Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

E

emma_sthlm

Jag är inte en så värst erfaren ryttare, men jag har mina värderingar och mitt eget sätt vad gäller hästhantering, men är ändå lite förvirrad.

Jag är mycket medveten om att man aldrig ska låta hästen bestämma över en och det skulle jag aldrig tillåta heller, men om en häst testar mig, ex försöker klämma sig före mig eller liknande pressar jag tillbaka den eller säger "nej" lågt men bestämt.
Nafsar den, trycker jag bort huvudet från mig bestämt, den slutar upp och så var det med det.

Man får alltid höra "du måste visa vem som bestämmer" det gör jag också, men jag anser att det är helt onödigt att skrika på hästen eller klatscha till.
Jag och hästen ska vara ett team inte kämpa mot varandra.

Har sett så många erfarna ryttare som smäller till hästen eller högt och gällt vrålar "NEJ!"
Exempel; en tjej på mitt förra stall rakade sin häst inför våren, vilket hästen inte tyckte om, hon stod ideligen och skrek på hästen i hög ton
"NEJ, skärp dig för fan! Lägg av!" ryckte och slet i grimman, och hästens beteende eskalerade bara ju mer hon vrålade.

Min fråga är; Måste man som ryttare skrika och smälla till hästen för att visa vem som bestämmer?

När jag pysslar med en orolig häst brukar jag småprata i munter ton, inte för att den förstår vad jag säger, men för att lugna den.

Mitt sätt har hittills fungerat, men på ridskolan fick jag alltid höra att jag lät hästen bestämma för att jag vägrade sitta och piska "Grålle" som gick för sakta och hade blivit sparkad i magen och trava runt i en fyrkant i 10 år och inte hade någon glöd kvar.

Är det så det ska vara? Jag blir så osäker iom det faktum att jag faktiskt har en hel del kvar att lära vad gäller hästhantering.
Vad säger ni?
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

lungt men bestämt! att skria hjälper inte då det blir värre. att tala i en lite mörkare röst när hästen gör fel och en mjukare röst när den gör rätt! baka ALDRIG ovasätt vad den gör. kräva sitt "utrymme" som inte får överträdas.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Skrika, aldrig. Man kan behöva höja rösten, men då upplever jag att det räcker att "morra" och med ett lägre, mörkare röstläge. Regelrätt skrikande hjälper aldrig någonsin utan skrämmer bara djuret.
Du ska "bara" vara lugn, trygg och konsekvent, ha respekt för hästen (är trots allt stora farliga djur) men du måste samtidigt lita på den precis som att den ska respekera och lita på dig. Tjata är inte heller något, säg hellre ifrån ordentligt EN gång så att det tar då, så slipper du smågnata. Ett NEJ! är bättre än "nej.. nej.. nej.. nej.."

Jag ser det inte som att man bestämmer över hästen eller är någon sorts ledare utan man samarbetar som vänner med ömsesidig respekt för varandras utrymme. Du som människa kan ändå aldrig bli en häst hur du än försöker.

Slå, nej, men är hästen på väg rakt över en bokstavligt talat kan man behöva försvara sig för att inte bli skadad t.ex men att ständigt använda ben, spö, pisk, vad det nu kan vara är bara fel och gör att hästen helt tappar respekt och förtroende för dig.

Behöver man någon gång säga ifrån ordentligt ska det vara exakt rätt tillfälle så att hästen förstår vad som orsakade reaktionen, kvickt och bestämt och sedan omedelbart gå tillbaka till sitt lugna och trygga "bara vara" position.

Kanske inte svaret du var ute efter men det är lite av min syn på det hela som jag kände för att dela med mig av.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Jag tycker du vekar ha en sund inställning.
skrika hjälper ju inte, man kan ha som mall att gå lite efter hur hästar beter sig mot varandra och dom skriker ju inte precis:)

Det är kroppspråk som gäller,på vissa hästar mera tydligt , vissa är väldigt känsliga så då får man vara lite mer varsam i sina rörelser. Det viktiga är att läsa av varje enskild häst som individ. Och visa respekt tillbaka.
Min häst envisas med att vilja klia sitt huvud mot mig när han är lite svett efter ridning,men jag visar att det inte är ok genom att vända baken till och vifta uppåt med handen. Då slutar han och ger mig utrymme.
HAn själv visar missnöje när man står i en viss vinkel vid hans hals,och jag ser direkt när han inte är bekväm och respekterar det. Då ändrar jag min kroppshållning,vinkel, så att det blir bekvämt för honom och mig. Båda ska ju trivas,inte behövs det "hårda handskar" då:)

Jag kan oxå "morra" lite åt min häst när han gör ngt som jag inte är tillfreds med, men det räcker ,som ngn annan sa,med den lite mörkare rösten.

Hos vissa hästar man kanske får morra till lite högre och mer bestämt,använda sig av både kroppen och rösten,
men att bete sig lite småhysteriskt stissar ju bara upp ännu mera.

Så jag tycker du är inne i rätt tankegångar:) Låt dig bara inte påverkas av dina skrikigare stallkompisar;)
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

jag tycker att det räcker att säga "nej" lugnt i de flesta fall, kanske klatcha till hästen väldigt lätt om man VET att den bara tramsar.
Men i situationer där det kan bli farligt, ex. om hästen klämmer en mot väggen med flit, måste man få knuffa till den så hårt att den faktiskt flyttar sig, och säga till ordentligt (inte sagt att man ska skrika). Eller om hästarna bråkar med varandra när man lägger in hö i hagen, så man riskerar att hamna i kläm, brukar jag bete mig som någon blandning av ledarsto/rovdjur- jag knuffar och ryter till (de skriar rätt bra själva i det här läget ändå :P), och morrar.
så: om hästen är hårdhänt är man hårdhänt tilbaka på samma sätt (enligt mig), men är den bara orolig och inte vill stå stilla ska man lugna ner den om den är nervös, eller strunta i den och göra som man tänkt ändå, och säga till när det blir för mycket om den tramsar.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Min fråga är; Måste man som ryttare skrika och smälla till hästen för att visa vem som

Nej. Ser man hästar "umgås" så brukar de inte skrika på varandra för att visa att de bestämmer. Däremot brukar hästar som hälsar på varandra sällan/första gången skrika till. Förmodligen för att de blir uppjagade. Jag tror inte att det är ett särskilt smart sätt att visa sin häst att man är ledare genom att visa sig uppjagad.
Ser man professionella hästtränare med koll så skriker de heller aldrig på sina hästar. Så stå på dig du!
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Jag tycker det låter som om du är en mycket sund människa. Lita på din egen känsla och fortsätt på din bana!
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Enda gången jag medvetet skriker på hästarna är när jag ropar på dem i hagen, de hör inte annars eftersom de är för långt bort.
Annars har de hästar jag har mött haft utmärkt hörsel så jag ser ingen andledning till att skrika om jag står nära dem.

Att man ska skrika och gapa på de man bestämmer över kommer nog från den tiden då man ansåg att man hade rätt att göra som man ville, att man alltså inte behövde respektera den man bestämmer över.

För att kunna få en individ dit man vill krävs det att man respekterar den, eller, det krävs ju inte men jag tycker att det är trevligare om jag har en glad individ än om jag har en rädd individ som gör som jag vill.

Sedan ska jag ärligt säga att jag har gapat till någon gång på hästarna, när jag har blivit väldigt rädd, men det har varit en omedveten handling.

Att slå en häst som inte gör som man vill är ganska märkligt, hästen är så många gånger tyngre än oss så vad tror vi egentligen att vi är om vi börjar slå dem? Förstärka skänkeln, givetvis, men att verkligen slå? Nej, jag vill inte vara ivägen när hästen bestämmer sig för att ge tillbaka och därför vill jag handskas med dem på ett sådant sätt att de gör som jag vill för att jag har fått med dem på min viljas väg.

Jag slog inte ens den hästen som har gjort mej handikappad för resten av mitt liv, ur hennes synvinkel försvarade hon sig från något oväntat.
Ur min synvinkel var det en ren olycka.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Jag tycker du verkar ha en bra inställning. Fortsätt så och välj noga vem du lyssnar på och lär dig av! Det verkar som du lyssnar mer på hästarna än människor, och det är det bästa sättet att lära sig hur de fungerar :)
:banana:
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

nej man måste absolut inte skrika et, men det är ju väldigt individuellt på hästen liksom, och du som ser det hända vet ju inte hur hästen har varit innan, vilka problme den haft, hur lång tid eller hur envis den är med att sluta att betee sig så, hur dominant den är etc. så man ska inte döma om man inte vet bakgrunden oftast ju.

Jag tycker inte du är mesig för att du tien tycker man måste göra så, MEN...dock ska du nog fundera på att ibland MÅSTE man göra så, i vissa fall, på vissa hästar, för att det ska bli en säker samvaro för alla. Som sagt alla hästar är inte lika undergivna/snälla att det räcker med att abra säga i lugn ton etc.

Jag själv hatar att behöva skriva eller ta tag etc. eller hårdare, MEN, jag har insett genom åren att när det behövs, så behövs det, o då msåte man göra det för allas bästa, men annars så är jag väldigt 'mild' egentlgien, jag bara får fejka att vara lite hårdare för dom hästar som behvöer det.
ps: dock tycker jag aldrig man behvöer verkligen SKRIKA på nåt djur, vad jag kalalr skrik är mer en häjd röst/ändrat tonläge, mer 'arg' liskom, men jag skriker aldrig som en del gör, det finns ingen anlednign att göra. Jag 'ryter till' sådär som man kan göra, men inte skriker.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Det är de som klatchar och skriker som är mesiga ur hästsynpunkt. Titta på en hästflock, de där som nafsar och kivas med de andra är inte så högt i rang. En ranghög häst behöver bara snörpa lite på mungipan.

Ibland hjälper inte de fina signalerna och då tar den ranghöge till med hårdhandskarna. Men de håller inte på och tjatar. Ett rejält utfall, sen är det bra.

Unggefär så fungerar det mellan människor och hästar också. Mycket ofta räcker det att vara lugn och bestämd. Och att småprata som TS säger, är mycket effektiv. Men tyvärr finns det gott om hästar som är felfostrade och har lärt sig att nonchalera människor. Då kan man behöva att ryta till, på ett eller annat vis. Normalt sett räcker det med en eller två gånger.

Nu talar jag om hästfostran. Man kan inte lära en häst något genom ilska eller våld.

Tillägg: Många som grälar på hästen gör det stora misstaget att inte berömma hästen när den slutar med "dumheterna". Själv lärde jag en häst stå stilla i stallgången genom att ryta till när hon steppade och berömma med mjukaste rösten när hon stod still - till saken hör att det var när jag var i sadelkammaren hon steppade. Så det var bara röst - och det tog två tillfällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

kl

tycker du har en bra inställning =) djur fattar ju inte att de gör fel när vi skriker, snarare att något är jättefarligt.... nej, kroppsspråk, alltid kroppsspråk. är det som funkar i längden. sen är man ju itne världens sämsta person för att man skriker å hästen någon gång, det har nog de flesta gjort...

eller slagit lite hårdare i sidan när de står på liltån och de inte fattar att de ska flytta sig xD

"man kan inte LÄRA hästen med skrik och våld, och förvänta sig att den ska lyda med en viskning"
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Bra beskrivet, som itne jag lyckades med tyvärr haha!
Just detta nag, att ingen idé att tjata, utan att när det 'gäller' så att säga, så är det en rejäl tillsägning som behövs, men oftast så behövs det ju bara att man snällt ber om det så är det ingan problem. Det är ju just bara för saker som är absolut oacceptabla liskom där ajg verklgien säger till på skarpen, tex. agressivitet eller dominans (mitt sto har haft o har ibland problem med att komma ihåg att hon inte bestämmer och behvöer då bli påmind, hon mår mentalt mycket bättre om man alltid är dominant, för då slipepr ohn oroa sig om beslut elelr att bestämma, plus, hon blir farlig annars!)

Som sagt, olika hästar behöver olika grader av uppfostring, beror ju på deras personligheter också, en del har inget intresse av att ta över, och som du säger om det handlar om att dom inte förstår vad man ber dom om, då kan man ju inte hålla på o ryta o ha sig (om det inte handlar om säkerhet saker och respekt, som att gå på människor elelr tex. hugga etc.)

För övrigt så skrev theresesandberg bra här, ang, kroppsspråk, om jag tillrätta visar en dominant häst genom att ryta i, så gör jag det IHOP med att tex. blockera den fysiskt om den försöker gå framför mig/på mig, och berömmer alltid när det är korrekt såklart :)
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

kl

Det beror på.
Det kan behövas olika gard av tillsäjning på olika hästar beroende på hur långt men har kommit i hästens uppfostran och även olika på olika hästar.

Jag tar som exempel att gå ut genom en dörr
På en känslig eller där man har kommit långt i sin uppfostrar så räcker det men ett nej eller till och med ett pet på bringan men på en häst som är van att gå över menisker eller en unghäst i trotsålder så behövs det att man säjer till på skarpen någon eller några gånger för att dom skall sluta med det beteendet.

Men man bör också kolla upp så att det inte finns någon anledning till att hästen behöver gå på en meniska vid t ex en dörr så som att det står en grining häst i boxen bredvid dörren som den hästen man leder är rädd för eller om dörren är smal eller om det finns saker som hästen har fastnat i eller liknade som kan vara anledning till att hästen började med beteendet.

Det finns ett stall som en av mina hästar inte går in i och om han gör det går det i 190 men det beror på att det står en surtant i första boxen innanför dörren som har kommit åt att bita han en gång.

Kram
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

För trettio år sedan fick jag höra att jag var alldeles för mesig mot hästarna. Numera får jag höra att jag är sträng. ;) Faktum är att jag blivit mjukare på många sätt, men jag har lärt mig oerhört mycket under resans gång.

Däremot har jag som jag sagt ridit och handskats mycket med andras hästar. Många av dem har också hanterats av folk som varit snälla på fel sätt, som accepterat att hästen trängt undan dem, nafsat, viftat på bakbenen och annat som kan bli farligt. Eller tjafsat utan att hästen brytt sig. Då måste man ta i för att hästen ska lyssna. Och det är klart, det verkar brutalt med ett ordentligt rytande kopplat till en armbåge i bringan eller vad det nu kan bli. Men jag är en gammal surmärr och det inser hästarna snabbt.:D Och som jag skrev, jag är alltid noga att berömma när de gör rätt.

Naturligtvis måste man anpassa sig efter hästen. En nervös pålle får man inte ryta på!
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Haha exakt så har det blivit för mig med i princip. Förutom att jag är för sträng, det kan jag höra både och om, antingen för snäll eller för sträng, men det beror nog på att mitt sto kan vara både nervös och bara trotsa, så beror ju på när man ser oss och om man inte förstår bakgrunden.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Jag är inte en så värst erfaren ryttare, men jag har mina värderingar och mitt eget sätt vad gäller hästhantering, men är ändå lite förvirrad.

Jag är mycket medveten om att man aldrig ska låta hästen bestämma över en och det skulle jag aldrig tillåta heller, men om en häst testar mig, ex försöker klämma sig före mig eller liknande pressar jag tillbaka den eller säger "nej" lågt men bestämt.
Nafsar den, trycker jag bort huvudet från mig bestämt, den slutar upp och så var det med det.

Man får alltid höra "du måste visa vem som bestämmer" det gör jag också, men jag anser att det är helt onödigt att skrika på hästen eller klatscha till.
Jag och hästen ska vara ett team inte kämpa mot varandra.

Har sett så många erfarna ryttare som smäller till hästen eller högt och gällt vrålar "NEJ!"
Exempel; en tjej på mitt förra stall rakade sin häst inför våren, vilket hästen inte tyckte om, hon stod ideligen och skrek på hästen i hög ton
"NEJ, skärp dig för fan! Lägg av!" ryckte och slet i grimman, och hästens beteende eskalerade bara ju mer hon vrålade.

Min fråga är; Måste man som ryttare skrika och smälla till hästen för att visa vem som bestämmer?

När jag pysslar med en orolig häst brukar jag småprata i munter ton, inte för att den förstår vad jag säger, men för att lugna den.

Mitt sätt har hittills fungerat, men på ridskolan fick jag alltid höra att jag lät hästen bestämma för att jag vägrade sitta och piska "Grålle" som gick för sakta och hade blivit sparkad i magen och trava runt i en fyrkant i 10 år och inte hade någon glöd kvar.

Är det så det ska vara? Jag blir så osäker iom det faktum att jag faktiskt har en hel del kvar att lära vad gäller hästhantering.
Vad säger ni?

Håller med dej på allt du skrivit,känne presic exakt som du o ställer mej den frågan oxå.Verkar som man ska slå hästen eller skrika på den när den inte sköter sej villket ja tycker är hellt fel.Du kan väl visa vem som bestämmer utan o ha d betendet.Jag är imot att skika o slå hästen jag med.
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Håller med dej på allt du skrivit,känne presic exakt som du o ställer mej den frågan oxå.Verkar som man ska slå hästen eller skrika på den när den inte sköter sej villket ja tycker är hellt fel.Du kan väl visa vem som bestämmer utan o ha d betendet.Jag är imot att skika o slå hästen jag med.

:bow: :D :banana:
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Man får alltid höra "du måste visa vem som bestämmer" det gör jag också, men jag anser att det är helt onödigt att skrika på hästen eller klatscha till. Jag och hästen ska vara ett team inte kämpa mot varandra. :idea:
/.../
Mitt sätt har hittills fungerat, men på ridskolan fick jag alltid höra att jag lät hästen bestämma för att jag vägrade sitta och piska "Grålle" som gick för sakta och hade blivit sparkad i magen och trava runt i en fyrkant i 10 år och inte hade någon glöd kvar. :eek::cry::cry:
/.../
Är det så det ska vara? Jag blir så osäker iom det faktum att jag faktiskt har en hel del kvar att lära vad gäller hästhantering.
Vad säger ni? :banana:

Visst har du kvar att lära (liksom jag och många andra), men jag tycker i alla fall att du kommit betydligt längre än flera i din omgivning om hästhantering... ;) :bump:

Tack förresten Vicious, MagicaDeHex, Yennork, TinyWiny mfl för mycket vettiga inlägg i tråden ! :bow:
 
Sv: Är jag en mesig ryttare för att jag inte klatschar eller skriker på hästen?

Hej!
Oerfarna tycker jag har mer hästvett än "ridskoleungar" törs jag säga så? menar itne att dra alla över en kamm ok?
Personen du beskrev so m skrek och slet i grimmskaftet när hon skulle klippa hästen oj säger jag bara INTE så smart..
Hästen är som nästan alla vet ett flykt djur och den känner sig inte säker förren den fått sprungit sina km mil meter beroende på häst. Jag ahr nyligen börjat träna för tränare enligt Pat Parelli och en av det första jag lärde mig var att inte hänga i grimskaftet. Det många gör (även jag) är när hästen bli rädd så kastar man sig efter grimskaftet vilket bara ökar hästens flyktbegär. Om man istället har långt grimskaft (gärna pepgrimma och med långt grimskaft menar jag minst 3 meter) så kan man låta hästen ta sina språng tills slutet av skaftet och efetr det hålla emot men följa efter.
Det funkar faktiskt jag (smal 15 åring) fick stop på min 160 hög fyraårig am paint sto ;) det tog inte många meter inna hon fattat att det var coolt :)

Nu pratar jag verkligen på men mitt tips till dig är helt klart parelli det har förändrat hela min bild av det jag kan ha med mi n häst :'D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 258
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 259
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp