Är hon dräktig eller?

det skulle även stå Vi lånade hem ett shettis sto i höstas. Jag skulle hantera henne och ha lite mer att arbeta med därför skickade han mig en 3 åring. Då hon kom var hon fet. med magen endast 5-10 cm från marken men den fick vi bort efter en bra foderstat. Men nu har hon en jätte mage men inte mot marken utan ut på sidorna i stället! Dessutom tycker jag mig känna att juvrena blir större men jag är inte säker. Men vad tror ni?

Jo fast de kan kosta en hel del väl. I övrigt mår hon ju bra de enda är att vi undrar om det kanske kommer stå ett föl i hagen då vi kommer ut!

just därför kan man ju ta ut en veterinär för att veta säkert.
Svårt (omöjligt) för folk på nätet att avgöra om din häst är med föl...

och att det kostar med veterinär är väl något man får ta med i beräkningen när man skaffar sig häst?? :confused:

Ta ut en veterinär

Du verkar ej kunnig själv och det kan mycket väl tillstöta komplikation OM/ VID en fölning.

Att oroa sig för att det kostar pengar är knappast det största bekymret du har om du tror att hon ska föla.

Ja men herre gud...Det kostar att ha hästar och misstänker man dessutom att en är dräktig får man ju för tusan kolla upp detta!
Gisses...... :eek: :eek: :eek:

men helvette... det är ju så att när man skaffar djur får man ju räkna med att det kan kosta lite extra i bland.. jag hade en nordis och när jag tog hem henne var hon riktigt tjock efter ett tag formades magen annorlunda å jag trodde hon skulle ha föl.. ringde vetrinären akut.. kvällstid på en röd dag.. inte brydde jag mig om att det skulle kosta pengar...

Den hästen la jag dessutom ut 52000 på i vetrinär räkningar på 1½ år

så när man skaffar djur ska man tänka på att det kan kosta också..

Det är så trevligt att se att hästfolk
håller ihop och stöttar varandra. Jag kan
inte förstå folk som klagar på dålig stämning
i stallen. :crazy:

Har hästen haft kontakt till hingst?
I så fall när?
Det finns ingen anledning att ta ut veterinären
på jourtid för att se om hästen är dräktig.
Dräktighetsdiagnostik varierar med hur långt
gången hon är och priset kan därmed variera.
Om du vet när hon gick med hingst så vet du ju
ungefär när hon ska föla och då får du hålla henne
under uppsikt och kontakta veterinären om det
uppstår problem.

"Det är så trevligt att se att hästfolk
håller ihop och stöttar varandra. Jag kan
inte förstå folk som klagar på dålig stämning
i stallen."

Svar: Jahaja.. inte är man då ensam oma tt tycka så hära.. å sen för det andra så anser jag att man inte ska skaffa djur om man inte har råd att ge dom den våd dom behöver. De thänder ju olyckor osv. å kan man då inte ta hästen till vetrinären så ska man inte ha djur å det är min åsikt så det så. Sen så verkar hon ju inte ha så stora erfarenheter av ston, fölningar osv och då är det bättre att hon be någon hästkunnig person hjälpa henne eller vetrinär.

"Har hästen haft kontakt till hingst?
I så fall när?
Det finns ingen anledning att ta ut veterinären
på jourtid för att se om hästen är dräktig.
Dräktighetsdiagnostik varierar med hur långt
gången hon är och priset kan därmed variera.
Om du vet när hon gick med hingst så vet du ju
ungefär när hon ska föla och då får du hålla henne
under uppsikt och kontakta veterinären om det
uppstår problem. "

Svar:
Hmm min häst som jag hade då(2000) hade gått i egen hage men det var en grann hingst som hon ofta kom i kontakt med för det hände att han tog sats och hoppade över.. :smirk:

nä det va ju inte så lätt för mig att veta när hon isf skulle föla eftersom jag hade köpt henne ca 2 veckor före..
det hela visades sig vara skendräktighet:S

Men hon fyllde juvrerna ända ut( å då brukar det ju vara nära t fölning) och såg ut som det låg föl i magen på na.. så därför pratade jag först me instruktören som jag har hästen hos och så ringde jag vetrinären som trodde att hon hade föl.. men det visades sig vara skendräktighet..

att jag ska behöva säga det om och om igen! Jag har råd men dräktighet är ju för f*n ingen sjukdom! Jag har haft ston i min närhet sen jag började rida. Jag haft 6 egna ston och haft kontakt med MÅNGA fler. Men visst fölningar kan jag inget om men det är ju därför jag kommer hit och frågar. Fråga hästkunnigt folk säger du varför tror du jag skriver här? Jag trodde ju att ni här visste nått om hästar eller är det bara som ni låtsas????

Bla bla bla... Ja det kostar pengar jag är medveten men hur mycket är ni beredda att lägga ut på en shettis som ni inte äger själva och för övrigt mår väldigt bra??? Jag vet ingenting om den är försäkrad eller ej. Jag har inte direkt lust att låta ta ut en veterinär och lägga ut kanske 1-2 tusen kr för en liten undersökning då det inte äns är min egen häst.

Ni kanske även tycker det var dumt att ta hem henne då om jag inte knappt vet något om henne men nu är det så här att i höstas blev min häst akut lämnad ensam. Hon får mer eller mindre panik av att vara ensam och rymmer därför. Hon fick stå inne en hel dag så jag fick slippa hitta min häst överkörd på stora vägen. Hela dagen försökte jag och min familj få tag på sällskap till henne och ringde därför denna uppfödaren han fixade fram en häst som vi kunde få låna. Morgonen efter åkte vi och hämtade den hästen och haft den sen dess. Men ska jag lämna den igen för att låta min häst stå ensam??????? :mad:

Kan du inte kontakta ägaren och höra med honom då? Om han tycker det är ok med veterinärundersökning ang ev dräktighet och om han står för kostnaden? Av vad du berättat tror jag iofs inte att han tycker det är nåt att lägga pengar på. Såna brukar ha filosofin att blir det föl så blir det och stona får klara sånt själv.

Om hon är dräktig eller inte bör gå att testa med ett enkelt blodprov. Tror det är svårt med rektalundersökningar på shettisar. Min smalarmade avelsveterinär hade problem med mitt C-ponnysto för några veckor sen! Ultraljudsundersökning...och om inte stoet var snällt och tryckt emot så undrar jag om veterinären hade lyckats komma in tillräckligt långt för att kunna göra undersökningen.

Hur resonerar du egentligen? :crazy:
Ni har väl skrivit fodervärdskontrakt där det står vem som ska stå för försäkringen?
Vad händer om ponnyn blir sjuk eller skadad, vem står för kostnaderna det för med sig?
Vad har det med saken att göra att det är en shettis?
Du låter i mina öron både okunnig och oseriös, liksom ponnyns ägare. :mad:

Bla bla bla...

Oj, vilken otrevlig attityd :mad:

Om du inte vill få svar, så varför fråga?

Och vad spelar det för roll att hon är lånad?

En lånad häst har väl också omkostnader.
Som svar på din fråga: Ja, jag skulle verkligen vara beredd på att betala för den shettis jag lånar. Skulle aldrig låna ut min häst till en sån som du.
Och så himla dumt och oansvarigt att låna ett djur, utan att veta om den är försäkrad eller ej.
Tänk om den skadar sig, skall du strunta i att ta ut veterinär pga omkostnaden???

Väx upp

usch

Herregud! Är det ett skämt? Om du nu har haft hästar förut så måste du väl veta att man måste ha en uträknad foderstat och det är extra viktigt när hästen är dräktig. Jag förstår inte vad det finns att diskutera. Ta ut en veterinär i dag och kolla hästen! Vem som ska betala får du ju gör upp med ägaren. Hur ska vi veta om din häst är dräktig när du inte vet det själv?

Bla bla bla... Ja det kostar pengar jag är medveten men hur mycket är ni beredda att lägga ut på en shettis som ni inte äger själva och för övrigt mår väldigt bra??? Jag vet ingenting om den är försäkrad eller ej. Jag har inte direkt lust att låta ta ut en veterinär och lägga ut kanske 1-2 tusen kr för en liten undersökning då det inte äns är min egen häst.

Nä men om jag förstått saken rätt har du övertagit ansvaret tv, då ingår även en ekonomisk del som man iofs kan göra upp med ägaren senare. En dräktighetsundersökning kostade förra året för min pålla ca 900 kr, inklusive framresa för vetrinär.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
36
· Visningar
2 174
Senast: zarmino
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg