Dressyrsadlar = byggda i bakvikt??

Sv: Dressyrsadlar = byggda i bakvikt??

Jag ritade lite:

(Hon står lite i uppförsbacke här också)

Om man kollar under magen så är strecket alldeles där domdär utputande musklerna slutar..

Ser det inte rätt ut? ;o

Hm, nu har jag inte hunnit hoppa så mycket.. Så jag vet inte riktigt, men överlag har jag en rätt dålig hoppsits i vilken sadel jag än rider i. Men jag tycker jag kan följa med henne i hoppen. ;o

Har en liten hoppfilm här där man kan se hur jag följer med över hindren :p
http://gunsballerina.zoomin.se/P2178137

Titta på kortet du rider barbacka på, där har du med ögonmått mätt och på kort;) ca en dm kvar att sitta på utan att det blir konstigt.
Du måste alltså hitta en sadel som gör att du hamnar inom den korta biten.
På hoppsadeln ser du ut att hamna något för långt bak men det handlar inte om många cm och det är nog därför det funkar men du kommer märka skillnad när du hittar en sadel som du sitter på rätt ställe i.

Okej, men det går ju att byta koppjärn och fishinlägg på hoppsadeln, så jag kan ju få den djupaste punkten längre fram. Ska jag prova det först?

Åh vad allt vart krångligt nu, haha :p Jag har letat i evigheter, och äntligen har jag en som jag och hästen tyckt funkar, och så gör den alltså inte det ändå.. >.< Vadför sadel kan tänkas passa då?

Okej, men det går ju att byta koppjärn och fishinlägg på hoppsadeln, så jag kan ju få den djupaste punkten längre fram. Ska jag prova det först?
Du kan alltid prova men jag gissar att det är svårt att ändra så lite.
Åh vad allt vart krångligt nu, haha :p Jag har letat i evigheter, och äntligen har jag en som jag och hästen tyckt funkar, och så gör den alltså inte det ändå.. >.< Vadför sadel kan tänkas passa då?

Om hästen tycker att den sadeln du har nu fungerar så lyssna på henne för hon vet bäst, men då är förutsättningen att du vet hur hon har gått med sadlar med ryttaren placerad på rätt plats så att du kan jämföra.

Jadu, jag vet inte vad för modeller som kan tänkas passa, jag har liksom gett upp det där med bomsadlar:crazy: men kolla på modeller där ryttaren hamnar långt fram iallafall.
Du har ingen sadelutprovare i närheten som kan hjälpa dej med tips?

Menar du att det är svårt att ändra så lite, som det behövs för att den ska hamna helt rätt? Att det blir för stor skillnad om jag ändrar menar du? Jag har i dom smala fishinläggen nu, min tränare ska ta ur dom imorn och fota och skicka bilderna till mig, samt känna efter om det blir någon skillnad. (Hästen är hos tränaren för tillfället)

Min tränare rider henne rätt ofta, och Bellie går alltid så himla bra med henne, helt klockrent, Emma har aldrig tyckt det varit några problem med sadeln vad jag vet heller.

Nja, jag är tveksam mot sadelutprovare.. har läst om så mycket skit om dom, dom flesta verkar ju skicka hem en med opassande sadlar i vilket fall. Då lär jag mig hellre själv..

Titta på kortet du rider barbacka på, där har du med ögonmått mätt och på kort;) ca en dm kvar att sitta på utan att det blir konstigt.
Du måste alltså hitta en sadel som gör att du hamnar inom den korta biten.
På hoppsadeln ser du ut att hamna något för långt bak men det handlar inte om många cm och det är nog därför det funkar men du kommer märka skillnad när du hittar en sadel som du sitter på rätt ställe i.

Istämmer i det.:idea: trivs hästen så ok! Men just när man känt skillnaden av ett par cm så blir man aldrig nöjd sen om man inte hittar det i nya sadlar man provar:idea: Det gör INTE sadelletandet lättare:angel:

Men det borde väl funka om jag får fram djupaste punkten på T6an genom att ta bort fishinläggen, alt. lägga in ett bredare järn? :)

Hästen trivs utan problem, hon går jättefint och fritt med bogen.

Har kollat runt på en del andra hästars ryggar nu, och jag hittar faktist ingen som har djupaste punkten längre bak än min, alltså jag ser inte att min häst skulle ha djupaste punkten på något annorlunda vis än andra. ;o Kan ni inte visa lite bilder? :)

Har inga bra bilder, men:

Syns inte så bra men lite ser man den långa manken:

DSC00281.jpg

ryggen från sidan

DSC00251.jpg

sadel som har tyngdpunkten fel:

DSC00236.jpg

sadel som har tyngpunkten perfekt:

DSC00129.jpg

Det här är något som jag inte på något sätt "kan" men det är en otrolig skillnad att hoppa i dessa båda sadlar. Helt olika balans för ryttaren och därmed väldigt olika hur mycket hästen blir störd eller inte av ryttaren.

MEN om du tycker att det funkar bra för dej, så ÄR det med all sannolikhet bra.

Motsvarande gäller dressyrsadel, men hinner inte lägga in såna bilder nu:idea:

Jag tycker du har ritat för långt bak på hästen..Som det ser ut på bild. Det ska vara närmare manken på din häst.

Okejokej. Så om det funkar bra för mig och hästen, och även min tränare, tycker du att vi kan köra på T6an då? Vi har ju inte märkt av nåra som helst problem i ridningen, och hon går som en klocka med Emma (som är en fantastisk ryttare).

Jag har ritat där det är djupast, är det inte där man ska kolla? ;o

Okejokej. Så om det funkar bra för mig och hästen, och även min tränare, tycker du att vi kan köra på T6an då? Vi har ju inte märkt av nåra som helst problem i ridningen, och hon går som en klocka med Emma (som är en fantastisk ryttare).

Jag har ritat där det är djupast, är det inte där man ska kolla? ;o

Ja om det känns bra:bow:, men har du tillfälle så testa andra och jämför:idea:

Det är svårt att se på bild så är det djupaste enligt dej så är det kanske det, men det ser lite långt bak ut just på bilden.

Okei, ja det känns bra :) Jag ska först och främst prova att ta bort fishinläggen jag har i den, sen kan jag ju alltid prova kompisars, och så har vi en hästaffär man kan låna hem lite och testa. :)

Okej, men om vi utgår ifrån att det ÄR det djupaste då, vad säger du om mina ritade bilder då? Överrensstämmer det?

Menar du att det är svårt att ändra så lite, som det behövs för att den ska hamna helt rätt? Att det blir för stor skillnad om jag ändrar menar du? Jag har i dom smala fishinläggen nu, min tränare ska ta ur dom imorn och fota och skicka bilderna till mig, samt känna efter om det blir någon skillnad. (Hästen är hos tränaren för tillfället)

Ja precis så menar jag, det är nog svårt att ändra så lite.

Min tränare rider henne rätt ofta, och Bellie går alltid så himla bra med henne, helt klockrent, Emma har aldrig tyckt det varit några problem med sadeln vad jag vet heller.

Nja, jag är tveksam mot sadelutprovare.. har läst om så mycket skit om dom, dom flesta verkar ju skicka hem en med opassande sadlar i vilket fall. Då lär jag mig hellre själv..

Ja tyvärr har min tilltro till sadelutprovare fallit som en sten, men de kan ofta säga vilka sadlar som har tyngdpunkten långt fram.
Jag menar alltså att du kan ringa och höra vilka de kan tipsa om.

Har precis samma problem som du med att hitta sadel. Har också ett varmblod med stora bogblad och kort anläggningsyta för sadel. Dock är min ngt överbyggd och har svängd rygg. (Har haft ett antal trådar om detta)

Alla dressyr sadlar ligger i bakvikt. Och ser ut att ligga för långt fram fastän jag lägger dem så långt bak det bara går. Får känslan av att hon "sluttar" bakåt över ryggen precis efter manken och har "djupaste" punkten rätt långt bak. Kan det vara typiskt exteriört för travare?

Jag gav upp och har en bomlös dressyr sadel på g, men har du funderat på en allround mot dressyr istället? Kanske är lättare att hitta nåt som passar?

Om en Knights lady hawk var för svängd är det nog inte lätt att hitta en sadel för dig för den är verkligen jätterak. _Globus har också väldigt raka sadler. Tror de finns rätt breda även i dressyrmodell också. Kanske värt att prova? Kommer inte på fler raka sadlar så här direkt, (är lite för trött) Men Globus är i och för sig lika rak som Lady hawk. Griffin är också väldigt rak, men inte rakare än lady hawk. Rakare än det vet jag inte???
Hoppas du hittar vad du söker.

Jaså, vad jobbigt. :/ Kan du inte lägga in en bild på ryggen så att jag får se?

Jo, jag har tänkt på en Wintec Wide, för en sån har hon haft förut och den passar. Dom är ju allround mot dressyr. :) Om inte annat får jag leva på våran T6a, den funkar ju den med, fastän jag hellre skulle rida dressyr i en dressyrsadel.

Personligen tycker inte jag att Lady Hawk är speciellt rak, jag har provat andra Griffin på henne och dom har varit bra mycket rakare och legat längs ryggen på henne än Hawk. Jag har funderat på Globus, men det är isf Turner eller Crincle, och dom är inte i min prisklass tyvärr. :/
Tack :):)

Jaså, vad jobbigt. :/ Kan du inte lägga in en bild på ryggen så att jag får se?

Jo, jag har tänkt på en Wintec Wide, för en sån har hon haft förut och den passar. Dom är ju allround mot dressyr. :) Om inte annat får jag leva på våran T6a, den funkar ju den med, fastän jag hellre skulle rida dressyr i en dressyrsadel.

En nyfiken fråga, vilket järn hade du i ww´n? Vi provade den på araben med det vidaste järnet i men den var alldeles för svängd (och för trång:angel:)

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 268
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 744
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 145
Senast: MiniLi
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama