Är Golden lämplig för oss?

_Runaway_

Trådstartare
Vi är lite i tankarna på att köpa en valp, och lämna vidare vår pointer till någon med jakthundserfarenhet, som kan ta vara på henne i eftersök eller jakt. Vi har insett att det aldrig kommer klicka mellan henne och oss.
Nåväl, nu spånar vi lite på lämpliga raser. har alltid varit förtjust i golden retriever. Och jag vet att det är svårt att säga om en hund passar eller inte, men jag ska försöka beskriva läget så gott det går.
Vi vill ha en hund (tik) som är familjekär och social. En hund att ha med i stallet, ha lös på promenader, ha ute hemma på gården, och ja, en social trevlig hund är väl det stora hela. Hunden kommer egentligen aldrig behöva ligga inne i huset en hel dag och bara gå ut en timme. Pappa kör lastbil och har haft emd nuvarande doggen där på dagarna. Hunden kommer ut flera korta stunder under dagen och sen såklart hemma på promenader. På sommaren slipper hunden lastbilen pga. värmen och får vara hemma med mamma och mig som är lediga hela somrarna. Hela året kommer hunden bli en del av livet på gården, ute bland hästarna, ute i hagarna, runt i träsgårdslanden osv osv.
Vd tror ni, låter det helt fel..?
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

det låter väl jättebra det där :)
Tror en golden kommer passa perfa, men som alltid var nog med att kolla upp föräldrarna o köpa av en seriös uppfödare.
Jag är ju lite fö pipplig med hundhår o vill hellre ha en labbe men är man inte leka känslig för lera o smuts, för smutsar ner sig de gör de väldigt väldigt gärna ;) så är det en bra hund.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Vi har bekanta som har kennel, väldigt seriösa och duktiga, och deras avelshundar är meriterade och friska!
Ja då kanske vi inte är helt fel ute vad gäller ras.. Haha, ja håren ja.. Hunden får bo ute dygnet runt :devil: Nejdå, men vi har ganska bra förutsättningar för det också. Klinkers i hela hallen/köket/vard.rummet, så om hunden kommer in lerig är det raka vägen till badrummet och spolas av. Lätt att göra rent golvet.
Ja vi får se vart det här bär då!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

men då är det ju så gott som klart :) de är verkligen trevliga hundar saknar vår Bamse :(
ja hår o smuts får man väl leva med om man skaffar hund ;)
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Nu ska bara (haha. "bara" :crazy: ) mamma och pappa övertalas det sista. Vet ju en tikvalp som är till salu.. ÅÅH jag vill!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Jag går emot strömmen och skriver såhär..

Det du just beskrev, passar en sällskapshund ( i gruppen sällskapshund) och inte en Golden retriver.

En Golden behöver mer psykisk/fysiskt motion, men kan du tänka dig att träna med hunden i form av lydnad,bruks,apportering m.m så passar Golden bättre in.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

*kl* Eftersom jag själv håller på med golden och är på G att starta min egen uppfödning så kan jag en hel del om golden. Att ni nu vill ha en sällskapshund istället för en jakthund så är golden inte speciellt passande för er eftersom det är en apporterande fågelhund, som som sagt har med jakt att göra. En Golden Retriever kräver mycket mer än att bara vara sällskapshund. Däremot om ni nu skulle vara väldigt intresserade av t ex jakt, apportering, lydnad el utställning kombinerat så kan det ju passa er bra. Både mental och fysisk träning behövs och känner ni fortfarande lika starkt för rasen tror jag nog att det kan bli bra. Jag kan verkligen rekomendera rasen för aktivt hunfolk men som sagt vill man bara ha en sällskapshund som skall springa ute i stallet eller bara gå promenader så kanske ni ska se till gruppen sällskapshundar. Lycka till! :)
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Då måste jag ju nyfiket fråga om du jagar med din golden?
;)

Till TS
En golden skulle nog fungera alldeles utmärkt hos er.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Även om en Golden inte behöver jaga, i samma bemärkelse som en vorsthe m.f

Så måste du väl ändå hålla med om att den kräver lite mer motion än promenader ?
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Gnist skrev:
Då måste jag ju nyfiket fråga om du jagar med din golden?
;)

Till TS
En golden skulle nog fungera alldeles utmärkt hos er.
Nej men approtering kör vi ;) Jag menade mer att den är en fågelhund och inte sällskapshund enbart.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Jo jag är intresserad av att börja med lydnad och/eller agility eller liknande. Den kommer inte bara vara en hemmaströvande hund, utan får varje dag långa promenader samt annan aktivering.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Calazirya skrev:
Även om en Golden inte behöver jaga, i samma bemärkelse som en vorsthe m.f

Så måste du väl ändå hålla med om att den kräver lite mer motion än promenader ?


Jag är inte av den uppfattningen efter att ha läst vad ts skrivit att hunden kommer att vara understimulerad på något vis. Tror det kommer att gå alldeles utmärkt faktiskt.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

_Runaway_ skrev:
Jo jag är intresserad av att börja med lydnad och/eller agility eller liknande. Den kommer inte bara vara en hemmaströvande hund, utan får varje dag långa promenader samt annan aktivering.
Ja men om du har planer på lydnad låter det ju riktigt bra. Tänk bara på att vissa goldens inte är modellen för aguility utan att du berättar för uppfödaren vilka planer du har så du kanske kan få en liten tik i kullen och inte den största hanen om du vill hålla på med det. :) Hoppas du får tag i en bra uppfödare nu också.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

I första inlägget beskrivs enbart promenader ( av varierande slag ) det tycker jag inte aktivering nog för en Golden...

Men lite längre ner skriver TS att agility och lydnad är intressant och då blir det annorlunda...
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Flinisen skrev:
*kl* Eftersom jag själv håller på med golden och är på G att starta min egen uppfödning så kan jag en hel del om golden. Att ni nu vill ha en sällskapshund istället för en jakthund så är golden inte speciellt passande för er eftersom det är en apporterande fågelhund, som som sagt har med jakt att göra. En Golden Retriever kräver mycket mer än att bara vara sällskapshund. Däremot om ni nu skulle vara väldigt intresserade av t ex jakt, apportering, lydnad el utställning kombinerat så kan det ju passa er bra. Både mental och fysisk träning behövs och känner ni fortfarande lika starkt för rasen tror jag nog att det kan bli bra. Jag kan verkligen rekomendera rasen för aktivt hunfolk men som sagt vill man bara ha en sällskapshund som skall springa ute i stallet eller bara gå promenader så kanske ni ska se till gruppen sällskapshundar. Lycka till! :)

Måste säga att jag har träffat så himla många olika Golden. Men har märkt att det verkas finnas två "modeller". Dels sällskapshunden -dom jag träffat HAR varit superlugna och endast varit promenadhundar. Sen den andra typen= underkativerad superjakthund som är HEEEEEEEEEEELT hysterisk. Jag tror att om trådkaparen letar bland kennlar lär hon hitta en bra som inte avlar hårt på deras förmågor. Däremot håller jag med om att den måste aktiveras. Men det anser jag att alla hundar ska.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

MrsScabtree skrev:
Måste säga att jag har träffat så himla många olika Golden. Men har märkt att det verkas finnas två "modeller". Dels sällskapshunden -dom jag träffat HAR varit superlugna och endast varit promenadhundar. Sen den andra typen= underkativerad superjakthund som är HEEEEEEEEEEELT hysterisk. Jag tror att om trådkaparen letar bland kennlar lär hon hitta en bra som inte avlar hårt på deras förmågor. Däremot håller jag med om att den måste aktiveras. Men det anser jag att alla hundar ska.
Nej ser du där har du fel, fel, fel. Det finns två modeller men det är jakt eller utställning som är dessa modeller. Golden är inga slöa promenadhundar, vart dina bekanta har hittat dessa hundar är nog inte hos någon etablerad kennel. Jag har då aldrig träffat på en hystersik golden men som sagt det kanske inte är några kennlar som är seriösa som dessa människor köpt sina goldens ifrån. Tyvärr finns det många oseriösa människor som kallar sig "uppfödare" :smirk: :crazy:
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Jodå, samtliga goldens är reggade inom skk o är från kennlar. Jag vet att den ena är utställningsgolden , dom andraär jag osäker på. Slö skrev jag aldrig att dom var, men långt ifrån super aktiva "sport" hundar..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 482
Senast: Roheryn
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp