Är jag alldeles galen?? (CH syntetsadel...)

pinky

Trådstartare
Fick möjlighet att prova en Claridge House syntetsadel, dressyrmodellen, på Elvira.

Vill egentligen inte ha en syntetsadel i längden (vill smörja och dona!!!;)), men nu är jag helt utan sadel och ska börja rida om några veckor är det tänkt. Är dessutom lite skeptiskt till dessa superbilliga sadlar, om det ändå hade varit en Griffin...:angel:

Sadeln var 17,5" och 31 i bommen (normal, antar jag), och den följde hennes ryggform mycket bra, men är någon cm för lång och lite, lite för smal. Jag behöver dock inte så pass stor sits, så problemet med längden löser sig nog.

Min fundering är dock:
Sadeln ligger i jämnvikt nu, med det lite för smala koppjärnet. Finns det risk att den hamnar i framvikt istället när bomvidden blir rätt, eller kommer hela sadeln ner över hästen?

Och sist men inte minst:
Är detta en hyfsad sadel, eller är det bara skräp? (Därav frågan om jag är galen som ens funderar på den...:o)
Blev positivt överraskad när jag tittade och klämde på den, men det kan ju bero på att jag var väldigt skeptisk innan.:p

Den är alltså tänkt som tillfällig sadel för att komma igång med en 3,5-åring som varit konvalescent hela sommaren och hösten. Den kommer att användas ett par gånger i veckan, och för mycket lätt ridning medan jag letar "riktig" sadel.

Senast ändrad:
Sv: Är jag alldeles galen?? (CH syntetsadel...)

Om sadeln passar,
och om bommen och hela sadeln i övrigt är rak och hel
tycker jag det bara att köra på :)

Puttar lite, någon mer måste ju kunna svara.:)

Sadeln ligger i jämnvikt nu, med det lite för smala koppjärnet. Finns det risk att den hamnar i framvikt istället när bomvidden blir rätt, eller kommer hela sadeln ner över hästen?

Om sadeln är något för smal så ligger den inte helt i jämvikt. Ta hellre en större stl och om nödvändigt lägg under en padd. Svaret på din fråga är att det beror på hur mkt försmal sadeln är nu.

Jag har den sadeln tillfälligt. en jätteskön sadel & bra kvalité tycker jag. passar hästen väldight bra ( haft MKT problem med att hitta sadlar! )
jag får en väldigt bra sits & den är väldigt skön.
mvh

Jag har den sadeln tillfälligt. en jätteskön sadel & bra kvalité tycker jag. passar hästen väldight bra ( haft MKT problem med att hitta sadlar! )
jag får en väldigt bra sits & den är väldigt skön.
mvh

Har du den med vid eller normal bom? Hur är bomvidden?

Har själv kollat lite på den nämligen!

Jag har haft den tillfälligt nu medans jag har letat ny sadel jag också, och den är helt klart godkänd! Bra kvalitet och mycket skön att rida i.

Passar den hästen tycker jag att du ska prova. :)

Är det någon som har koll på hur vid den vida är?

Är det någon som har koll på hur vid den vida är?
Jag har en vid dressyrmodell, 16,5 tum. MEN jag tycker inte den är speciellt vid jämfört med andra sadlar. Men den låg lite bättre efter ett tags användning då den format sig efter ponnyns rygg. Mkt sadel för lite pengar. Ett klart bra val om man söker en billig sadel, då den verkar hålla bra, min har användts dagligen på en ponny som går lektion 5 dgr/vecka och den är lika fräsch som ny efter snart 2 år sen.

Jag har ridit i en sådan sadel några gånger när jag red en häst åt en annan tjej. Jag tycker att den är HEMSK. Den är ganska mjuk att sitta i men man har ingen inverkan på hästen och skänklarna trycks tillbaka. Dessutom känns det som att man sitter långt ovanför hästen. Jag hade inte köpt den sadeln om jag var du. Hoppas du hittar något bättre alternativ. En begagnad av bra märke kanske??

Bakvalvet är mega högt och ser nästan löjligt ut, man kommer inte ner ordentligt och det kändes som att det var en meter fyllning mellan min häck och hästen. skulle inte recomendera den till någon. sattsa på beg.kvalitet i stället. :)

Hej!

Jag har dressyrmodellen till min häst och den ligger perfekt på henne. Är väldigt nöjd och ska även köpa allroundmodellen också. Bra sadel för lite pengar!

Mvh Susanne.

Vilken storlek har du? Vid eller normal? upplevs sätet som stort eller litet för storleken,eller normalt?

Jag upplever sätet ngt litet. Kan normalt ha 16,5 men har provat en 17,5 och den var lagom.

Hej!

Storleken är 16,5/31 och jag tycker att den känns ganska bra, kanske något litet. Men jag sitter bra i den och hästen gillar den skarpt. Har provat andra sadlar men de ligger antingen i bakvikt eller så gillar varken jag eller hästen sadeln av andra orsaker. Ibland känns det helt enkelt inte bra och då går vi tillbaka till CH-sadeln och bägge är nöjda!!

Mvh Susanne.

Så, nu har jag bara funderat i ett år ungefär... ;)

Det blir nog faktiskt en sådan sadel!

Har ridit i hoppsadel, allroundsadel och diverse lånade sadlar hela våren och sommaren, och nu har jag fått möjlighet att köpa en fin begagnad CH-sadel för ett bra pris. Bara för att ha en egen sadel till att börja med.

Har provridit den på två olika hästar, på den första var den hemsk och puttade/vinklade mig framåt så att jag hade ont i ländryggen i en vecka efteråt, men på min egen häst ligger den riktigt bra. :laugh: Det blir isf en 17,5/31, vidare behövs inte just nu.

Den är dock ganska bred i sätet, och det känns som att man sitter en bit ifrån hästen, men sådant brukar ju rätta sig när sadeln anpassat sig efter hästen ett tag.

jag har en sådan i allroundmodell.
köpte den i lördags å passar både pållen å mej perfekt!
har aldrig kunnat sitta ner i hans trav men kunde det i den :eek:
å jag tycker den är superskön!
hopptävling i stallet i söndags å jag bara älskar att hoppa med den :D
vet dock inte hur dressyrmodellen är, men lycka till :)

Liknande trådar

Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har problem. Min häst skulle behöva få en sadel utprovad ordentligt. Inga bekymmer, sadelutprovare finns det ju lite här och var...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: schelin_j
·
Utrustning Det är så att jag har letat dressyrsadel till min varmblodstjej ända sen jag fick henne, dvs över 1 år. Jag har äntligen (för ett halvår...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat