Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Jag vill gärna lägga mig i lite och säga att det finns många olika varianter på det du beskriver. Man behöver inte följa en viss person/metod. Det går lika bra att blanda det bästa från många olika :)

Bara för man hittar något som är bra, ska man inte blunda för allt annat. Då går man miste om väldigt mycket! :idea:
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Håller helt med...dock har jag alltid fattat det, och har aldrig nånsin läst nåt pat parelli elelr annt NH/whatever, bara vanligt gammaldags hästvett och förståelse för hur flockdjur funkar.

Jag tycker ibland att det kan gå till överdrift med "stilar" och "sätt" och "lekar" "övningar" etc. liksom, jag tycker det är synd att sån kunskap inte lärs ut som standard och bara som 'hästkunskap' nu om tiden!

Liksom, om man förstår hästar, vilken man ju borde försöka göra om man håller på med dom...då borde man ju kunna fatta det själv egentligne utan att nån specifik "stil" berättar det för en. Det kan man ju förstå om man bara tänker lite tycker jag.

Nu lät det lite negativt not Nh och det är det egentligen inte, men jag tycker ofta att det läggs mer fokus på jsut NH än bara hästkunskap liskom, om ni förstår vad jag menar.

tex. lastning..mittsto gilalde att försöka kasta sig ut lite efter att hon klivit in, då är det ju ingen idé att hålla emot...vilket tyvärr mänga gör, ochs om dus äger, flyktkänslan blir ju abra större då plus man har inget att sätta emot en häst ädnå så varför pajja utrustning, hästens huvud och egna händer? Är ju smartare och mer logiskt att bara släppa och låta hästen vara lugn istället, för efter en eller två gånger märkte hon ju att ok...jag sitte rinte fast, och det är inte en tvingas situation så jag kan vara lugn, och nu är det inga problem. Visst, lite mer finess o träning ingick ju men i korta drag var det så.

babbel...men ajg bara tycker och önskar att sånt här vanlig hästvett lärdes ut på ridskolor mer, så det inte fanns så många clueless personer som sen MÅSTE hitta parelli eler likannde för att kunskapen inte finns där från början.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Hej du är inte mesig.
Jag talar jämt med hästarna,Och säger från bestämt men utan att skrika att Nej inte så stå nu still gubben Jag är snart klar om du hjälper till genom att stå still så går det lättare och du får en belöning.
Hästar förstår de är inte dumma,
Det hjälper inte att skrika och slå en häst eller ett annat djur.
Är du lugn så blir hästen lugn.
Lycka till.:)
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Hej du är inte mesig.
Jag talar jämt med hästarna,Och säger från bestämt men utan att skrika att Nej inte så stå nu still gubben Jag är snart klar om du hjälper till genom att stå still så går det lättare och du får en belöning.
Hästar förstår de är inte dumma,
Det hjälper inte att skrika och slå en häst eller ett annat djur.
Är du lugn så blir hästen lugn.
Lycka till.:)

:bow::bow:
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Jag är inte heller "skrikar och smäll typen" och har många gånger fått höra att jag "mesar" med min häst för att jag inte drämmer till honom med ett spö när han står och skrapar med hoven i stallgången.
Att det räcker med att jag i lugn ton säger "Goliat sluta" gick dem helt förbi..
Skulle aldrig behandla min häst så...
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Det där är så typiskt. Varför skulle hästen skrapa mindre om man slår den liksom... Det gör den med största sannolikhet nervös och rädd och då har den bara mer anledning att skrapa. Har en häst som gärna skrapar om något inte passar. Har blivit mycket bättre ändå och det enda jag gjort är att flytta på henne ett steg varje gång så hon blir tvungen att ställa ner tassen. Lugnt och tydligt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 258
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 259
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp