De flesta sammanhang jag rör mig i - jobb, vänner, familj - präglas av ett ganska öppet synsätt på människor från olika länder, olika sexualitet, könsroller m.m. Det är rätt sällan jag får höra fördomsfulla och trångsynta resonemang om invandrare, kvinnor, feminister, homosexulla m.m. m.m. Men! Hästvärlden är det stora undantaget. Sedan jag som vuxen började på ridskola och flera år senare köpte häst, har jag fått höra saker som helt enkelt får mig att tappa hakan. Det var ridläraren som tvärsäkert hävdade att killar var bättre på att rida för att de har bättre taktkänsla. En annan ridlärare som drog sexistiska vitsar under ridlektionen. Flera instruktörer som sagt häpnadsväckande fördomsfulla saker om muslimer. Och nästan varje vecka hör jag slentrianrasistiskt snack om invandrare
från folk i stallet.
Nu undrar jag bara, ÄR det så här? Jag inser att jag i alla sammanhang förutom hästlivet valt bort trångsynt folk och därför är rätt ovan - det kanske låter så här i andra idrotts- eller fritidskretsar också. Men det vet ju inte jag. Jag tänker att det förutom allt annat är rätt ostrategiskt att vara fientlig mot allt som är nytt, särskilt när ridsporten enligt uppgift tappar utövare.
Och jo - ibland har jag tagit debatten, särskilt om kommentarerna fällts i samtal med mig och det inte bara är något jag råkar höra. Men det känns trist och jobbigt att det ska behövas, stallet ska ju vara en frizon från jobbig vardag tycker jag.
Vad säger ni, upplever ni samma sak som jag?
från folk i stallet.
Nu undrar jag bara, ÄR det så här? Jag inser att jag i alla sammanhang förutom hästlivet valt bort trångsynt folk och därför är rätt ovan - det kanske låter så här i andra idrotts- eller fritidskretsar också. Men det vet ju inte jag. Jag tänker att det förutom allt annat är rätt ostrategiskt att vara fientlig mot allt som är nytt, särskilt när ridsporten enligt uppgift tappar utövare.
Och jo - ibland har jag tagit debatten, särskilt om kommentarerna fällts i samtal med mig och det inte bara är något jag råkar höra. Men det känns trist och jobbigt att det ska behövas, stallet ska ju vara en frizon från jobbig vardag tycker jag.
Vad säger ni, upplever ni samma sak som jag?