Är hon för gammal ?

N

Nangijala

Har ett fullblodssto på 19 år som älskar att ridas och som gärna hoppar. Men jag undrar när jag ska sätta gränser och när jag ska inse att hon börjar bli lite väl till åren ? När vet jag att det påfrestar hennes ben?. Hur högt kan jag hoppa utan att hon mår dåligt utav det ? . Kommer jag att kunna tävla någonting ? . Tacksam för svar!

Så länge hon är fräsch och tycker det är roligt så finns i princip inga gränser. På den äldre hästen måste man bara vara mer uppmärksam på signaler som tyder på att hästen börjar tappa orken så att det är dags att trappa ner. Glädjen brukar ju inte vara så svårt att märka när den försvinner ;)

Finns ju faktiskt hästar som tävlat GP o WC tills de vait 20 år Bla John Whitaker har haft iaf 2 st "gamlingar"(som jag såklart glömt namnen på) så visst kan du tävla ditt fbl om hon är fräch o tycker de är skoj, de gäller ju bara att vara extra uppmärksam på hästen o kanske ge benen lite extra omvårdnad efter rid och hopp passen!

min 18åring äääälskar att hoppa, och vi tävlar fortfarande! kring metern på tävling. men vi hoppar inte lika ofta längre, då han har en framkota som är lite ömtålig.
Var extra noggrann med att lyssna på alla signalen från hästen. och var ännu mer noggrann med skötseln av hela hästkroppen efter ridpassen. :)

Jag tävlade min förra sköthäst i hoppning och dressyr fram till sommaren hon fyllde 24, så hon fick spatt. Men hon har fortfarande viljan att hoppa och gallopera trots hennes ålder (28 nu)

Så länge hästen vill och inte visar tecken på att de börjar bli äldre tycker jag att man kan rida som vanligt. Tävla du om hästen är fräsh

Iafll hon fortfarande tycker det är roligt så kan man nog hoppa... Finns nog många fina hästar som hoppar vi 19 års ålder.. tror inte det är någon fara :D

hejhej. har en ponny på 25 år...kan inte rida honom mer än 2 dagar i följd, o inte alltför hårt (då blir han lätt uttråkad o väldigt oengegerad) han har kronisk bronkit, o en gång har han haft problem me ryggen med (men de e borta!)jag vet mycket väl hur mycket/lite han orkar, och det varierar från vecka till vecka. Han är en sann livsnjutare, och vill han springa lite extra, så låter jag han göra det nu. Låter kanske hemskt, men det känns inte så väsentligt längre hur mycket hans ben pallar. Han har gått på ridskola o vatt uttråkad i 10år tidigare, så jag tänker som såhär, att han kan få ha det roligt en tid nu, o om hans ben sen inte håller så får det bli så då...hans liv är ändå på upphällningen nu, har vi märkt :( så när han orkar och vill så får han busa på lite extra. Men det är väldigt väldigt olika från häst till häst ju, så är min lite äldre än vad din är...
kram! :bump:

Vi har en dam på 24 år med i våran division två lag. ;)
Hon är glad och kommer med största säkerhet springa den dagen hon dör. ;)
Hade ett litet tävlingsuppehåll i somras då hon fick lite för mycket proteinrikt gräs och fick fång, men är nu tillbaka och går LC hoppning. :p

Jag ska tävla fjordingen på lördag (iofs bara i en 50 cm CR) och han är 28 :)
Det beror ju helt på hur hästen känns.
Gamlingen blir som ung o yster när han kommer ut :D :love: Tycker det är superkul. Fast han kan ju inte hoppa alltför högt förståss. men 19 år ju ingen ålder...

jag rider en 20-åring ibland som älskar att hoppa. vi har bara hoppat runt metern än, men löshoppad är hon gjort nyligen, och då hoppade hon 1,30, sen vågade vi inte mer...
dock hoppas hon inte jätteofta, utan får mycket vila mellan hopperioderna för att inte bli trött.

en jag känner har en 32-årig valack som han fortfarande hoppar och rider. i vintras var han med på en klubbtävling och hoppade 80 cm, hästen tyckte det var buskul!

Min 86:a har inga problem med hoppningen. :) Han fullkomligt älskar det och har aldrig haft problem med ben eller liknande. :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 031
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: Lady_S
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 484
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar