Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Sv: Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Vad är det med lynnet du inte gillar?

Ok jag skriver det här men jag vill POÄNGTERA att det är EN avkomma och jag känner INTE stoet.

Han är skygg och en aning rädd. Men när man väl hanterar honom är han fräck och gåpåig. Mina ston har läxat upp honom ganska mycket, ändå springer han rakt på dem i bland. Mig veterligen har han gått i flock hela tiden.

/Åsa

Dubbelinlägg...

Senast ändrad av en moderator:

Det jag lägger större vikt än om personen kan rida är om den har Kunskapen om att ta hand om hästen..
Lära sig rida kan man som sagt lära sig..Men kan man inte ta hand om hästen kommer hästen fara illa:(

:bow: Det var ett mycket bra påpekande! Jag vet ryttare som påstås rida enormt bra men jag ser att hästarna far illa. Visst får ryttaren fram bra rörelser och höga bedömningar, men de är hårda och lyssnar inte och känner inte av hästen. Man kan notera att hästar tillridna av en sådan ryttare ofta är hårda i munnen och dessutom inte jämna och inte sällan felmusklade utan ryggmuskelfiléer och för tunna samt stressade. Och de behöver en equiterapeut för att bli korrigerade i kroppen.

Om man slimmar en häst för mycket så kommer inte bara fettet att försvinna utan hästen börjar tära på sin muskulatur och ryggmusklerna är dessvärre bland de första. På hingstvisningen på Margarethehof 2001 sade veterinären att hon aldrig sett så många felridna hästar på ett och samma ställe och så många omusklade ryggar! Det kunde jag själv konstatera också. Men det är ju inte så underligt om man dels slimmar hästen till max och sedan dessutom rider den med pekande nos. Och om ryttaren bär hästen i munnen istället för att hästens bakdel tillsammans med ryggen bär den, så får man en framtung häst och mindre rump- och ryggmuskulatur.

Här spelar också in hästens naturlig fallenhet för samling och självbärighet. En islandshäst skall lägga över tyngden mer bak i sig själv, dvs oinriden, än vad en "vanlig" häst gör. Det är nämligen det som krävs för en naturlig och bra tölt, samling och bärighet. Om man rider en vanlig häst barfota så är det framför allt framhovarna och tån på hovarna som slits mest. Men på en töltande islandshäst är det bakhoven och trakten!

Det är viktigt att kunna hela biten av "skötsel" av hästen. Kunna läsa om den mår bra eller dåligt i hagen, i stallet och under ryttare. Kunna känna av förändringar i rörelsemönster och beteende. Kunna känna om hästen är jämn i sidorna, förstå att det inte hjälper att ställa hästen åt ett håll och använda mer skänkel på ena sidan om den rollar för då korrigerar man bara symptomen. Nej det gäller att hitta orsaken och korrigera det felet, om det går. Oftast en kota i ryggen eller nacken men det kan ju vara något i benen också. Det kan tyckas duktigt om en ryttare lyckas bemästra och korrigera rollningar men det innebär egentligen bara att man tvingar hästen trots att det inte känns bra, att gå jämnt!

Jag vet en hingst där man tvingade den gå jämnt under rytttare men den gick inte jämnt utan ryttare löslongerad i paddock. När jag påpekade för ägaren att höger bakbenslår på baksida/utsida hade en grop istället för en muskelbulle som på vänster sida då reagerade ägaren och lät undesöka hästen noggrannare bla med scanner. Det visade sig då att en sena och muskel var obotligt skadad men häststackaren hade trots att det gjorde ont, gjort vad den "duktige" och ganska tuffe ryttaren krävt! Hästen blev tom utdömd pga skadan!

Är man då en duktig hästmänniska eller ens en duktig ryttare, om man inte kan läsa av sådana här saker och tror att det går att korrigera med mer hand, ställa om hästen och mer skänkel på ena sidan? Jag tycker faktiskt inte det! Man skall reagera på de små skillnaderna och då kan man kanske förhindra att skadan blir värre och få hästen frisk. Att forsätta envisas leder bara till sekundära skador istället, tex spatt...

En annan hingst var helt korrekt före lämnandet till tränare, kollad av chiropraktor och inte en kota låg fel, men efter ett tags ridning så gick den helt snett i nacken. Trots det forsatte beridaren, som anses vara mycket skicklig. Hästen blev mer och mer sned och rörde sig i pass, trots att det var en 4-gångare som aldrig visat pass utan föredrog traven. Vid kontroll efter hemkomst visade det sig att denna beridare skodde själv och hästen hade 4 cm för långa hovar samt sömtryck på alla 4 men värst på ett framben där han pga smärtan spänt sig så han fått en låsning i knäet. Detta ledde till att han lade över tyngden på andra sidan och gick snett med nacken så det var kotor som låg fel både uppe i nacken och nere vid manken. Detta i sin tur ledde till att det låg fel i i ländrygg och kors. Dessutom var han välmusklad och i rätt hull vid lämnandet till träning men hade tappat såväl hull som muskulatur hos tränaren, framför allt rygg och rumpa! Mitt omdöme om den ryttaren är att han är ytterst okunnig och inte kan läsa och känna av en häst. Han rider på teknik och tror att allt skall korrigeras med teknik! Dessutom kan han ju inte foderstat heller! Att hingsten förvandlats från en snäll och positiv häst till en sur, aggressiv och misstänksam häst, är inte heller så underligt...

Du saluför Gaukur otroligt hårt, speciellt att han skulle passa familjeavel. Hur vet du att han är så bra till detta? Har du ridit många av hans avkommor? Hur han är speglar ju inte hans avkommor. Inte heller hur de är som unghästar. Inte innan man sitter på vet man om de passar till familjehästar eller inte. Att ha fått en toppavkomma är ju egentligen inte så mycket, eller hur?! Det säger ju inte så mycket om hingsten. Det kan ju likaväl komma från stoet.

Jag har för tillfället en Gaukuravkomma hemma. Han är bara 1 år gammal och jag är inte imponerad. Och ja, jag vet att 1 åringar kan se ut som något katten släpat in. Det är mer lynnet som jag inte är förtjust i. Vi får se, det kanske ändras. Men för tillfället har han precis ett sådant sätt som jag anser är det värsta man kan ha.
MEN jag vill poängtera att det är den enda Gaukuravkomman jag har sett och dömmer inte en hingst efter bara en enda.

Däremot har jag ridit in många avkommor efter en annan fin färghingst. Utöver de jag har ridit in har jag provat många efter denna hingst. Där kan man verkligen säga att han ger familjehästar. Flera av dessa avkommor har jag slängt upp min 6 årige son på när de har varit nyinridna. Urbussiga och så snälla så det är inte klokt.

/Åsa

Det finns otrevliga avkommor efter de flesta hingstar i Sverige och i hälften av fallen beror det på att stona har mindre trevligt lynne! Det är ju faktiskt inte bara hingstens lynne som skall vara gott utan det bör även stonas vara! Och det finns trevliga avkommor efter mindre trevliga hingstar där stonas goda lynne slagit igenom! Sedan kan ju lynne komma från tidigare generationer också. Jag kan ju säga så här att av de silversvarta hingstarna som jag sett många avkommor efter så är det Thrymur som jag har mest förtroende för vad gäller lynnet.

Vad gäller Gaukur så går jag på hans eget beteende där bla ägarens absolut inte ridvana sambo kan rida ut på denne lugne kille, för han är verkligen lugn och trevlig. Och så har jag träffat flera Gaukurföl eftersom jag varit hos ägaren ofta. De är väldigt trevliga allesammans. Nu är det en avkomma som är känd, för att han råkar vara världens högst bedömda silversvarta hingst, men jag vet att fler är på g på Island och att lynnet är något som lovordas på dem bla. Gaukur är ju ny i Sverige men han har ju använts ett tag på Island innan och de ångrar att de sålt honom nu kan jag säga, när avkommorna börjar visa vad de går för!

UNDERBARA!!!
Det är han som är färghingsten i mitt inlägg....om du inte redan förstått det :-)
Men jag ville inte att det skulle tolkas som reklam. Även om jag inte har någon anledning att göra det för ngn annans hingst.

Vill du veta mer så kan vi ta det via PM. så slipper vi förstöra tråden.

/Åsa

Och det har ju inte jag heller! Jag äger varken Gaukur eller Thrymur! Inte ens en enda liten ynka promille av dem! Men jag tycker mycket om dem som individer! Och jag är enormt kräsen vad gäller lynnet hos en hingst!

Vad är det du gillar med Kolkousi? Heller har det bara råkat bli så?

Helt ærlig så har det nok bare blitt så...
jeg rider en hest en stund,liker den godt,det "matchar" og svært ofte viser det seg være en god bit Kolkousi i stammen.

Har ikke studert mye på hva som er spesielt med akkurat dem,så det er nok mest tilfeldigheter,men finner jeg K-blod i stammen på et "prospekt" så er det mer positivt enn negativt i allefall.

På den andre siden er jeg tävlingsrytter,så det er klart at (innen rimelighetens grenser,man er jo ikke verdens lengste) vil jeg ha en langbent,het,langhalset hest med masse vilje som løfter til ørene og helst litt over i alle gangarter :devil:

Helse,lynne,bevegelser,stamme...slik tenker jeg om jeg skal ut og finne ny hest. Om man ser bort fra den der...X-faktoren..den følelsen av AHA! Der er han/hon (stort sett han...)

(Og med lynne,JEG vil ikke først og fremst ha en hest som passer som familiehest i lynnet,men den skal passe MEG.
Og negative,sure,trege eller for "gåpåige" hester,neitakk!)

Det finns otrevliga avkommor efter de flesta hingstar i Sverige och i hälften av fallen beror det på att stona har mindre trevligt lynne! Det är ju faktiskt inte bara hingstens lynne som skall vara gott utan det bör även stonas vara! Och det finns trevliga avkommor efter mindre trevliga hingstar där stonas goda lynne slagit igenom! Sedan kan ju lynne komma från tidigare generationer också. Jag kan ju säga så här att av de silversvarta hingstarna som jag sett många avkommor efter så är det Thrymur som jag har mest förtroende för vad gäller lynnet.

Vad gäller Gaukur så går jag på hans eget beteende där bla ägarens absolut inte ridvana sambo kan rida ut på denne lugne kille, för han är verkligen lugn och trevlig. Och så har jag träffat flera Gaukurföl eftersom jag varit hos ägaren ofta. De är väldigt trevliga allesammans. Nu är det en avkomma som är känd, för att han råkar vara världens högst bedömda silversvarta hingst, men jag vet att fler är på g på Island och att lynnet är något som lovordas på dem bla. Gaukur är ju ny i Sverige men han har ju använts ett tag på Island innan och de ångrar att de sålt honom nu kan jag säga, när avkommorna börjar visa vad de går för!

Jomen det var ju precis det jag betonade flera gånger. Att det var EN avkomma och att jag INTE känner mamman.

Men du svarade precis på det jag ville.
Jag känner inte Gaukur och har ingen uppfattning om vad han ger. (Bryr mig inte om den enda jag har sett - bygger ingen uppfattning på EN enda avkomma) Därför är jag nyfiken på vad du tycker om honom och vad du grundar det på.

Din bedömning att han är så bra för familjehästavel har du altså grundat genom honom själv och hans icke inridna avkommor. Precis vad jag misstänkte.

Att hingsten är snäll och bussig att rida säger ingenting. Det är vad hingsten nedärver som är av stor vikt. Dessutom kan alla vara snälla och bussiga att hantera som föl/unghästar/oinridna. Det är ju när man rider som man vet om den kan passa hela familjen.

/Åsa

Helt ærlig så har det nok bare blitt så...
jeg rider en hest en stund,liker den godt,det "matchar" og svært ofte viser det seg være en god bit Kolkousi i stammen.

Har ikke studert mye på hva som er spesielt med akkurat dem,så det er nok mest tilfeldigheter,men finner jeg K-blod i stammen på et "prospekt" så er det mer positivt enn negativt i allefall.

På den andre siden er jeg tävlingsrytter,så det er klart at (innen rimelighetens grenser,man er jo ikke verdens lengste) vil jeg ha en langbent,het,langhalset hest med masse vilje som løfter til ørene og helst litt over i alle gangarter :devil:

Helse,lynne,bevegelser,stamme...slik tenker jeg om jeg skal ut og finne ny hest. Om man ser bort fra den der...X-faktoren..den følelsen av AHA! Der er han/hon (stort sett han...)

(Og med lynne,JEG vil ikke først og fremst ha en hest som passer som familiehest i lynnet,men den skal passe MEG.
Og negative,sure,trege eller for "gåpåige" hester,neitakk!)

:bump: Jag håller helt med dig! De hästar jag köpt har varit för att jag gillat individen, lynnet, rörelserna och exteriören. Sedan har de råkat bli så att jag hittat Kólkuosi i de flestas stam. Men det var först för ett par-tre år sedan jag upptäckte "den röda tråden" i mitt hästval. Och alla har haft Bylur i sig, utom en som har annan Kólkuoshingst. Men sedan fastnar jag för Gladur frá Ytra-Skördugili-avkommor också. Men Kólkuos är kloka och tänkande hästar.

Jomen det var ju precis det jag betonade flera gånger. Att det var EN avkomma och att jag INTE känner mamman.

Men du svarade precis på det jag ville.
Jag känner inte Gaukur och har ingen uppfattning om vad han ger. (Bryr mig inte om den enda jag har sett - bygger ingen uppfattning på EN enda avkomma) Därför är jag nyfiken på vad du tycker om honom och vad du grundar det på.

Din bedömning att han är så bra för familjehästavel har du altså grundat genom honom själv och hans icke inridna avkommor. Precis vad jag misstänkte.

Att hingsten är snäll och bussig att rida säger ingenting. Det är vad hingsten nedärver som är av stor vikt. Dessutom kan alla vara snälla och bussiga att hantera som föl/unghästar/oinridna. Det är ju när man rider som man vet om den kan passa hela familjen.

/Åsa

Och de omdömen som fälls om hans inridna avkommor på Island! Glöm inte det! Men sedan finns ju ingen garanti OCH det är lika viktigt att mamman har rätt lynne också! Det är då man har störst chans till en familjeavkomma!

Sedan håller jag inte med att man inte ser hästens lynne myckettidigt. Min 5-årshingst tex är född cool och har alltid varit cool. Jag skulle säga att han är född familjehäst. Jag tycker lynnet märks mycket, mycket tidigt om man vet vad man skall gå efter, men nu hanterar jag mina föl från första dagen och de får grimma när de är en vecka gamla, så jag märker ju tidigt om det är känsliga, heta, coola, lugna, samarbetsvilliga eller ovilliga hästar. Och mitt första intryck av fölen har inte slagit fel när jag ridit in dem utan det har faktiskt stämt helt ypperligt! Möjligen har de jag bedömt som svårare varit något lättare än jag trott, antagligen beroende på att jag från början noterat att de då varit lite svårare och hanterat dem därefter under uppväxttiden så jag har fått ordning på dem också. Men de har inte blivit familjehästar för det.

Sedan kan ju felaktig uppväxt fördärva gott lynne också. Och flockuppväxt är inte lika med bra uppväxt. Det beror på vilka individer som finns i flocken och vem som hanterar flocken och hur! Jag vet minst 2 som har hela bortskämda flockar som trampar över en och det gör varje individ i de flockarna för ägarna kan inte sätta gränser och det är ytterst obehagligt att gå in i hagarna till de här hästarna för de sanar respekt för människan och står man i deras väg så går de inte runt en utan i bästa fall intill så man får en knuff av deras kropp åt sidan!

Och de omdömen som fälls om hans inridna avkommor på Island! Glöm inte det! Men sedan finns ju ingen garanti OCH det är lika viktigt att mamman har rätt lynne också! Det är då man har störst chans till en familjeavkomma!

Ok men det skrev du inte.

Givetvis spelar stoet också roll. Men jag vill hävda att det finns hingstar där de är riktigt bra nedärvare av tex familjehästar. Detta trots at det är många olika ston med skiftande lynne.

Men sedan fastnar jag för Gladur frá Ytra-Skördugili-avkommor också. Men Kólkuos är kloka och tänkande hästar.
Har bara erfarenhet av ett sto e. Gladur som jag hade på halvfoder. Trevlig häst men för lugn för mig men vad jag har förstått så är Gladurs avkommor kända för att ha ett lugnt temperament. Hon är absolut inte seg och gör det man ber henne om men jag vill ha det lilla extra och det får jag med mitt blivande sto e. Toti från Gategården :D (som även har lite Kólkuos i sig).

Ok men det skrev du inte.

Givetvis spelar stoet också roll. Men jag vill hävda att det finns hingstar där de är riktigt bra nedärvare av tex familjehästar. Detta trots at det är många olika ston med skiftande lynne.

Jo jag skrev ordagrant i mitt förra svar till dig:

Nu är det en avkomma som är känd, för att han råkar vara världens högst bedömda silversvarta hingst, men jag vet att fler är på g på Island och att lynnet är något som lovordas på dem bla. Gaukur är ju ny i Sverige men han har ju använts ett tag på Island innan och de ångrar att de sålt honom nu kan jag säga, när avkommorna börjar visa vad de går för!

Du missade nog bara det...

Jag håller helt med om att vissa hingstar har mer genomslagskraft än andra liksom att vissa ston har det också. Men jag tycker ändå det är fel att avla på ett sto med sämre lynne och försöka kompensera det med en lugn hingst. Hästar med dåligt lynne skall inte vara i avel! Men dåligt lynne är en sak, känslighet en annan. En häst kan ju vara världens snällaste, pålitligaste och lydigaste men het och känslig och det är faktiskt den typ jag väljer till mig själv som ridhäst! Men den passar inte en nybörjare eller handikappad och de är synd om hästen att utsätta den för en nybörjare eller handikappad! Man skall inte sätta ryttare på en häst som går emot hästens natur och tvärtom!

Vad gäller Meitill så har jag faktiskt träffat några föl efter honom också, tillsammans med sina mödrar och fölen var ganska lika sina mödrar i temperamentet på den gården om jag skall vara ärlig och där var en jag definitivt inte gillade och en annan jag tyckte mycket om. Jag skulle vilja säga som så att det gäller att göra rätt kombination. Jag har ston som gett väldigt trevliga avkommor och jag har använt hingstar som har gett en hel del trevliga avkommor, men det är inte säkert att kombinationen alltid blir lyckad. De 2 ggr jag kombinerat Bylur frá Kólkuosi-blod med Ótur frá Saudarkróki genom två olika Órri-söner, så har jag båda gånger fått ungefär samma sorts lynne och känslighet och väldigt likartad exteriör och gångarter.

Trots att stona, för det är två olika ston dessutom, och hingstarna, var för sig gett trevliga avkommor, så verkar den här kombinationen ge för mycket huvud i kombination med för mycket egen vilja. De är inte elaka men de ger inte människan fullt förtroende och vill helst ta beslut om saker själva. De måste liksom krusas och övertygas och man får använda hjärnan väldigt mycket och ha tålamod! Den ena avkomman är ur egen avel och den andra köpte jag som föl vid 4 dagars ålder och hade sto och föl hos mig. Kanonflotta hästar med väldigt bra gångarter men inte en chans att de skulle bli familjehästar utan de kräver mycket skickliga, tålmodiga och kunniga ryttare. Långt kan de gå och intelligenta som få båda två. Dock lite mycket häst för den vanlige ryttaren och inte det avelsmål jag har! Andra som vill ha en utmaning och bra tävlingshäst kanske blir väldigt nöjd med en sådan avkomma. Men jag ser väldigt mycket mer jobb med en sådan häst och små utrymmen för misstag då de inte är så toleranta för sådant och dessutom lätt blir misstänksamma.

Nu är 2 hästar ingen statistik. Jag är väldigt förtjust i mina "Bylur-ston" och väldigt förtjust i Órri. Men man måste vara observant och misstänksam mot både sin egen och andras hästar. Lynnet är mitt största filter och en del upplever mig kanske som lite väl kräsen. Jag är likadan när jag säljer hästar. Jag talar hellre om problemen jag ser som kan finnas än fördelarna. Köparen får hellre avskräckas redan i telefonen att det är för mycket häst än att jag riskerar att någon köper något den inte mäktar med. Och det gäller oavsett ras.

Så de som köpt häst av mig har alltid tyckt att det var väl inga problem med den! Men det är bättre det blir så att de tycker det är enklare än det jag beskrev så de undviker fallgroparna än att de skall ta på sig något och trilla dit på misstag. Jag tycker att många uppfödare förenklar sina hästar för mycket och romantiserar tillvaron. Att vara ordentligt kritisk är bättre för då hjälper man också köparen att se upp med var fallgroparna kan finnas så de kan undvika en del misstag! Men jag är nog ingen bra försäljare, det medges...:D

Måste nog förtydliga mig och säga att Gaukur är en möjlig kandidat för familjehästavel. I kombination med rätt sto! Och det gäller ju för alla möjliga hingstkandidater! Han har rätt lynne för det men som sagt tycker jag personligen att han är lite vällättbyggd för det! Jag har betäckt ett sto med Gaukur i år och hon har gott och stabilt lynne själv, fast hon bara är 4, och är efter Thrymur. Vill man förstärka det goda lynnet i avelsarbetet så gäller det ju att båda föräldradjuren har ett gott lynne. Och ändå finns ingen garanti. Gaukur lämpar sig säkert lika bra till att producera tävlingshästar också, med rätt sto!

Hemma har jag funnit att min egen coole hingst är helt rätt till att balansera Kólkuos-blodet. De får ett mjukare lynne och är inte lika känsliga men det är ändå fart i dem. Han passar kanon till mina ston helt enkelt! Det blir säkert trevliga avkommor för vanliga ryttare men därifrån till att kalla dem familjehästar, tycker jag steget är stort. Ok, någon kanske platsar där i 10-12 års åldern men det är inte den typen somjag kallar barn-/familjehäst egentligen utan jag pratar om de som redan vid inridningen visar den äldre hästens klokhet och överinseende med brister hos människan. :D Det är min definition. Jag tänker säkert och vill minska riskerna för barn, nybörjare och turryttare helt enkelt när jag gör min definition. Jag kan sätta upp småttingar på de flesta unga hästar så länge jag leder dem på en inhögnad plats, men jag kallar inte hästen för familjehäst för den sakens skull!

Har bara erfarenhet av ett sto e. Gladur som jag hade på halvfoder. Trevlig häst men för lugn för mig men vad jag har förstått så är Gladurs avkommor kända för att ha ett lugnt temperament. Hon är absolut inte seg och gör det man ber henne om men jag vill ha det lilla extra och det får jag med mitt blivande sto e. Toti från Gategården :D (som även har lite Kólkuos i sig).

Ja det är ju kombinationen som gör det! Min favorit hade kombinationen Gladur och hetare blod. Han var underbar och mjuk i lynnet men samtidigt pigg som vilket kapplöpningsfullblod som helst! Han hade ordentlig tävlingsvilja, var snabb som attan i galoppen, vilket glädjer en gammal fullblodsentusiast men samarbetade alltid och försökte alltid förstå och göra sitt bästa! Det är den kombinationen på häst jag själv vill rida! Jag skulle vilja avla just sådana hästar + viktbärande lugna familjehästar som alla kan rida.

Ja, Gladur är känd för att ge gott och lugn temperament och han har använts flitigt i Danmark där man verkar ha en annan syn på lynne och värdesätta lugnt temperament högt. Jag är övertygad om att man kan spåra fram Gladurs blod i många av de trevliga familjehästarna från Danmark. Min kille var en Danmarksimport. Men vi har också haft minst en tidig avlare i södra Sverige som använt mycket Gladurblod i sin avel bla för det trevliga lynnets skull. Jag har faktiskt enbart träffat på trevliga Gladur-avkommor och har fått en liten magkänsla att han starkt nedärvt gott lynne inte bar i första generationen utan flera generationer framåt. Min kille hade honom som morfars far och han hade sin mors lynne som i sin tur hade sin fars lynne som i sin tur hade sin far Gladurs goda lynne. Och den jag har nu har Gladur som farmors farfar och hans lynne är typiskt för en Gladuravkomma; lättränade, samarbetsvilliga, tålmodiga, förlåtande och har överinseende med misstag, vilket alla ryttare gör. Kort sagt, det lynne jag vill ha! Och han verkar ha nedärvt detta till sina avkommor också. Jag avlar ju efter mitt ideal och äntligen känns det som jag hittat "receptet"! Kólkuos-Gladur verkar ge både samarbetsvilja och vilja! Fast jag vill gärna ha lite Órri också så jag har ju en ung hingst med både Órri, Ófeigur och Hrafn i också... Avel är ju att experimentera fram ett recept man tycker ger gott resultat. Och ingen av oss har ju alla de svaren...:D

Mycket intressant det du skriver och du skriver härligt öppenhjärtligt! Det saknar man i Sverige. Islänningar och danskar verkar också säga saker mer rakt ut även om det är om välkända hingstar men i Sverige får man inte säga något negativt för då är det smutskastning... Jag har hört talas om flera avkommor efter vissa kända svenska hingstar som inte alls är så trevliga och lätta och definitivt inga hästar alla kan rida, men skriver jag namnen på de hingstarna här så kommer inlägget nog att tas bort...

Nej, tacka vet jag en helt öppen debatt här på forumen för här sägs ju bara sanningar.
Här finns det ingen som sprider rykten av missunnsamhet.
Här är det ingen med egenintressen som försöker smutskasta konkurrenter eller marknadsföra sina egna intressen.
Förresten är det faktiskt en mänsklig rättighet att få säga vad man tycker även om det skulle skada andra, bara min sanning kommer fram.
För min sanning är ju mest sann, jag har ju faktiskt sett en avkomma som var jättedålig efter hingsten XXX och då måste det ju vara en hingst som ger dåligt lynne. Dessutom går det dåliga rykten på Island om XXX och de måste jag ju få föra vidare här på forumet för då blir jag en person som har ”något att komma med”.
Dessutom har jag pratat med en känd avlare och tävlingsryttare som tycker likadant så det måste vara sant (men hans namn kan jag naturligtvis inte uppge).

Vel,humoren i det du sier er god den og poitet tatt.
Nå kjenner jeg meg ikke spesielt truffet,da jeg ikke har noen anledning til å marknadsføre min egen hingst i Sverige ("Litt" langt og tungvindt å reise og dere har da virkelig plenty selv)
Og ang Kolgrimur så er ikke dette "sure rykter" hverken fra Island eller her,men derimot noe svært mange er enige om.

Den eneste forskjellen er at de som liker den typen lynne kaller det personlighet og vi som ikke gjør det kaller det utrivelig.

Ryktespredning og skittkasting er ingen tjent med,men det må vel være lov å fortelle hvilke erfaringer man selv har hatt med avkommer etter den ene eller andre hingsten?

Jag har inte uppfattat det som marknadsföring av din hingst heller och om jag var som du skulle jag strunta i Gudarnas häst vars olika inlägg mer legaliserar personangrepp än att kritik mot systemet och viss avel. Åsikten verkar vara att det väl bättre att folk betäcker med de här vassa hingstar och sedan får avkommor de inte klarar av och skadar sig på istället bara inte hingstägaren tappar kunder pga att sanningen om hingstens och avkommornas lynne kommer fram! :eek:

Och jag har inte sett ett enda inlägg som visar på missunsamhet eller att marknadsföra sin egen hingst, men som mam fungerar själv tolkar man ju gärna andra! En rak debatt och folks erfarenheter av olika hästar finner jag intressant men inte som en svart-vit sanning. Det är först när många gör samma erfarenhet av en hingst och flera avkommor visar på vissa egenskaper som man behöver tänka till och sätta en varningsflagga. Men det är ju hemskt om det ryktet kommer fram till alla! :angel:

Topphingstarna får endast prisas, inte kritiseras! Det finns dock massor av erfarenhet från duktiga och erfarna tränare som inte tänker på egen vinning som man kan rådfråga om stammarna och de kända hingstarna och få en hel del intressanta upplysningar. Det skall helst vara islänningar som åker hit och undervisar och inte har så stort intresse av den svenska aveln. Jag lyssnar på dem och läser Eidfaxi. Sedan kan man lyssna på danska avlare som inte heller har så mycket med svensk avel att göra. Både danskar och islänningar sätter högre krav på lynnet än vad som sker genomsnittligt i svensk avel. Man har tom importerat hingstar till Sverige som islänningarna inte vill veta av pga lynnet! :crazy:

Däremot får man gärna smutskasta "färghingstar", "färgavel", "familjehingstar", "familjeavel" och obedömda gårdshingstar man inte vet ett dugg om, rakt av som skräphästar, om de så har aldrig så gott lynne och helt ok gångarter! Det är helt legalt bland vissa avlare och forumanvändare i Sverige och man får även göra det i detta forum utan att inläggen riskerar att tas bort!:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka