Sv: AR -hoppning?
Jag svarar på båda dina svar i samma
Jag valde grova ord medvetet måste jag erkänna. Nu är det ju såhär att det är inte alltid som det ska vara. för närvarande står jag i ett hoppstall och har gjort i lite längre än ett halvår, dessa ryttare ligger på vad iaf de tycker är en hög nivå, det skulle väl inte jag säga direkt men ändå.
Så alltså ser jag rätt mycket hoppning för tillfället och det är egentligen mest hoppryttare jag har vart i kontakt med på de jobb jag haft också. Jag har sett en del men inte allt, för det har ju ingen
Dessa tävlar unghästar 110 120 och de ädre 130 och ska väl starta 140 snart är det tänkt så på högsta nivä är de ju inte direkt. Ingen av dessa kan få någon av sina varsina tre hästar att ens kröka på nacken utan graman, huvudet står rätt upp. De kommer med förklaringar som" han är byggd så att han inte kan gå på tygeln" eller " hopphästar ska inte gå på tygeln" eller " han fick ingen bra grundridning när han reds in så nu när han är sju kan han inte gå på tygeln heller".
Synen på hur hopphästar ska gå i vardagen och mellan hindrerna är som sagt väldigt olika, många har bara tanken i huvudet" det ska vara felfritt och snabbt" hur det ser ut är det många som inte bryr sig om, men såklart gör vissa det.
Jag missuppfattade inte alls, jag tyckte bara att det var lite av ett dumt svar att man satte på ett mildare bett så att hästen kan ta mer stöd från handen och då måste handen bli finkänsligare. Säg mig, varför är det isåfall så att kandar kommer senare i utbildningen om man nu ska träna sin hand till att vara känsligare så borde väl tränsbettet användas i högre klasser, eller?
Man bör vara känsligare med en stång eftersom det är ett skarpare bett, sen utesluter ju inte det att man kan vara finkänslig med ett tränsbett också.
För tusonde gången så har man en mjuk kontakt i AR också men inte som ett stöd som det gärna blir i Engelsk ridning, utan att vara elak men det blir oftast så faktiskt, och det är inte personligt för jag har inte ens sätt dig rida men kollar man på ekipagen runt sig så är det fotast så, hästen hänger i handen sen om det ska vara så eller inte är en annan fråga.
Hästar hoppar visst även fast man är hårdhänt annars är man blind, majoriteten är alldeles för hårda i handen, jag menar inte bara vanliga ryttare utan också eliten.
Hur många idag hoppar med tränsbett utan martingal?
Inte många, de flesta man ser på tv har de mest komplicerade anordningarna i munnen och runt näsan.
Så speciellt finkänslig är man inte i ridningen, och det är ju så det blir för det mesta. Jag är inte heller speciellt finkänslig när jag rider ut och galopperar och jag vill inte skada min hästs mun för att jag råkade komma efter i ett hopp eller dra tag i tgeln av nån anledning.
Som du säkert tror låter det som att jag jämnställer hoppning med nån sorts stenblocksridning men så är det ju såklart inte.
Självklart försöker man använda sig av så lätta hjälpr som möjligt men i människan har lättare för att vara för hård än för finkänslig så är det bara, så i sitioationer där det gäller tar man gärna för hårt än för löst det är ju så man reagerar.
Den fråga som man kan ställa sig om nu hoppning kräver mer finkänslighet och att hästarna är så samlade och så lysiga än i AR är ju varför alla dessa hjälptyglar och knäppa bett kommit till?
Och varför eliten använder dessa?
Varför rider många med gramantyglar till vardags och på framridning och sen tävlar på höga göjder, ska man då inte rida sin häst så där finkänslig och lydig som man säger att hopphästarna måste vara för att kunna hoppa?
Och så många hästar det finns som hoppar även fast ryttaren är usel på att rida, tänk på alla ponnytyttare som hänger i tyglarna och slår med spöt, de ponnyerna hoppar ändå även fast, vad jag kan se så är inte ryttaren speciellt finkänslig.
Så alltså vad jag baserar mina tankar på är det jag studerat andra ekipage , lyssnat på deras teorier och vad tränare utbildat i teori och praktik. Och det är på lite olika nivåer.
Jag önskar också att det hade varit så som du säger och om du rider dina hästar på mycket känsliga hjälper när du hoppar är jag imponerad, för de flesta gör det inte, särskilt hästar som inte hoppar av sig själva, det är ju rätt många hästar som man bara behöver åka med en del har för mycket gas en del för mycket broms.
Jag hade vart väldigt glad om alla hoppade så fint som vissa gör
Jag hoppas du förstår att jag inte riktar detta mot dig eller försöker trycka ner någon detta är ju bara min åsikt.