Är inte priset lite väl lågt?

D

dancehall

Jag har precis sett ett arabiskt fullblod ute på annons för 15.000 och tyckte det verkade lite väl lågt för en arab? Hästen är betäckt så fölet kommer ingå i samma pris. Hästen är även utställd med bra poäng. Den är i och för sig född 88 och det kan ju förklara mycket, men är inte 15.000 ändå ganska lågt?

Sv: Är inte priset lite väl lågt?

Med tanke på hästens ålder så nej, priset är inte lågt.
I detta fall är det nog snarare fölet än märren man betalar för.

Jag tycker araberna verkar ligga på ett rätt lågt pris på blocket, men jag kan inte så mycket om araber.

Tänkte låna tråden lite grann, för har en fråga jag funderat lite på, så hoppas det är okej.

Jag har en arab på foder, som är 18 år i år, han har i princip stått i två år, men varit igång satt en gång under den tiden, i vintras fick han vila x antal veckor för han gick omkull vid en transoprtlastning, och bröt något i manken. Han har även haft någonting i benet eller hovraden, som dock har växt ut, och han är fri från den skadan.

Jag har honom bara för nöjes skull, och skogsridning, och har nu fått förfrågan om jag vill köpa honom vilket jag vill, då jag gillar honom oehört mycket. 6.000 ska jag få ge för honom, tycker ni det är ett skäligt pris? Med tanke på hans skador, undrar jag lite. Jag har inte haft honom så länge, och eftersom jag håller på och rider igång honom, så har vi inte travat och galopperat så mycket, så jag vet inte vad han håller till, 30min uppvärmning i skritt har ägaren sagt att han behöver varje ridtur innan man kan lägga in trav och galopp.. Skulle ni betala det priset?

Instämmer med älgen men vill också påpeka att araber inte ligger så högt just nu. Jag har aktivt letat häst sen augusti och araberna ligger oftast under 30' även om de är välridna.

Nej, jag skulle inte ge en krona för en sådan häst om jag ska vara ärlig.
Jag hade fått den.:idea:

Precis så känner jag lite grann, men jag är av den typen att jag vill inte säga något till ägaren eller krångla, då jag gärna vill ha honom, men jagm enar lägger jag till några tusen kan jag få en yngre arab, och en utan några gamla skador. Plus att denna herrn måste ha specilsadel, så vi har haft 5 olika sadlar och testat och har hittat en nu som passar. Så även där blir det lite problem om jag vill köpa en ny, men detta är ju inget som jag kan begära att få priset sänkt på tycker jag, dock var jag väl inte helt informerad om det när jag fick honom på foder.

Sen vill jag heller inte gnälla, då ägaren är så snäll mot mig, och hjälpt mig leta sadlar, och äen sagt att jag får honom på avbetalning, då jag inte har något jobb just nu. ( har hö och foder så det räcker hela vintern, och en buffert om vet, bör komma ut, så inget påhopp om det tack)

Men jag funderar på, om jag ska föeslå att jag inte köper honom utan har honom på foder istället, livet ut. För hon sa till mig att han ska inte säljas, men jag får köpa honom, men annars så säljer hon honom inte till någon annan. Så egentligen borde hon ju sätta hästen främst, och låta mig behålla honom på foder, då hon är kalasnöjd med hur han har det hos mig.

Hästen är 20 år, det är högre än medellivslängden på en vuxen stor häst.

Fast araber är väl kända att bli gamla. Mammas gamla arab blev tex 27 och mig veterligen är det ingen direkt ovanlig ålder.

Det är sant, men man kan inte använda en 27 åring på samma sett som en 15-åring.

Är verkligen inte medellivslängden på stora hästar högre än 20?

se det som så att du får en alldeles "ny" arab för endast 15 000 kr ! (fölet alltså) och under 15 000 hittar du nog inte många fölungar även om det bara är gårdsbetäckningar med bästa kompisens icke godkända hingst.

Du kanske får en blivande stjärna i fölet för endast 15000 och så har du mamman på köpet som du säkert kan rida bra många år medan fölet växer till sig. Vill du inte ha fölet och det blir fint så kan du säkert få ut mkt mer än 15 000 för det, iaf om det är en godkänd fader.

Bra affär tycker jag! :)

Ännu värre, enligt försäkringsbolagen ligger en stor hästs medellivslängd på 7-8 år idag.Skrämmande.
Araber är som ras mer långlivade(även om jag personligen inte träffat en enda arab som blivit över 20 år gammal tyvärr).
Förr kunde man sammanfatta hästars livslängd till 25 år för ponnyer & 20 år för hästar.

Ännu värre, enligt försäkringsbolagen ligger en stor hästs medellivslängd på 7-8 år idag.Skrämmande.
QUOTE]

Oj :o Det var inte mycket..

Jag vet många araber som varit över 20 år och fortfarande fullt friska :) Står t ex en arab i stallet där jag rider och han är 26 år. Rids fortfarande och är inget fel på honom vad jag vet, förutom att de har lite problem att hålla honom i bra hull..

Samma gamla skitsnack som lever vidare att halvbloden inte skulle ha högre medellivslängd än 7 - 8 år, den är 16 för valacker och 17 för ston med det är alltså medellivslängden. Många halvblod blir över 20 och närmare 30 innan de får avsluta sina liv, medan andra dör unga och drar ner medlet.

Inte skitsnack utan statistik, sedan finns hästar som dör både yngre & äldre, men de äldre verkar inte vara i majoritet om man säger så, eller så har folk helt enkelt skitit i att försäkra sina hästar som råkat bli av den äldre skalan så de inte kommit med i statistiken, sammanträffande kanske:grin:

fast det beror ju inte på att dom DÖR så himla tidigt men att folk rider sönder dom och sen inte har tid att låta skador läka utan men istället avlivar för att få pengar. :crazy:

Jag ställer mig mycket tveksam till att det skulle vara skälet till att medelåldern ev. är låg nu för tiden. Jag har under alla år jag hållt på med häst Aldrig stött på någon som jag ens för en sekund tänkt tar ett beslut om avlivning för lättvindigt eller inte provar nära nog Allt först. Snarare tvärtom faktiskt. :crazy:

Mne hur kan försäkringsbolagen få fram sån statistik?
Så vitt jag förstår kan man inte ha hästar över en viss ålder försäkrade (23 år).
Det betyder ju inte att det inte finns hästar som är betydligt äldre. När vet försäkringsbolagen vid vilken ålder de avlivas?

Är det inte så att det är genomsnittsålder på försäkrade hästar som är 7-8 år?
Jag gissar att det finns en hel del hästar som när de blir bortåt 15 år inte längre försäkras av sina ägare.

Nu är inte jag så bra på försäkringar, men visst kan du ha dem försäkrade hela livet, dock tror jag det är som så att du inte har någon vet.vård efter en viss åler utan abra livsbeloppet..

Eller bättre att någon annan som kan det här bättre svarar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 279
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 991
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar