Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Sv: Är Islandshästen den perfekta barn/nybörjarhästen?

Tycker det är lite jobbigt med dina inlägg om bilage hästarna i alla trådar.. Och allt tjat om din döda hingst.. Visst det är tråkigt, men vi har hört det nu femtioelva gånger i allt för många trådar..

Har du inget annat för dig än att skriva på olika forum?

Hur får du tiden att räcka till för forumen, jobbet och alla dina hästar? + Man, barn , övriga djur och dig själv?

En sak kan jag säga och hur höga straffavgifterna än sätts så kommer inte de godkända hingstar som inte marknaden vill använda sig av att bli mer populära för det! Det kommer alltid vara så med alla hingstar, godkända eller icke godkända, att en del har egenskaper som gör dem mer populära, andra inte. Om det sedan är höga lyft, annorlunda färg, mycket man, mycket vilja, superpass, gott lynne eller att hästen har "DET".

Jag tycker det är gammal adelsmentalitet att gå och beklaga sig på att "alla" har hingst och att en del inte får några ston. Då kanske man satsat på fel häst, en sådan marknaden inte vill ha! Det kan ju ingen annan än hingstägaren läggas till last för! Många är det som tycker om sitt eget och de är helt ok. Men man kan inte kräva av andra at de skall använda ens godkända hingst om de inte gillar den! Och gudskelov försvann lagstiftningen om att endast adeln fick äga egen hingst för många år sedan! För rasens positiva genutveckling är det bättre ju fler hingstar det finns, så den inte utarmas på den genetiska mångfalden. Att vissa har hingst för att tjäna pengar genom att ta emot många ston, det är faktiskt ingenting som gagnar avelsarbetet utan endast den egna plånboken! :devil: :cool:

Jag vill bara avla några avkommor efter min egen hingst till mig själv och det skall inte storebror lägga sig i med straffavgifter! Jag har aldrig tagit emot någons annans sto och jag avlar inte en massa föl och säljer heller! Så min avel handlar inte om vinst men däremot tycker jag det är för jävligt att jag skall behöva betala extra till SIF för mina egna hästar! Det är rena sovjetkommunismfasonerna! Och det är många jag vet som avlat på egen hingst och tagit en eller ett par avkommor. De flesta reggar pga SIFs avgifter sina avkommor i ASRP istället. De har inte råd att regga dem i SIF! Skittrist tycker jag!

Senast ändrad av en moderator:

Ögri skrev:
Har man inte råd till en passande och bra sadel från början, så tycker inte jag man bör köpa någon häst.

Jag sade bättre sadel! Det finns många billiga som fungerar fullt tillfredsställande men de är kanske inte lika sköna som en Zaldi safir sadel tex!

Fast jag tycker du resonerar lågt nu. Vanliga barnfamiljer har inga enorma summor pengar. Skall hästar enbart vara för rikemansfolket?! Återigen ett "adelskomplex"!

Ögri skrev:
Tycker det är lite jobbigt med dina inlägg om bilage hästarna i alla trådar.. Och allt tjat om din döda hingst.. Visst det är tråkigt, men vi har hört det nu femtioelva gånger i allt för många trådar..

Har du inget annat för dig än att skriva på olika forum?

Hur får du tiden att räcka till för forumen, jobbet och alla dina hästar? + Man, barn , övriga djur och dig själv?

Låt då bli att läsa! Hur jag spenderar min tid angår dig inte heller! Nu råkar jag vara snabbtänkt och lika snabb i fingrarna för den delen. Sedan lägger jag inteenergi på att läsa och debattera mer än i de intressantaste trådarna, vilka vanligtvis inte är mer än 1-2 åt gången. Just nu är det denna tråden jag följer. Jag har inga problem med att hinna med men stör det dig så bara hoppa över inläggen som sagt! Jag förutsätter inte att det är samma läsare hela tiden och för den delen så blir jag tvungen att svara samma sak om och om igen när nya påhopp kommer om och om igen. Dessutom blottar jag hellre mig själv än utsätter andra för rampljuset. Jag tar alltså mig själv som exempel. Och jag står rakryggat för det, utan att vara det minsta anonym! Sedan tjatar jag så länge SIF inte följer EU-reglerna och slutar med böter och diskriminering! Det är tjatigt i handling från SIF sida och jag tillhör inte den sorten som bara ser på när olagligheter och orättvisor pågår utan jag säger ifrån, gång på gång, så länge det behövs! Det är fullt tillåtet i forumet och stör det dig, så låt bli att läsa då! Du tillför inte så mycket själv genom att klaga på att folk gör inlägg i alla fall! :devil: :cool:

Det finns också en risk att man tjatar sönder ett ämne.
Så att ingen till slut orkar med att bry sig.
I det läget så kommer allt att bli för döva öron - hur rätt man än har.
Det blir som det där med "Vargen kommer".

Själv anser jag att det inte går att se till rasen när det gäller lämpliga förstahästar. Det är individen man måste se till! Det finns urcoola, snälla islandshästar, likväl som araber...

Det är min åsikt också.

Det är min åsikt också. Och vi har brist på dem oavsett ras i Sverige. Det går lastbilar varje vecka från Danmark och har gjort i många år. Jag känner till både danska och svenska transportörer och svenska importörer. Och jag bor granne med en som haft ridskola i kombination med att importera mest ponnyer från Danmark i många år.

Jomen precis... Du kan få ett stencoolt Engelskt fullblod som inte reagerar för någonting, och en totalt jäkla helhispig fjording eller liknande ras som anses "cool". Känns som om vissa i dag verkligen stirrar sig blind på raser och t.ex. inte kan köpa en arab "för att de är ju såå heta och galna!" i stället för att som jag sa, se till individen i fråga.

:bow: Jag håller helt med dig! Dartmoor anses vara en bra barnponny tex men den jag hade var en liten :devil: rent ut sagt men trevlig att köra för en vuxen... Fullblodsstoet jag hade och avlade på älskade barn och var jättesnäll. Hon var så förtjust i barn av alla slag att hon stod och tittade långa stunder på de nyfödda lammen och kunde knappt slita sig från min bästa väninna när hon fått barn pga att hon doftade baby! Men hon var däremot för het för barnen att rida ut med eftersom hon avlats för och tränats i galopp och hade mycket vilja.

Arabstoet jag hade var gudasnäll och bar snällt på oerfarna ryttare däremot, även tyngre sådana. Mitt lilla shettissto stannade så fort barnen kom på sniskan så om de trillade av så stod hon redan still innan de föll! Fjordingen jag och bästa kompisen red från vi var i 11-årsålderna var däremot ingen barnhäst alls utan stack gärna iväg i full kareta! Jag fattar inte att våra föräldrar vågade låta oss rida ut på henne! Och det är ett under att ingen allvarlig olycka hände! Men vi var orädda och hade ridit ett tag då. Hos hästhandlaren red jag bla barbacka på en gudasnäll 20-årig fullblodshingst som var vass i ryggen. Då var jag i 13-årsåldern. Bett och träns var något man hittade hos handlaren. Det var säkert inte alls anpassat till hästarna man red. Mitt i betäckningssäsongen red jag ut på honom på grusvägarna i trakten och han var jättenäll.

Jag har haft en korsning russ/island som var en underbar barnhäst och som jag sålde till bekanta som letat efter barnhäst jättelänge och provat många, men ingen var pålitlig nog. Den här kunde barnen rida ut med och föräldrarna kände sig trygga för han såg jämt till att vara rädd om barnen och var med på alla deras påhitt. Har haft något russ som var så här snäll också men de flesta har varit mer ordinära i lynnet och krävt lite ridvana. Andra har varit rätt tuffa hästar. Den första ridskolan jag red på var ett russtuteri med egen hingst och det blev lite skenturer då och då med barnen på en del av dem medan det fanns andra som var supersnälla.

Så visst är det individen man måste se till i rasen. Och islandshästen har en väldigt stor variationsrikedom i användningsområde och egenskaper och det borde inte vara mer legalt eller mer straffbart att avla på den ena eller andra varianten! Ett fritt land skall vara fritt och aveln fri, så länge man avlar på sunda och frisk djur. Visst är det märkligt att en papperslapp skall bestämma djurets värde istället för den fysiska och psykiska individen?! :cool: Annars blir man ju tvungen att dela på rasen för att bevara de andra positiva egenskaperna, och inte bara avla för tävling bara för det ligger mer pengar i det! :angel:

Angely skrev:
Jomen precis... Du kan få ett stencoolt Engelskt fullblod som inte reagerar för någonting, och en totalt jäkla helhispig fjording eller liknande ras som anses "cool". Känns som om vissa i dag verkligen stirrar sig blind på raser och t.ex. inte kan köpa en arab "för att de är ju såå heta och galna!" i stället för att som jag sa, se till individen i fråga.

:bow: :bow:
Den som tror att alla islandshästar är coollugna kan få komma och rida min kille, speciellt nu i svamp och älgtider:angel:

Freyr skrev:
Är han rädd för svampar? ;)

/Malin

Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om han var det:p
Nämen det rör sig mycket folk ute i skogarna nu och alla vet ju att folk äter Kjarnihästar:angel:

Freyr skrev:
Är han rädd för svampar? ;)

/Malin

Jag har haft en islandshäst som var jätterädd för svampar! Något år var det massor av STORA soppar i skogarna runt oss och när det regnat på dem blänkte hattarna tydligen väldigt otäckt! Om inte pållan tvärstannade så kastade hon sig åt sidan, några gånger höll vi faktiskt på att krocka med ett träd för att hon skulle "rädda oss" från aggressiva svampar! :crazy:

sambaengi skrev:
Låt då bli att läsa!
Jag lyder ditt råd jag låter bli att läsa dina långa inlägg. Jag började läsa men när jag kom till din utläggning om vad som hände din hingst la jag av. Jag orkar inte läsa det en gång till.:angel:

Angely skrev:
Själv anser jag att det inte går att se till rasen när det gäller lämpliga förstahästar. Det är individen man måste se till! Det finns urcoola, snälla islandshästar, likväl som araber...

Detta håller jag helt med dig om. Om man är ute efter en barnhäst skall man leta efter rätt individ. Eller också kan man se det som någon sa om hundar; ”det finns inga barn hundar, däremot finns det hundbarn”. Det tycker jag man kan föra över till hästar. Det finns barn med en naturlig fallenhet för hästar, som kan läsa av hästen och ta hänsyn till hästens behov. Det flesta barn har inte den förmågan naturligt, de måste lära sig och det gör de flesta. De som inte gör det blir vuxna utan djurkänsla och de är ju tyvärr inte helt ovanliga.

sambaengi skrev:
Ett fritt land skall vara fritt och aveln fri, så länge man avlar på sunda och frisk djur. Visst är det märkligt att en papperslapp skall bestämma djurets värde istället för den fysiska och psykiska individen?! :cool: Annars blir man ju tvungen att dela på rasen för att bevara de andra positiva egenskaperna, och inte bara avla för tävling bara för det ligger mer pengar i det! :angel:

Hej hej,
Jag är ny på islandshästar, men inte ny på avel av djur.
Jag blir lite förbryllad när jag läser det sista du skriver här..
"inte bara avla för tävling bara för det ligger mer pengar i det".

Jag har då några frågor:
Att avla hästar, hundar, katter etc. blir man ju knappast rik på, om man varit seriös nog att införskaffa lämpligt avelsmaterial etc. Jag får känslan av att du tycker det är oseriöst att avla för tävling, vilket jag tyder som att du inte tycker det är bra att avla fram hästar med hög prestation/ridbarhet. Stämmer det?

Hur ska man veta att man är på väg åt rätt håll med aveln, om man inte tävlar och visar avelsdjuren och deras avkommor?

Tävlingshästarna som du skriver, -menar du att de inte har ett bra lynne? Att de skulle vara sämre i aveln för att de är bra?
Självklart sätter man väl som ett avelsmål att den tänkta avkomman ska ha så bra förutsättningar som möjligt? Och då känns det väl inte alltför avlägset att använda meriterade hästar i aveln?

Nu får du ursäkta om mina frågor är jätteknäppa och ursäktar mig på förskott med att jag är nybörjare på islandshästar :angel:
//Jezz

Dina frågor är inte knäppa utan bra!

Nej det är INTE oseriöst att avla för tävling men däremot tycker jag det är oseriöst att påstå att om man enbart avlar på tävlingshästar och prestation och den vilja samt de egenskaper dessa har, att man skulle få mängder av bra barn-, turridnings- och familjehästar. Och jag tycker det är oseriöst att enbart avla tävlingshästar. Nu menar jag inte att alla skall tvingas avla familjehästar för det är lika oseriöst som att tvinga folk att endast avla på bedömda hingstar av tävlingstyp. Nej jag vill gynna all avel lika mycket och det går inte eftersom bedömningarna grundar sig på tävlingskapacitet och inte på brukshästegenskaper!

Det är inte så lämpligt med väldigt mycket vilja, höga lyft, lättbyggdhet när man vill ha en barnhäst. Om man idag vill avla fram lämpliga turrhästar för egen användning så är det inte lätt att hitta en cool och lugn hingst med medelvilja (7,5) och mycket gott lynne (8 el mer) som har 4 klockrena gångarter, är naturtöltare och grovt byggd så den med lätthet bär en fullvuxen karl på 100 kg på en 2-timmarstur eller mer och dessutom håller för detta i många år. Dessutom skall samma häst vara lugn, lydig och snäll mot barn och kunna ridas ut av barn i vuxens sällskap. Steget skall dessutom var mjukt och vägvinnande med ekonomiska rörelser, dvs på en turhäst är det inte önskvärt med höga lyft.

Allt handlar ju inte om tävling. Tvärtom! De flesta tävlar inte sina hästar! Man skall ju inte tvingas ha ett tävlingsintresse och att rida tävlingshästar för att man vill ha islandshäst! Tusentals och åter tusentals har valt islandshästen för att den är en bra familjehäst, inte som tävlingshäst! Man vill ut i naturen på en snäll, stabil häst. Islandshästen förenar familjen i ett gemensamt intresse. Sedan kan en del utveckla ett tävlingsintresse och det är ju upptill dem. Det har alltid funnits både och och de som avlat för tävling har gjort det och de som avlat brukshästar har inte brytt sig om tävlingsresultat eller bedömning på sina avelsdjur.

Här i Sverige har vi inte samma ekonomiska förutsättningar för fri avel. Oavsett ras så får man bättre betalt för en tävlingshäst än en familjehäst. Då skall man inte göra förutsättningarna värre för de som vill avla på en familjehingst utan snarare borde man gynna detta.

Så jag är inte emot tävling utan bara emot orättvisor, likriktning, utarmning av genmaterialet osv. Det tänks för mycket på att bara prestera mer och mer, bättre och bättre och att koncentrera sig på vissa egenskaper. Men de flesta av oss har hästen som en förhöjning av livskvalitén, vän och rekration. Vi är intresserade av en hållbar urhäst med urhästens alla gångarter och bra egenskaper. Islandshästen är ingen homogen ras och har aldrig varit och det är fel att homogenisera den. En del av dess stora charm och framgång är dess stora variationsrikedom bland individerna. Det gör hästen mer personlig. Vi vill ha en häst som tar oss ut i naturen. Och det är så som islänningarna mest använt sin häst i 1000 år. Det var bar ett fåtal som tävlade. Bruksbehovet, inte tävlingsbehovet, har format rasen till största delen men nu håller vi på att omforma den och status, pengar och höga lyft styr aveln!

Vi är rädda att urhästen går förlorad. Nåja, den finns ju kvar på Island, men vi vill inte behöva importera hästar när möjligheten finns att avla själv och slippa risken för tex eksem. Att då fördyra aveln av dessa hästar genom enorma registreringsavgifter och andra krav och tillsammans lägga på avgifter som gör det runt 10000 dyrare att avla en sådan häst är ju bara tjurig elakhet i mina ögon, avundsjuka och kontrollbehov. Det är en veterinär som skall avgöra ett djurs lämplighet att användas i avel i kombination med att hästen har rena grundgångarter och tölt.

Den smala väg som SIF rekommenderar för avel utesluter brukshästarna och skapar en klyfta. Flera med mig är helt enkelt trötta på SIFs avelspolitik och på tävlingarna. Det är inte kul längre när vissa tävlingsfolk och avlare pratar om bra och älskade brukshästar som skithästar! Fortfarande är majoriteten av Islands hästar brukshästar, gudskelov, och enligt denna definition skithästar! Vi håller på att ta bort urhästen och brukshästen, det som skapat rasen! Jag vill inte medverka till det. Jag var intresserad av avelsbedömningar och tävlingar men har som många andra tappat intresset och börjat bojkotta evenemangen. Jag går på brukstävlingar istället som är öppna för alla raser och rider centrerad ridning enligt TTEAM samt natural horsemanship. Jag prioriterar samling och bärighet och en bra, allsidig och sund ridhäst. Jag vill inte satsa på lättbyggda hästar med lång, smal svanhals! Jag föredrar Órri-varianten, med både piggare och lugnare vilja för familjesorten. Det är så en islandshäst skall se ut i mångas ögon; maffig, grov, mycket man och svans, lugn och snäll eller för de mer erfarna ett rejält lokomotiv som orkar och håller länge!

Jag tycker att alla sunda och friska varianter av islandshästen med bra bärighet och samling skall bevaras och är lämpliga avelsdjur. Inte bara den varmblodtravarinspirerade variant som nu eftersträvas enligt FIZO.

Flera andra raser har gjort misstaget att bara avla för tävling vilket lett till att egenskaper passade familjehäst, barnridning, turridning osv gått förlorade. Islandshästrasen kom gudasänd med lämpliga individer för detta men nu har profitering och tävling tagit över och man vill förändra rasen. Så antingen får vi dela på rasen vilket känns trist, eller göra som på Island och i övriga länder: släpp aveln fri och skippa bilageregistret! Dock anser jag att alla avelsdjur bör gå igenom en grundlig hälsoundersökning.

Här hittar du en 5 åring som lär sig rida på island. Varför använda gamle brunte utan de använder ställets första klass hingstar. http://hestakaup.com/ (under new rider)

Är nog själv för feg för att lära min brorson på samma sätt :D. Och skulle jag försöka så skulle nog min syster strypa mig. Fast han var 2 år när han gick med Faldur som är 1a klass hingst. Dock hade han och jag ett varsitt grimskaft.

Mitt blivande sto (kopia av sin far Toti) så gick han med själv (vi gick självklart med men behövde aldrig hjälpa till) och ställde in henne i en box. Det gjorde han innan han var 3år och det är otroligt vilken skillnad stoet gör mellan oss "vuxna" och den lilla killen. Många hästar anpassar sig väldigt mkt när de har med barn att göra.

Innan hon ställdes av så brukade brorsonen och jag rida och Tyra hade världens tålamod när han skänklade hela tiden för att hon skulle springa. Skulle jag gjort samma sak hade jag väll fått mig lite rodeo :D

Det behöver inte alltid vara den coola hästen som är den bästa barnhästen. Nu när hon står med föl brukar vi få låna en häst och med henne har vi ridit i alla fem gångarterna och pojken är snart 3,5år.

Blev dubbelt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka