Sv: Är halvblodsaveln överdimensionerad i Sverige?
Nagon skrev att det ar pga Sveriges daliga ekonomi som aveln blir for dyr och inte fungerar. Det ar fel, men det ar pga det svenska systemet det inte har natt sa langt som det borde.
Detta med priser pa hingstarna i Sverige ar ju lojligt, stoagaren tar en stor chans och forlorar de folet har de forlorat alla pengar.
Jag bor ju pa Irland, dar jag avlar Irish Sport Horses, och har betalar jag inte halften av det ni betalar i avgifter. Dessutom betalar jag en summa, vid betackning, och om det inte tar sej forsta gangen far jag komma tillbaka gratis. Vi har ocksa policyn "no foal, no fee", sa far jag inget levande fol ett ar, far jag komma tillbaka gratis nasta ar. I slutandan ar jag alltid garanterad ett fol!!
Nagon sa ocksa att Sverige inte kan konkurrera med EU och det stammer verkligen.
Jag har bete aret runt, dar mina 1-3 aringar, samt folston gar pa bete, med valdigt lite eller helt utan stod-foder.
Jag har dessutom tillrackligt med egen mark for att ha eget ensilage, sa det drar ner pa kostnaderna. En rund bal med ensilage, eller ho, kostar mej ca 70:- kronor.
Jag behover ingen stallplats, valdigt lite foder och eller inga tacken mm da vi aldrig har minusgrader eller sno och is.
Sjalv har jag lite lyx da min sambo ar hovslagare, sa jag betalar inget dar, men en vanlig verkning av unghast kostar ungefar samma som i Sverige. Att fa en hast vaccinerad ett ar kostar ca 35 euro.
Mina 3-aringar med bra stam, kostar precis lika mycket som en svensk 1-aring med liknande stam!!
Givetvis gar det inte att konkurrera med det!!
Dessutom ar alla inkomster man har pa hingstarna skattefritt pa Irland, vilket gor att hingst-avgifterna kan vara lagre an i Sverige.
Nagon snackar om billiga importer som skrap. Jag maste faktiskt saga att svenskarna gillar skrap. Jag kan salja en "konstig korsning" till Sverige mycket lattare an jag kan salja en hast med fin stam. Svenskarna betalar heller inte lika bra som andra lander, dessutom ar svenskarna dubbelt sa jobbiga att ha att gora med, sa varfor ska man ens forsoka salja sina hastar till Sverige?? Den importen som finns idag, finns for att det finns en marknad for den. Handlare koper inte in hastar de inte kan salja, det vore ekonomiskt sjalvmord. Handlare koper in hastar de kan salja latt och om detta innebar importer av alla dess slag, sa koper de in dessa.
Dessutom har Sverige alltid haft en status-symbol i att importera hastar och ponnier. Man betalar garna mer for en importerad hast an vad man skulle gjort for en likadan svensk uppfodd.
Nar statusen forsvinner i en importerad hast, kommer den svenska aveln att ma battre.
I Sverige har vi stirrat oss blinda pa att avla elit-hastar. Visst finns det en marknad for en riktigt duktig hast, men den ar liten i jamforelse. Om uppfodare istallet koncentrerade sej pa att avla hastar som kan ridas, hanteras, letas utan kedjor eller som inte flyger i luften om de ser en plastpase, skulle hastmarknaden nog se annorlunda ut. De flesta tavlings-ryttare har sakerligen ambitionen att tavla internationellt, men arligt talat, sa ar det bara 10-talet om aret som faktiskt gor det. De flesta ryttare i Sverige behover inte en hast som kan hoppa OS, utan en ridbar, sund och enkel hast som hoppar 1.20!!
Om man tanker pa att avla fram en sund och sjalvklar hast, sa kommer guldklimparna ocksa. De hastarna som kan tavla OS kommer att finnas, men de flesta hastar kommer att vara enkla hastar som en hobbyryttare kan hantera och rida sjalva.
Det ar dock fel att saga att den svenska aveln inte ar bra, for det ar den!! Sverige har bra prestation pa sina hastar inom ALLA omraden, det svenska halvblodet ar en allround hast som kan gora det mesta inom hast- och ridsporten, inkl korning.
Det svenska halvblodet ar en bra hast, men varfor ar vissa uppfodare sa benagna att importera semin nar det finns fina svenska hingstar?? For de finns.
Inte har det svenska halvblodet blivit battre de senaste 20 aren. Istallet tycker jag att de har blivit fullblodsliknande med dalig hallbarhet.