Dressyrsadlar = byggda i bakvikt??

Sv: Dressyrsadlar = byggda i bakvikt??

Personligen tycker inte jag att Lady Hawk är speciellt rak, jag har provat andra Griffin på henne och dom har varit bra mycket rakare och legat längs ryggen på henne än Hawk. Jag har funderat på Globus, men det är isf Turner eller Crincle, och dom är inte i min prisklass tyvärr. :/
Tack :):)

Jag upplevde hawken som rak så länge ett "smalt" dvs ett järn på ca 100 grader satt i men sedan blev den för böjd när den blev vidare.
Jag köpte ju en thorowgood cob haflinger xx-vid och den satt perfekt för ögat men han flyttade den och jag fick inse att den var för lång:(

Har du någon bild på din häst uppifrån? Det hade varit intressant att se hur ryggen ser ut från halsen och bakåt, jag har nämligen insett att vår arab har så mycket vidd just efter manken, där andra hästar brukar gå inåt, efter bogen, så är han rak och nästan lite utåt.
Jag tror att det är därför många sadlar hamnar i bakvikt just för cylinderformen.
På bilden med selectan så ligger den nästan exakt likadant på din som på vår arab.
Min islandskorsning är likadan fast hon är cylinderformad hela vägen bak till rumpan på ryggen istället för att gå inåt där revbenen slutar i bak som det gör på araben.
Hennes rygg är så bred hela vägen att hon kan ha endurance (thorowgood det med alltså) sadelns jättebreda bossor utan att de går utanför ryggen, på araben stack bossorna ut flera cm på varje sida:angel: endurancen var givetvis för lång för henne men ändå.

Det såg ganska kul ut att min lilla tjej var lika bred över ryggen som en stor rejäl nordsvensk:D

Senast ändrad:

Ser ut som att de ligger för långt fram, hela bunten.

Hitta bogbladet genom att lyfta hästens ben och samtidigt känna med handen vid manken. Ställ ner benet, och håll kvar handen på bogbladets spets. Sadla så att ORTSPETSARNA hamnar En handsbredd Bakom bogbladet.

Din pålla har en ryggform som om hon vore överbyggd, provat Prestige på denne?

Jag provade alla järn, alla låg bra längs ryggen ;) Men det som var bäst var x-vid, det vita, och ett utbankat 110 graders järn. Jag har hört fler säga att den är svängd :eek: Jag håller inte alls med. xD

Tyvärr har jag ingen sån bild, men när hon kommer hem igen så kan jag fixa en sån. :)

Okej, ska testa det, men hur långt bak jag än sadlat så har dom glidit fram ändå, när jag spänner gjorden. ;o

Jaså har hon? Det har jag aldrig hört förut. xD Jag har provat en prestige, 36, den låg i bakvikt.. Jag kan fixa bild, brb

Enda bilden jag har på prestigen:

Fast du kanske menade dressyr? Men dressyren borde nog också hamna i bakvikt om denna gjorde det?

Prestige är alldeles för svängd för din (liksom för min) den ligger i bakvikt för långt fram men man ser ändå att den är för svängd och drog du bak den lite skulle det bli ännu tydligare. Nej en kort rak sadel behöver hon. Jag vet inte vad du vill ha för pris, men om det ska vara billigare sadel har nog globus några raka korta tror jag?

Ja, jag tycker också att prestige blir för svängd. Det blir ju runt 4000:-, om jag måste sälja T6an så kommer jag att köpa en ny för dom pengarna. Men så länge T6an funkar så kommer jag att ha kvar den, ska ju testa att få fram djupaste punkten lite till också, eftersom det inte var många cm det handlade om. :)

Personligen tycker inte jag att Lady Hawk är speciellt rak, jag har provat andra Griffin på henne och dom har varit bra mycket rakare och legat längs ryggen på henne än Hawk. Jag har funderat på Globus, men det är isf Turner eller Crincle, och dom är inte i min prisklass tyvärr. :/
Tack :):)
Min Lady hawk var precis lika rak som Griffinsadeln. Det är allt jag vet. Nu hade jag ett järn i min som var vidare än deras egna vidaste. Det kanske gjorde sadeln rakare, vad vet jag? Tur var det i så fall för annars hade den inte passat.

Såhär ser Lillans rygg ut. Inte lika rak som din häst´s, men med kort yta för sadeln samt stora bogblad. Och lägsta punkten långt bak på ryggen. Och rund mage, hehe:p Finns inte en sadelgjord som ligger kvar där den ska.
placering-0

Kanske lite dålig bild och svårt att se, men det är den enda jag har rakt från sidan.

Blir spännande att se om den bomlösa jag beställt kommer passa..

Senast ändrad:

Bilden syns inte. ;o

Jag har en Cliff Barnsby hemma som jag väntar på att få prova så fort hästen kmr hem igen, spännande! Jag antar att den också kommer att ligga i bakvikt.. men hoppas kan man ju.

Sen har jag funderat på Kieffer, en kompis häst med nästan likadan rygg som min liffer Kieffer Wien super på, och vad jag kan se så är dom väldigt raka med tyngdpunkten rätt, plus att man kan ändra bomvidd på dom. :) Så hoppet är nog inte ute.. Har även tänkt på en Globus Clic, men alla jag sett ser ut att ha tyngdpunkten så långt bak. ;O

Sen har jag funderat på Kieffer, en kompis häst med nästan likadan rygg som min liffer Kieffer Wien super på, och vad jag kan se så är dom väldigt raka med tyngdpunkten rätt, plus att man kan ändra bomvidd på dom. :)

Provrid den noga:cool: Om jag skulle skriva i en tråd om dom mest obekväma sadlar jag har suttit i kommer den väldigt högt på listan:crazy:

Haha ja :p jag har läst det i några trådar här. Men dom får vara hur obekväm dom vill bara dom passar :eek: Haha, blir tokig på detta letande. Menmen, ingen brådis här egentligen.. Vad tror du om Globus Clic? På nästan alla bilder jag sett på den så ligger den i bakvikt, går den ens att få med tyngdpunkten i mitten? Ser inte ut så när man kollar på bilder. ;o

Jag har hört fler säga att den är svängd :eek: Jag håller inte alls med. xD
Är det Samma sadel vi diskuterar nu? Wintec 500?

Är det bommen du diskuterar, eller slutprodukten med eller utan modifierad stoppning? Jag hade en sadel som ovan, som vid första blick inte alls SÅG så svängd ut, då den hade mer stoppning fram/bak än mitt under...

För övrigt väldigt trevliga sadlar... men jag vidhåller fortfarande att den är Svängd, speciellt i röd och vit bomvidd.

Kieffer är förhållandevis raka, och det går att värma om bommen på dem, men kolla upp hur pass breda bommar du kan värma om i en Kieffer, har för mig att den inte funkar på jätte-jätte-breda hästar... Dels för att den inte går att värma om så pass brett, dels för att det finns risk för att ortspetsarna kan trycka ner i ryggmuskulaturen trots rätt bomvidd, anledning till varför min häst inte kan ha kieffer.

Senast ändrad:

Ja, jag tycker också att prestige blir för svängd.

Håller definitivt med om att prestigen blir för svängd efter att ha sett bild, skulle kika på sadlar med rakare bom, kika på engelska sadlar t ex, Crown, Albion, Barnsby vissa modeller, Jeremy Rudge, Kentaur och Pfiff kan också vara en ide att testa.
De gamla Griffin Cob Haflinger utan fish/koppjärn var rakare än de nyare modellerna, kan också vara värt att kika på. Globus är heller inte fel att kika på, Clic då.

Wintec Wide är det jag menar, som jag hört folk säga att den är svängd. Men på min polla låg den lika fint längs ryggen oavsett vilket järn jag hade i den. ;)

Jag tror inte B är så himla bred, hon bör ju kunna ha en Kieffer, prova kan man ju alltid. Men jag ska vänta och se, jag köper inga fler sadlar oprovade nu iallafall, så vi får se vad jag kommer åt att prova här i trakterna. :)

Jag ska få prova en Globus clic, dock i 34, vilket jag tror är för smalt, men man kan ju se på ett ungefär då iallafall.. :)

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 268
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 744
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 145
Senast: MiniLi
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama