AR -hoppning?

Sv: AR -hoppning?

Nej för min del i alla fal blir det ingen kollision i ridsätt eftersom jag använder samma ridsätt. (samma signaler till hästen) Det gör väl du också? Varför skulle det vara annorlunda för att man tränar på ett annat sätt? Jag menar, det kan skilja lika mycket mellan ridningen på två ryttare som rider tävlingsdressyr som det skiljer mellan en AR ryttare och en tävlingsryttare. Det finns så många olika tränare och de har ofta en egen linje. Så länge man håller sig till ett system spelar det väl ingen roll vilket det är så länge häst och ryttare trivs?[/QUOTE]

Ja, men det jag har sett av AR så ser det väldigt speciellt ut och bla genom att man inte vill ha kontakt i handen (någon skrev att man bara tar kontakt när man "vill hästen något") det är lite energi osv och det passar ju inte riktigt om man vill få hästen över hinder.

Jag tror nog det varierar, även bland dem som rider AR och det är kanske där förklaringen ligger helt enkelt.

Låg energinivå vill väl de flesta bara periodvis ha -om- man har ett specifikt syfte med det. Att man ändå inte kan få hästen använda energin till bärighet och rätt "jobb" så att säga i förhållande till det man är ute efter utan riskerar att få spänning eller för högt tempo.
Jag gillar att ha energi i hästen. Men triggar inte till det själv mer än när det känns -rätt- för att kunna använda energin på för mig vettigt sätt. Inom hoppningen skulle jag strategiskt vilja ha energi (men observera att för mig t ex i nuläget skulle det inte vara mycket mer energi än i dressyren) för att hjälpa hästen i hoppningen.

Sen ser jag egentligen inget hinder för att ha långa tyglar i hoppningen i den bemärkelse att man bara tar i munnen på hästen när man vill något. Den filosofin känns ganska genomgående och utesluter inte att man har lätt kontakt för att kunna ta tygeltagen snabbare och slippa göra så stor rörelse.

Håller med Bigganl om att signalerna kan vara desamma men att man använder det strategiskt för det man vill göra. Öka-minska energi, takt, tempo, länga-korta (öka-samla) och förhoppningsvis korta stiglädren! ;)

Flashlight:
Jag vet ju inte vad för AR ekipage du sett men för min del vill jag ha både energi och kontakt i handen. Det stämmer att man använder tygeln när man vill något, men det betyder inte att det inte ska vara kontakt däremellan. Det låter inte AR för mig det du beskriver. Har du kanske sett ekipage som håller på att lägga grunderna? Då stämmer det bättre.

Senast ändrad:

Det kan nog vara så. Har även fått beskrivet av en kompis som jag inte sett ännu men som börjar med AR på sin häst och beskriver hur hon rider.
Jag ska åka och titta på hennes träningar tror jag där är det fler så man kan kanske få sen nån på lite högre nivå:idea:

Ja att titta på någon som kommit lite längre tror jag kan ge mera. Det verkar som om många liksom fastnar i grundutbildningen.
Vilken träningsinriktning man än väljer så kräver det ju en del kunskap och känsla om man vill komma vidare. Det finns inte hos alla. Kanske de som fastnar i grunderna märks mera bland AR ryttarna är andra eftersom de andra rider i alla gångarter och "gör mera" med sina hästar tidigare i utbildningen?

Kanske de som fastnar i grunderna märks mera bland AR ryttarna är andra eftersom de andra rider i alla gångarter och "gör mera" med sina hästar tidigare i utbildningen?

Och rider väldigt blottande istället för kompenserande vilket förmodligen gör att det ser sju resor värre ut! :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: Hyacinth
·
D
Ridning Varför varför? Skrev i ett annat forum med. Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på. jag har aldrig tidigare sett detta...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 501
Senast: Dressyrponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar