G
GiG
Det är en fråga som jag anser borde komma upp på bordet. Det klagas över att vi har för många hingstar i aveln och att dåliga hingstar tar ston från de bra som borde få fler. Men är inte grundfrågan om vi inte avlar FÖR MÅNGA halvblod i förhållande till efterfrågan? Får uppfödarna avsättning för sina uppfödningar med kostnadstäckning och förhoppningsvis också lite vinst? Eller är det så att det föds upp så mycket häst att de som inte behöver kostnadstäckning kan dumpa priserna, liksom de som importerar. För att inte tala om alla travare och konstiga korsningar som också ska vara med och slåss på ridhästmarknaden, och givetvis sänker priserna?
När man läser alla hästannonser i Ridsport, annonstidningarna, på internet och anslagstavlor kan jag inte låta bli att undra om alla dessa hästar verkligen kan hitta en köpare? Hur många förblir osålda, hur många får sänka priset avsevärt för att få sålt? Och hur ska man komma åt problemet? ÄR det ett problem? Vad tycker ni andra?
När man läser alla hästannonser i Ridsport, annonstidningarna, på internet och anslagstavlor kan jag inte låta bli att undra om alla dessa hästar verkligen kan hitta en köpare? Hur många förblir osålda, hur många får sänka priset avsevärt för att få sålt? Och hur ska man komma åt problemet? ÄR det ett problem? Vad tycker ni andra?