Är halvblodsaveln överdimensionerad i Sverige?

Sv: Är halvblodsaveln överdimensionerad i Sverige?

_Tazty_ skrev:
ramonarunds skrev:
I Sverige har vi stirrat oss blinda pa att avla elit-hastar. Visst finns det en marknad for en riktigt duktig hast, men den ar liten i jamforelse. Om uppfodare istallet koncentrerade sej pa att avla hastar som kan ridas, hanteras, letas utan kedjor eller som inte flyger i luften om de ser en plastpase, skulle hastmarknaden nog se annorlunda ut. De flesta tavlings-ryttare har sakerligen ambitionen att tavla internationellt, men arligt talat, sa ar det bara 10-talet om aret som faktiskt gor det. De flesta ryttare i Sverige behover inte en hast som kan hoppa OS, utan en ridbar, sund och enkel hast som hoppar 1.20!!
Om man tanker pa att avla fram en sund och sjalvklar hast, sa kommer guldklimparna ocksa. De hastarna som kan tavla OS kommer att finnas, men de flesta hastar kommer att vara enkla hastar som en hobbyryttare kan hantera och rida sjalva.
Detta tycker jag till viss del är ett typiskt tankefel hos många uppfödare, att man inte ska vara inriktad på elit-avel utan på "vanlig" ridhästavel. Orsaken är att ÄVEN om man försöker satsa på "elit-avel" så kommer det att födas "vanliga" hästar, som du beskriver, på vägen. Det är så ytterst få hästar, även utomlands, som blir de där riktiga toppindividerna, resten blir ganska medelmåttiga. Man behöver alltså inte sätta lägre avelsmål för att få de hästar du efterlyser. Och satsar man dessutom på ridbarhet i sin avel kommer hästarna också att vara lätta att hantera, det ingår liksom naturligt i paketet.

Nu har det blivit väldigt fokuserat på just travare här, men man kan ju undra vad ni (som får representera ridsporten här då) anser om andra raser, de måste väl isåfall också anses som konkurrenter till era halvblod på "skogsmullemarknaden" eller vad man ska säga. Är det också fel att fjordningar, andalusier, ponnykorsningar, nordsvenskar etc etc också säljs som ridhästar...? Eller är det bara just travarna ni är "emot"? Skulle vara intressant att höra vad ni har för synpunkter...

Atar att ditt inlägg var riktat mot mig

Ena stunden så vill du hålla isär travsporten och ridsportensmarknad genom att hålla med mig om att det inte är mitt problen. Nästa stund så säger du den gemensamma marknaden styr. På det här viset så biter du dig själv i svansen.

Vänta nu... Det var du som sa att vad som görs med travarna inte var ditt problem, fast hela den här debatten handlar om att du (mfl) tycker att vad som görs med travarna är fel... Nu hänger jag inte med längre... Jag höll med om att du inte borde lägga dig i vad som görs med travarna eftersom det är en fri marknad och fri konkurrens råder. Man får sälja vad man vill till vem som vill köpa... Men visst förstår jag att det är ett PROBLEM för dig om du inte kan sälja dina hästar pga att någon annan "tar" dina kunder, det är en helt annan sak (ursäkta om jag uttryckte mig slarvigt) men det är väl helt upp till dig själv att åtgärda dina brister och vinna kunderna tillbaka. Men, i tider av motgång är det naturligt att man vill hitta någon att skylla på, en syndabock.

Jag nu tror jag ju inte att det är just det att dem vill ha en travare som gör att dem köper en utan att det kanske är priset som gör att dem köper den. Det är synd att dem som ska bli våra framtida ryttare ska behöva sitta och harva runt på travsportens avdankade travare. Återväxten av ryttare gynnas inte av att dem rider på travare.

Om det är så att man köper en travare i första hand för att den är billig, då är väl ändå inte det den typen av kunder du vill ha? Då kan vi ju återigen konstatera att det inte handlar om samma kundgrupp och hela det här problemet är ur världen! Om dessa människor inte köper en travare kanske alternativet är ingen häst alls. Eftersom priset tydligen är det avgörande så har man antagligen inte råd med ett halvblod!

Denna sk. omskolning säger egenligen hur du tycker att en bra ridshäst ska vara byggd, se ut än och kännas vid ridning. För mig så är det bara ett ord som används av okunniga för att verbalisera vad som görs med en häst när man vill stöpa dem i en form dem inte är lämpade för att gå i. En travare är inte en bra ridhäst att lära sig rida på – hur mkt du än låter påskina det. Ska man utvecklas i sin ridning så gör man inte det på en travare – hur gärna du än vill.

Såvitt jag vet har jag aldrig uttalat mig om huruvida travare är bra som ridhästar eller inte?! Och har heller inte sagt ngt om omskolningen!? Det var ju inte det frågan handlade om! Utan det enda jag har sagt är att det står en fritt att sälja dem som ridhästar om man så önskar! Diskussioner angående travarens kvaliteter på ridbanorna finns att hitta i åtskilliga trådar på gnägg, tycker att det passar bättre där... Men en liten parentes, bara för att ngt är svårt betyder det väl inte att man inte ska göra det?

Jag har aldrig påstått att jag har skräphästar. Avdankade hopp och dressyrhästar skall om de är lämpade gå som läromästare till de som är yngre eller in i aveln om det är lämpligt. Passar dem inte för det så får dem väl gå skogspromenader eller bli pensionärer. Hur som helst så är det min skyldighet som hästägare att se till så att min gamla häst får det bra på ålderns höst.

Det är nog allas önskan att deras häst får en trevlig pensionärstid med skogspromenader, oavsett om det sker med ryttare eller vagn.

Måste få lägga mig i lite. Har pratat med MÅNGA som har travare att rida på (har själv haft det och varit nöjd). 95% av dessa trav ridare säger att dom vill ha andra hästar att rida på, MEN när deras ekonomi inte tillåter dom att köpa annat än travare då kan dom inte heller rida på annat.

Alla har inte heller ambitioner att tävla trotts att dom rider halvblod. Men det är bara att konstatera som även gjorts tidigare, att travarna är inte avlade för att ha som ridhästar. Finns många mediokra halvblodshästar som passar utmärkt till att skogsluffa på också.

Många som har dessa skogsluffar hästar vill även rida lite dressyr och hoppa lite ibland, vill dom då kanske lära sig något på det också, då är tyvärr inte travaren den bästa hästen.

Vad jag vill få fram här är att travaren är tyvärr ingen häst som är avlad för ridning. Dom är också väldigt begränsade, vilket även många halvblod är. Men trotts det så är det så att vill man bara träna och inte tävla, men ändå på en tilltagen nivå, ja då brister travarens begränsning där. (Med vissa undantag, som går att räkna väldigt lätt)

crazy skrev:
Hur funkar det skattemässigt på Irland när det gäller försäljning av egna uppfödningar?

Det blir vanlig inkomst-skatt. De flesta stora stuterier har ju ett riktigt foretag, medans hobby-avlarna med ett par ston ordnar allting privat. For dem ar det pengar rakt ner i fickan.
Inkomsten fran hingstarna ar helt skattefritt, men det maste redovisas.
Vi pa Irland far ju tjana narmare 100.000:- kronor innan vi maste betala skatt, sa de flesta hobby-avlare hamnar inom den ramen.

GiG skrev:
Man behöver alltså inte sätta lägre avelsmål för att få de hästar du efterlyser. Och satsar man dessutom på ridbarhet i sin avel kommer hästarna också att vara lätta att hantera, det ingår liksom naturligt i paketet.
Men det gor ju inte det. Hade det varit sa enkelt sa hade ju "massorna" inte klagat pa ett underligt beteende, hastar som ar for nervosa, mm.

Forst och framst maste man avla fram en hast som fungerar i alla lagen, en lugn och schysst hast kan man alltid salja!! Sedan ar det bonus om hasten kan hoppa osv. Visst avlar vi alla med tanka pa prestation, men man far inte stirra sej blind pa vilken kapacitet inom ridsporten hasten kommer att ha. Man vet aldrig vad som kommer att handa, och en hast maste klara av att fungera som en vanlig ridhast ocksa.
Detta har vi ju sett lange inom fullblodsaveln, man avlar pa de hastarna som springer fortast, men tanker inte sa mycket pa temperamentet. Det har resulterat i att manga fullblod ar mycket jobbiga att hantera, svara att ridna mm. Hastar som inte mar bra om de inte ar i hart arbete hela tiden - krubbitare, vavare, boxvandrare mm.
Man kan forfina aveln for att sedan forfina den aveln, men i slutandan maste hastarna klara av att ma bra!!

Detta har aven borjat komma in stort i hopp-hastarna. Man har nu fran USA borjat klaga hur de franska och hollandska hastarna inte haller. I USA tavlar man normalt pa lite hardare underlag an vad vi gor i Europa, och de sma hovarna som manga av dessa individer har klarar inte av att stodja upp en sa stor kropp. Hastarna blir storre, men lattare, det kan inte vara bra for nagonting. Pa kontinenten, aven i Sverige, ar det viktigt for fina hastar att ga Kvalitets, 3-ars test mm. En 3-aring pa 175cm ar inte klar att starta dessa klasser. Jag hade inte ens ridit in en sadan hast innan den fyllt 4. Stor, ganglig hast maste fa mogna innan man borjar jobba den.

Forst och framst maste vi avla fram hastar som fungerar, da det ar valdigt fa utav oss som faktiskt kan rida dessa svara hastar!!

Ja det var riktat till dig. Jag vet inte hur många gånger jag ska förklara vad jag menar men jag gör det igen. För det första så handlar det inte om att det här är ett problem för mig och att jag inte kan sälja mina hästar – utan det handlar om att svensk halvblodsavel och att många i uppfödarkåren har svårt att få sålt eller ibland få skäligt betalt för sina avkommor. Detta är alltså en generell diskussion om halvblodsaveln och dess konsekvenser när icke önskvärda aktörer kommer in på marknaden.

Jag menar alltså att ( fy vad tjatigt detta känns ) att om den svenska marknaden inte svämmade över av travare m.m så skulle det svenska halvblodet få en större efterfrågan.

Dessa brister som du låter påskina ligger inte i första hand hos den svenska uppfödarkåren utan hos dem aktörer som finns runt omkring och ger sig in på en marknad där dem egentligen inte hör hemma. Det handlar alltså inte om att det är uppfödarkåren för svensk halvblodsavel som ska åtgärda några brister i första hand utan det handlar om att sopa på plan och återställa den i det skick den var tänkt från början därefter så får man en ren spelplan att jobba vidare på.

Angående dina teorier om motgångar så kan jag säga att motgångar är ingenting annat än hinder som ska undanröjas.

Nej du har rätt i att dem som köper travare som ridhästar är inte dom kunder jag söker men det finns på den svenska halvblodsmarknaden hästar som skulle må bra av att komma till dessa ryttare och det finns dessutom ryttare som skulle må bra av att lära sig att rida med hjälp av dessa hästar.

Nu tänker jag inte förklara för dig en gång till – jag tror att det blir en tjatig tråd för alla andra.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

clownen skrev:
Nej du har rätt i att dem som köper travare som ridhästar är inte dom kunder jag söker men det finns på den svenska halvblodsmarknaden hästar som skulle må bra av att komma till dessa ryttare och det finns dessutom ryttare som skulle må bra av att lära sig att rida med hjälp av dessa hästar.
jag maste lagga mej i denna fd travar vs halvblod diskussionen. Jag tror inte alls att det finns kunder for vissa halvblod "som skulle ma bra av att komma till dessa ryttare", da det idagens lage kostar alldeles for mycket att producera ett halvblod.
En varmblods travare som inte pallade trycket, eller inte var tillrackligt duktigt, for banan ar inte vard sa mycket da deras egentliga syfte ar borta. Darfor saljs de billigt till manniskor som rider till dem och lullar runt i skogen.
Jag tror att du som halvblods uppfodare faktiskt har lite hagre krav pa dina kopare an att vilja lulla runt i skogen. Dessutom ar de flesta vbl-agarna inte speciellt duktiga ryttare, ar det verkligen nagonting du vill att dina uppfodningar ska finnas hos.

Arligt talat sa ar du lit ute och snackar dar du inte behover, du pratar namligen om 2 helt skilda hastvarldar. Du som uppfodare vill mer for dina "bebisar" an att lulla runt i skogen, kanske tavla en och annan klubbtavling pa 50 cm, eller en lingon-dressyr pa den lokala ridskolan.
Dessa varmblodstravare kops inte upp for att de ar billiga, de kops for att manniskorna som koper dem inte har hogre ambitioner, och darfor inte vill spendera mer pengar.
Vi som avlar tavlingshastar ska inte sjuka sa lagt att vi anklagar fd travare eller galopporer for att ta over varan marknad. Dock ar det allas vart ansvar att producera en produkt som saljer, oavsett om det ar hastar, bilar eller mattor. Vi som uppfodare maste se till att varan avkomma saljer, annars far vi ju vara beredda pa att behalla den och producera fram en tavlingshast.

Sluta klaga pa att det finns for mycket hastar pa marknaden, for givetvis finns det inte det da sa manga hastar importeras fran andra lander. Nu snackar vi inte billiga halvt inridna hastar, utan riktigt dyra tavlingshastar som redan visat sin prestation.
Som jag sagt tidigare, maste Sverige andra sin attityd till att det ar status i importer, till att de svenska halvbloden ar lika bra.

ramonarunds skrev:
Forst och framst maste vi avla fram hastar som fungerar, da det ar valdigt fa utav oss som faktiskt kan rida dessa svara hastar!!

Med en dåres envishet upprepar jag: satsar man på ridbarhet så blir det ingen svår häst som bara få kan rida och hantera!

Låter ju gynnsamt att bo på Irland för att föda upp/hålla hästar! ;)

Samtidigt kan man ju se det lite som köparnas "fel"...avkommor efter vissa hingstar efterfrågas mer och uppfödarna försöker många gånger tillgodose detta.

Vanliga telefonsamtal man får från folk som letar föl och de frågar om föräldrarnas kapacitet.De vill gärna veta vad de har gjort etc "FÖR DE VILL HA EN RIKTIGT BRA TÄVLINGSHÄST I FRAMTIDEN"...efter en stunds samtal så kommer det fram att den intresserade köparen tävlat LB, men under samtalets gång gett skenet av att de skulle tävla högt upp i klasserna:eek: ...

...varför ringa på föl där man direkt på fädernet kan se att pappan har lite mera "sting" eller än värre, att där finns topp presterande tävlingshästar i ett flertal generationer med riktigt "taggade" hästar??

Jag menar...man vill väl ha en häst som gör en lycklig??....inte en häst som man inte reder ut och som bara orsakar en en massa bekymmer.Men i Sverige verkar det vara viktigare att kunna visa upp att man har en häst med superstam än att egentligen kunna rida den... :crazy: :angel:

Själv släpper jag inte mina uppfödningar såvida det inte är till absolut rätt person... ;)

Snälla du, slänger man ur sig ogenomtänkta och provocerande inlägg på ett internetforum får man väl räkna med mothugg! När du sedan heller inte kan presentera några hållbara argument för din sak och heller inte verkar tåla kritik kanske man ska överväga att inte ge sig in i diskussioner... Jag tycker också att du är tjatig som upprepar samma saker som du redan skrivit. Jag förstår precis vad du menar, jag håller bara inte med (vilket kanske framgått)!

TACK! Äntligen en vettig människa! :bow:

ramonarunds skrev:
Sluta klaga pa att det finns for mycket hastar pa marknaden, for givetvis finns det inte det da sa manga hastar importeras fran andra lander. Nu snackar vi inte billiga halvt inridna hastar, utan riktigt dyra tavlingshastar som redan visat sin prestation.
Som jag sagt tidigare, maste Sverige andra sin attityd till att det ar status i importer, till att de svenska halvbloden ar lika bra.

Men om inte alla hästar på marknaden har en köpare så finns det väl för många hästar på marknaden, och det var lite det jag hade känslan av var fallet; massor av hästar förblir osålda? Om det bara fanns svenska hästar på marknaden kanske den skulle vara stabil, alltså lika stor tillgång som efterfrågan?
Jag kommer att ändra inställning den dagen svenska halvblod ÄR lika bra, inte en sekund före det. :devil:

En parentes, vet inte om du är intresserad, men det är samma problem för travhäst- (och högst troligt även galopphäst-)uppfödarna att få skäligt betalt för sina uppfödningar i dagsläget. Men det beror inte på (inte inom travet iaf) konkurrens från någon annan utan att det helt enkelt inte finns tillräckligt med penningstarka köpare i dagsläget och produceras fler hästar än vad det finns efterfrågan på. Framförallt "mellanklasshästar" dvs i prisklassen 50-150 000 kr är det svårt att hitta köpare till. Kanske kan det vara samma orsak till att halvblodsuppfödare har problem, att marknaden helt enkelt är för köpsvag just nu? Bara en lite fundering i all välmening...

crazy skrev:
...varför ringa på föl där man direkt på fädernet kan se att pappan har lite mera "sting" eller än värre, att där finns topp presterande tävlingshästar i ett flertal generationer med riktigt "taggade" hästar??

Jag menar...man vill väl ha en häst som gör en lycklig??....inte en häst som man inte reder ut och som bara orsakar en en massa bekymmer.Men i Sverige verkar det vara viktigare att kunna visa upp att man har en häst med superstam än att egentligen kunna rida den... :crazy: :angel:
Dar satte du huvudet pa spiken, det ar nagonting hela Irland har undrat over i artionden nu. Varfor koper svenskarna hastar som ar totalt overpresterande for deras egen ambition?? Har det for mycket pengar eller????? :confused: :confused:
Bara igar sag jag skrack-exempel pa hur en svensk familj var har pa Irland for att kopa en d-ponny till deras dotter. Dottern vet jag inte exakt alder pa, men hon ar ca 12-13 ar.
Hur som helst sa provrider denna tjejen tuffa ponnier, som vunnit Dublin, Millstreet och andra MSVA klasser pa stora tavlingar. En utav ponnierna har gatt Europeiska Masterskapen.
Tjejen kunde INTE rida en sadan ponny, de var alla for vassa. Tjejen ville inte galoppera vissa av ponnierna, hon vagrade hoppa over 1 meter, anda tyckte bade tranaren och foraldrar att det gick jattebra.
Vad denna tjejen behover ar ju en lugn och saker ponny som tar henne runt en LA. Ingen EM-ponny som ridits av killar innan!!
En sadan fin ponny ligger pa 100.000 euro, vad ar det for manniskor?? Hur tanker dessa manniskor att se ska fa tillbaka sina pengar nar ponnyn inom 1 ar kommer vagra ut sej pa varenda tavling?
En auto-pilot som hoppar runt en LA, ar inte 1/5 sa dyr som en vassare EM ponny. Det ar ju helt galet!!

Darfor sager jag att det inte finns en marknad for elit-hastar, for avlar man pa rena tavlingshastar kommer de har ett vassare temperament, mer action i dem, an vad en vanlig ryttare letar efter. Dessutom tycker inte jag att man ska kalla sej for erfaren tavlingsryttare nar man tavlar 90cm och 1 meter, for att man int evagar hoppa hogre.
Det ar manga som ringer som ska ha en hast med kapacitet. Kapacitet ar OLIKA fran person till person. En hast som hoppar 1.20 har for mej inte kapacitet. Daremot en hast som hoppar en bana pa 1.60, den har kapacitet.
Oftast tror jag inte att det ar hastarna det ar fel pa heller, utan ryttarna som rider dem, det ar darfor vi som uppfodare maste se till att vara avkommor funkar i ALLA lagen, inte bara pa tavlingsbanan.

Senast ändrad:

...det handlar om att svensk halvblodsavel och att många i uppfödarkåren har svårt att få sålt eller ibland få skäligt betalt för sina avkommor. Detta är alltså en generell diskussion om halvblodsaveln och dess konsekvenser när icke önskvärda aktörer kommer in på marknaden... Jag menar alltså att ... om den svenska marknaden inte svämmade över av travare m.m så skulle det svenska halvblodet få en större efterfrågan.

Dessa brister som du låter påskina ligger inte i första hand hos den svenska uppfödarkåren utan hos dem aktörer som finns runt omkring och ger sig in på en marknad där dem egentligen inte hör hemma. Det handlar alltså inte om att det är uppfödarkåren för svensk halvblodsavel som ska åtgärda några brister i första hand utan det handlar om att sopa på plan och återställa den i det skick den var tänkt från början därefter så får man en ren spelplan att jobba vidare på.

Jag håller med Ramonarounds och Shadowfaxe. Det finns inte så stor marknad för elithästar. Men det finns rätt få elithästar också, så det jämnar ut sig, i och med att den som verkligen vill ha en elithäst måste vara beredd att betala för sig. Problemet är att sälja de hästar som inte har elitkapacitet, och ändå få rimligt betalt. Jag förstår att det är ett problem. Men ett annat problem är att som hobbyryttare eller tävlingsintresserad på låg nivå, hitta en häst som passar ens syfte, till ett rimligt pris.

Marknaden verkar vara väldigt missförstådd. Marknaden är inte till för säljarens och dennes vinsts skull (eller köparens plånboks, eller hästens välbefinnandes). Den är vad som händer i mötet mellan de olika intressena. Den kan visserligen ses som en spelplan, om man så vill. Men då en spelplan med många olika aktörer, med många olika intressen. Den går inte att "städa" ur på "icke önskvärda aktörer" (om inte dessa sysslar med direkta olagligheter), så varför ens argumentera för detta? Det blir ju bara dumt. Ingen "skräphäst"-säljare kan tvinga en köpare att köpa något denne inte vill ha.

Det är faktiskt upp till köparen att välja vad den vill köpa. På samma sätt kan ingen tvinga säljaren att sälja till lägre pris än h*n vill ha. Men vill man sälja de mindre bra "biprodukterna" i sin avel - då får man ofta sänka priset för att få den såld.
För hobbyryttare som nöjer sig med deras användningsområde kommer de billigaste hästarna -gatukorsningar, avdankade travare mfl- att fortsätta användas som ridhästar. Säljs hbl till samma pris kan de mycket väl hitta sin köpare!
För frågan är: Varför ska hobbyryttare -utan större ambitioner än att ha en häst att lulla på i skogen, pussa på i stallet och ev kravla sig runt en och annan klubbtävling- köpa dyrare "biprodukter" från halvblodsuppfödare, om de kan få en (minst) lika lämplig kompis för en bråkdel av priset?

Jag har sett flera skräckexempel på lågställda, svankiga, beniga älgar till ston med "bra stam" som säljs från högst välrenommerade uppfödare, för priser uppåt 80 000 - inte sällan "gärna till avel". Det är ju rena hånet. Hästkrakarna har varken kunnat bära eller röra sig, men såklart kan de avlas på? Klart vi får ett överskott på dyra hästar med bra stam, om det inte innebär någon kvalitetssäkring någotdera. Man får inte alltid vad man betalar för!

Det är naturligtvis inte frågan om att dumpa priserna generellt, utan att ta rätt betalt för sin "produkt": mer för de lyckade, mindre för de mindre lyckade. Men man kan inte utgå ifrån att de mindre lyckade tävlingsindividerna motsvarar hobbyryttarens önskemål. Jag tror faktiskt att många hobbyryttare har andra prefrerenser (sammanhängande med vår egen begränsade kapacitet såklart) än tävlingsryttarna, och därför inte kan räknas som lämpliga kunder för den olämpliga tävlingsindividen. Många hästar med hög ridbarhet är känsliga individer, med viss nerv. De som kasseras från tävlingsbanan kanske ibland gör det när skärpan blir för stor? Inte bara pga fysiska begränsningar alltså. Många hobbyryttare vill hellre ha en lugn och stadig sak.

Troligen bör man generellt avla mer selektivt, för att öka kvaliteten hos de individer man har, och kunna få mer betalt, för ett färre antal sålda. Alternativt skapa en utpräglad nisch, där man avlar fram vad en viss grupp köpare vill ha (toppstammade dressyrhästar alternativt lugna, stadiga hobbyridhästar med hållbarhet snarare än "kapacitet" som flaggord?).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka