Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Sv: Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Skönt att det inte bara är jag som har reagerat på att samma "kostnadsberäkning" rabblas upp i tråd efter tråd. Håller med Inte_Ung i den frågan.

Vi andra som betäcker med godkänd hingst kommer sällan undan med en lägre kostnad. Du har ju ändå sparat massor med kostnader på att du inte lagt en krona på krona på ex. träning eller visning.

Inte_Ung skrev:
Det är förstkräckligt vad du tjatar om dessa kostnader.
Och så glömmer du att berätta att man sluppit betala hingstlicensen, stoavgiften och inte haft några språngrullor att sköta.
Du jämför fel saker.
Om du skall göra en korrekt ekonomisk jämförelse så måste du ta upp alla kostnaderna för att avla på godkänd hingst.
Dels med hingstlicens och språngrullor och dels utan.

Men snälla du då har man en inkomst på hingsten också från andra ston! Då börjar du prata kommersialism! Men vi kan göra en jämförelse ifall jag har en godkänd hingst och bara tar en avkomma så kostar det 3000 i hingstlicens och 800 att registrera jämfört med egen icke godkänd 6000 + 2250 i DNA-tester + 2750 i registreringskostnader. Stoavgift och språngrullor är det på båda. Skillnaden är alltså 7200 i kostnader, dvs det kostar 7200 mer att producera ett föl från icke godkänd hingst jämfört med godkänd och ändå hamnar det i ett bilageregister! Det är tom så att det är billigare att betäcka med annans godkända hingst än att ta ett föl på sin egen icke godkända! Det är inget annat land som har det så och ingen annan rasförening heller! Särskilt inte i kombination med en sämre registrering! :cool: Och jag tänker fortsätta tjata tills hästar avlade på Island, i Danmark, i Tyskland mfl länder har samma regler som Sverige! Men det är nog troligare att Sverige måste ändra sina istället! :D Islandshästföreningen registreringskostnader är helt enkelt rent absurda liksom kostnaden för betäckningbevi kontra hingstlicens!

Senast ändrad av en moderator:

Die_Frau skrev:
Skönt att det inte bara är jag som har reagerat på att samma "kostnadsberäkning" rabblas upp i tråd efter tråd. Håller med Inte_Ung i den frågan.

Vi andra som betäcker med godkänd hingst kommer sällan undan med en lägre kostnad. Du har ju ändå sparat massor med kostnader på att du inte lagt en krona på krona på ex. träning eller visning.

Nu rider jag in mina hästar själv, så och med den jag visade och tränade själv. Men om jag inte gjorde det så skulle jag få lämna iväg min hingst till inridning och träning oavsett om den skulle visas eller ej! Så skillnaden i kostnad är bara visningsavgiften på 2000! Obs att min hingst som är far till min bilagereggade hingst alltså var visad och avelsvärderad men pga konvalescens inte gick in och sedan dog innan jag kunde visa om honom. Så jag har haft samma kostnader och lagt samma tid som alla andra som tränar och visar sin hingst själv! Nåja, han var ju dock väldigt lättränad förståss! :angel: Men som sagt, alla hästar rids ju in, såvida de inte är skadade. För den delen skulle jag vilja visa sonen och håler på att rida in honom. Men jag får inte visa honom i Sverige för han är reggad i bilagan... Men det spelar ingen roll om han visas, han skall ju ridas in och tränas ändå! Så snacket om träning för att bli godkänd håller inte. träning behövs ju på alla! Om träningskostnaderna är väldigt höga kan det ju bero på att hästen inte är så lättränad och det är jag inte så intresserad av att avla på! :devil:

Obs! Jag glömde tala om att jag i min jämförelse ovan tog det som gäller från 2006 dvs 6000 för betäckningsbevis samt 2750 att regga i bilaga + DNA-tester 2250 jämfört med 3000 i betäckningslicens och 800 för registrering. Då är skillnaden 7200 om man tar ett föl efter respektive hingst. Tidigare har inte funnits möjlighet med betäckningsbevis och då har själva registreringen av ett föl kostat 6500 + 2250 för DNA-tester = 8750. Egen godkänd hingst 3000 i licens + registrering 800 + stoavgift 300 = 4100. Så skillnaden var då 4650 kr dyrare att tillverka en bilagehäst. Med de nya reglerna har det blivit ännu dyrare än förut att betäcka med icke godkänd hingst och nu är det alltså 7200 kr dyrare. Det finns ingen rim och reson i det överhuvudtaget! Prisskillnaderna sjunker om man tar flera föl efter samma hingst samma år, men det är inte så de flesta gör eller menar att göra men pga den höga extrakostnaden så börjar man snegla på att betäcka flera samma år för att det blir för stora extrakostnader att bara betäcka en.

Nu rider jag in mina hästar själv, så och med den jag visade och tränade själv. Men om jag inte gjorde det så skulle jag få lämna iväg min hingst till inridning och träning oavsett om den skulle visas eller ej! Så skillnaden i kostnad är bara visningsavgiften på 2000!

Men då ser jag ju en enkel utväg, lämna din/a hingst/ar på tillridning för visning så får du inga bilage hästar och betydligt billigare föl.
Eller?

Boj skrev:
Men då ser jag ju en enkel utväg, lämna din/a hingst/ar på tillridning för visning så får du inga bilage hästar och betydligt billigare föl.
Eller?

Men hallå! Läs mina inlägg lite grundligare är du snäll så jag slipper förklara om och om igen: Den jag använder är redan i bilaga och FÅR INTE VISAS I SVERIGE tack vare SIF regler! Jag har fått en uppgift från en stor uppfödare och känd ryttare i Danmark att jag troligen kan visa honom där, men jag har inte kollat upp det. Går det så kommer jag att göra det men frågan är hur SIF gör då? Enligt EU-reglerna är de tvungna att godkänna honom om han är godkänd i annat land enligt FEIF-bedömning men eftersom SIF bryter mot andra EU-regler så lär man väl få dra det till EU-domstolen innan det blir godkänt! Så din "enkla utväg" är antingen omöjlig eller om den är möjlig ordentligt komplicerad! Och samma sak gäller givetvis för hans avkommor också. SIFs regler gör att man för alltid fastnar i bilageträsket med hingstarna! Däremot kan bilageston betäckas med godkänd hingst och sedan kan den avkomman bedömas. Men enligt rykten vägrar en del av de med godkända hingstar att ta emot bilageston. Men ston producerade på samma sätt efter icke godkända hingstar men avlade utanför Sverige, som i så fall också borde finnas i bilagan, de har vanlig stamtavla och behandlas som vanliga ston. Dito med hingstarna producerade i annat land och de kan utan problem visas! Så nog är det en diskrimineringssituation alltid!

Åh herregud... Vart är världen på väg?
Har själv märkt att många fått för sig att islandshästen är någonsorts perfekt liten barnponny och jag vet själv att så är inte fallet, men att det var så här illa hade jag ingen aning om.

Jag tyckte nog att det var fler som trodde det för 10 år sedan än det är nu. Kanske beror på att andelen tävlingshästar är så mycket större nu än då och at det är sällan det utannnonseras en familjehäst. Men det är fler raser som haft det här ryktet och sanningen är ju att ingen ras kan garanteras vara en perfekt barnhäst! Det är individer som är barnhästar, inte raser!

Jag tyckte nog att det var fler som trodde det för 10 år sedan än det är nu. Kanske beror på att andelen tävlingshästar är så mycket större nu än då och at det är sällan det utannnonseras en familjehäst.

Allvarligt så är det inte flera tävlingshästar nu, merparten av de hästar vi har tittat på för en familjs räkning var mer familjehästar än tävlingshästar. De var ägarna som trodde att hästen var en tävlingshäst, av alla de som vi tittade på hade inte en enda häst mer kapacitet än vad som kan förväntas av en familjehäst.
Den som familjen valde ansåg säljaren inte vara en familjehäst eftersom den var för het,:smirk: fast det var den enda hästen som faktiskt visade upp en positiv anda till arbete i någon form.:angel:

De kanske passar till en redan ridande familj men behöver ju inte vara lämplig nybörjare/barnhäst för det!

Men att inte antalet tävlingshästar ökat håller jag inte med om! Då menar du att Sverige misslyckats med det avelsmålet? :angel: Det gör inte jag! Däremot är ju nivån på tävlingshästarna så mycket högre idag än för 10 år sedan så mycket av det som ansågs bra då är medelmåttigt idag! Men det gör ju inte att de passar till familjehästar för det! Det är inte kapaciteten och rörelserna som i första hand avgör om det är en barnhäst/familjehäst, nej det är lynnet och viktbärigheten samt lättheten för gångarterna och viljan att vara människan till lags och göra det med glädje dessutom!

Men visst överskattar en del sina hästar för de tror fortfarande att det räcker med den kapacitet och de lyft som var för 10 år sedan idag men idag har vi mångdubbelt fler islandshästar, och givetvis också fler tävlingshästar, så konkurrensen är betydligt större och nivån högre. Mest verkar det vara folk som avlat på papperen som verkar tro att bara för att de använt sig av topphingstar i aveln så är deras hästar kanontävlingsämnen som skall kosta multum! Men det är lika få som är topptävlingsämnen som det är de som jag skulle klassa som ultimata barn-/familjehästar. En sådan har nämligen alltid framåtbjudning men rättar sig lika mycket efter den lilla nybörjarens önskan som efter den erfarnes samt de har minst medelmåttiga eller bättre gångarter. Och de är de verkliga pärlorna!

Man kan inte bara för hästen har dålig kapacitet kalla det för familjehäst! Det finns gott om mindre bra hästar gångartsmässigt som kräver mer erfaren ryttare med hett lynne och känsliga eller sega, okänsliga och tjuriga. Det är INTE barn-/familjehästar! Sådana kommer fram när man inte sätter lynnet främst! Men har de gott lynne så kan en med sämre gångarter var en trevlig familjehäst, turridningshäst osv. Men det är inte den ultimata familjehästen för det! Jag tror inte din och min defintion av familjehäst är densamma. Det låter inte så i alla fall! :cool: Men enligt min definition så är den lämpliga barnhästen sällsynt inom islandshästvärlden i Sverige, särskilt de svenskfödda! :devil: Men den är sällsynt inom alla raser för den delen!

De kanske passar till en redan ridande familj men behöver ju inte vara lämplig nybörjare/barnhäst för det!

Den enda ridande i den familjen var mamman, pappan och barnen hade ridit enstaka gånger. Detta gäller alltså inte min familj, själv odlar jag fram våra ridhästar själv.:angel:
Men den sk heta hästen var faktiskt betydligt sävligare än våran gammelman, så ibland undrar jag vilken uppfattning folk har om vad man kallar het och inte het.:smirk:

Ur aveln av tävlingshästar kommer det fram familje hästar, detta har nog skrivits åtskilliga gånger. Sen tycker jag mig märka att kvaliten kanske inte är den enda som ökat, utan faktiskt kunskapen och sättet man rider hästen på. Idag ser man mycket fler välridande ryttare än för 10 år sedan, genom det får man flera välridna hästar som faktiskt får bättre betalt än vad många sk talanghästar får

Klart det kommer fram familjehästar också men jag och många med mig anser inte att andelen är tillräckligt hög. Sedan är ju definitionen olika. Här nere finns några riktigt stora avlare och de seriösa av dem erkänner direkt att de har ingen viktbärande, trafiksäker och pålitlig nybörjare-/familje-/barnhäst att sälja! Inga blivande heller... En av dessa ärliga och seriösa uppfödare som avlar på toppstammade och fina hingstar, är en mycket känd profil och de har tidigare sökt fler sådana hästar till sin ridverksamhet, trots egen stor avel! Och jag vet att där även förekommit någon utan papper i den verksamheten och att det var en av de bättre... Men de står öppet för att de avlar tävlingshästar och inte familjehästar! Det tycker jag är en ärlig inställning!

Och en annan stor avlare importerar billiga turridningshästar från Island och Danmark till sin egen verksamhet! En del betäcks med egna toppstammade hingstar och säljs sedan dyrt... Båda ställena har mycket välkända hingstar och många hästar men producerar inte så mycket familjehästar precis. Har ytterligare några stora avlare i närheten men de annonserar aldrig ut någon svenskfödd familjehäst och har ingen till salu om man ringer och frågar. Däremot kan någon av dem hjälpa till att importera från Island och möjligen Danmark om man frågar efter just familjehäst. Samma sak med Sveriges största importör. Där annonseras förvisso ibland ut familhehästar men de jag sett har alltid varit islandsfödda...

På avelsmötet 2004 var man ganska ärlig med att säga att det finns inga pengar i familjehästavel så därför avlar man inte efter det heller och man ville inte lansera islandshästen som en familjehäst heller längre utan en häst som kräver erfaren ryttare. Så islandshästen skall tydligen omlanseras i världen, fast den vunnit sin stora spridning pga att den funkat så bra som turridnings- och familjehäst. Det finns 5000 turridningsfirmor i Europa som använder just islandshäst! Det är bättre att vara ärlig och se att det idag knappt avlas fram några riktigt lugna och bra barnhästar i Sverige än att försöka släta över det. Det är farligt att påskina att det finns gott om familjehästar inom rasen och leder till den felaktiga tro som tråden handlar om! Hittills har jag bara hört folk klaga på att de inte hittar lämpliga familjehästar men aldrig hört någon klaga på att de inte hittar tävlingshäst!

OBS! Jag har låtit mina och andras barn rida på någon hetare häst också, men då krävs det ett begränsat utrymme som min rundpaddock och att jag har kommandot eller att jag leder hästen. De har inte kunnat inte rida dem själva på min "ovalbaneslinga" för hästen haft för mycket framåtvilja! En riktig barn-/nybörjarhäst behöver man inte leda, varken i ridhuset, på ovalbanan eller när man rider ut. Den följer snällt med och är som en barnvakt, typ då de på Island kan ta mig sig minstingen när de driver in fåren eller på ridturen. Hästen tar hand om barnet medan de andra koncentrerar sig på drivningen eller bara känner att barnet är trygg på den hästen på utflykten. Med den typen av häst kan man låta barnet rida och testa lite själv på en större yta medan man bara finns tillgänglig och håller ett öga eller låta dem följa med ut när man själv rider ut. Och en riktig familjehäst funkar både för nybörjaren, den som ridit lite mer och för den tyngre ryttaren. Mao skall en familjehäst vara mycket allsidig, godmodig och ha bra gångarter.

Sedan kan jag hålla med om att kunskapen har ökat hos många ryttare men alla är barn i början och alla är någon gång nybörjare! Och det kommer alltid att behövas bra barn-/nybörjarhästar och man får inte lugna arbetshästar om man avlar på tävlingshästar med mycket tävlingsinstinkt! Lynnet är en lika ärftlig egenskap som alla andra! Det retar mig att somliga inte vill erkänna det! På Island verkar man vara mycket mer medveten om detta och det är också huvudskälet till att vissa hästar slaktas idag! Men i Sverige har vi inte lärt oss läxan som vi borde, trots de misstag som skett inom halvblodsaveln som tom erkändes av Lockwall själv på avelsmötet 2004. Dock håller jag inte med om att man kommit tillrätta med det numera somhan ville påstå. Det finns fortfarande alltför många bockehästar och opålitliga hästar bland halvbloden. Och tydligen har islänningarna noterat vår svaghet eftersom man varnar oss svenskar för att "se oss blinda på vacker exteriör och stora rörelser"! Lynnet måste vara basen i aveln som Gunnar Árnason sade!

Jag märker att du gång på gång återvänder till orden, toppavlare, och toppavlad tävlingshäst. Definiera gärna vad du anser innebörden av dessa ord.

Vad är en toppavlad tävlingshäst?
Vad är en stor avlare i dina ögon?

sambaengi skrev:
Jag tyckte nog att det var fler som trodde det för 10 år sedan än det är nu. Kanske beror på att andelen tävlingshästar är så mycket större nu än då och at det är sällan det utannnonseras en familjehäst. Men det är fler raser som haft det här ryktet och sanningen är ju att ingen ras kan garanteras vara en perfekt barnhäst! Det är individer som är barnhästar, inte raser!

Kunde inte sagt det bättre själv :bow: fastän somliga raser lämpar sig mindre som barnponny/nybörjarhäst än andra över lag, men det är individen som gör det.

Jag tror inte man skall utvärdera hela den svenska aveln vare sig utifrån de egna erfarenheterna eller utifrån vad som skrivs i annonser endast. Precis som det skrivits tidigare finns det mer pengar i att sälja en tävlingshäst än en familjehäst så därför väljer många att kalla sin häst ”lovande” eller ”tävlingsämne” även om den egentligen inte har på en tävlingsbana att göra.
Om jag skulle utvärdera den svenska hästköparmarknaden endast utifrån mina egna erfarenheter så skulle jag säga att det inte finns något behov av barn- eller familjehästar, men däremot ett stort omättat behov av lovande tävlingshästar. Till oss hör i stort sett aldrig någon av sig och vill köpa familjehäst, däremot ringer det ganska ofta folk som är på jakt efter tävlingshäst. Det beror naturligtvis inte på att det bara är tävlingshästar som folk vill ha, utan på att det är det typ av hästar vi i huvudsak har sålt hittills.
Att folk vänder sig till dig Anette för att köpa familjehäst, beror ju på att du via islandshästforumen hårt och målmedvetet marknadsfört din avel som producent av just den typen av hästar. Det behöver ju inte innebära att marknaden i större utsträckning är i behov av familjehästar än tävlingshästar.

Att de ”stora avlare” importerar billiga verksamhetshästar från Danmark beror ju på att dessa hästar är billigare att köpa färdiga än att producera själva. Att avkommorna sedan går att sälja dyrt för att de är efter en högt bedömd hingst talar ju snarare för att marknaden är intresserad av välstammade hästar.

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen (det brukar ju inte vara ett hinder här på forumet):angel: ; varför göra skillnad på familjehästavel och tävlingshästavel? Den ultimata hästen måste väl vara den som uppfyller alla kriterier? När vi nu har en ras där man kan hitta den framgångsrika tävlingshästen och den godmodiga och toleranta familjehästen i en och samma individ är det väl den hästen som skall vara vårt avelsmål?

Att lynnet skall vara otroligt viktig i avelsarbetet håller jag helt med dig om, men jag vill inte välja antingen bra lynne eller bra gångarter. Jag vill ha både och!

Boj skrev:
Jag märker att du gång på gång återvänder till orden, toppavlare, och toppavlad tävlingshäst. Definiera gärna vad du anser innebörden av dessa ord.

Vad är en toppavlad tävlingshäst?
Vad är en stor avlare i dina ögon?

En toppavlad häst har i generationer mestadels kända linjer och hög blup samt högt bedömda föräldrar, dvs avlad enligt rekommendationer från SIF

Ägare av närmare 100-talet hästar eller mer.

Svar till Gudarnas häst:

Jag tror du skall vara lite försiktig med att uttala dig om sådant du inte känner till om mig. Jag har avlat och sålt hästar i 12 år men endast funnits på Bukefalos sedan 2003 och de sista åren har jag trappat ner antalet hästar betydligt och säljer inte så många. Och ingen har ringt därför att de läst vad jag skriver på Bukefalos. Det är däremot något jag brukar fråga folk om men de flesta har aldrig varit inne på Bukefalos forum och jag brukar upplysa folk om forumet. Så dina slutsatser är så totalt fel som de bara kan vara! Dessutom säger alla ja gprata med som annonserar hästar till salu att de skulle kunna sälja hur många familjehästar som helst, om de hade några till salu vill säga, vilke de inte har. Och så säger även de stora avlarna här. De erkänner att det är skillnad på familjehäst och tävlingshäst och försöker inte lägga dimridåer!

Detta är folk som ringer runt till alla som annonserar ut hästar och letar efter familjehäst och jag har aldrig annonserat ut någon islandshäst som jag kallat familjehäst! Det har inte behövts med de få sådana jag sålt, de har blivit sålda ändå! Det jag mestadels annonserat är unghästar och mer pigga hästar och det är inte så underligt. Fram till för 6 år sedan hade jag endast använt mig av kända förstaklasshingstar i aveln, med 3 undantag då jag betäckt med en andraklasshingst. Och jag hade inte betäckt med någon mer udda färg än skäck som jag använt 2 ggr. För 6 år sedan blev dock min danskfödda hingst ekollonförgiftad och överlevde mirakulöst nog men samtidigt fick jag papper från min veterinär från en veterinärmedicinsk undersökning gjord på Dartmoorhedarna där 30-40 ponnyer varje år stryker med pga ekollonen. Det stod bla att mycket få överlever den akuta förgiftningen och att de som gör det dör pga förtvinade njurar och njursvikt, vilket också skedde 10 månader efter förgiftningen.

Jag valde då att försöka få in min hingst för att kunna ta ett par avkommor efter honom, trots att jag visste han var lite tränad och det gått kort tid efter förgiftningen, men vi var ändå nära att lyckas med 8 på trav, tölt, vilja, lynne, 5,5 på pass och 7,7 på resten. Dock var han lite överviktig och konditionen för dålig blott 3 månader efter förgiftningen och riden endast 5 vecor. Tyvärr hade man också höjt gränsen sedan året innan även för 5- och 6-åringar samt skärpt kraven och året innan stod han skadad efter att ha slitit av senan som samordnar knäets och hasens rörelser så man kunde översträcka hasen så hälsenan blev slapp!!! Total boxvila 2 månader och ytterligare 6 månader konvalescent gjorde att han därför aldrig blev visad som 5-åring. Så vi hade en hel del otur.

När jag inte fick in honom men visste att jag kunde förlora honom när som, så betäckte jag 2 ston för att ha något efter honom. Det ena stoet fick tvillingar som vi hittade döda 6 veckor för tidigt födda. Det andra stoet, ett andraklassto fick min bilagehingst. I min avel vill jag återskapa min drömhäst, den bästa häst jag under mina 35 år på hästryggen suttit på, nämligen min egen hingst. Och han var definitivt ingen familjehäst! Han hade supergott lynne, enligt veterinären på plats det bästa av alla hingstarna på bedömningen, men alldeles för mycket vilja och känslighet för att vara familjehäst! tvärtom begriper jag inte varför han inte fick 10 på vilja för han gav sig aldrig utan skulle alltid vinna och vara först, vilket han var snabb nog att vara också och galoppen var snabbare än någon annan hingst på visningen. Han älskade fart lika mycket som sin matte! Men han borde också fått 10 i lynne för något ärligare, snällare och mer tjänstvilligt får man leta efter!

Så mitt mål var inte att få fram en familjehingst efter honom, utan en med samma go i och lika godmodig som sin far lika mycket vilja, lika snabb och lika känslig och lyhörd för minsta vink. Men sonen har inte den viljan. Han är cool och snäll och mer lik mamma och farmor. Och stor! Pappan var ju bara 132 men sonen är 145! Fick jag välja så hade jag valt pappan för egen del men sonen passar min son mycket bättre. Min lille skrutt hade aldrig orkat bära min son och dessutom varit på tok för känslig och het! Men sonen är världens snällaste och lugnaste och har "bättre" exteriör enligt målen samt minst lika bra gångarter. Och han matchar mina ston perfekt, som alla är av den piggare sorten, dvs de har mycket gott lynne men jag skulle inte klassa någon av dem som barnhäst därför att inget litet barn eller nybörjare hade klarat rida ut på dem! Men leda ett barn i en paddock kan man ju göra på de flesta hästar!

Jag har flera ggr påpekat också att jag hela tiden försöker avla det jag vill ha men jag kan ju inte behålla allt jag avlar. Och då märker man att när man själv vill rida pigga hästar så avlar man därefter men att de flesta klarar faktiskt inte rida de pigga och känsliga hästar jag gillat bäst själv. Bra lynne är en sak. De är samarbetsvilliga, pålitliga även för de minsta i stallet osv, men de har massor av energi och vilja! Och det skall en tävlingshäst ha! Men inte tusan passar de till barnhäst! Så därför ändrade jag taktik i min avel och började använda collare hingstar som kan ge familjehästar eller åtminstone så pass lugna så avkommorna kan ridas av de flesta något ridvana.

Jag vet ingen annan rasförening som hävdar att tävlingshästar är bra familjehästar. Visst är islänningen unik, men inte så unik! Med ditt resonemang så skulle fullbloden, som faktiskt ofta har ett underbart gott lynne men tusan så mycket motor, passa som barnhäst!!! Det finns de som gör det, de som inte har den riktiga tävlingsgnistan för att vinna ett lopp! Visst vore det underbart om sportbilen vore lika bra i terrängen och vice versa men så är det ju inte och bland islandshästarna har inte jag heller sett någon tulipanaros! Att en annars pigg tävlingshäst kan vara tom lite loj i en inhägnad paddock det är en sak, men det är en annan sak att rida ut tillsammans med andra eller själv.

Jag tycker det är farligt att vilseleda både sig själv och andra och påstå att man kan få både och samt att avel enbart på toppstammade högbluphästar med hög bedömning (det är den uppmaningen man får att endas avla på det allra "bästa" ur tävlingssynpunkt vill säga), skulle ge massor av familjehästar. Du kan få en familjehäst som klarar vissa klasser där det inte krävs så mycket vilja, men jag undrar hur många av VM-hästarna som kan ridas ut av ett litet barn?! Men visst, jag har gärna en sådan tulipanaros! Fast jag vill inte ha de högsta lyften och oekonomiska rörelserna när jag rider ut! Jag tar hellre en snabb modell med vägvinnande steg!

Vad jag däremot vill ha är bra grundgångarter, rejält övertramp, naturligt egen bärighet och samling samt en bra tölt. Så återigen vill jag inte ha dåliga gångarter! Det finns faktiskt ett mellanting mellan dåliga gångarter och de högsta lyften. Jag är inte så intresserad av 10 poäng som innebär omotiverat konstlade rörelser utan mer 8 och klockren taktrenhet som min hingst hade. Man kan säga att min idealhäst har 8 på alla grundgångarter och 8 på tölt och alla 4 gångarter skall vara klockrena i takten och de skall vara det naturligt och inte behöva tränas fram i månader! Som min hingst var! Han hade 4 klockrena gångarter direkt han reds in! Sedan vill jag ha fram både kalaspigga hästar som lämpar sig för tävling och väldigt lugna hästar som lämpar sig för en avkopplande tur i skogen när man vill ta det bara lugnt.

Det är inte bra det här med spirit och jag tycker det är flummigt. Det behövs en bedömning för lynne och en för vilja. En tävlingshäst skall ha massor av framåtbjudning men det skall inte en barnhäst ha! Den skall inte heller vara lat eller trög. Gott lynne bör däremot alla hästar ha, det håller jag med dig om! Men vill man nå framgång i avelsarbetet med vissa egenskaper så måste man avla specifikt på dem och då tappar man motsatsen! Avlar man på mycket vilja så blir det ju inte så lugna hästar, även om de är snälla!

Vilket Jä_la tjatande om dessa kostnader för bilagehingstarna..

Man får inte glömma bort den feta försäkringspremien man har på sin godkända hingst.. Den är ju oftast baserad på inköpssumman..

Och eftersom Sverige kryllar av godkända hingstar, så ska man har tur om man kan få det att gå runt.

Ögri skrev:
Vilket Jä_la tjatande om dessa kostnader för bilagehingstarna..

Man får inte glömma bort den feta försäkringspremien man har på sin godkända hingst.. Den är ju oftast baserad på inköpssumman..

Och eftersom Sverige kryllar av godkända hingstar, så ska man har tur om man kan få det att gå runt.

Ja det är klart när det ligger pengar i att ha en högt bedömd hingst så är det klart att den kostar i inköp och vill man då försäkra sina tillgångar så kostar ju det också! Men eftersom man samtidigt har bra inomster på en sådan hingst, i alla fall om den är bra, så brukar det bli lite vinst ändå... Det är ju upptill var och en hur dyr hingst man köper och hur mycket man försäkrar den i. En andraklasshingst är inte mycket dyrare än en tävlingshäst. Om sedan hingsten inte är så populär ja då har den väl kanske helt fel kvalitéer vad marknaden vill ha! :devil:

På Island har man samma villkor för alla med den skillnaden att man betalar inga hingstlicenser för några icke godkända hingstar men de bra hingstarna med hög bedömning osv får sina ston ändå. Marknaden får styra. Familjehästarna betingar inget högst pris. De kostar inte och skall inte kosta lika mycket som en tävlingshäst varken att tillverka eller att köpa!

De högre avgifterna i Sverige tillsammans med bilageregistret är inget annat än ett sätt att nedsätta konkurrenskraften i Sverige för hingstar som inte är bedömda. Samtidigt så är det givetvis som så att man inte vågar stöta sig med Island och kräva att få regga alla tusentals hästar vi har i Sverige efter icke godkänd hingst men avlade på Island i bilageregistret. Men då uppstår inte bara en olaglig konkurrensfördel genom straffavgifter utan också en diskriminering där man behandlar likvärdiga hästar olika genom olika avgifter och registrering. Det spelar ingen roll vad du tycker för det är ändå emot EU-reglementet och olagligt!

Låt marknaden bestämma vilken häst de använder i sin avel! Det kommer bli som så att de flesta använder godkända hingstar och det skall mycket till för att använda någon annans icke godkända hingst. Däremot kommer man säkert att ta några avkommor efter den egna hingsten. Blir avkommorna bra så är det bra. Blir de väldigt bra så kanske tom någon annan använder hingsten, men det är ju bara bra om det är en bra hingst! Och blir de dåliga ja då blir det inte många avkommor efter dem för ingen vill avla eller äga dåliga hästar!

Enligt EU-reglementet får man använda vilken hingst som helst i aveln även till andras ston förutsatt att den genomgått en hälsokontroll. Det funkar i alla andra länder och vi behöver inte krångla till det så förbaskat här heller! Det enda det leder till är att vi får islandshästar med okänd stam i ASRP och eftersom de flesta inte tävlar så skiter många i om hästen har känd stam! Huvudsaken är att den passar för sitt ändamål! Man får ungefär lika bra betalt för en sådan häst även om det är en korsning. Har den rätt förutsättningar och dessutom bra tölt så njuter man av skogsturen lika mycket på den som reggats i ASRP för 400 kr utan känd härstamning som den som reggats i bilaga för 11000 mer! Troligen njuter man mer för man har betalat mindre för hästen och kanske får råd till en bättre sadel istället!:devil:

Har man inte råd till en passande och bra sadel från början, så tycker inte jag man bör köpa någon häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka