Är jag hemsk?

S

snuffo_12

Min fångponny som fick fång första gången i mars i år får fortfarande inte börja äta gräs.

Upptäckte fång tidigt, och han har aldrig blivit något större dålig. Nu går i skogshage utan gräs några timmar om dagen, som han har gjort i några månader.

Jag har inga planer på att börja släppa ut honom på gräs det närmaste heller, ev. inte förrens snön ligger.
Jag brukar säga att det är bättre att vara säker än osäker, men får höra av folk i min omgivning att det är sååååå synd om hästen som inte får äta gräs.

Vad tycker ni? Är jag hemsk eller gör jag rätt?

Sv: Är jag hemsk?

Nej det tycker jag inte. Mitt halvblod hade fång för drygt 4 år sedan och han går fortfarande inte på gräs och jag har inga planer på att låta honom göra det heller. Jag har sett alltför många hästar som fått återfall för att våga. Han får gå i stora hagen med resten av flocken från det snön kommer tills det blir för mycket gräs på våren och i övrigt går han i liten tråkig jordhage bredvid de andra. För honom fungerar det bra han verkar inte lida. Visst önskar jag att han kunde gå i flock hela året både för att det är så jag vill ha häst och för att det hade varit betydligt enklare för mig, men det är inte värt risken.

Jag tycker du gör fel. Varför inte använda betesreducerare? Det låter hädsten leva ett näst intill normalt liv, utan att därmed få i sig skadliga mängder "dåligt" gräs.

LIA

Jag tycker inte att du gör fel. Hästen lider mycket mer av ett ev nytt fånganfall, med allt vad det innebär av boxvila etc, än den gör av att inte få äta gräs.

Folk har så mycket åsikter om allt.
Jag tycker inte du gör fel.
Sist jag var på jobbet hade ena tjejen med sig sin hund. En av karlarna steker på en lövstek. Då tycker en av dom äldre damerna att nu måste hunden få något när den stått och suktat. Nej den ska inta ha något från bordet, specielt inte utan ägarens tillåtelse (kan även poängteras att hunden var dålig i magen från dagen innan när några hade ställt ner sina skålar med äppelpaj och marsansås på golvet så hunden kunde få slicka upp).

Varför blunda för att det finns andra sätt att förhindra fång än att stänga in hästen, vanligen ensam, i torftig miljö?

Det är inte bara frånvaron av gräs du dömer hästen till.

LIA

kl

Måste också säga att jag tycker du gör rätt. Bättre den får gå i skogshage och pilla i det som finns än att gå med betesreducerare (ja, jag har provat) och se allt gräs men inte kunna äta det, tycker inte det känns så "normalt hästliv" det heller...
Ponnyn jag har provat det på förstod inte alls hur hon skulle göra, blev arg och frustrerad och mådde inte alls bra.
Förutsätter förstås att den har sällskap och inte går ensam?
Och förresten, några timmar om dagen? Står den inne annars?

Senast ändrad:

Du verkar väldigt mån om hur din häst mår och jag tror nog inte du hade låtit det fortlöpa om du tyckte hästen verka må dåligt. Känns det rätt är det också oftast det, även om hästen i fråga inte får vara på samma sätt med sina vänner ena halvåret, så slipper den ialla fall ha ont. Tycker inte det är egoistiskt alls. Många har sina hästar ensamma och i fyrkantshagar stora som en box utan att dem behöver - det är fel!

Min åsikt är alltså att du gör rätt. Vill du prova något annat, som betesreducerare gör du det. Annars låter du bli :)

Så länge vi inte kan tänka som hästar, och se världen som hästar gör, kan vi bara spekulera i vad som är bra/dåligt ur hästars synpunkt. Det enda man kan göra är att titta på sin häst. Mår den bra psykiskt? Ser den fin och välmående ut (blank i pälsen, pigg i ögonen, fin i hullet etc)?

Sedan är jag lite nyfiken på vad TS (och jag också?) "dömer" sin/våra häst(ar) till? Om man ska tänka så, så "dömer" vi väl ALLA våra hästar till något? Vi "dömer" dem till att ridas. Vi "dömer" dem till att bo i stall och hagar. Vi "dömer" dem till att tävlas. Etc, etc, etc, etc. Eller?

Hästen mår inte fysiskt eller psykiskt dåligt av att inte beta färskt gräs, jag tänker som du att bättre det säkra före det osäkra.

Mina två ponnyer som inte ens haft fång går i en skogshage utan ett grässtrå. Synd om dom? Ja absolut, dom tycker livet är fruktansvärt. För att dom inte får äta gräs? Nej, för att dom inte går med flocken. Dom gångern som den ena får gå över till dom andra hästarna så är det inte beta han startar med utan drar ett busrejs med resten av flocken. Just nu går resten av flocken på en annan äng men i vanliga fall går dom jämte varandra och då vilar dom på varsin sida staketet och kliar samt busar med varandra ändå.

Jag tänker såhär, om dom går på gräs så blir dom sjuka. Då får dom förbannat ont och hamnar i box. Och för mina är inte det ett bättre alternativ.

Nej jag tycker inte att du gör fel.
Vår ena fick fång i februari i år och jag provade att släppa på gräs med betesreducerare i slutet på augusti. Efter bara någon timme så hade han ökad värme i hovarna. Han lär inte få gå på så mycket gräs mer. Hellre en frisk häst i grushage en en död häst är mitt resonemang.
Våran är pigg och glad, han har sin kompis i samma hage och hagen är såpass stor att han kan röra sig i alla gångarter om han vill. Han lider inte utav att inte få gå i gräshage vilket jag trodde att han skulle göra eftersom han alltid har njutit så mycket av att komma till sommarbetet.
Nästa sommar är min plan att han ska få gå med betesreducerare några timmar om dagen i en hage med väldigt magert gräs om han klarar det. Gör han inte det så får de fortsätta gå i sin grushage så länge han inte verkar må dåligt av det.
Skulle han bli deprimerad så får jag ta nytt beslut då.
Fördelen med vår häst är att han visar väldigt omgående om han mår dåligt eftersom han då byter skepnad från snäll gos häst till att bli en tyrann mot sin kompis.
Vår andra häst bryr sig inte alls om att hon får äta hö istället för gräs. Hon väljer hö framför gräs om hon har båda framför sig konstigt nog.

Jag tycker du gör fel. Varför inte använda betesreducerare? Det låter hädsten leva ett näst intill normalt liv, utan att därmed få i sig skadliga mängder "dåligt" gräs.

LIA

Jag har en betesreducerare hemma som ligger och väntar på att han ska börja vänjas vid gräs igen. Min mening är alltså inte att han ALDRIG ska få äta gräs igen, utan bara kanske inte i år.

Varför blunda för att det finns andra sätt att förhindra fång än att stänga in hästen, vanligen ensam, i torftig miljö?

Det är inte bara frånvaron av gräs du dömer hästen till.
LIA

Min häst går inte ensam, med några timmar menar jag cirka 8-10 timmar per dag. Alltså går han ute lika mycket/mer än vissa har sina hästar ute på vintern, bortsett från att han inte får gräs.

Jag tycker inte att du gör fel. Hästen lider mycket mer av ett ev nytt fånganfall, med allt vad det innebär av boxvila etc, än den gör av att inte få äta gräs.

Precis vad jag tänker!
Ett nytt anfall kan ev. döda honom, vi har haft det kämpigt nog med detta lilla anfall så jag ser det inte värt att stressa med gräs för honom.

kl

Måste också säga att jag tycker du gör rätt. Bättre den får gå i skogshage och pilla i det som finns än att gå med betesreducerare (ja, jag har provat) och se allt gräs men inte kunna äta det, tycker inte det känns så "normalt hästliv" det heller...
Ponnyn jag har provat det på förstod inte alls hur hon skulle göra, blev arg och frustrerad och mådde inte alls bra.
Förutsätter förstås att den har sällskap och inte går ensam?
Och förresten, några timmar om dagen? Står den inne annars?

Yes, han går ute med mitt andra sto som även hon är en fånghäst, dock utan fång för tillfället, som behöver vila lite från betet.
Han går ute 8-10 timmar om dagen, annars står han i box, ja. Mest för att stoet inte ska vara utan betet allt för mycket.

Tack för svar från er alla! Skönt att höra era åsikter!

Nej jag tycker inte att du gör fel.
Vår ena fick fång i februari i år och jag provade att släppa på gräs med betesreducerare i slutet på augusti. Efter bara någon timme så hade han ökad värme i hovarna. Han lär inte få gå på så mycket gräs mer. Hellre en frisk häst i grushage en en död häst är mitt resonemang.
Våran är pigg och glad, han har sin kompis i samma hage och hagen är såpass stor att han kan röra sig i alla gångarter om han vill. Han lider inte utav att inte få gå i gräshage vilket jag trodde att han skulle göra eftersom han alltid har njutit så mycket av att komma till sommarbetet.
Nästa sommar är min plan att han ska få gå med betesreducerare några timmar om dagen i en hage med väldigt magert gräs om han klarar det. Gör han inte det så får de fortsätta gå i sin grushage så länge han inte verkar må dåligt av det.
Skulle han bli deprimerad så får jag ta nytt beslut då.
Fördelen med vår häst är att han visar väldigt omgående om han mår dåligt eftersom han då byter skepnad från snäll gos häst till att bli en tyrann mot sin kompis.
Vår andra häst bryr sig inte alls om att hon får äta hö istället för gräs. Hon väljer hö framför gräs om hon har båda framför sig konstigt nog.

Men precis! Man får ju se på hur hästen tar det liksom! :)

Förr i tiden hade jag sagt att det inte var ett värdigt hästliv. Men sen fick jag själv en fånghäst och har fått tänka om, omvärdera vad ett värdigt hästliv kan vara. Han har hela sommaren gått i skogshage och fodrats med hö, han ser då lika glad ut som alltid :) . Hellre hö och frisk än gräs och sjuk.

Större delen av året går de flesta hästar i vanliga vinterhagar och äter hö/hösilage, jag ser inte längre det som något plågsamt att låta dem äta hö även på sommaren.

LIA

En veterinär berättade för mig att en "riktig" fånghäst får ett anfall av knäckebröd som innehåller havre... Så en betesreducerare lär väl inte hjälpa i ett sådant fall?

Vår shettis går med en sådan på sig nu (för att inte bli för fet och då körs han fem-sex ggr i veckan) och han har lärt sig precis hur han ska göra för att äta med den på...:grin:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 979
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka