Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Sv: Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Nu hittade jag bara att någon lärt sig rida för 5 år sedan och ingen 5-åring, men jag tror dig ändå. Jag vet de finns men det är en himla skillnad på en häst som kan ridas ut på vidderna och en hät som kan ridas i paddock och ridhus! Tro det eller ej, men Thor från Kalvsvik kan ridas ensam av barn i paddock och gå så snällt men de klarar inte rida ut på honom!

Men visst finns de som platsar till både och, men de är tyvärr inte i majoritet! Däremot är de de verkliga pärlorna och givetvis skall de användas i aveln! Gunnar Arnason har satt lynnet främst i sin avel och han har mycket fina hästar som kan ridas av barn, om än de måste ha en viss erfarenhet. Min 113-blupare kommer ur hans avel, genom att han har Fannar som far, och han har väldigt gott lynne. Men så cool som min 5-åring är han inte. Dock tycker jag rent allmänt att man är mer noga med lynnet på Island än i Sverige. På Island drar man sig inte lika mycket för att slakta även avkommor efter högstammade hästar om lynnet inte är rätt. Tyvärr gör man inte så i Sverige utan är det ett sto så sätts hon i avel enligt gammal svensk tradition ... :angel: :cool: och de svåra hingstarna kämpar man med länge och väl och ser till att de får skickliga ryttare. Det tycker jag är fel. De kan bli tävlingshästar men är de svåra och tar lång tid på sig så bör de inte användas i aveln.

Senast ändrad av en moderator:

Kommer från travsidan och tyvärr kommer temperament långt ner på listan för många. Det finns bla 2 amerikanska linjer som lämnar väldigt vassa avkommor. En som idag har många avkommor i sverige höll man inte på med i onödan. De fick vara 2 stycken som hade stänger med krokar i om de hakade i grimman. Han fick över 500 avkommor och har haft nästan 15 godkända hingstar i sverige bara. Flera av dom elit i många år med över 100 avkommor per elithingst per år så har han betytt mkt i aveln.

Det är lite synd att allt fler raser börjar komma ditåt. Min drömhäst har mkt power och vilja och har hellre en häst med lite bus en en lugn och för mig tråkig en. Men alla vill ju inte ha sådana :d

En sak som jag dock retar mig på bland islandsavel att vissa som ska ta föl bryr sig enbart om färgen (nu menar jag inte dom som seriöst satsar på att leta bra hästar med "rätt" färg). Vissa av färghingstarna verkar får många ston som om man ska vara ärlig inte skulle vara i avel. Då får ju inte hingstarna någon chans. Heller har jag uppfattat det fel?

Den hingsten som 5-åringen rider på har 8,5 för spirit= mycket vilja.
En Glampiavkomma Anette!

Senast ändrad:

Och förhoppningsvis pappa till vårt föl! Vi har betäckt vårt sto med honom och jag hoppas att allt går vägen. Vad kul att få se honom på film! Blev jätteglad!

OA

Den hingsten som 5-åringen rider på har 8,5 för spirit= mycket vilja.
En Glampiavkomma Anette!

Och han skulle varit reggad i bilaga om han avlats i Sverige för Glampi blev inte bedömd förrän 13 år gammal 2002 och hingsten är alltså efter en obedömd hingst vid tillverkningen mao! :angel: Jag älskar Glampi och han lär ha ett underbart lynne men också mjuka och elstiska rörelser. Såg honom live 1998 på Landsmót och då hånades han för att han inte var bedömd och man ansåg hans rörelser så extrema att han skulle få en dålig bedömning och aldrig gå in och sade att ägaren visste det och därför inte bedömde honom! Jag tyckte den hästen utstrålade vänlighet och bra arbetsvilja och lynne utan att vara het utom tvärtom lättmanövrerad med små hjälper, just som jag vill ha hästarna! Och Glampi var min favorit på Landsmót 1998. Även om han är lättbygd! :D

Spirit är en kombination av vilja och lynne. 8,5 på spirit kan betyda 7,5 på vilja, dvs medelvilja, och 9,5 på lynnet. Eller tvärtom. Eller 8 på vilja och 9 på lynne eller tvärtom! Det är det som är det dumma med spirit att det är en kombination av två olika egenskaper och man vet aldrig riktigt vad som gett poängen! :crazy:

Kommer från travsidan och tyvärr kommer temperament långt ner på listan för många. Det finns bla 2 amerikanska linjer som lämnar väldigt vassa avkommor. En som idag har många avkommor i sverige höll man inte på med i onödan. De fick vara 2 stycken som hade stänger med krokar i om de hakade i grimman. Han fick över 500 avkommor och har haft nästan 15 godkända hingstar i sverige bara. Flera av dom elit i många år med över 100 avkommor per elithingst per år så har han betytt mkt i aveln.

Det är lite synd att allt fler raser börjar komma ditåt. Min drömhäst har mkt power och vilja och har hellre en häst med lite bus en en lugn och för mig tråkig en. Men alla vill ju inte ha sådana :d

En sak som jag dock retar mig på bland islandsavel att vissa som ska ta föl bryr sig enbart om färgen (nu menar jag inte dom som seriöst satsar på att leta bra hästar med "rätt" färg). Vissa av färghingstarna verkar får många ston som om man ska vara ärlig inte skulle vara i avel. Då får ju inte hingstarna någon chans. Heller har jag uppfattat det fel?

Jag håller helt med dig och du har så rätt; det är inte hingstarna som är problemet i aveln för de flesta blir trots allt kastrerade och man sparar bara det man verkligen gillar som hingst. Men däremot används det hur många mindre bra ston som helst i aveln och man kan se både exteriöra fel som ger sämre hållbarhet och bärighet och dåligt lynne. Ston jag aldrig skulle fått för mig att avla på!

Oja, det finns mindre bra ston som har en ovanlig färg men det är dessvärre minst lika vanligt med mindre bra ston av mer vanliga färger, vilket är precis lika illa! Men där är det ingen som skriker att det är en färgavlare som bara avlar på färg...

Nu hittade jag filmen och visst är det en trevlig hingst men också en ordentligt ridvan 5-åring! Det är då rakt ingen nybörjare, det syns tydligt på hur han tar tyglarna och handskas med hästen i övrigt. Gissar att han har ett par-tre års ridvana redan vilket inte är ovanligt på de isländska gårdarna. Men ändå håller jag med om att hingsten visar ett gott lynne och sådana hästar är guld värda. (Fast jag begriper inte hur någon kan tycka en bukskäck är vacker om jag skall vara ärlig, men det hör ju inte hit. Jag är ingen skäckfantast alls måste jag medge. Fast en svartskäck med mycket svart och bara lite vitt som Gyrdir frá Árbakka är ganska snyggt. Men jag föredrar en svart häst, faktiskt.) Mem här ser man också vilken bra reklam det är om hingsten har ett så gott lynne så att barn kan handskas med den så här. Skulle vara enormt intressant att se hur många svenska godkända hingstar som kan göra reklam av sig på samma sätt! Det hade varit guld värt att veta! Och än intressantare hur många som ett barn klarar rida ut med eller åtminstone ridas på större inhägnat område, typ ovalbana.

Hej,
gud jag blev så förbannad här om dagen när jag hörde på radio
P3!!!
Då pratade dom om ridning och ena tjejen i radion var en typisk ridskolemänniska, hon hade besök i studion av nån kille som frågade henne nånting om att han skulle rida och vad för häst han skulle ha ridigt issåfall, han hade typ aldrig ridigt, kanske nån gån?!?! Men då svarade hon med ett snabbt svar: Ja, jag tror att du nog ska ta en islandshäst första gången du rider........... :eek:
Gahhh jag blev så arg..Islandshästen är INTE en nybörjarhäst. Min häst vill jag knappt låna ut till min egen mamma som ridigt mycket... ååååååååååå

Lite rätt hade dom nog ändå men dom hade kanske bara ridit (åkt) på på en klassisk turridning. Om det är enda erfarenheten så blir det lätt så.

Min hingst er slik....
Han er godkjent,ikke 1.klass,men i allefall godkjent.
5 gode jevne gangarter,myk som smør å sitte på et riktig krutpaket om jeg rider ham selv men man kan sette hvem som helst på og sende dem ut på tur og de kommer like trygge og glade tilbake.

Han tilpasser seg personen og situasjonen.
Noen av hans lykkeligste stunder er når vi får barnehager på besøk og 25 1-5 åringer står og klapper,kliar,drar i manen og vil sitte på "pene ponnyhesten".

Han er idag 16 år,hardt brukt som tävlingshest (5 gång og pass) lærte seg "dressyr" som 13 åring (jada,vi kan noen steg Piaff om vi må også) og er tidligere også hardt brukt som verksamhetshest i turriding.

Denne hingsten vil ikke folk gjerne bruke,fordi pappas stamme sier at dom skal være "svåra" og "tuffa" å ri på.
Jepp,han er tuff! Og med meg kan han nok vara svår om vi presser ut max i en passlegging,men maken til temperament ellers tror jeg ikke finnes.
Man vil ikke bruke ham fordi han ikke har den der 9 for tølt...eller 8.70 for byggning.

At han har 8,5 for benkvalitet visat som 13 åring,äh.pytt...hvem behöver vel bra ben...

Altså...poenget er vel...
Det FINNES sånne godkjente hingster...men selv dom som skal avle gode familiehester vil jo ikke bruke dem?

De är sådana som verkligen är perfekta kombinerade tävlings och familjehästar. Det finns nog flera om man letar men man ser dom oftast på tävlingsbanorna och då ser man bara den "tuffa" sidan.

De är sådana som verkligen är perfekta kombinerade tävlings och familjehästar. Det finns nog flera om man letar men man ser dom oftast på tävlingsbanorna och då ser man bara den "tuffa" sidan.

Ikke bare det,der ser man dem som tävlas av kjente ryttere (gjerne store sterke menn...) og kommer på plats 1-2-3 istedetfor 5-6-7...
Og da velger man den som ...for å ta ett navn "alle" har hørt om Stian P rider,for om Stian rider den må den jo være fantastisk?

Min hingst er slik....
Han er godkjent,ikke 1.klass,men i allefall godkjent.
5 gode jevne gangarter,myk som smør å sitte på et riktig krutpaket om jeg rider ham selv men man kan sette hvem som helst på og sende dem ut på tur og de kommer like trygge og glade tilbake.

Han tilpasser seg personen og situasjonen.
Noen av hans lykkeligste stunder er når vi får barnehager på besøk og 25 1-5 åringer står og klapper,kliar,drar i manen og vil sitte på "pene ponnyhesten".

Han er idag 16 år,hardt brukt som tävlingshest (5 gång og pass) lærte seg "dressyr" som 13 åring (jada,vi kan noen steg Piaff om vi må også) og er tidligere også hardt brukt som verksamhetshest i turriding.

Denne hingsten vil ikke folk gjerne bruke,fordi pappas stamme sier at dom skal være "svåra" og "tuffa" å ri på.
Jepp,han er tuff! Og med meg kan han nok vara svår om vi presser ut max i en passlegging,men maken til temperament ellers tror jeg ikke finnes.
Man vil ikke bruke ham fordi han ikke har den der 9 for tølt...eller 8.70 for byggning.

At han har 8,5 for benkvalitet visat som 13 åring,äh.pytt...hvem behöver vel bra ben...

Altså...poenget er vel...
Det FINNES sånne godkjente hingster...men selv dom som skal avle gode familiehester vil jo ikke bruke dem?

Jo jag vet de finns bland de äldre hingstarna men hur är det bland de yngre??? Man måste ju marknadsföra de här hingstarna rätt också! Som med exemplet från Island, fast vi så aldrig lillkillen rida honom, han bara satt på honom i stallet och sprang med honom ute. Och så kan det ju påverka vilken årstid det är också när det gäller hingstar.

Att din hingst inte blir använd beror kanske mer på att det är inte så ekonomiskt intressant att använda en snäll "2:a klasshingst" (finns egentligen ingen delning mellan klass1 och 2 längre, ialla fall inte i Sverige, utan det är godkänt eller icke godkänt). Vad du än avlar måste du kunna sälja det och helst gör det med vinst. Det som säljer är antingen topptävlingshäst med toppstam och höga lyft. Eller riktigt lugn och pålitlig familjehäst, men då får du inte lika mycket betalt. Du kan höja priset och efterfrågan på varan om den har en vacker och ovanlig färg. Så skall man få någon som helst ekonomi i att avla familjehästar så måste omkostnaderna vara lägre och man får avla på färg.

Jag vet en cool "förstaklasshingst" med färg som passar för familjeavel, utom i ett avseeende, han är väldigt lättbyggd, nämligen Gaukur frá Innri-Skjeljabrekku. Silversvart med jättemycket man som ser överdimensionerad ut till denna ganska smäckra häst. Dessutom är han far till världens högst bedömda silversvarta hingst som samtidigt också är den högst bedömda 4-åriga hingsten genom tiderna. Men som sagt jag såg gärna att han var lite grövre byggd.

Hlekkur frá Hofi är en annan trevlig och lugn kille, men han är brun och bruna familjehästar är svårsålda och man får dumpa priset...

Men opps att vi hela tiden pratar om islandsfödda hingstar! Var finns de yngre svenskfödda hingstarna som platsar som familje-/barnhäst??? Det är ju de som är facit på svensk avel och de som kommer att prägla den framtida svenska aveln! Har träffat på trevliga danskfödda också och din är kanske norskfödd, eller???

Ja...min er norskfødt.:angel:
Han ble faktisk godkjent (I Norge heter det fremdeles 1. og 2. klass) i 2005...15 år gammel...vi kom sent men godt!

Hlekkur har jeg ridd endel ganger og han minner mye om Arvakur. Ikke bare utseendemessig,men også ridemessig.En riktig gentleman,men gå du hjem for en power!

En hingst som blir godkänd vid 15 års ålder och påminner om Hlekkur! WOW! Kan du inte lägga in en bild på din hingst! Jag blev väldigt nyfiken på honom och stammen. Försöker komma underfund med vilka stammar som ger mjukast och trevligast lynne men som ändå har en bra framåtvilja. Pigga och godmodiga hästar som anpassar sig till ryttarens förmåga. Mao de verkliga pärlorna!

Ärligt talat så har hästfolk i Sveriges grannlander ställt frågan "Hur står svenskarna ut med lynnet på sina hästar?" många gånger och detta långt före islandshästens intåg! Det är en konstig svensk tradition att se sig blind på det yttre, både exteriör och hur hästarna rör sig, men ta lätt på lynnet! Det finns flera godkända hingstar inom flera raser som jag direkt skulle kastrerat om de varit mina, pga olämpligt lynne! Och än fler ston som går i avel för att de är "vackra" och "har jättefina rörelser" men är svåra ridhästar pga lynnet! Men man kan ju alltid ta föl på dem...

Tyvärr så är det många av de som avlar islandshäst som kommer från "vanlig häst" och fostrats i denna "svenska avelsanda". Och islänningarna har noterat faran. De säger lite försynt att "man får inte se sig blind på exteriör och gångarter om hästen har ett olämpligt lynne" när de föreläser i Sverige. Vi slaktar tyvärr inte bort snygga hästar med enorma gångarter i Sverige, bara för att de har ett mindre lämpligt lynne. Går de inte att ha som ridhäst, så går de givetvis att avla på istället! Danskarna tycker det är bättre att slakta en sådan häst också. Och vill man inte slakta den så kan den ju få gå som "prydnadshäst" eller sällskaps häst, om den är lämplig för det. Men att avla på dem är det absolut sämsta alternativet och förstör islänningarnas 1000-åriga avelsarbete med att slakta ut hästar med dåligt lynne för att få fram människovänliga hästar!

Men jag tror det ligger i en del svenskars natur att visa hur duktiga de är som klarar rida problemhästar. Och på Island är det ju en sport att sätta varandra på svåra hästar och bara på kul för att testa bekanta och främlingar. Det finns ju dessutom blodslinjer som haft hingstkamper, typ tuppfäktning, även in på 1900-talet, men de hästarna är ju inte så lämpliga att använda till ridhästavel! Visst, det är en utmaning och härligt när man lyckas med en problemhäst men det är ju inga hästar för de flesta ryttare precis! Och man tröttnar på det med tiden. Det är väl mest i ungdomens järvhet man kan uppskatta det...

Han ,ligger nok ute her i noen gamle tråder...min plutt..
men jeg spammer gjerne Buke med mere Árvakur,jeg.

Trött...
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Kurregjesp.jpg

Fräsch i kroppen!
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Liveterherlig.jpg

Fra visningen. De tyckte han var fet...:devil:
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Kurravlsvisning.jpg

Litt tølt på trening i fjor høst.
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/20051113_0102.jpg

Fra Seljords Pingsttävling iår.
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_4953_1.jpg

Traaav
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_5657.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_5653.jpg

Gæddingakeppni-trav...da rir vi fortere!
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_8402-1.jpg

Og har man femgjenger så har man.. og da må man ri pass.Juhuu! Livet er herlig om man sitter på verdens beste hest!
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_8474.jpg

Skulle hatt ett sånt ordentlig eksteriørbilde,men det har jeg ikke fått tatt enda.
Blir jo aldri helt nöjd..

Han er etter Thrøstur fra Teigii som var pigg og glad og plågsamt fräsch til han døde 25 år gammel.

Mamman heter Rinda fra Digernes.Henne vet jeg lite om.Har sett ett annet avkom etter henne og den også var vakker (synes jeg da...;) ) med mye man.
Her er stammen:
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Kurrestamtavle.jpg

Jeg la ut bilder av et av avkommene til Kurr på eksteriør tråden,kan jo legge ham her og. Det er en liten hingst.
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/IMG_6596.jpg

Dette burde nok egentlig vært sendt som Pm det...dere får unnskylde.

Det ligger en MASSE bilder av ham i galleriet her:
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=11693

Han er lyset i mitt liv,en hest man blir glad av å omgås med...man kan ikke se på Kurr og ikke le...
Så,da var Nina ute og gjorde hyllningstal for sin hest igjen...

Han er forresten 140i mkh,136 i rumpan (Byggd i uppförsbacke,ja) og 142 eller var det 141 lang...

og på tale om lynnet på Svenske hester...her er en av de mest populære hingstene Kolgrimur fra Kjarnholtum...DA kan vi snakke om lynne da...:eek: :eek:

Personligen tror jag att det är den svenska "hanteringen" och som gör mkt eftersom det inte är någon speciell ras som utmärker sig. Syns tydligt när man är på kurser och småtävlingar. Det är ju inte direkt ovanligt att man ser hästar som bara kliver på och har tagit över ledarrollen. Är hästen från en linje med starkt psyke så underlättar det inte direkt.

Många svenskar gillar att det händer lite och att ha lite utmaningar (nu menar jag lite lagomt). Beror väll på våra händelse rika liv :D . Jag vill inte ha en "enkel" häst utan föredrar hästar med glöd, egen vilja.

Fast tom mitt blivande sto (kopia av hennes far Toti och farfar Svalur) lyssnade jättebra och kunde gå lös mm innan hon ställdes av. Nedan kort filmsnutt men vi gick ut i skogen oxå fast vi hade inte hållt på mer än några gånger med horsemanship. Kan inte påstå att hon var till 100% men ska bli intressant att se när man hållit på lite längre.

[URL=http://s63.photobucket.com/albums/h124/diananystrom/Video/?action=view&current=tyra.flv][/URL]

Vi må bare få til at du kan få tatt en tur på ham engang...
Helt klart! Du hadde likt den.

Kurr får ta en liten "Svenskesemester" tror jeg!

Ja!
Dax att ha honom på hingststation i Sverige!
Den stammen behövs!
Synd bara att mitt sto är lite väl nära släkt med honom.
Malin får ta en Norge-tur!

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka