Sv: Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?
Det er nok ikke så veldig mye mer åpent i Norge enn i Sverige sånn sett.
Enkelte ryttere/hester/trenere/dommere...skal man ikke prate mye negativt om.
Nå er jeg stort sett relatibt fritttalende og hva JEG tror,tenker og mener det skal jeg da klare å stå for.
Akkurat når det gjelder Kolgrimur,så er jeg nok ikke den eneste som ikke er så glad i det blodet.Linjen der er kjent fra Island for å gi hester som er "harde" i lynnet,og det har vel slått gjennom da...
Det som er litt merkelig er akkurat det at det virker som om det er stona som blir mest spesielle.
De valakkene jeg har truffet har vært virkelig trevlige!
Kolgrimur kan virkelig gi fantastiske bevegelser og konkurransehester og om man liker den typen hest,så..for all del!
Det som er veldig trist er når slike hester havner hos feil eiere som ikke har den rutinen og nervene til å håndtere en slik hest.For de ER skarpe.
Man sier ikke DU SKAL til en sånn...man gjør en liten psykologjobb så de tror at det var deres ide hele tiden!
Du finner ham her:
http://www.islandshestsenteret.no/
Og som du ser har han mye fine avkom å vise til.(For rett rytter!)
Jeg kan ikke si jeg har registrert noen gode etter Hlekkur...ikke nå i det siste i hvertfall...Han ble endel brukt her,men fikk ikke det store resultatet.
Nå er det noen årganger som ikke er gamle nok enda og jeg har bl annet sett ett 2-års sto som er riktig spennende,så kanskje de kommer...
Kurr er nok litt lettere enn Hlekkur.Han er i allefall kortere og i følge Egill som hadde Hlekkur mye og har ridd min mye så er Kurr "lettere" å ri.
Han kjennes mindre tung ut.
(Men det hører også med til historien at Egill skulle ta inn Hlekkur fra hagen og tok Kurr istedet...hehe...)
Om jeg kunne ønske meg noe annet med min måtte det være LITT mindre hals og nakke.
16 år hingst og ridd som han var frem til han var 12,så har han MYE å ta i med og jeg er jo ikke den største og tyngste i verden.
Det er en hest med mye humør og mye humor.
Jeg vet egentlig ikke om jeg VIL reklamere så mye for ham...det er så himla mye styr med å ta imot hopper.Jeg har ikke egentlig en vel egnet stall og hager for det heller,så det er mer jobb enn det er verdt.
Om noen vil bruke ham,greit og om ikke...helt greit det også.
Deres tap,JEG vet hva for en trivelig fyr det er og hvor god han kunne vært om han hadde vært ordentlig ridd og vist fra starten av.
Farger er jo klart et triks om man skal selge,men stort sett har jeg inntrykk av at det er mer en "svenskegreie".
Vi ligger dog etter dere endel år i det meste,så det kommer her også! Bare vent!
Når det gjelder det som er av Silversvart i Norge har det vært sørgelige saker,så det kan nok være en av grunnene til at den fargen ikke er noe som forknippes med gode hester,men for all del,en riktig riktig mørk med riktig HVIT man...joda...
Jeg heller rir jo ikke hele tiden...derfor:Ingen hvite hester i denne familien!