Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förmodligen därför att jag är för väluppfostrad. Tar liksom emot att säga att nu är det din tur. Med alla andra vänner löser sig sånt automatiskt.

Så det är väluppfostrat att förvänta sig att folk är tankeläsare och att de ska gå emot ens uttryckliga NEJ och sen sitta på forum och snacka skit?

Men det är inte väluppfostrat att ägna sig åt lite ärlighet. Vi har brutalt olika syn på vad som är väluppfostrat skulle jag tro

Så det är väluppfostrat att förvänta sig att folk är tankeläsare och att de ska gå emot ens uttryckliga NEJ och sen sitta på forum och snacka skit?

Men det är inte väluppfostrat att ägna sig åt lite ärlighet. Vi har brutalt olika syn på vad som är väluppfostrat skulle jag tro
Det är ju också väldigt normerande. Säger man att mitt sätt beror på att jag är väluppfostrad säger man ju att andra - majoriteten, verkar det som, i den här tråden - är dåligt uppfostrade.

....
Dels tror jag att det ar ett ganska typiskt Svenskt monster ... just att prata om pengar ar sa kansligt i Sverige, dels en lite gammaldags installning att det maste trugas och overtalas innan man kan ta emot pengar eller ens varor.

Men jag undrar om det inte är en inställning från en äldre generation som håller på att (lyckligtvis) dö ut? Jag kan uppleva att det var så i mina föräldrars generation (dvs födda på 20-30-talen), men att det inte är så vanligt numera. Dessutom tycker jag att det var betydligt vanligare hos de som bodde på landsbygden, det där med att man skulle truga och att det var lite artigt att först tacka nej, men ändå förvänta sig att bli trugad ett antal gånger innan man äntligen kunde förse sig med den där eftertraktade biten tårta till.

Själv avskyr jag att trugas, vilket till stor del hänger samman med att det i den polska delen av min mans släkt anses (ansågs?) vara god ton och kutym att truga in absurdum. Under flera år fick jag planera mitt ätande på släktmiddagar så att jag kunde ta om flera gånger, annars visade man att man inte tyckte om maten.

Jag får också lite sådär knasiga omtänkningar........runt går det i skallen. Tänker som du lite.

TS har svårt att kommunicera men lägger allt på den andra....varför är det den andra parten det är fel på? TS har svårt att kommunicera, den andra parten kanske är snål. Båda har problem. Att jobba med sitt eget problem kanske löser det hela väldigt lätt.
Båda har svårt. TS är för otydlig mot just den här väninnan. Det som funkar på andra funkar inte på henne. Väninnan kan vara en som tolkar saker exakt som det sägs. Hon kan ha svårt för det outsagda - förstår inte det som andra brukar förstå direkt. Man kan inte begära att alla förstår det outsagda i sociala sammanhang. Vi är alla olika. En del har några stråk av aspergers, utan att att ha diagnos eller alla symtom.

Om man vill fortsätta umgås med en person som inte förstår det outsagda, måste man vara övertydlig om man vill att hen ska förstå. Alternativ är att gilla läget - hen är sån och kan inte rå för det. Hen har så många andra goda egenskaper att jag vill fortsätta umgås och då bestämmer jag mig för att sluta irritera mig. Så tänker jag.

Jag kan nog säga att jag också är som ts, hade haft svårt att säga till en gäst att nu ska du swisha för mat och husrum här. Tycker också det ligger på gästen att propsa att betala för sig. För egen del hade jag dock kunnat bjuda på mat och husrum en vecka utan att känna mig utnyttjad det mista :)
Snacka skit på forum ? Lägg av, en tredjedel av alla trådar handlar om människor i trådskaparnas omgivning. Är väl toppen att kunna ventilera med främmande människor , tycker jag iaf :) läser mycket hellre relationstrådar på buke än att lyssnar på tjattret irl där det mest hålls med :D

Snacka skit på forum ? Lägg av, en tredjedel av alla trådar handlar om människor i trådskaparnas omgivning. Är väl toppen att kunna ventilera med främmande människor , tycker jag iaf :) läser mycket hellre relationstrådar på buke än att lyssnar på tjattret irl där det mest hålls med :D

För dig och TS, ja. Men jag kan ju säga att om jag vore TS kompis, och fått läsa så detaljerade beskrivningar om hennes missnöje med mig, då hade hon nog snabbt blivit min ex-kompis. Alldeles gratis.

Jag kan nog säga att jag också är som ts, hade haft svårt att säga till en gäst att nu ska du swisha för mat och husrum här. Tycker också det ligger på gästen att propsa att betala för sig. För egen del hade jag dock kunnat bjuda på mat och husrum en vecka utan att känna mig utnyttjad det mista :)
Har du läst tråden?

Men jag undrar om det inte är en inställning från en äldre generation som håller på att (lyckligtvis) dö ut? Jag kan uppleva att det var så i mina föräldrars generation (dvs födda på 20-30-talen), men att det inte är så vanligt numera. Dessutom tycker jag att det var betydligt vanligare hos de som bodde på landsbygden, det där med att man skulle truga och att det var lite artigt att först tacka nej, men ändå förvänta sig att bli trugad ett antal gånger innan man äntligen kunde förse sig med den där eftertraktade biten tårta till.

Själv avskyr jag att trugas, vilket till stor del hänger samman med att det i den polska delen av min mans släkt anses (ansågs?) vara god ton och kutym att truga in absurdum. Under flera år fick jag planera mitt ätande på släktmiddagar så att jag kunde ta om flera gånger, annars visade man att man inte tyckte om maten.
Ja, jag uppfattar trugandet i hög grad som ett både lantligt och utdöende föråldrat umgängesmönster.

Sen undrar jag vad depression har att göra med snålhet?:rofl:

Jag förstod faktiskt TS där, man blir ju buke-skadad och lär sig vad som brukar komma fram, se nedanstående fetning.. :angel:

Ok. Men då får du ju fundera på hur du vill göra.
Vill du fortsätta umgås med henne?
Kan det väl vara bra att köra grejen med att "vi handlar så delar vi på det sen"?
Eller prata med henne? Det kanske finns någon problematik med i bilden?

Typ sånt tänker jag att TS ville ha undanröjt..

Hon har ju erbjutid sig att bidra?

Ring henne och säg att ni nu har hunnit räkna på det och att hon får swisha xxx kr.

Ja det är nog enda raka. Eller bita i sura äpplet och vara betydligt tydligare nästa gång.

Fråga Margareta Ribbing!

Magdalena heter hon väl ändå :eek::D

Min värld blev faktiskt jätteosäker. Jag vet inte om jag någonsin kommer våga tacka ja till en inbjudan igen. Jag är ett ufo i sociala sammanhang och nu ska jag altså inte ens kunna lita på att det där "nej du behöver inte betala något" faktiskt gäller.

Fast tja om nån säger så när det gäller en middag eller en kort vistelse så ja då hade jag tagit dem på orden (men tagit med en gåva för så är jag uppfostrad). Och känner man sig osäker/vill vara artig frågar man helt enkelt igen när det är dags att åka hem, det gör i regel jag (och skriver i efterhand och frågar om det blir rörigt när man åker). Då behöver man inte noja sen.

Däremot om man ska leva dyrt på någon annan i en knapp VECKA då tycker jag nog man av ren hyfs faktiskt kan erbjuda sig att betala något. Jag (och det här är ju personligt vilket märks i tråden) skulle helt enkelt inte ha mage att låta någon annan betala för mig o knodd bara sådär. Det blir rätt stora kostnader under så lång tid, särskilt när man lever som TS beskriver vistelsen med utflykter, vin etc. Ja, jag håller med om att det är snålt. Jag är bara inte uppfostrad till att leva på andra. Hade det varit en mycket nära vän med extremt bra ekonomi av graden "jag hämtar er med mitt privatplan o flyger er till Dubai" så ja då hade jag fått säga nåt i stil med "men det här kan jag aldrig kompensera dig för..". Alla med mindre ekonomisk variation jämfört med mig hade jag erbjudit att betala.

Sen är det ju svårt sånt där, har en bekant som är snål på riktigt, hon har nog bättre ekonomi än jag har men är typen som absolut tar med sig snacks till en fest tex- men tar med sig resterna hem även om hon på festen blivit bjuden på både mat o dryck.. så ska den där fjärdedels chipspåsen med hem. Har hon med eget dricka men det står några extra öl i kylen "till alla" så ryker de först osv. Tar man första rundan i baren o hon ska ta andra blir det ingen andra osv. Nu är det o rätt liten omfattning så vi har mest skrattat lite åt det hemma, men om jag säger såhär, hade jag åkt iväg på resa med henne hade jag varit extremt tydlig med det ekonomiska. Man får ju anpassa sig lite efter hur folk är om man vill slippa vara den som står och irriterar sig jämt.

Så ja, jag tycker att kompisen i frågan är snål. Jag hade tagit lärdom och varit betydligt tydligare i framtiden av typen "då kan vi tanka nu så tar du nästa" osv.

Jag tror snarare att det handlar om normering. Man vill påverka folk att göra som en själv, genom såna här trådar. De är ju ofta formulerade som "Men det är väl självklart att man" om sådant som är just självklart för en själv. Och världen blir jätteosäker om det inte är lika självklart för andra.

Väldigt intressant tankegång du har. Har själv aldrig sett det så men ju mer jag funderar desto mer verkar det kunna stämma.

Detta fall är bara ett av så många situationer och när man (denna eviga man -menar såklart jag- men ser trevligare ut att skriva MAN istället för JAG). Hursomhelst så om man ska dra det ännu längre. Om din teori stämmer. Kanske är det just precis detta som definierar oss som människor?

Egentligen finns det inget facit. Inget rätt eller fel. Utan bara tolkningar när det kommer till dylika situationer. Den tolkning som flest känner igen sig i och skulle följa är den rätta. Eller?

Om TS vän är snål eller inte vet vi faktiskt inte. Troligtvis inte då denna frågat två gånger om hur hon ska betala och hur de ska göra upp. Men hon kanske är snål annars som inte framkommer från tråden. Vem vet kanske badar de i pengar och ändå äter paketnudlar. Troligtvis inte. Men OM det vore vore hon dumsnål tycker jag.

Sen i denna och i alla andra trådar får vi bara ena parterns vinkel. Och den kan stämma jättebra men samtidigt är det bara hur ena personen har upplevt situationen.

Sen är det ju svårt sånt där, har en bekant som är snål på riktigt, hon har nog bättre ekonomi än jag har men är typen som absolut tar med sig snacks till en fest tex- men tar med sig resterna hem även om hon på festen blivit bjuden på både mat o dryck.. så ska den där fjärdedels chipspåsen med hem. Har hon med eget dricka men det står några extra öl i kylen "till alla" så ryker de först osv. Tar man första rundan i baren o hon ska ta andra blir det ingen andra osv. Nu är det o rätt liten omfattning så vi har mest skrattat lite åt det hemma, men om jag säger såhär, hade jag åkt iväg på resa med henne hade jag varit extremt tydlig med det ekonomiska. Man får ju anpassa sig lite efter hur folk är om man vill slippa vara den som står och irriterar sig jämt.
.
:p:D
Det påminner om ett ex till mig. Vi hade varit på en påskmiddag och ätit massor. Alla hade tagit med något och vi hade med läsk och annan dricka. När vi skulle gå därifrån och var nästan ute vid bilen så vände mitt ex. Då gick han in och tog med sig en öppnad läskflaska hem.
Det tyckte jag var pinsamt då vi hade fått massa mat hela kvällen och jag visste att den familjen vi var hos drack den läsken han hämtade med sig. Men det var naturligt för honom.

Han gjorde det alltså av snålhet, inte för han var törstig ? :D förlåt men tack för dagens skratt :D
Det påminner om ett ex till mig. Vi hade varit på en påskmiddag och ätit massor. Alla hade tagit med något och vi hade med läsk och annan dricka. När vi skulle gå därifrån och var nästan ute vid bilen så vände mitt ex. Då gick han in och tog med sig en öppnad läskflaska hem.
Det tyckte jag var pinsamt då vi hade fått massa mat hela kvällen och jag visste att den familjen vi var hos drack den läsken han hämtade med sig. Men det var naturligt för honom.

Jag hade oxå skämts..! Nyfiken här, frågade du honom hur han tänkte? Jag har aldrig stått nära nog nån som gör sånt för att kunna fråga men jag är så uppriktigt nyfiken, tänker de inte på hur mkt de blivit bjudna på? :)

Okej, så du menar att folk hellre ska truga än att man kan svara ett ärligt ja på en rak fråga om man ska swisha pengar?

Okej, så du menar att folk hellre ska truga än att man kan svara ett ärligt ja på en rak fråga om man ska swisha pengar?
Ja jag tror det, aldrig varit i den situationen, men jag tror inte jag hade vågat kräva någon vän på pengar. Dock bjuder ju jag gärna , hade jag inte velat bjuda hade det kanske varit annorlunda :)
Tillägg, jag och mina vänner bjuder varandra lika mycket, har ingen snål vän :)

Ja hjälp vad den här tråden sätter igång minnen och tankar....

Jag är uppfostrad och van vid att folk säger precis det som de menar poch att jag itne ska tolkas utan att g säger precis det jag säger. Har vid ett antal tillfällen kolliderat med arbetskamrater och andra.
Som den gången jag rakt och ärligt frågade en person om det var OK at tjag kunde byta av henne i 20 minuter istället för en halvtimme eftersom jag satt väldigt illa till med en brådskande arbetsuppgift. Fick ett leende och ett Ok till svar. Och sedan använde arbetskamraten rasten till att gå till VD och anklaga mig för arbetsvägran.

En god vän sa rätt sårande saker till mig och blev sedan oerhört förvånad när jag blev ledsen - eftersom jag hade tolkat henom fel. Jag upprepade exakta orden hen sagt och hen säger då förvånat - men det förstår du väl att jag istället menade XX

Jag har antagit att jag är lite felskapt i mitt sätt att kommunicera och den här tråden bekräftar det.

Det är svårt att vara människa.

@Jissa @Lenis
Idag hade jag ställt frågan.
Sen insåg jag hur snål han var. För han hade välbetalt heltidsjobb och sa själv att han hade bra med pengar.
Efter ett tag tog jag upp att vi kunde dela på kostnaderna eftersom han aldrig tog med något eller betalade något. Då hade han varit hemma hos mig nästan varje helg ( från fredag till måndag) under säkert fyra månader och ofta sov han över ett par gånger även i veckorna medan vi nästan aldrig var hos honom. Ofta grillade vi kött och drack något vin! Ibland handlade vi ihop och när man skulle betala gick han alltid och plockade ner varorna i kassen.

Men jag var så tacksam över att någon ville vara med mig så jag var naiv och dum. Men där lärde jag mig att vissa kan vara hemma hos någon 60% av sin tid och äta kött och dricka vin men ändå inte tänka på att den ska hjälpa till att betala.

Det misstaget gör jag inte om..

Det är ju också väldigt normerande. Säger man att mitt sätt beror på att jag är väluppfostrad säger man ju att andra - majoriteten, verkar det som, i den här tråden - är dåligt uppfostrade.

Ja verkligen.

Det är ju en fråga hur man uttrycker sig också kan jag tycka. Om man säger: "jag är uppfostrad så" ligger det ingen värdering i det - men att säga: "jag är väluppfostrad" har genast gjort andra till sämre uppfostrade

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka