AR -hoppning?

Sv: AR -hoppning?

Nej, Jag gör precis som du. Jag använder samma signaler, samma system för hjälperna vare sig jag rider dressyr, i skogen eller hoppar. Jag har kortare läder vid hoppning och står i lätt sits i galoppen, men mina signaler till hästen är de samma. Varför skulle det vara svårare för mig än det är för dig? Det är samma sak. skillnaden är att vi troligen använder olika signalsystem, men hjälperna ändras inte för att jag hoppar. Jag förstår verkligen inte vad som skulle vara annorlunda för dig än för mig.

Själv skulle jag, om jag hoppade, använda traditionella hjälper och tygeltag. Tror att det skulle bli obehagligt och lite fel att hoppa med stångtygel, rida hästen böjd och utföra skolor mellan hinderna...:grin:

AR innebär inte att man hela tiden måste rida hästen böjd. Inte heller att man rider i ett enda tempo. Tvärtom växlas det friskt mellan olika grader av böjning och olika tempon. Att hoppa på stång är heller inget problem. Både jag och hästen tycker det är kul att hoppa. Vi hoppar inga höga höjder, men vi har roligt. Och hästen har inga svårigheter alls med det.
Jag håller mig till mitt system för hjälperna vad jag än gör. Då förstår hästen vad jag menar.

Jag tror att du överproblematiserar AR-hjälpgivningarna. Du säger att du rider dressyr i hoppläder när du värmer upp inför hoppningen. Varför skulle man inte kunna göra samma sak med AR-dressyr? :confused: Man rider massor av övergångar, skolor, osv. Passar utmärkt som uppvärmning till diverse övningar. :)

Om man tror att AR-dressyr enbart handlar om småfix, böj böj böj på runt spår i slö tempo så tror man fel. Kanske det ser ut så på vissa håll men då har de och du missförstått vad det går ut på och de har kanske inte så värst utbildade lärare heller. Antar jag iaf! :crazy:

Vad gäller tygelvikten i handen. Vanliga dressyrryttare har oftast mer spända tyglar än AR-ryttare, där kan man märka skillnaden i vikt i handen. Hur det SKA vara och hur det ÄR är inte alltid samma sak. :idea: Se på de som rider vanlig dressyr, vem bär hästens huvud, ryttaren eller hästen? Vem söker kontakten, ryttaren eller hästen? Däri ligger skillnaden för mig. Och ja, det kryllar av vanliga dressyrryttare i min omgivning, ser sådan dressyr varje dag och många är duktiga. :bow:

Vad gäller tygelvikten i handen. Vanliga dressyrryttare har oftast mer spända tyglar än AR-ryttare, där kan man märka skillnaden i vikt i handen. Hur det SKA vara och hur det ÄR är inte alltid samma sak. :idea: Se på de som rider vanlig dressyr, vem bär hästens huvud, ryttaren eller hästen? Vem söker kontakten, ryttaren eller hästen? Däri ligger skillnaden för mig. Och ja, det kryllar av vanliga dressyrryttare i min omgivning, ser sådan dressyr varje dag och många är duktiga. :bow:

Och WHAMM! Trådkap :D Är det i AR du menar att hästen själv ska bära sitt huvud och söka kontakt? För det är ju exakt det "vi vanliga" dressyrryttare också kräver. Inte fan kan man piaffera med en häst som hänger i handen :rofl:

Ridning som går ut på att ryttaren bär runt hästens vikt och där hästen inte är den som söker kontakt är inte någon dressyr alls... det är bara jävligt dålig ridning ;)

Och WHAMM! Trådkap :D Är det i AR du menar att hästen själv ska bära sitt huvud och söka kontakt? För det är ju exakt det "vi vanliga" dressyrryttare också kräver. Inte fan kan man piaffera med en häst som hänger i handen :rofl:

Ridning som går ut på att ryttaren bär runt hästens vikt och där hästen inte är den som söker kontakt är inte någon dressyr alls... det är bara jävligt dålig ridning ;)

Jag tror inte alls det var så hon menade. Snarare att vi börjar i olika ändar. Inom AR är tanken att hästen själv ska söka kontakten med bettet. Inom tävlingsdressyren tar man oftast kontakt och minskar ner den efter hand som hästen blir starkare och bär sig. Vi tränar från olika håll helt enkelt, men båda läror vill ha en häst som bär sig själv och har en lätt jämn kontakt med sitt bett.

Angående den h'ngande tygeln så måste man ju först reda ut hur mycket hängande tygel det gäller.
Jag rider på hängande tygel när min häst är i framåt neråt med fin kontakt och det beror ju helt på vilken kontakt vi pratar om. Engelsk ryttare har ju ett stöd och AR mjuk kontakt.

Eftersom min häst har vart mycket rädd för bommar och hinder så tar vi hoppning mer som en rolig grej när han vill hoppa, i ridhus hoppar jag På helt otroligt höga hinder(hela 50-60 cm) väldigt seriöst som ni säkert förstår.
Ute är han mer modig men hoppning är inte speciellt seriöst för mig det är mer en rolig grej.

Javisst använder man större hjälper i hoppningen för det är ju som sagt en sport som man inte behöver vara speciellt finkänslig i.
När jag är ute och rider ut så är det inte nått finåkande utan när vi rider ut så rider vi ut och det förstår min häst mycket väl, det är samma med hoppningen.
Jag kan inte påstå att jag tycker att varken hoppryttare eller dressyryttare rider hoppning på samma sätt som de rider dressyr på.
Det är helt enkelt oliak saker även fast all ridningen hänger ihop med varann.:)

Jag tror inte alls det var så hon menade. Snarare att vi börjar i olika ändar. Inom AR är tanken att hästen själv ska söka kontakten med bettet. Inom tävlingsdressyren tar man oftast kontakt och minskar ner den efter hand som hästen blir starkare och bär sig. Vi tränar från olika håll helt enkelt, men båda läror vill ha en häst som bär sig själv och har en lätt jämn kontakt med sitt bett.

Precis! Tack för att du redde ut mitt svammel. ;)

Man säger ju till hästen via stången att inte ta ngt stöd.

Om man ska kunna erbjuda det måste bettet vara milt o ryttarens hand vara mer finkänslig, men med kontakt med hela ryttarens kropp.

Därför är det svårt.

Precis man säger till hästen att hålla en mjuk kontakt.

Grejen är den att man behöver faktiskt inte alltid rida på stång, när jag kör min superseriösa hoppning så har jag regrimma eller hackamore, när jag rier ut har jag alltid hackamore.
Så man behöver inte vara så låst bara för att man rider akademiskt;)

Att handen skulle behöva vara mer finkänslig på ett mildare bett än en stång var väl liite väl motsägelsefullt, anedningen att man sätter på ett mildare bett så hästen kan lägga sig på ett stöd är ju att man ska kunna vara mer hårdhänt och så man kan göra snabba svängar och det som ni beskriev så fint förut, det var ju därför man behövde ha ett milt bett och man skulle använda tyglarna och skänsklarna till att svänga. Om man skulle vara finkänsligare så skulle ju AR vara den perfekta kombinationen med hoppning;)

Senast ändrad:

du använder med andra ord alltid hävstång- för att kunna rida med mindre hjälper:D
Man brukar säga att betten på hästen avspeglar ryttaren:angel:
du missförstog mig nog.

jag skrev- hela kroppen- som ska vara i balans med hästen- att hjälpa den.

Nu tycker jag att du är en förebild för den ridning du sysslar med, men du har oxå en extraordinär känsla i din kontakt med din häst- i allt.:bow:Alla har verkligen inte det.

Javisst använder man större hjälper i hoppningen för det är ju som sagt en sport som man inte behöver vara speciellt finkänslig i.
När jag är ute och rider ut så är det inte nått finåkande utan när vi rider ut så rider vi ut och det förstår min häst mycket väl, det är samma med hoppningen.
Jag kan inte påstå att jag tycker att varken hoppryttare eller dressyryttare rider hoppning på samma sätt som de rider dressyr på.
Det är helt enkelt oliak saker även fast all ridningen hänger ihop med varann.:)

Jag håller inte med om att man inte behöver vara lika "finkänslig".
Det som snarare skiljer är väl att många hästar blir mer taggade och fokuserade på hindren när de ser dem, men de hästar jag har hoppat (och hoppar) kräver i alla fall minst lika stor "finkänslighet", eftersom det är känsliga hästar som reagerar på för stora hjälper och det kan skapa problem i hoppning. Det krävs väldigt mycket känsla, avvägning, vikthjälperna är lika viktiga egentligen osv. Alltså om man vill att det ska bli mjuk, rytmisk hoppning där man samarbetar med hästen.

Men jag menar mest att hästen inte är van vid den mjuka kontakten man har i handen, (som inte söks av ryttaren utan av hästen, men ryttaren erbjuder den) Om man annars inte vill ha den där kontakten i handen hela tiden så borde det bli att man vid hoppning rider på ett sätt man egentligen anser vara fel:confused:

Men det kanske inte alls är ett problem, det var ju bara något jag kom att fundera på, om det inte är en kollision i ridsätt:confused:

Men har ju fått svar av några att det inte är det.

anedningen att man sätter på ett mildare bett så hästen kan lägga sig på ett stöd är ju att man ska kunna vara mer hårdhänt och så man kan göra snabba svängar och det som ni beskriev så fint förut, det var ju därför man behövde ha ett milt bett och man skulle använda tyglarna och skänsklarna till att svänga. Om man skulle vara finkänsligare så skulle ju AR vara den perfekta kombinationen med hoppning;)

Nej var i all världen fick du det ifrån:rofl::rofl: Sannerligen inte. Se mitt förra svar. :rofl::rofl:

Nu missförstod du nog rejält. Hårdhänt, då skulle inte hästen hoppa ett enda hinder:rofl: Och lägger den sej i handen skulle den vara i framvikt och är ingen bra grund heller:angel: Nej nej, där missförstod du riktigt ordentligt. I hoppning använder jag vikten till väldigt stor del faktiskt.:idea:

hehe nej jag använder inte alltid hävstång nej, jag rider ofta på tränsett också och så skulle jag väl inte påstå att repgrimma går under kategorin hävstång;)
Anledningen till hackamoret är ju till att han har haft problem med munnen och jag vill inte dra upp en skada för att man hamnade i obalans över stock och sten eller i vild galopp, annars hade jag val tränsbett ute också.

En förebild skulle jag väl inte vilja påstå, jag är ju bara nybörjare! men jag tackar för de fina orden ändå:)

Jag svarar på båda dina svar i samma:D

Jag valde grova ord medvetet måste jag erkänna. Nu är det ju såhär att det är inte alltid som det ska vara. för närvarande står jag i ett hoppstall och har gjort i lite längre än ett halvår, dessa ryttare ligger på vad iaf de tycker är en hög nivå, det skulle väl inte jag säga direkt men ändå.

Så alltså ser jag rätt mycket hoppning för tillfället och det är egentligen mest hoppryttare jag har vart i kontakt med på de jobb jag haft också. Jag har sett en del men inte allt, för det har ju ingen;)

Dessa tävlar unghästar 110 120 och de ädre 130 och ska väl starta 140 snart är det tänkt så på högsta nivä är de ju inte direkt. Ingen av dessa kan få någon av sina varsina tre hästar att ens kröka på nacken utan graman, huvudet står rätt upp. De kommer med förklaringar som" han är byggd så att han inte kan gå på tygeln" eller " hopphästar ska inte gå på tygeln" eller " han fick ingen bra grundridning när han reds in så nu när han är sju kan han inte gå på tygeln heller".

Synen på hur hopphästar ska gå i vardagen och mellan hindrerna är som sagt väldigt olika, många har bara tanken i huvudet" det ska vara felfritt och snabbt" hur det ser ut är det många som inte bryr sig om, men såklart gör vissa det.

Jag missuppfattade inte alls, jag tyckte bara att det var lite av ett dumt svar att man satte på ett mildare bett så att hästen kan ta mer stöd från handen och då måste handen bli finkänsligare. Säg mig, varför är det isåfall så att kandar kommer senare i utbildningen om man nu ska träna sin hand till att vara känsligare så borde väl tränsbettet användas i högre klasser, eller?:D

Man bör vara känsligare med en stång eftersom det är ett skarpare bett, sen utesluter ju inte det att man kan vara finkänslig med ett tränsbett också.

För tusonde gången så har man en mjuk kontakt i AR också men inte som ett stöd som det gärna blir i Engelsk ridning, utan att vara elak men det blir oftast så faktiskt, och det är inte personligt för jag har inte ens sätt dig rida men kollar man på ekipagen runt sig så är det fotast så, hästen hänger i handen sen om det ska vara så eller inte är en annan fråga.

Hästar hoppar visst även fast man är hårdhänt annars är man blind, majoriteten är alldeles för hårda i handen, jag menar inte bara vanliga ryttare utan också eliten.

Hur många idag hoppar med tränsbett utan martingal?
Inte många, de flesta man ser på tv har de mest komplicerade anordningarna i munnen och runt näsan.
Så speciellt finkänslig är man inte i ridningen, och det är ju så det blir för det mesta. Jag är inte heller speciellt finkänslig när jag rider ut och galopperar och jag vill inte skada min hästs mun för att jag råkade komma efter i ett hopp eller dra tag i tgeln av nån anledning.

Som du säkert tror låter det som att jag jämnställer hoppning med nån sorts stenblocksridning men så är det ju såklart inte.

Självklart försöker man använda sig av så lätta hjälpr som möjligt men i människan har lättare för att vara för hård än för finkänslig så är det bara, så i sitioationer där det gäller tar man gärna för hårt än för löst det är ju så man reagerar.

Den fråga som man kan ställa sig om nu hoppning kräver mer finkänslighet och att hästarna är så samlade och så lysiga än i AR är ju varför alla dessa hjälptyglar och knäppa bett kommit till?
Och varför eliten använder dessa?
Varför rider många med gramantyglar till vardags och på framridning och sen tävlar på höga göjder, ska man då inte rida sin häst så där finkänslig och lydig som man säger att hopphästarna måste vara för att kunna hoppa?

Och så många hästar det finns som hoppar även fast ryttaren är usel på att rida, tänk på alla ponnytyttare som hänger i tyglarna och slår med spöt, de ponnyerna hoppar ändå även fast, vad jag kan se så är inte ryttaren speciellt finkänslig.

Så alltså vad jag baserar mina tankar på är det jag studerat andra ekipage , lyssnat på deras teorier och vad tränare utbildat i teori och praktik. Och det är på lite olika nivåer.

Jag önskar också att det hade varit så som du säger och om du rider dina hästar på mycket känsliga hjälper när du hoppar är jag imponerad, för de flesta gör det inte, särskilt hästar som inte hoppar av sig själva, det är ju rätt många hästar som man bara behöver åka med en del har för mycket gas en del för mycket broms.
Jag hade vart väldigt glad om alla hoppade så fint som vissa gör:laugh:

Jag hoppas du förstår att jag inte riktar detta mot dig eller försöker trycka ner någon detta är ju bara min åsikt.:)

Senast ändrad:

Ok ska försöka svara kort:D:o

Alltså jag menade inte alla hoppryttare utan pratade om mej själv nu, och jag håller alldeles med dej om många många hoppryttare, så där ser vi inte olika alls. Jag har också träffat enormt många och sett på nära håll och ja, där finns mycket att önska som inte har med finkänslig ridning att göra. Men jag tänkte på bra ridning.

Nu rider jag så gott som alltid på tränsbett, jag gör ingen skillnad i hoppningen, (nån gång kandar på dressyrträning men inte så ofta.)

De hästar jag har haft i modern tid:angel: är fullblodshästar (engelska) och de har inte varit såna som hoppar om ryttaren skulle vara hårdhänt, min gamla hoppade vad som helst med min duktiga välridande tränare på, men kunde vara arg en vecka minst :eek: när jag lät en kompis som också är "duktig" hoppryttare (men den mer hårdhänta sorten) prova att hoppa.:mad:
De är så känsliga och den här jag hoppar (ibland) nu är enormt känslig, så det är ingen häst man bankar och sliter i då kommer man ingen vart.

Det är balans och lätthet i inverkan som gäller annars kan jag låta bli:idea:

Det du missförstod (fattar jag nu) är att du tänker på de hoppryttare du ser och det gjorde inte jag....

Och gramanridning.....ja, du vet kanske hur gramantrådar blir om tex jag blandar mej i:angel: jag tycker vansinnigt illa om gramanridning.

Blev inte så kort...., men alltså jag skrev väl aldrig att man byter bett för att kunna ta hårdare i hästen:eek:

Senast ändrad av en moderator:

hehe jo det blev ju kortare än mitt iaf;):D

Men då är vi på samma sida, min häst som jag skrev tidigare är verkligen inte helt lätt heller, det är mycket kommunikation från marken sm fått han att vilja hoppa igen, han har behandlats illa på den fronten av förr förra ägaren.

Vilka bra hästar du kommit i kontakt med, perfekta läromästare! Det är så det ska vara annars är det lätt att man förhastar sig och blir den dåliga ryttaren istället för den bra!

hehe ja, du och jag skulle väl kunna skriva tusen sirdor i en gramantråd:D
Nej du sa inte det, det var axel som skrevnått i den stilen sen hör jag ofta saker som" nej jag kan inte hoppa på det bettet han blir för känslig" och dessa tankarna ploppar väldigt lätt upp när man ser en sån mening, jag hoppas hon menade nått annat:)

Va bra att vi kom till förståelse iaf:D

Ok, nu blir det kort:p

Jo faktum är att mitt första fullblod tvingade mej att lära mej nästan på nytt från grunden "hoppridning" och det är jag glad för:bow:
"Kan du inte rida ordentligt tänker jag inte hoppa :mad: sa han:o) Det var en läromästare på många sätt, det.

Tycker att det blir lite rundgång att diksutera i fall stång eller tränsbett skulle vara bättre,/sämre, användas/eller inte. Det är som vanligt i diskussionerna, utifrån villen "lära" man rider efter, har man olika syn på användning och resultat och då blir det lätt missuppfattningar.. Jag gissar att stångbettet inte riktigt används på samma sätt för samma mål i vanlig dressyr v.s AR? (I många fall iaf...)

Det går inte komma ifrån att det i hoppningen blir ett högre tempo med många saker som händer samtidigt; HOPP, avsprång, landning, kanske ledande tygeltag mm. Det går inte att jämföra "Lugnet" och perfektionismen i varje steg i dressyren. (AR). Risken är därför enligt mig större att stångbettet då blir åtminstone lite fel att använda, i alla fall om det är höga hinder eller bana. Även om man självklart kan vara superkänslig och rida finlir runt hindren - menar verkligen inte att det på nåt sätt skulle ryckas och slitas generellt- men det är lätt att hästen får sig nåt ofrivilligt ryck, för tidig/kraftig korrigering som då kanske tar på lite fel sätt.

Stångbett är ett skarpt bett om man använder det fel, och hoppar man med det ska man vara mycket, mycket följsam för att jag skulle tycka det var okej. Men i själva dressyren, där själva målet med bettet inte lika mycket är att hålla och styra hästen med kortare tygeltag -som det kan vara i hoppningen- då är det en annan femma. Då har betttet en annan funktin, dvs att lättare länga överlinjen, reglera böjning och flytta bogarna. Att rida med så kallat stöd på ett stångbett låter inte riktigt klokt. SKulle aldrig rida "hoppdressyr" med ett stångbett alltså. Utifrån hur jag själv tänker mig att det hoppas.

AR innebär inte att man hela tiden måste rida hästen böjd. Inte heller att man rider i ett enda tempo. Tvärtom växlas det friskt mellan olika grader av böjning och olika tempon.

Nej, det är jag helt på det klara med! Och vem har sagt att man rider i samma tempo? Det jag menar är att jag tror att det kan vara svårt att få till samma kvalite på rörelser som jag kräver i själva dressyrträningen, som när jag ev. skulle komma i full galopp mellan två hinder. Man kanske inte kan kräva den form och böjning precis lika bra när man hoppar som när man dressyrar? Det kanske blir svårt att få kvaliten om man tänker sig att dressyren skulle vara lika bra "som vanligt" samtidigt som man hoppar? Men jag vet inte, kanske är det bara jag som har en olydig häst:p

Snarare att vi börjar i olika ändar. Inom AR är tanken att hästen själv ska söka kontakten med bettet. Inom tävlingsdressyren tar man oftast kontakt och minskar ner den efter hand som hästen blir starkare och bär sig. Vi tränar från olika håll helt enkelt, men båda läror vill ha en häst som bär sig själv och har en lätt jämn kontakt med sitt bett.

Precis! Du sammanfattar på ett bra sätt.

Följdfråga på samma tema - är det någon här som kombinerar AR och körning?

Kul, nu kommer vi in på körning oxå! Har fn inget att köra med men skulle jag det så blir det verkligen inget försök till ar-dressyr. Det skulle vara om hästen var så pass utbildad att pållen kunde gå rakriktad i piaff eller nåt då:grin:;) Man gör det bara svårt för sig själv och hästen om man envisas med att hästen ska böja sig mellan skaklarna tex, precis lika ärligt och bra som när man rider.

Kör man så kör man och det tror jag hästen mkt väl förstår, även om det används andra hjälper.. När hästen drar är det ju dessutom just dragkraften- skjutkraften som den måste använda, även om den ska vara balanserad. Den har ju dessutom ingen som sitter på att balansera upp.

. Tycker att det är själklart att den då ska få ett stöd/kontakt med tömmen, tex när det svängs mellan träd eller drar något tyngre. Det är ju faktiskt tömmarna som man kommunicerar med!:p

Men det kanske inte alls är ett problem, det var ju bara något jag kom att fundera på, om det inte är en kollision i ridsätt:confused:

Men har ju fått svar av några att det inte är det.
[/QUOTE]

Nej för min del i alla fal blir det ingen kollision i ridsätt eftersom jag använder samma ridsätt. (samma signaler till hästen) Det gör väl du också? Varför skulle det vara annorlunda för att man tränar på ett annat sätt? Jag menar, det kan skilja lika mycket mellan ridningen på två ryttare som rider tävlingsdressyr som det skiljer mellan en AR ryttare och en tävlingsryttare. Det finns så många olika tränare och de har ofta en egen linje. Så länge man håller sig till ett system spelar det väl ingen roll vilket det är så länge häst och ryttare trivs?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: Hyacinth
·
D
Ridning Varför varför? Skrev i ett annat forum med. Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på. jag har aldrig tidigare sett detta...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 501
Senast: Dressyrponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar