är hon redo?

i love svala

Trådstartare
har tömkört mitt sto ganska mycket!
och hon värkar jätte lugn!!
är det bara att hänga på vagnen?
jag tänkte att man kanske ska prova med något lättare först som
tex ett bil däck mm.
elller hur ska man göra?:confused:

Sv: är hon redo?

Har du aldrig kört in en häst innan ska du ta hjälp av en kunnig kusk som kan hjälpa dig och visa hur du ska göra, det finns så mycket som kan gå fel och vet man då inte vad man gör så kanske man står där med en häst som kanske aldrig går att köra mer. Innan man spänner för vagnen ska man vänja hästen med att linor och skacklar slår emot benen och man kan dra plastdunkar mm som låter så mycket som möjligt så hon absolut inte är bakskygg. Lycka till :)

Instämmer med föregående talare, ta hjälp av någon som kan det här med inkörning och läs gärna också i en bok om körning om de vanligaste stegen och turordningen i en inkörningsprocess!

har tömkört mitt sto ganska mycket!
och hon värkar jätte lugn!!
är det bara att hänga på vagnen?
jag tänkte att man kanske ska prova med något lättare först som
tex ett bil däck mm.
elller hur ska man göra?:confused:

Bra är att ha en medhjälpare som först går med vagnen en promenad bakom några ggr å sen kan man vänja hästen vid att gå över vagnens skaklar.Sen när den väl har accepterat vagnen och inte verkar rädd så kan du sätta på den men sätt inte i spännena allt för noga ifall hästen skulle bli rädd.Lycka till =)

hej hej på sida 3 här på körning inne på rubriken "hur lång tid" kan du läsa längst ner min utförliga förklaring vad jag anser att man ska göra innan man sätter på någon fast vagn överhuvudtaget..
Hej HEj

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 252
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 923
Senast: Bowman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023