ensamma när du går till affären i 20 min så kan dom göra det då, eller så går dom ut en runda.

Jag hade blivit oerhört besviken på mina föräldrar om jag inte fick sova över för dom ansåg jag/partnern var för unga för sex.
Jag har sovit över hos vänner sen jag var yngre och flera killar sen jag var 15.
Jag har haft sex minst lika ofta när vi bara setts över dagen än när man sover över bara.

Dessutom 8 mil tar nästan 1 timme att köra och att hindra en övernattning innebär 2 timmar körtid för föräldrarna alt. buss som tar ännu mer tid. Dessutom kostar det pengar att pendla så och då kan dom inte hitta på något vettigt direkt under dagen dom ses då minst 2 timmar läggs endast på resa.

Jattesvar situation men som de andra sager kommer de ha sex anda om de vill. Kan du inte ringa och prata med hennes mamma for att forsakra dig om att allt ar ok med overnattningen?

Forsok kolla med dem sa att de har preventivmedel ocksa.

Jag har två yngre bröder som båda gjort mycket unga tjejer gravida när de själva va i åldern 14-16 år. Som tur är har vi valfriheten att göra abort i Sverige, vilket ju är tur eftersom de INTE hade blivit lämpliga föräldrar. Men det är ju inte roligt precis...

Därför tycker jag absolut nej till att sova över! Även om din son o tjejen redan har haft/kommer ha sex som så många andra redan skrivit så kanske inte du som förälder vill hjälpa till o bidra till detta så länge hon är under 15 år? Hon hade väl möjlighet att sova över hos mor/farföräldrar? Då har de ju ändå möjlighet att träffas ändå.

Jag har själv varit 15 år (för 10 år sen) och kåt, o visst tyckte jag då att mina föräldrar var fåniga o gammalmodiga när inte min pojkvän som bodde 16 mil bort inte fick sova i mitt sovrum. Men i efterhand kan jag förstå dem o tom tycka att det var rätt. Han fick ju dock sova över men i annat rum.

Aja, det var ju bara mina åsikter men jag tycker ju att 13 år är hemskt ungt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 907
Senast: Mirre
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 157
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar