är jag bra nog?

K

kladdkakor

jag och min syster ska eventuellt köpa häst. vi har båda ridit i cirka 5 år och har båda varit medryttare på olika hästar. bara att jag kan fortfarande rida a ponnyer och gör det, då jag är 145 cm lång ... medans hon rider stora hästar .. så vi tänkte oss en d ponny eller en liten häst. :angel:
men nu tänkte jag att ni trevlig människor på buke kunde avgöra om jag är duktig nog. :idea: så här kommer lite info .. :rofl:

just nu har jag en shettis på foder, hon är 1 m hög och pigg, bockar mkt men jag sitter kvar. jag rider på ridskolan 2 ggr i veckan, och eftersom dom i min grupp rider storhäst får jag också göra det ibland. jag får dom flesta hästar att gå i form, den stenhårda b ponnyn, den känsliga araben, varmblodet och det 180 höga halvblodet.. jag hoppar shettisen 60 cm på tävling. (A) har inte tävlat storhäst alls men har hoppat på träning. behöver ni mer skriiv. :)

Sv: är jag bra nog?

Det låter ju som om du skulle klara av det. Det gäller ju att hitta en häst som både du och din syster tycker om, och klarar av att rida. Ta även hjälp av instruktör när er häst finns på plats. Lycka till!

Varför sätter de upp dig på en 180cm hög häst?

Jodå.. Det låter ju som du har ridit en delxD :P Men tänk på att det är STOOR skillnad på privathästar o ridskolehästar.

Köp en läromästare. Fortsätt sen att rida på ridskolan ett tag, gärna med hästen då. Det bästa är om man har kunniga föräldrar. :) Men sen är det tidiga mornar. Motion regelbundet. Och tänk på alla kostnade som veterinär, hovslagare och försäkring m.m.....

Varför skulle dom inte kunna sätta upp henne på en 180 cm stor häst för?

Jag tycker det låter som att du e duktig nog att skaffa egen häst med din syster. Så länge ni inte köper en jätte svår topphäst om du förstår vad jag menar. köp en häst som ni båda tycker om och känner att ni klarar av och det viktigaste är att fortsätta ta lektioner. Behöver inte vara på den egna hästen fast det e ju bra det oxå men bara så att man har någon som kan hjälpa en med olika saker å lär ut saker till en. Det e uterst viktigt tycker jag å har jag själv märkt under tiden jag har haft häst.

En häst går alltid i en form, en arbetsform. Att kunna dra in nosen på hästen innebär Inte att den den går korrekt eller i en bra arbetsform. Det är ett ganska illa valt uttryck att ""man kan få en häst att gå i en form. ""

vem betalar ?
var ska den stå?
vem ska hjälpa er ?
vem tar hästen på semester ?
När ni ligger hemma med feber ?
Åkter upp till stallet klockan 6 på lördag morgon för morgon fodra?
Försäkringar?
Hovslagare?
Hur gammla är ni?
Vad händer med skolan?

osv...

Klart du klarar av deet!:) Jag var 11 när ja fick min första och dåå hade ja ridit i ca 3 år! huvdsaken är ite att du måste rida bra utan sunt förnuft blandat med glädje, tålamod och självklart orken!:) :D

För att han var ledig, och på ridskolor ska man rida Alla sorters hästar...

hör kanske inte hit. Men ska man kunna rida alla sorters hästar på ridskolor? Jag rider endast en ponny, har ridit han på varje lektion i 1½ års tid. Vi trivs tillsammans och därför får jag rida han så ofta :)

Hej, att ha häst innebär ansvar.
Därför undra jag med hur gamla ni är och om ni har stöd av någon vuxen.
Det verkar som att ni vet vad det innebär med häst, eftersom ni varit fodervärdar.
Tycker ni efter att ha svarat på elizetts frågor att ni är redo så önskar jag er lycka till!!!
Det är jättekul med egen häst men det ligger ett stort ansvar på er också att hästen alltid får den omvårdnad den behöver

Om man är 145cm lång kan det bli lite svårt att rida en 180cm häst ordentligt. Enligt mig iaf.

Beror väll på hästen det där. Ja vissa kan nog tycka det e svårt första gången jag satt upp på en häst på 170-175 nånstans där vet ej exakt höjd så struntade hästen i mig totalt men då kunnde jag ingenting heller direkt å det va min första ridlektion på många många år å jag e endå 162 lång själv. Men senare ju mer man lär sig desto bättre lyssnade han. Så det har snarare med kunskap och delvis hästen oxå, vissa hästar lyssnar ju inte på myggor. Men det e långt ifrån alla.

En häst går alltid i en form, en arbetsform. Att kunna dra in nosen på hästen innebär Inte att den den går korrekt eller i en bra arbetsform. Det är ett ganska illa valt uttryck att ""man kan få en häst att gå i en form. ""

vem betalar ?
var ska den stå?
vem ska hjälpa er ?
vem tar hästen på semester ?
När ni ligger hemma med feber ?
Åkter upp till stallet klockan 6 på lördag morgon för morgon fodra?
Försäkringar?
Hovslagare?
Hur gammla är ni?
Vad händer med skolan?

osv...

1. Pappa och syster och jag.
2. Den ska stå på ridskolan. Pappa är inte sådär jättehästkunnig, han red när han var liten och har precis börjat rida nu, men vi känner jättemånga pers på ridskolan som kan hjälpa oss.
3. Känner som sagt många på ridskolan och dom är alltid villiga att hjälpa. :)
4. -||-
5. Pappa får la åka och mocka (får lära honom :devil: ) resten sköter ridskolan, fodring in och utsläpp. Om den behöver motioneras kan pappa ta en promenad eller släppa i manegen.
6. Man har jouren ca 1 gång/månad, en söndag, då sköter man hela stallet hela dagen, så det är inte så mkt. Men Ja, det gör vi. ;)
7. Försäkringar fixar pappa.
8. Hovslagaren kommer t. stallet ca en gång i månaden, så är det bara att skriva upp sig på "skolistan" så får man sin häst erad och skodd. :banana:
9. I år är vi 14 & 16 år gamla.
10. Då vi är två som rider och hästen har 1 vilodag/ vecka rider vi tre ggr i veckan var. Som jag gör nu med min foderhäst och det går ju bra. :D

Tycker att det låter som att ni har en god grundplan, som att ni är vettig i erat val av uppstallning och att ni har en förälder som vet ganska väl vad det innebär.

Tycker absolut att ni kan införskaffa en häst, tänk dock på

OAVSETT hur kära ni blir i en häst. Titta på MINST TIO innan ni bestämmer er. Är så galet lätt att bli kär i första bästa första gången/gångerna man är ute och ser på hästar.

SNÄLLA ta med er någon som är erfaren, en vuxen, som har haft flertalet hästar och mångårig erfarenhet som både kan se på hästen rent generellt, hull, extriör, småskador/sår, överben, svanker, tänder & dyl och även Rider den.

Glöm inte heller att fråga om hjälp när ni väl får hästen. Är det något som inte fungerar, Fråga! och inte era kamrater som kuskar runt på sina ponnysar utan någon instruktör och se även till att ni båda rider regelbundet för någon.

Då kommer nog gå superbt skulle jag tro.

Lycka till!

Tycker att det låter som att ni har en god grundplan, som att ni är vettig i erat val av uppstallning och att ni har en förälder som vet ganska väl vad det innebär.

Tycker absolut att ni kan införskaffa en häst, tänk dock på

OAVSETT hur kära ni blir i en häst. Titta på MINST TIO innan ni bestämmer er. Är så galet lätt att bli kär i första bästa första gången/gångerna man är ute och ser på hästar.

SNÄLLA ta med er någon som är erfaren, en vuxen, som har haft flertalet hästar och mångårig erfarenhet som både kan se på hästen rent generellt, hull, extriör, småskador/sår, överben, svanker, tänder & dyl och även Rider den.

Glöm inte heller att fråga om hjälp när ni väl får hästen. Är det något som inte fungerar, Fråga! och inte era kamrater som kuskar runt på sina ponnysar utan någon instruktör och se även till att ni båda rider regelbundet för någon.

Då kommer nog gå superbt skulle jag tro.

Lycka till!

Tänkte fråga ridskolechefen om hon kunde följa med isf. Rider för henne ganska ofta så hon vet vad som gäller och så.

Tack så jättemkt för hjälpen! :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar