Är halvblodsaveln överdimensionerad i Sverige?

Sv: Är halvblodsaveln överdimensionerad i Sverige?

Det är nog lite olika, men de flesta går väl efter Blup-index.
Eventuellt kan väl "först till kvarn" gälla de kanske 130 första platserna.
Har man ett väldigt bra sto så vill dom ju ha några platser tillgängliga till dessa, även om ägarna bokar sent.

:bow: Var bara nyfiken, eftersom diskussionen går i den andra tråden.

Shadowfaxe skrev:
Kan inte låta bli att svara på detta...
Ursäkta mig men, det är väl ganska korkat att tro att de billiga travare och korsningar som finns på ridhästmarknaden har satsande tävlingsryttare som köpare, och att dessa hästar därför på något sätt skulle interferera med marknaden. Tror inte att de två har något med varandra att göra! Köparna vet väl vad de är ute efter!

I min närmsta "hästkrets" finns det åtminstone 7st unga tjejer (nu talar vi tonåringar, 12-16 år ungefär) som har "avdankade travare". De är ju billiga i inköp, visst, troligtvis därför de har dem. Men hur mycket går deras ridning framåt? Varför ska en så ung tjej sitta och utbilda en travare när de inte skulle komma på tanken att köpa ett 3 årigt hbl och rida in och träna upp?

Bättre vore det väl då att det fanns "mediokra" billigare halvblod de kan köpa och ha det lättare att rida på, det är ju trots allt rida de vill.

Går din avel med vinst så är det bara att gratulera!:-)
Tyvärr är det inte så för alla, de jag känner som föder upp hästar går i bästa fall med liten, liten vinst. De flesta går dock med förlust. Visst vore det smaratst att sluta om man inte går med vinst men eftersom många uppfödare har avel som en hobby så fortsätter de antagligen för att de tycker att det är roligt.

Jag pratade med en som fått sin hingst C premierad med kommentaren va gör det att avkomman får gråa papper det är ju bara några få evenemang man inte får delta i och chansen att det skall bli en beskällare i barnaskaran är ju i alla fall obefintlig. Jag tror att vi är ute på farliga vägar när man C premierar gamla hingstar som kunde få dö med AB lappen i behåll vilket gör att folk tänker till och funderar över hur viktigt är det egentligen med grönt papper på sin häst om den är många tusen billigare i inköp och fyller samma funktion som tävlingshäst

Man ska inte klandra någon som spar på utgifterna. Om du anser att du skall höja produktionskostnaden skall det inte innebära att du bara byter pengar utan du skall höja vinsten vid ett större risktagande och den som inte inser det bedriver idieel verksamhet och skall vara nöjd med det. Skall manbedriva elitavel skall man veta vad man håller på med och åtminstone ha sett den tilltänkte barnafadern i verkligheten och inte bara hänga på modevågen och även kunna bedöma sitt eget stomatrial om det är värt att satsa på och en sak är säker att ingen hingstägare bedriver idieel verksamhet utan det handlar om pengar

Burra skrev:
Jag tror att vi är ute på farliga vägar när man C premierar gamla hingstar som kunde få dö med AB lappen i behåll vilket gör att folk tänker till och funderar över hur viktigt är det egentligen med grönt papper på sin häst om den är många tusen billigare i inköp och fyller samma funktion som tävlingshäst

Kan bara hålla med!

GiG skrev:
Vad man ska göra av avdankade travare är väl för övrigt travarbranschens problem och inte något "ridhästvärlden" ska ta ansvar för?

PRECIS!! Travsporten gör vad de vill med sina hästar, inkl att sälja dem som ridhästar... Varför ska ridsporten lägga sig i affärer som inte angår dem?

clownen skrev:
Nej men jag tror att om man lät bli att köpa avdankade travare, korsningar eller billiga importer som tex ridhästar för skogsbruk, så skulle man i stället köpa ett halvblod för att ha och rida runt på i tex skogen.

Om dessa mindre bra halvblodshästar skulle efterfrågas mer så skulle även priserna på de bättre halvbloden stiga i höjden. Jag tror också att köparna vet vad de är ute efter men det är ändå tillgången och efterfrågan som styr marknaden. Just nu så har vi alldeles för många skräphästar, billiga importer. :o

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Inse faktum: Folk köper det de vill ha... Det är efterfrågan som måste styra hästmarknaden, precis som vilken annan marknad som helst. Konsum kan ju inte kräva att ica ska lägga ner sin verksamhet för att de missgynnar konsum... Det är vad som kallas fri konkurrens

Vad man ska göra med alla avdankade gamla travare låter jag vara osvarat – det är inte mitt problem.

Nej precis, det är inte ditt problem, egentligen. Men du gör det till ditt probelm genom att lägga dig i vad som görs med dessa hästar.

Jag förstår inte heller varför mitt resonemang skulle vara oetiskt ??? Jag tycker visst att man ska ta hand om det som redan finns på marknaden – det är därför jag opponerar mig mot de som importerar billiga hästar och säljer för en spotstyver eller som korsar hästar både till höger och vänster eller som använder hästar till vad de inte är ämnade för. Travare som ridhästar tex ! Jag anser att det är lika dumt som att påstå att mindre kvalitativa halvbloden borde ges en chans inom travet.

Nu är det ju faktiskt så att travare kan fungera utmärkt som ridhästar, medan en halvblodshäst skulle vara tämligen oduglig inom travet... Kan inte tänka mig någon som ens skulle komma på tanken att starta i löp med ett halvblod...
Du glömmer även att det även finns folk som faktiskt (tro det eller ej!) vill ha just en travare och inte ett halvblod. Fundera på varför...

Om inte travmänniskorna kan ta hand om alla avdankade travare så ska dom absolut inte in i ridsporten !

Det är ju faktiskt så att travsporten kan ta hand om sina hästar på just detta sätt. Genom omskolning, så att de får en användbarhet även efter avslutad tävlingskarriär. Det är ett faktum att hästarna får inte tävla i trav när de nått en viss ålder. punkt. Då får de en ny uppgift... Inget konstigt med det.

Jag tror alltså inte att konkurenterna har det jag saknar – dvs skräphästar för en billig penning. Jag tror att att varje inriktning inom ridsporten har ett oerhört ansvar att se över och hålla efter sin egen avel.

Vet inte vad du menar riktigt, att du också har skräphästar? Isåfall borde du se över ditt avelsprogram och se till att skaffa fram bra hästar istället, som går att sälja. Och vad görs med "avdankade" hopp- och dressyrhästar? Skogsridning? Då är de också konkurrenter till dina skräphästar, eller vad vill du säga?

Det är sedan länge känt att de länder som inom ridsporten har störst framgångar internationellt är de länder som även har en stark inhemsk avel - för uppfödarnas del så innebär det ju att det måste beredas väg från "etablissemanget" för att man som uppfödare ska kunna expandera sin verksamhet ! Det innebär att halvblodsaveln måste få sålt även de hästar som inte blev vad man hade tänkt sig - de skulle ju kanske kunna säljas som lämpade för tex skogspromenad till någon som bara önskar en häst att lufsa runt i skogen med och då utan konkurens från travets sopor.

Och travsporten måste få sålt de hästar som inte lämpar sig för travet... De kan vara mkt lämpliga för skogspromenader de också...

Travfolket måste fundera på vad som produceras och efterfrågan. Likaså måste vi inom halvblodsaveln också se över vad vi håller på med. ” Sopor ska inte slängas in på grannens tomt utan dom tar man reda själv. ”

Håller med om att man ska inte bara producera fler och fler hästar om inga köpare finns. Men inom travet såväl som inom halvblodsaveln kan man naturligtvis misslyckas med en uppfödning. Och det handlar inte om någons tomt, utan en öppen och fri marknad. Många människor (inkl undertecknad) är faktiskt aktiva inom både trav- och ridsporten!

Nagon skrev att det ar pga Sveriges daliga ekonomi som aveln blir for dyr och inte fungerar. Det ar fel, men det ar pga det svenska systemet det inte har natt sa langt som det borde.

Detta med priser pa hingstarna i Sverige ar ju lojligt, stoagaren tar en stor chans och forlorar de folet har de forlorat alla pengar.
Jag bor ju pa Irland, dar jag avlar Irish Sport Horses, och har betalar jag inte halften av det ni betalar i avgifter. Dessutom betalar jag en summa, vid betackning, och om det inte tar sej forsta gangen far jag komma tillbaka gratis. Vi har ocksa policyn "no foal, no fee", sa far jag inget levande fol ett ar, far jag komma tillbaka gratis nasta ar. I slutandan ar jag alltid garanterad ett fol!!

Nagon sa ocksa att Sverige inte kan konkurrera med EU och det stammer verkligen.
Jag har bete aret runt, dar mina 1-3 aringar, samt folston gar pa bete, med valdigt lite eller helt utan stod-foder.
Jag har dessutom tillrackligt med egen mark for att ha eget ensilage, sa det drar ner pa kostnaderna. En rund bal med ensilage, eller ho, kostar mej ca 70:- kronor.
Jag behover ingen stallplats, valdigt lite foder och eller inga tacken mm da vi aldrig har minusgrader eller sno och is.
Sjalv har jag lite lyx da min sambo ar hovslagare, sa jag betalar inget dar, men en vanlig verkning av unghast kostar ungefar samma som i Sverige. Att fa en hast vaccinerad ett ar kostar ca 35 euro.

Mina 3-aringar med bra stam, kostar precis lika mycket som en svensk 1-aring med liknande stam!!
Givetvis gar det inte att konkurrera med det!!

Dessutom ar alla inkomster man har pa hingstarna skattefritt pa Irland, vilket gor att hingst-avgifterna kan vara lagre an i Sverige.

Nagon snackar om billiga importer som skrap. Jag maste faktiskt saga att svenskarna gillar skrap. Jag kan salja en "konstig korsning" till Sverige mycket lattare an jag kan salja en hast med fin stam. Svenskarna betalar heller inte lika bra som andra lander, dessutom ar svenskarna dubbelt sa jobbiga att ha att gora med, sa varfor ska man ens forsoka salja sina hastar till Sverige?? Den importen som finns idag, finns for att det finns en marknad for den. Handlare koper inte in hastar de inte kan salja, det vore ekonomiskt sjalvmord. Handlare koper in hastar de kan salja latt och om detta innebar importer av alla dess slag, sa koper de in dessa.
Dessutom har Sverige alltid haft en status-symbol i att importera hastar och ponnier. Man betalar garna mer for en importerad hast an vad man skulle gjort for en likadan svensk uppfodd.
Nar statusen forsvinner i en importerad hast, kommer den svenska aveln att ma battre.

I Sverige har vi stirrat oss blinda pa att avla elit-hastar. Visst finns det en marknad for en riktigt duktig hast, men den ar liten i jamforelse. Om uppfodare istallet koncentrerade sej pa att avla hastar som kan ridas, hanteras, letas utan kedjor eller som inte flyger i luften om de ser en plastpase, skulle hastmarknaden nog se annorlunda ut. De flesta tavlings-ryttare har sakerligen ambitionen att tavla internationellt, men arligt talat, sa ar det bara 10-talet om aret som faktiskt gor det. De flesta ryttare i Sverige behover inte en hast som kan hoppa OS, utan en ridbar, sund och enkel hast som hoppar 1.20!!
Om man tanker pa att avla fram en sund och sjalvklar hast, sa kommer guldklimparna ocksa. De hastarna som kan tavla OS kommer att finnas, men de flesta hastar kommer att vara enkla hastar som en hobbyryttare kan hantera och rida sjalva.

Det ar dock fel att saga att den svenska aveln inte ar bra, for det ar den!! Sverige har bra prestation pa sina hastar inom ALLA omraden, det svenska halvblodet ar en allround hast som kan gora det mesta inom hast- och ridsporten, inkl korning.
Det svenska halvblodet ar en bra hast, men varfor ar vissa uppfodare sa benagna att importera semin nar det finns fina svenska hingstar?? For de finns.
Inte har det svenska halvblodet blivit battre de senaste 20 aren. Istallet tycker jag att de har blivit fullblodsliknande med dalig hallbarhet.

Shadowfaxe skrev:
PRECIS!! Travsporten gör vad de vill med sina hästar, inkl att sälja dem som ridhästar... Varför ska ridsporten lägga sig i affärer som inte angår dem?

Äh, lägg av. I och med att de säljs som ridhästar så HAR ridsportvärlden något med det att göra. Som någon skrev, motsatsen vore som att prångla på travintresserade mindre bra halvblod bara för att de inte ska tävla trav med dem, möjligen åka in till banan och provköra där någon gång. Om travsporten däremot sålde sina förbrukade travare som exempelvis sällskaps- eller gårdshästar skulle ridhästvärlden inte ha något med det att göra.

Ser nu att tråden blev riktad till fel Nic´

Ena stunden så vill du hålla isär travsporten och ridsportensmarknad genom att hålla med mig om att det inte är mitt problen. Nästa stund så säger du den gemensamma marknaden styr. På det här viset så biter du dig själv i svansen.

Jag nu tror jag ju inte att det är just det att dem vill ha en travare som gör att dem köper en utan att det kanske är priset som gör att dem köper den. Det är synd att dem som ska bli våra framtida ryttare ska behöva sitta och harva runt på travsportens avdankade travare. Återväxten av ryttare gynnas inte av att dem rider på travare.

Denna sk. omskolning säger egenligen hur du tycker att en bra ridshäst ska vara byggd, se ut än och kännas vid ridning. För mig så är det bara ett ord som används av okunniga för att verbalisera vad som görs med en häst när man vill stöpa dem i en form dem inte är lämpade för att gå i. En travare är inte en bra ridhäst att lära sig rida på – hur mkt du än låter påskina det. Ska man utvecklas i sin ridning så gör man inte det på en travare – hur gärna du än vill.

Jag har aldrig påstått att jag har skräphästar. Avdankade hopp och dressyrhästar skall om de är lämpade gå som läromästare till de som är yngre eller in i aveln om det är lämpligt. Passar dem inte för det så får dem väl gå skogspromenader eller bli pensionärer. Hur som helst så är det min skyldighet som hästägare att se till så att min gamla häst får det bra på ålderns höst.

Hälsningar Helen Eriksson
www.stalltortuna.com

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror det är en kombination av både ekonomin OCH hutlösa avgifter på hingstarna.Det där med levande föl garanti och att man är välkommen året därpå för nytt fritt språng....är något som finns i många övriga länder...här får man knappt rabatt.

Ja...visst kan många svenska köpare vara omständiga....eller vad ska man kalla det "överdrivet försiktiga"...att köpa en häst för 50 000 får dem ofta att bete sej som om det handlade om miljonbelopp.Visst mkt pengar...men ändå liksom.

Jag har haft spekulanter på hästar som varit tveksamma fast än att hästarna varit besiktigade...då ska de göra en ny besiktning hemma med...för de litar inte på någon annans veterinär.Känns ju inte alls roligt att göra affärer med folk som inte litar på en...men ändå ska man som uppfödare lita på den som köper ens egna "bäbis".

Vad det gäller svenska halvblodet...bättre-eller sämre-ja det beror på hur man vänder på det.Kapacitetsmässigt tycker jag hästarna blivit bättre i Sverige...men på köpet har de också fått sämre hälsa,allt vanligare med sköra hovar,dåliga leder,ömma ryggar,svårare att hantera...tycker många gnäller om "konstigt beteende".

Även livslängden har kortats av markant...även för de hästar som så att säga har fått gå hemma tills de dött av ålderdom.Förr kunde de bli 26-30 år...nu dör många av dem av hjärtsvikt redan vid 20 års ålder många gånger....med det kan man nog räkna att hästarna är föråldrade fysiskt tidigare än förr.

Hur funkar det skattemässigt på Irland när det gäller försäljning av egna uppfödningar?

GiG skrev:
Äh, lägg av. I och med att de säljs som ridhästar så HAR ridsportvärlden något med det att göra. Som någon skrev, motsatsen vore som att prångla på travintresserade mindre bra halvblod bara för att de inte ska tävla trav med dem, möjligen åka in till banan och provköra där någon gång. Om travsporten däremot sålde sina förbrukade travare som exempelvis sällskaps- eller gårdshästar skulle ridhästvärlden inte ha något med det att göra.

Skillnaden är att inte så många travintresserade vill ha en häst som man inte kan tävla med, medan många hobbyryttare är helt ointresserade av tävling.

Ett inlägg från intresserad men inte involverad.. :idea:

Jag har varit helt övertygad om att jag ska ta foderhästen och betäcka henne.

Med handen på lilla hjärtat så om jag utgår från hennes typ så blir hingstmtr som är aktuellt för henne så smalt, och jag har inte hittat en klockren hingst till min madame. Visst, hon har tränat svår dressyr, mkt power, bra gångarter, men typen är inte vad som är eftersträvansvärt. Hon är lååång, grov och, ja ni vet hur den gamla typen är, dock var hon klass 1 som föl *s*.

Så jag svalde min entusiasm och det lutar mot att jag kommer att om några år köpa en unghäst där jag kan i det stora utbudet "välja och vraka bland hästar." för även om jag nog aldrig kommer att rida Grand Prix så har jag ingen aning om vad som kommer ut, och ska jag stå där med en häst som jag vet att jag inte kommer att vara nöjd med och försöka sälja den och den blir ännu en i ledet av svårsålda hästar.

Jag förstår dem som vill avla på sin raring.. men med det överflöd av hästar så kanske man bör tänka om både en och två gånger innan man ger sig in i ngt där resultatet är tämligen osäkert.

(så ni som avlar dressyr kan jag väl passa på att tinga en 2 åring om sisådär en 2-3 år? ;) haha, skojjar bara...)

Sant, men du kan ändå inte hävda att ridsportvärlden inte har att göra med att förbrukade travare säljs som ridhästar.

Men jag har väl aldrig sagt att jag håller på med elit avel? Viljan att kunna få en sådan avkomma har jag, (vem har inte det ;) ).

Sedan brukar jag faktiskt fara land och rike runt och kolla på hingstarna som jag betäcker med.

ramonarunds skrev:
I Sverige har vi stirrat oss blinda pa att avla elit-hastar. Visst finns det en marknad for en riktigt duktig hast, men den ar liten i jamforelse. Om uppfodare istallet koncentrerade sej pa att avla hastar som kan ridas, hanteras, letas utan kedjor eller som inte flyger i luften om de ser en plastpase, skulle hastmarknaden nog se annorlunda ut. De flesta tavlings-ryttare har sakerligen ambitionen att tavla internationellt, men arligt talat, sa ar det bara 10-talet om aret som faktiskt gor det. De flesta ryttare i Sverige behover inte en hast som kan hoppa OS, utan en ridbar, sund och enkel hast som hoppar 1.20!!
Om man tanker pa att avla fram en sund och sjalvklar hast, sa kommer guldklimparna ocksa. De hastarna som kan tavla OS kommer att finnas, men de flesta hastar kommer att vara enkla hastar som en hobbyryttare kan hantera och rida sjalva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka