Är hästen för gammal?

sjunga

Trådstartare
Jo , lite dum fråga men jag är osäker.

Jag ska få en egen ponny! Och det kanske några redan vet , och idag var vi och titta de på en underbar ponny. Snäll i all hantering , tände verkligen till när jag hoppade men henne men var samtidigt lugn och trygg när min lillasyster red(hon är nybörjare) hon är helt fantastisk. Hon är pigg , snäll. Stadig och trygg.

Jag menar det åkte förbi en JÄTTEstor(jag menar ovanligt stor) traktor med ett skramlande släp , vi stannade. Och hon rörde inte en min.

Precis så ska en förstaponny vara. Eller hur?

Nu till frågan.

Hon är 16(snart 17) är de för gammalt? Ni kanske jag tycker är knäpp som undrar det. Men jag vill veta.

Hon är jättefräsch och hon känns som hon vore 10 att rida. Men jag bara undrar.

Jag menar hon hoppar banor på 120, och är jätteduktig i allt, så jag vill ju gärna köpa henne, men vad tycker ni?

Adíos y Besos(puss)

Sjunga

Sv: Är hästen för gammal?

nejdå, hästen är inte förgammal. Min förstaponny var 21 när jag fick låna henne.

Ponnyn som jag har på prov är 14år.

Min foderponny var 15 när jag fick henne, nu har jag haft henne i över 6 år. Så jag tycker inte att den är för gammal.
Hur rutinerad är du? Om det är din första häst är det ju bättre med en äldre rutinerad ponny än en ung som man får utbilda själv. Jag har lärt mig otroligt mycket av att rida en häst som kan "allt" redan, men ändå har en egen vilja, hon är ingen häst man bara åker med på.
Tycker du om henne och det funkar mellan er är det det viktigaste, inte hur gammal hon är. Lycka till!

det är ingen ålder på¨en häst som man brukar säga :D

Nej jag tycker att det inte är för gammalt för ponnyn.
Vill du ha henne så köp henne och ha kul tillsammans.
Lycka till

Ponnyer brukar vara fräscha väldigt länge, kanske inte att man fortfarande hoppar 120 om 10 år men den håller nog att ridas och tränas "ordentligt" många år till.

Bara se till att veterinär besiktiga innan köp. Och kolla upp så att ni kan ta över försäkringen. DEtta då ni troligvis ej kan teckna en ny på denna häst.

Tycker det låter som en toppen ponny som jag absolut hade kunnat köpa själv!=)

Lycka till!

Åldern är inget hinder.

Det beror ju på vad du vill ha henne till, vill du kunna tävla intensivt i många år framöver så kanske (med det sagt inte nödvändigtvis) hon inte passar för dig. Vill du ha en läromästare och ev tävla i de lägre klasserna, elelr de högre men inte så ofta och intensivt (inte 2-3 tävlinagr per helg) så är hennes ålder inget hinder.

Ska du tävla och vill tävla mycket, så Kanske hon är fel för dig. Men hon kan ju också hålla i många år framöver.

Min förra islänning är idag 26 år (och valack). Han rids av en yngre tjej, massören är förundrad över hans mjukhet och smidighet. Hästen själv hävdar att han är en 4 årig avelshingst...

Ålder är inte det viktiga, utan hästens tidigare liv, hur mkt slit/skador den har/haft, dess förutsättnignar och exteriör.

17 är ingen ålder tycker jag. Min ponny var 17 när jag köpte honom, han var frisk och helt skadefri sen flera år tillbaka. Idag är han 22 och piggare än någonsin.

Tack för era svar allihopa! Är väldigt tacksam.

Nu hoppas jag bara att hon går igenom besiktingen:)

Adíos.

Sjunga.

Min medryttarponny är så gammal och gick på ridskola i åtta år innan han pensionerades förra sommaren. Han rids sex gånger i veckan, tränar för instruktör regelbundet och har en given plats i hopplaget. Vi har även hunnit köra in honom sedan han blev privathäst. Min släkting debuterade förresten på klubbnivå i hoppning och dressyr med sin ponny som var runt 30 år vid tillfället, sedan köpte hon en läromästare för att tävla lite mer (på låg nivå), jag tror att den här nya "tävlingsponnyn" är dryga 20 :)

Lycka till på besiktningen. Köpte min häst när han var 16 (arab) och han gick igenom besiktningen på klinik helst klockrent, så inte är det någon ålder på en häst, framförallt ingen ponny:)

Som någon annan skrev, kolla om du kan ta över försäkringen! För när jag kollat upp i olika bolag så kan man inte teckna en nyförsäkring på hästar över 15 år!

Min var 16 när vi köpte henne, 24 iår :D .
Inte alls för gammalt och ska du tävla så har du ju många år på dig.

Lycka till med köpet och hoppas det går bra för er. :D

min första ponny var ca 18 år (enligt veterinären) när vi köpte honom, han var då undernärd och hade kronisk hosta. nu är han 28 år och agerar läromästare för min 5åriga granne. så åldern på hästen är nog inget problem. försök bara att prov rida den flera gånger för att vara säker på att hon beter sig likadant när hon lärt känna dig lite.

Nu är det verkligen spännnade, för nu har vi beställt tid på atg-kliniken nästa vecka, MEN hon kan komma innan helgen , för att ägaren har köpt en ny ponny, så dom måste snart ha boxen och allt, så hon kanske besiktas denna vecka och kommer innan helgen!!:bump::bump:

Håll tummarna för mig;)

Adíos

Sjunga.

p.s : Jag lägger ut en bild på henne när hon har kommit:D Fast det är såklart om ni vill se;) d.s

åhh vad roligt för dig :D

jag själv rider en gammal goding, inga problem! man får bara tänka till och anpassa foder och sådär när de börjar bli ännu lite äldre, men anpassa behöver man ju alltid göra. klart vi vill ha bildbevis!

Liknande trådar

Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 373
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 729
Senast: help_me
·
V
Ridning Hej! Som jag har skrivit i en annan tråd så har min lillebror blivit väldigt hästintresserad. Nu har jag tänkt att ta en häst på...
Svar
17
· Visningar
1 154
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25