Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Sv: Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Jag har alltid haft en förkärlek för den rödbruna färgen. Sitter nog i sen travartiden :D .

Han ,ligger nok ute her i noen gamle tråder...min plutt..
men jeg spammer gjerne Buke med mere Árvakur,jeg.

Trött...
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Kurregjesp.jpg

Fräsch i kroppen!
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Liveterherlig.jpg

Fra visningen. De tyckte han var fet...:devil:
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Kurravlsvisning.jpg

Litt tølt på trening i fjor høst.
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/20051113_0102.jpg

Fra Seljords Pingsttävling iår.
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_4953_1.jpg

Traaav
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_5657.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_5653.jpg

Gæddingakeppni-trav...da rir vi fortere!
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_8402-1.jpg

Og har man femgjenger så har man.. og da må man ri pass.Juhuu! Livet er herlig om man sitter på verdens beste hest!
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_8474.jpg

Skulle hatt ett sånt ordentlig eksteriørbilde,men det har jeg ikke fått tatt enda.
Blir jo aldri helt nöjd..

Han er etter Thrøstur fra Teigii som var pigg og glad og plågsamt fräsch til han døde 25 år gammel.

Mamman heter Rinda fra Digernes.Henne vet jeg lite om.Har sett ett annet avkom etter henne og den også var vakker (synes jeg da...;) ) med mye man.
Her er stammen:
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Kurrestamtavle.jpg

Jeg la ut bilder av et av avkommene til Kurr på eksteriør tråden,kan jo legge ham her og. Det er en liten hingst.
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/IMG_6596.jpg

Dette burde nok egentlig vært sendt som Pm det...dere får unnskylde.

Det ligger en MASSE bilder av ham i galleriet her:
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=11693

Han er lyset i mitt liv,en hest man blir glad av å omgås med...man kan ikke se på Kurr og ikke le...
Så,da var Nina ute og gjorde hyllningstal for sin hest igjen...

Han er forresten 140i mkh,136 i rumpan (Byggd i uppförsbacke,ja) og 142 eller var det 141 lang...

og på tale om lynnet på Svenske hester...her er en av de mest populære hingstene Kolgrimur fra Kjarnholtum...DA kan vi snakke om lynne da...:eek: :eek:

Men här har du nog anledningen till att han inte är så populär. Han ser jättefin ut men är inte klass1 och har gott lynne men han är brun... Som Hlekkur. När Hlekkur, som har 8,84 i ridegenskaper, var i Sverige för 2 år sedan, fick han 5 ston... Jag betäckte med honom för att han är så fräsch för sin ålder, lite grövre byggd och har väldigt gott lynne (Han är ju efter Náttfari också). Jag hade tur och fick ett svart stoföl. Tyvärr blir hon lika lättbyggd som sin mamma och 4-gångare som hon så Hlekkur slog inte igenom och jag har sålt henne. Men ok, mamma hade bra lynne och mycket vacker exteriör. Jag skriver hade för hon finns inte mer. Vi fick avliva hene när fölet var 5 veckor gammalt... Förlossningsskador ledde till komplikationer och bukhinneinflammation så hon gick inte att rädda.

Jag känner inte till Kolgrimur. Gott lynne? Het?

Senast ändrad av en moderator:

Personligen tror jag att det är den svenska "hanteringen" och som gör mkt eftersom det inte är någon speciell ras som utmärker sig. Syns tydligt när man är på kurser och småtävlingar. Det är ju inte direkt ovanligt att man ser hästar som bara kliver på och har tagit över ledarrollen. Är hästen från en linje med starkt psyke så underlättar det inte direkt.

Många svenskar gillar att det händer lite och att ha lite utmaningar (nu menar jag lite lagomt). Beror väll på våra händelse rika liv :D . Jag vill inte ha en "enkel" häst utan föredrar hästar med glöd, egen vilja.

Fast tom mitt blivande sto (kopia av hennes far Toti och farfar Svalur) lyssnade jättebra och kunde gå lös mm innan hon ställdes av. Nedan kort filmsnutt men vi gick ut i skogen oxå fast vi hade inte hållt på mer än några gånger med horsemanship. Kan inte påstå att hon var till 100% men ska bli intressant att se när man hållit på lite längre.

[URL=http://s63.photobucket.com/albums/h124/diananystrom/Video/?action=view&current=tyra.flv][/URL]

Men nu pratar du inte om samma sak som jag. Bortskämda hästar är en sak. Hetsiga hästar med mycket och tufft humör en helt annan! Det första är helt klart uppfostran men det senare har med arv att göra. Vissa fostrar man med mycket små signaler och andra får man vara tuff emot. Jag gillar inte den senare sorten. Heta, känsliga men mjuka i lynnet och lättfostrade är min egen typ av häst.

Jag har alltid haft en förkärlek för den rödbruna färgen. Sitter nog i sen travartiden :D .

Glad det finns de som gillar den färgen också. Jag måste erkänna att jag inte gör det... Jag fick väl nog av alla bruna halvblod från ridskoletiden... Men jag har alltid gillat svart. Svarta labbar, svarta fullblod, svarta araber och svarta islandshästar. Av de islandshästar jag har nu, 9 st som är mina, är 4 svarta, 3 silversvarta, 1 musblack och en silvermusblack. Maken har 3 st, 1 svart, 1 gulsvart och en silvergulsvart.

Jag skall dock sälja en av mina svarta, min valack efter Sudri, men just nu är han boghalt. Troligen en spark från ett av stona när han gick igenom stängslet in i deras hage. Det var inte hans fel. Fåren rev ner stängslet stup i kvarten! Maken skall bara behålla den svarta. Det silvergulsvarta stoet skall säljas, fast jag hade gärna behållt henne just pga ett underbart lynne (Hon är efter Thrymur) och kanongångarter, men jag känner att det räcker med hästar. Jag har egentligen ändå för många. Den gulsvarta valacken han har är efter Mökkur och tyvärr skadad i ett bakknä och har sekundärt fått spatt, så den får nog gå till de evigt gröna ängarna...

Mycket intressant det du skriver och du skriver härligt öppenhjärtligt! Det saknar man i Sverige. Islänningar och danskar verkar också säga saker mer rakt ut även om det är om välkända hingstar men i Sverige får man inte säga något negativt för då är det smutskastning... Jag har hört talas om flera avkommor efter vissa kända svenska hingstar som inte alls är så trevliga och lätta och definitivt inga hästar alla kan rida, men skriver jag namnen på de hingstarna här så kommer inlägget nog att tas bort...

Jag vet i alla fall blodslinjer jag undviker. Freyr frá Flugumyri-blodet tex. Har ägt en avkomma efter honom och det räcker. Maken döpte honom till "passidioten", en fd godkänd (och faktiskt norskfödd) hingst men jag köpte honom som valack. Han kunde inte skritta! Han taktade fram i skritt och om man inte höll emot ordentligt så gick det fortare och fortare och via ökande tölt/passtölt över till flygande pass! Suck! Enda skenturen på islandshäst var på en sondotter till Freyr och jag har haft en valack efter Freyr installad hos mig som var bland det knepigaste häst jag stött på. Ok att rida men helt knäpp att ta i hagen! Känner till ett sto efter honom som inte går att rubba om hon inte själv vill, vilket hon dessvärre inte alls vill alla ggr. Jag vet fortfarande inte om de efter alla år de försökt träna henne lyckats lasta henne... Och hennes mamma är supersnäll och alla hennes andra avkommor jättetrevliga så det kommer knappast från stoet och inte är det uppfostran heller eftersom flera av de andra avkommorna efter henne är född hos samma uppfödare som Freyr-avkomman... Jag funkar då inte med Freyr-blodet i alla fall!

Jag saknar en mer öppen debatt i Sverige om de olika hingstarnas för- och nackdelar. Det blir lite för skenheligt och ingen vågar påpeka felen och komma med kritik utan man nämner enbart det positiva. Men det är nog ganska typiskt Sverige! Däremot kan man ryktesvägen få höra saker. Det dumma är då att man inte vet när man skall tro på ryktet eller inte alla ggr och eftersom man inte vill ta risken med dåligt lynne så tar man det säkra före det osäkra och skippar den hingsten. En mer ärlig debatt om hingstarna skulle göra ryktena överflödiga och orättvisa rykten kunde stoppas!

Jag kan ju säga som så att om en häst är bra och trevlig och jag fastnar för den, som Hlekkur, så struntar jag i om den är brun! Och din såg väldigt positiv och trevlig ut med väldigt trevlig utstrålning på den här bilden:

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Kurravlsvisning.jpg

Jättefin! Han påminner en del om Hlekkur men verkar mer högrest. Jag har hört att Hlekkur har gett några väldigt bra tävlingshästar i Norge. Stämmer det?

Däremot så tycker jag bättre om svart, silversvart, musblack, silvermusblack, vitt men inte skäckar! Jag rider ju inte hästarna 24 timmar om dygnet och har ingenting emot att ha vackra färger i hagen att titta på de många timmar de går i hagen! :D Men jag håller med dig om att är en häst bra så spelar inte färgen någon roll. Och är den dålig så är den det oavsett färg. Men jag måste också som avlare tänka på att jag inte kan behålla allt och att jag då måste ha bra och lättsålda hästar. De mest lättsålda är de med gott lynne, naturtöltande och ovanlig färg. Det bara är så. Finns det två likvärdiga hästar så väljer fler den silversvarta framför den med mer vanlig färg, även om den silversvarta är några tusenlappar dyrare!

Jag gillar inte alla silversvarta heller. Gillar de som verkligen är svarta på kroppen och har riktigt ljus man och svans. De grådaskiga kan jag hoppa över... Svart med tecken i ansiktet, som Frami från Häringe, gillar jag och den hingsten tänker jag betäcka med någon gång! Och jag vill inte bara ha en färg i hagen utan gärna minst en av var sort, men jag varken orkar med, har tid med eller råd med att hålla så många hästar! De 12 hästar vi har nu har jag fött upp själv med undantag av de tre stona (2 svarta och en musblack) samt en silvermusblack hingst som jag bara trillade över. Han är då rakt inte färgstark utan mer som en gråsten och gömmer sig lätt bland stenar, trädstammar och klippor. Måste vara en ypperlig färg för kamouflage! Så de tre silversvarta, den silvergulsvarta, tre svarta och den gulsvarta, är alla födda här. Tre av dem har svart hingst som far och 5 av dem har silversvart pappa. Jag behåller de avkommor jag gillar bäst oavsett färg. Jag är väldigt förtjust i mitt svarta stoföl efter Hamur frá Blesastödum tex och har inga planer på att sälja henne! Liksom jag har sålt 5 silversvarta som jag inte fastnat för!

Men vad jag vill ha sagt är att om inte hingsten utmärker sig på något sätt, antingen med enorma rörelser och hög bedömning, med en mycket vacker färg eller annan iögonfallande egenskap som får folk att säga "WOW!" så får man inte många ston. Din kanske kan lyckas om han visas på tillställningar och folk får se hur fräsch han är för sin ålder och att han kan ridas av barn. Kort sagt: Man får inga kunder utan bra reklam!

Jag vet i alla fall blodslinjer jag undviker. Freyr frá Flugumyri-blodet tex.
Det verkar vara en väldigt starkt präglande linje då varken Svalur eller hans son Toti i sin tur är helt enkla. Självklart är det den linjen mitt blivande sto kommer ifrån :rofl: . Är det någon som vet om Freyrs far Kolskeggur fra Flugumýri hade ett liknande temperament?

Det är roligt att höra andras kommentarer om hingstar och linjer och det är typiskt svenskt att antingen snacka skit om folk/hästar eller höja dom till skyarna. Det är ju diskussionerna mitt emellan som är intressanta.

Det verkar vara en väldigt starkt präglande linje då varken Svalur eller hans son Toti i sin tur är helt enkla. Självklart är det den linjen mitt blivande sto kommer ifrån :rofl: . Är det någon som vet om Freyrs far Kolskeggur fra Flugumýri hade ett liknande temperament?

Det är roligt att höra andras kommentarer om hingstar och linjer och det är typiskt svenskt att antingen snacka skit om folk/hästar eller höja dom till skyarna. Det är ju diskussionerna mitt emellan som är intressanta.

:bow: :D Ja jag håller med! Det är intressant och det skall vara nyanserat, inte svart eller vitt. Freyr-avkommorna har tex alla haft bra gångarter, men jag gillar inte lynnet! Enligt de jag känner som är kunniga på Islands olika stammar så är Flugumyri-blodet liksom Hornafjördur tuffa och hårda hästar och det finns tydligen en del "kampblod" i stammarna, dvs härstammande från kamphingstar (typ tuppfäktning).

Dock måste jag säga att Ófeigursonen Segull är en hingst vars lynne jag tycker bra om och jag har varit väldigt nöjd med våra avkommor efter honom. Så allt med Flugumyri behöver inte vara tufft, svårt och knepigt. Jag har själv av en slump, eller för att jag dras till de hästarna, Kólkousblod i nästan alla mina. Och de har sina sidor. Framför allt återkommer Bylur och namnet betyder stormvind, vilket man inte ger till en lugn häst. Sedan beror det på vad man kombinerar med. Jag har 2 ggr gjort kombinationen Bylur-blod med Ótur frá Saudarkróki-blod (genom Órri), och det har blivit väldigt snygga hästar med mycket bra gångarter och mycket lyft, men de är alldeles för tuffa som hingstar och har en högst egen vilja och ibland ovilja/tjurighet att följa/lyda människan även kastrerade. Så den kombinationen är jag lite tveksam till. Både Bylur och Ótur har ju gett en del med "lite speciellt lynne" som det så vackert heter...

Jag tycker rent allmänt, oavsett blodslinje, att man skall försöka resna ut alla knepiga hästar ur aveln och endast gå vidare med de avkommor som har ett bra lynne. Det är inte många av de jag fött upp som jag sparat som hingst (eller avelssto) och jag sparar inget som hingst (eller avelssto) som inte har ett behagligt lynne, hur bra gångarter och exteriör hästen än har! Det är viktigare med bra lynne än vacker exteriör och höga lyft tycker jag, även om jag gärna vill ha alla egenskaperna!

Det som är härligt med islänningar är spännvidden bland hästarna.

Har ni några favoritlinjer som ni gärna köper hästar eller avlar på?

Det er nok ikke så veldig mye mer åpent i Norge enn i Sverige sånn sett.
Enkelte ryttere/hester/trenere/dommere...skal man ikke prate mye negativt om.

Nå er jeg stort sett relatibt fritttalende og hva JEG tror,tenker og mener det skal jeg da klare å stå for.

Akkurat når det gjelder Kolgrimur,så er jeg nok ikke den eneste som ikke er så glad i det blodet.Linjen der er kjent fra Island for å gi hester som er "harde" i lynnet,og det har vel slått gjennom da...
Det som er litt merkelig er akkurat det at det virker som om det er stona som blir mest spesielle.
De valakkene jeg har truffet har vært virkelig trevlige!

Kolgrimur kan virkelig gi fantastiske bevegelser og konkurransehester og om man liker den typen hest,så..for all del!
Det som er veldig trist er når slike hester havner hos feil eiere som ikke har den rutinen og nervene til å håndtere en slik hest.For de ER skarpe.
Man sier ikke DU SKAL til en sånn...man gjør en liten psykologjobb så de tror at det var deres ide hele tiden!
Du finner ham her: http://www.islandshestsenteret.no/

Og som du ser har han mye fine avkom å vise til.(For rett rytter!)

Jeg kan ikke si jeg har registrert noen gode etter Hlekkur...ikke nå i det siste i hvertfall...Han ble endel brukt her,men fikk ikke det store resultatet.
Nå er det noen årganger som ikke er gamle nok enda og jeg har bl annet sett ett 2-års sto som er riktig spennende,så kanskje de kommer...

Kurr er nok litt lettere enn Hlekkur.Han er i allefall kortere og i følge Egill som hadde Hlekkur mye og har ridd min mye så er Kurr "lettere" å ri.
Han kjennes mindre tung ut.
(Men det hører også med til historien at Egill skulle ta inn Hlekkur fra hagen og tok Kurr istedet...hehe...)

Om jeg kunne ønske meg noe annet med min måtte det være LITT mindre hals og nakke.
16 år hingst og ridd som han var frem til han var 12,så har han MYE å ta i med og jeg er jo ikke den største og tyngste i verden.
Det er en hest med mye humør og mye humor.

Jeg vet egentlig ikke om jeg VIL reklamere så mye for ham...det er så himla mye styr med å ta imot hopper.Jeg har ikke egentlig en vel egnet stall og hager for det heller,så det er mer jobb enn det er verdt.
Om noen vil bruke ham,greit og om ikke...helt greit det også.
Deres tap,JEG vet hva for en trivelig fyr det er og hvor god han kunne vært om han hadde vært ordentlig ridd og vist fra starten av.

Farger er jo klart et triks om man skal selge,men stort sett har jeg inntrykk av at det er mer en "svenskegreie".
Vi ligger dog etter dere endel år i det meste,så det kommer her også! Bare vent!
Når det gjelder det som er av Silversvart i Norge har det vært sørgelige saker,så det kan nok være en av grunnene til at den fargen ikke er noe som forknippes med gode hester,men for all del,en riktig riktig mørk med riktig HVIT man...joda...:angel:

Jeg heller rir jo ikke hele tiden...derfor:Ingen hvite hester i denne familien!

Til det kjenner jeg dem ikke godt nok,men det ser ut til at jeg har en liten forkjærlighet for hester med Kolkousi-blod...det bare "blir sånn"...

Det jag lägger större vikt än om personen kan rida är om den har Kunskapen om att ta hand om hästen..
Lära sig rida kan man som sagt lära sig..Men kan man inte ta hand om hästen kommer hästen fara illa:(

Jag skulle hellre sälja min häst till en som är väl kunnig i hästskötsel men lite sämre i sin ridning.
Än till en ryttare som rider som en dröm men vet inte att man måste blöta upp betfor innan man ger det till hästen för att ryttaren alltid har kommit till stallet till en färdig sadlad häst!:crazy:

En bra nybörjarhäst är för MIG en häst som är lugn och trygg och inte skenar iväg om den blir rädd.. troligen en äldre häst 15 pluss oavsett ras.

Islandshästar uppfattar jag som lugna och stabila, sällan jag sett en ostabil nerrvig islandshäst om den inte är en tävlingshäst.
Men där vill man ju ha lite nerrver i och fart i, herr snigel vill man inte ha till tävlingshäst:smirk:

Sen självklart finns det väl galna, opålitliga isisar med nu menar jag generällt=)
Sen att de är bra barnhästar är väl också på höjden de är små man slipper sälja den när barnet uppnått en viss ålder/längd=)

Vad är det du gillar med Kolkousi? Heller har det bara råkat bli så?

:bow: Japp! Det håller jag med om och det är den stora spännvidden och hela spektrat av egenskaper, jag vill vi skall bevara i rasen. Men farliga och ovilliga hästar är inte lämpliga för avel till ridhästar. Däremot är det utmärkta och tuffa överlevare i naturen... :D Sedan att det finns de som ser dessa hästar som enorma utmaningar, det är en sak. Men de skall inte prägla rasen! Lynnet på en ridhäst skall ju vara en framåt häst med godmodighet och vilja att samarbeta, inte bocka, inte stegra sig men gärna pigga.

Jag vet en cool "förstaklasshingst" med färg som passar för familjeavel, utom i ett avseeende, han är väldigt lättbyggd, nämligen Gaukur frá Innri-Skjeljabrekku. Silversvart med jättemycket man som ser överdimensionerad ut till denna ganska smäckra häst. Dessutom är han far till världens högst bedömda silversvarta hingst som samtidigt också är den högst bedömda 4-åriga hingsten genom tiderna. Men som sagt jag såg gärna att han var lite grövre byggd.

Du saluför Gaukur otroligt hårt, speciellt att han skulle passa familjeavel. Hur vet du att han är så bra till detta? Har du ridit många av hans avkommor? Hur han är speglar ju inte hans avkommor. Inte heller hur de är som unghästar. Inte innan man sitter på vet man om de passar till familjehästar eller inte. Att ha fått en toppavkomma är ju egentligen inte så mycket, eller hur?! Det säger ju inte så mycket om hingsten. Det kan ju likaväl komma från stoet.

Jag har för tillfället en Gaukuravkomma hemma. Han är bara 1 år gammal och jag är inte imponerad. Och ja, jag vet att 1 åringar kan se ut som något katten släpat in. Det är mer lynnet som jag inte är förtjust i. Vi får se, det kanske ändras. Men för tillfället har han precis ett sådant sätt som jag anser är det värsta man kan ha.
MEN jag vill poängtera att det är den enda Gaukuravkomman jag har sett och dömmer inte en hingst efter bara en enda.

Däremot har jag ridit in många avkommor efter en annan fin färghingst. Utöver de jag har ridit in har jag provat många efter denna hingst. Där kan man verkligen säga att han ger familjehästar. Flera av dessa avkommor har jag slängt upp min 6 årige son på när de har varit nyinridna. Urbussiga och så snälla så det är inte klokt.

/Åsa

Och vad säger du om avkommor efter Meitill då? Lynne, hantering och ridegenskaper för exempelvis en familjehäst?

HERREGUD :eek: Hur reagerade du när du när du fick höra dedär???
Jag hade fått nån typ av utbrott jag tål inte såna där människor :mad:

Som du skrev att ville ha en islänning på gräsmattan mena jag...

Vad är det med lynnet du inte gillar?

Och vad säger du om avkommor efter Meitill då? Lynne, hantering och ridegenskaper för exempelvis en familjehäst?

UNDERBARA!!!
Det är han som är färghingsten i mitt inlägg....om du inte redan förstått det :-)
Men jag ville inte att det skulle tolkas som reklam. Även om jag inte har någon anledning att göra det för ngn annans hingst.

Vill du veta mer så kan vi ta det via PM. så slipper vi förstöra tråden.

/Åsa

Javisst, det börjar ju bli dags snart och det har börjat otroligt bra.
Jag PM:ar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka