Är galler för fönster ett måste i hästboxar?

Sv: Är galler för fönster ett måste i hästboxar?

Fixa en typ av galler som skruvas fast direkt i den öppningsbara delen av fönstret, så att när du öppnar åker gallret med sas. Borde ju inte vara så svårt att ordna galler med små "ben" på som du skruvar fast så att gallret hamnar en bit ifrån fönstret.

Det finns färdiga fönster med stående galler.

Jag har även laminat efter att den ena stått o slagit för vinden alltför länge. Hade innan termoglas- vad det nu innebar i hållbarhet:confused:. höll dock väldigt länge.

rutgaller...
De som har färdigtillverkade hela dörrar verkar säkra, men annars är rutgaller mkt tunnare o det finns plats för att en häst ska fasta med en traktarm på skon.

har sett detta o det gick inte väl..:crazy:

Jo, men då ryker dojjan och det är inte hela världen. Fastnar hästen med hela hoven/benet är risken mycket större för allvarliga skador. Jag säger nu inte att det inte är okej med traditionellt galler, men om man ändå ska byta galler kan man kika på rutgallret.

Intressant! Aldrig hört innan :p Ni alla har en massa bra idéer om hur fönstren ska vara :laugh:

Så har jag också, men jag har tagit bort glaset för jag vill ha in frisk luft. Och nej, det blir inte korsdrag i den boxen :). Han står bara inne och äter lite på dan och har varit inne några nätter på boxvila.

Intressant! Aldrig hört innan :p Ni alla har en massa bra idéer om hur fönstren ska vara :laugh:
Brädor som skydd för fönster anses inte vara tillräckligt hållfast i allmänhet. En häst har en otrolig kraft i sina sparkar och det håller oftast inte brädor för. Dessutom försvinner en hel del ljus i onödan. men som korvens alternativ där glaset är urtaget kan man ha det så om man tycker att det behövs.

Senast ändrad:

Nej det är inte alls säkert att skon ryker för om hästen har fastnat med ganska rakt ben- lite högre upp så får den inte samma styrka i.

Se skillnad på att titta ut genom rutgaller o stående galler.

Nej det är inte alls säkert att skon ryker för om hästen har fastnat med ganska rakt ben- lite högre upp så får den inte samma styrka i.

Se skillnad på att titta ut genom rutgaller o stående galler.

Ja rutgaller eller vanligt är väl en skandal. Personligen ser jag en mindre skaderisk med rutgaller. Det återstår att se om antalet olyckor på grund av att hästen fastnar med skon i rutgallret vit fler än de där hästen lyckas slå in foten mellan gallerpinnarna i ett vanligt galler. Det händer ju inte jättesällan,men då pga för svagt galler förstås.

Ja rutgaller eller vanligt är väl en skandal. Personligen ser jag en mindre skaderisk med rutgaller. Det återstår att se om antalet olyckor på grund av att hästen fastnar med skon i rutgallret vit fler än de där hästen lyckas slå in foten mellan gallerpinnarna i ett vanligt galler. Det händer ju inte jättesällan,men då pga för svagt galler förstås.
hehe, vad tokigt det kan bli när man skriver i telefonen... Det ska inte vara skandal, det ska vara smaksak:D

Fast jag förutsätter att även hemmasnickrare har en god standard på det material som de använder o eliminerar risken för just sina hästar.

Har man små hästar o föl m.fl så får man anpassa sin konstruktion efter dessa- anser jag...

Undrade just om skandalen:rofl:

Fast jag förutsätter att även hemmasnickrare har en god standard på det material som de använder o eliminerar risken för just sina hästar.

Har man små hästar o föl m.fl så får man anpassa sin konstruktion efter dessa- anser jag...

Undrade just om skandalen:rofl:
De som använder armeringsjärn är ofta lite farligt ute tyvärr (ofta för svaga/böjliga). Men annars tycker jag mig ha sett att de hemmasvetsade gallren har bättre svetsfogar än de fabrikssvetsade, men det är ju inte alla som kan svetsa sina egna galler förstås...

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 316
Senast: ako
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat