är jag bra nog?

Sv: är jag bra nog?

Hhhmmm...jag blir lite fundersam...
Bra nog blir man aldrig! Man lär sig alltid något nytt. Oavsätt om man har ridigt i 4 dagar eller 40 år. ;)
Det är ett jätteansvar att äga en häst och ni gör rätt i att börja med att äga en häst ihop.
Du har säkert många runt dig som kan mer om hästar än du, men det är klart att du skulle klara av det när viljan finns!:D
Tips bara:
Var noga med vad ni väljer så ni båda blir nöjda, fråga om ni kan ha den på foder/prov en månad så ni får se så pållen inte har några dolda fel och ha med er någon som är väldigt hästkunnig när ni ska åka och titta på någon pålle som ni har bestämt er för.
Lycka till!
:banana:

Nej maja, du suger .. jasså sitter du kvar ? det har du inte gjort dom 773648324 sista gångerna ? ;) HAHAHA SkOJJA.

Jag har inte ens ridit henne så många ggr ... Och vad vet du, du är ju endå aldrig med mig när jag rider :D

Det centrala (tycker jag) när man skaffar häst är inte bara hur mycket man ridit/vad man klarar att göra i ridningen utan framför allt hur väl man kan hantera hästar. En häst kan bli skadad eller sjuk och då måste man veta vad man ska göra och dessutom måste man ha satt av pengar så att man klarar det ekonomiskt. Man måste också kunna hantera en häst som kan agera "onormalt" under en period, om hästen till exempel är skadad och står på boxvila men skall promeneras måste man klara av det tidsmässigt och inte minst ur aspekten att hästen då kan vara "sjövild" efter så mycket vila.

En stor tillgång är att inse att man inte kan allt, gå igenom vad man inte klarar av (hellre än gå igenom vad man kan) och sedan se till att man har täckt upp "luckorna" genom att ha tillgång till kunnigt folk. Det låter som om ni har tänkt så - och då är det ju jättebra!

Lycka till med att hitta rätt häst för er och med allt skoj och jobbigt det innebär att ha en egen häst.

En praktisk fråga till måste jag få ställa... din syster är 16 om jag förstått det rätt, vad ska hon göra i framtiden och vad ska du göra i framtiden? Har ni funderat över hur ni skall lösa det om en av er, eller båda, väljer att flytta till annan ort för studier eller så? Vem ska behålla hästen och klarar denne av det?

Jo jag förstår att det kan kännas avlägset med flytt när man är så ung som både du och din syster är men tro mig, åren går fort!

Samma sak men en variation - hur löser ni det om en av er vill sälja hästen på grund av tappat intresse eller av annat skäl?

Jag tycker de låter redo, och verkar ha bra koll på vart de ska få hjälp ifrån osv.

Jag själv när jag skaffade häst tillsammans med en "kompis" som är ca 30 iår. Så sa hon att vi får väl lösa det hela på något sätt när JAG börjar bli mer intresserad utav killar, slutade med att hon tappade intresset och nu har jag en stor kuse för mig själv, och vi har riktigt kul. Men om jag nu skulle tappa intresset får jag ta mig en riktig tankeställare.

Inte så lätt alla gånger , med pojkar och hästar har jag nog förstått = )

Jag köpte själv häst för första gången för ca. 1 år sedan så jag känner till " klarar jag av en egen häst" dilemmat.. :P

Det viktigaste är nog inte hur mycket du har ridit, sålänga man har balanserad sits och inte 'förstör' hästen så kan man ju alltid rida för tränare och fortsätta utvecklas.. om man ska ha ansvar för egen häst så finns det så mycket vitkigare kunskaper att tänka på. Daglig skötsel (inte bara borsta..) vad gör du vid en olycka, persedelvård, kunna hantera olika sorters situationer och mycket mer.
Jag kanske är lite overförsiktig men jag tycker att många ungdomar i min ålder som har häst i närheten av mig är helt oansvariga, visst de kanske var bäst i sin ridgrupp på ridskolan eller har väggen full med rosetter, men de beter sig så dumt! får nästan lust att skälla ut dom!

ialfall, så länge ni kloka i alla olika situationer så löser det sig nog ^^ lycka till med hästköpet, det är underbart :D

Jodå jag menade inte alls att de inte verkade redo, jag ville bara lägga fram några saker som kan vara bra att tänka igenom och prata om... innan.

Va inget mot dig, bara spekulerade i svaren hon skrivit och drog min egna slutsats. = )

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar