Är galler för fönster ett måste i hästboxar?

Sv: Är galler för fönster ett måste i hästboxar?

När jag byggde fick jag godkänt för att rutan skulle fara ut om en häst satte hoven i det. Vilket det defintivt hade gjort!

Många (dom flesta) galler på marknaden idag INKL hemmagjorda håller INTE för en hästspark! Mycket tester gjort på detta och det som håller bäst är ett rutgaller med specifika dimensioner som väldigt sällan används i svenska stallar. Näst intill alla galler du ser är rent livsfarliga om en häst får in rätt spark.... Jag ser hellre att rutan håller och far ut än att hästen sitter med hoven i gallret....

Sedan är säkert inte alla gallerfria fönster bättre, självklart får det inte vara något som splittras som i Kenneths fall. Men denna övertro till gallren på marknaden eller även dom man gjort själv är inte heller alltid smart.

Skulle jag bygga ett stall från grunden igen kommer jag att köra på samma som då, särskilt efter att ha tagit del av dessa tester som gjorts på dagens galler. (föreläsning med Michael Ventorp) - däremot kommer jag att tänka på att fönstret ska flyga ut om det får en tillräcklig hård punktsmäll. Om jag inte har råd att sätta in dom skottsäkra fönstren då - där är det inga hovar som kommer igenom hur dom än bär sig åt (mina var också skottsäkra men inte fönster"glas" utan mer mot plexi)

Nu har jag rutgaller i mina fönster.

Oj, visste faktiskt inte att galler var så farligt. Är rutgallren dyrare eftersom de vanliga lodräta gallren är vanligare?

Tror det är så att folk väljer lodräta galler för att dessa släpper in mer ljus än rutgaller.

Det jag har lärt mig (nu när jag gått och utbildat mig) är att stående galler är mest riskabla och bör fasas ut, det finns till och med tal om förbud mot stående galler till hästar (även då på boxar, inte bara i fönster). Liggande galler är bättre, rutgaller bäst.

I tester med simulator har det påvisats att det som är hållbart för en hästspark är rutgaller med vissa dimensioner -kommer inte ihåg dom exaka men det var ganska små rutor.

Med dessa bilder och fakta i bakhuvudet kommer jag aldrig att sätta in vanliga stående galler av dom som finns på marknaden idag i ett häststall.

Oj, visste faktiskt inte att galler var så farligt. Är rutgallren dyrare eftersom de vanliga lodräta gallren är vanligare?

Jag tror att det i många fall handlar om att man dels inte vet om att det är säkrare, samt att det inte finns på marknaden. Det är möjligt att någon säljer rutgaller (?) men det ingår ju inte i några av standardboxarna man köper till exempel. Det är noga bara "nytt" här. I USA är det mycket vanligare med rutgaller och liggande galler/hela grindboxar etc än stående galler.

Tror det är så att folk väljer lodräta galler för att dessa släpper in mer ljus än rutgaller.
Rutgaller har tunnare gods vilket gör att de släpper in mer ljus än vanligt galler. Rutgaller är inte heller dyrare egentligen, men det är inte så många hästboxfabrikanter som har dem och tar då ordentligt betalt (det är ju till för hästar gubevars...) Köper man via en plåtslagare borde det bli billigare.

Man kanske skulle bli först med att börja tillverka rutgaller och standard boxar med rutgaller :D Jag saknar väldigt mycket på marknaden idag! Jag skulle tex vilja ha just rutgaller som går nästan ända ner till golvnivå med lite träinslag, istället för bara trä trä trä och några fula stående galler längts upp :angel:

Faktum är, och det glömde jag skriva innan (jag är lite besatt av detta) så har jag haft en häst som satt en rejäl spark i ett av mina rutgaller för fönstren. Det var en riktigt hård "snärtspark" och jag tror inte det hade gått bra med ett vanligt galler. Nu blev det en "bubbla" och själva godset (som du skrev, heter det så?) släppte faktiskt på ett par ställen i fästena vid själva ramen, men bara på ett par ställen - men det var inte ens i närheten av att kunna göra någon skada på hästen. Jag blev mycket imponerad!

Faktum är, och det glömde jag skriva innan (jag är lite besatt av detta) så har jag haft en häst som satt en rejäl spark i ett av mina rutgaller för fönstren. Det var en riktigt hård "snärtspark" och jag tror inte det hade gått bra med ett vanligt galler. Nu blev det en "bubbla" och själva godset (som du skrev, heter det så?) släppte faktiskt på ett par ställen i fästena vid själva ramen, men bara på ett par ställen - men det var inte ens i närheten av att kunna göra någon skada på hästen. Jag blev mycket imponerad!
Det är min uppfattning om rutgaller också. Jag hoppas också på att fler tillverkare börjar med rutgaller.

Man kanske skulle bli först med att börja tillverka rutgaller och standard boxar med rutgaller :D Jag saknar väldigt mycket på marknaden idag! Jag skulle tex vilja ha just rutgaller som går nästan ända ner till golvnivå med lite träinslag, istället för bara trä trä trä och några fula stående galler längts upp :angel:

Det är redan försent, finns ett företag som har rutnät som standard (som jag förstod i alla fall) och dörrar med rutnät nästan ända ner till golv. Jag skriver inte ut namnet dock för då blir det väl reklam

Senast ändrad:

*KL*

Den anledning jag hört från folk ang stående galler hellre än rutgaller är att rutgaller 'ser ut som en bur'. Alltså när det handlar om skiljegaller mellan boxar eller frontgaller - att med rutnät så ser det ut som hästen står i en bur.

Jag kan förstå tanken, men ska man tänka så är det ju rätt burlikt oavsett gallersort..

Jag skulle aldrig ha gallerlösa fönster om jag hade glas/annat som kan splittras. När jag stod i inackstall kickade mitt kallblodssto ut en ruta. Inget galler, men rutan satt ju 'så högt så det var möjligt att nå' och så var det 'specialglas som inte splittras'.

Det var uppenbart inga större problem att nå. Vet inte riktigt vad som hände, det vet ingen. Men en natt drog hon en bakhov genom rutan. Det där specialglaset som inte splittrades hade jag nog önskat skulle splittras, för nej det gick inte i tusen bitar eller ens femton som en vanlig ruta. Utan det blev ett hovstort hål i glaset, med taggig kant. Och benet skulle ju tillbaka IN genom rutan igen med...

Sen OBS ang det här med plexi och okrossbara fönster osv. Jag skulle INTE under några som helst omständigheter ha det utan galler/etc i ett stall. De är nämligen INTE mer okrossbara än att om man får ett punkttryck på rätt ställe, då går rutan i kras. Vi har sådana på jobbet nämligen. Och boende har testat dem, och som sagt, det handlar 'bara' om att slå på rätt ställe. Dessutom måste de gå att få sönder i händelse av nödsituation/livsfara. En liten nödhammare för bilen så är rutproblemet löst. Titta på en sådan, och titta på en hästbrodd...

Utan skulle jag ha ogallrat så endera som ngn skrev säkerhetsglas som är gjort för att ÅKA UT vid smäll, dvs inte sitter hårt i karmen, eller så laminerat glas, så det blir som vindrutan på en bil, att går det sönder och splittras så sitter bitarna kvar/fast och blir inte vasst splitter.

Det är redan försent, finns ett företag som har rutnät som standard (som jag förstod i alla fall) och dörrar med rutnät nästan ända ner till golv. Jag skriver inte ut namnet dock för då blir det väl reklam

Asch då där rök min affärsidé :D

PM:a gärna om du vill!

Mina "glas" blev det inga hål i eller liknande utan de åkte som sagt ut vid tillräcklig hård punktsmäll.

Det glas jag pratade om som satt på en större anläggning i närheten är inte okrossbart, det är skottsäkert och svindyrt. Det går inte sönder, under några omständigheter. Jag tror inte "normalt" folk har råd att sätta in sånt glas men för dom som har.... I detta fallet var det "uppfinnaren" själv av glaset som äger anläggningen, men det används ju på andra ställen där man av någon anledning behöver skottsäkert glas.

*KL*

Den anledning jag hört från folk ang stående galler hellre än rutgaller är att rutgaller 'ser ut som en bur'. Alltså när det handlar om skiljegaller mellan boxar eller frontgaller - att med rutnät så ser det ut som hästen står i en bur.

Jag kan förstå tanken, men ska man tänka så är det ju rätt burlikt oavsett gallersort..

Jag skulle aldrig ha gallerlösa fönster om jag hade glas/annat som kan splittras. När jag stod i inackstall kickade mitt kallblodssto ut en ruta. Inget galler, men rutan satt ju 'så högt så det var möjligt att nå' och så var det 'specialglas som inte splittras'.

Det var uppenbart inga större problem att nå. Vet inte riktigt vad som hände, det vet ingen. Men en natt drog hon en bakhov genom rutan. Det där specialglaset som inte splittrades hade jag nog önskat skulle splittras, för nej det gick inte i tusen bitar eller ens femton som en vanlig ruta. Utan det blev ett hovstort hål i glaset, med taggig kant. Och benet skulle ju tillbaka IN genom rutan igen med...

Sen OBS ang det här med plexi och okrossbara fönster osv. Jag skulle INTE under några som helst omständigheter ha det utan galler/etc i ett stall. De är nämligen INTE mer okrossbara än att om man får ett punkttryck på rätt ställe, då går rutan i kras. Vi har sådana på jobbet nämligen. Och boende har testat dem, och som sagt, det handlar 'bara' om att slå på rätt ställe. Dessutom måste de gå att få sönder i händelse av nödsituation/livsfara. En liten nödhammare för bilen så är rutproblemet löst. Titta på en sådan, och titta på en hästbrodd...

Utan skulle jag ha ogallrat så endera som ngn skrev säkerhetsglas som är gjort för att ÅKA UT vid smäll, dvs inte sitter hårt i karmen, eller så laminerat glas, så det blir som vindrutan på en bil, att går det sönder och splittras så sitter bitarna kvar/fast och blir inte vasst splitter.

Har också funderat på laminerat glas, det verkar vara mest hållbart eftersom det är anpassat efter bil. Dock är dessa glas väldigt dyra att sätta i ett helt stall, så tror att det har svårt att gå igenom om man inte vill/kan lägga ner mycket på fönster.

Till att börja med så finns det inget skottsäkert glas på marknaden idag, det finns olika säkerhetsglas som kan klara enstaka skott men det finns inga fönster som klarar att man tar en automatkarbin och tömmer magasinet i rutan.

Jämför glas som sitter i stridsfordon och hur dom är infästa med tex de säkerhetsglas som sitter i bankontor, det är rent kriminellt att lura i folk att en sån "bankruta" skulle hålla för så mycket mer än stupfull a-lagare med bordskniv :mad:

De flesta sk. skottsäkra glas klarar endast enstaka skott med relativt klen pistolammunition... och pistolammunition är rejält mycket klenare än en hästspark :cool:

Det som händer vid upprepade smällar mot denna typ av fönster är att glaset smulas sönder, rutan blir mjuk som hallonbåtar ungefär och ramlar ur sin infästning.

Det är relativt enkelt att slå ut ett sk. skottsäkert glas ur dess ram med upprepade smällar med tex hammare eller stekpanna - vilket jag också har sett utföras i verkligheten... däremot håller såna rutor för enstaka pistolskott, och jo jag har även sett det göras på riktigt.

Plexiglas,, Lexan och andra plastglas är inte heller de så tåliga som man försäljare och reklam hävdar - jag har tex själv vid realistiska övningar som figurant slagit sönder plexiglassköldar (typ polisens kravallsköldar) genom att helt enkelt slå tillräckligt hårt och länge på dem med basebollträ :angel:

Plexi kan dessutom ge spetsiga skärvor som man kan göra sig illa på när plexin splittras.

Så galler framför fönstren är det enda vettiga, rutgaller är bättre därför att kraften från en hästspark fördelas över en större yta och på fler "pinnar" men rutgallret ska vara "vävt", svetsat eller krenelerat för att fungera optimalt.

Gallret ska dessutom sitta in bra bit (1-2 decimeter) från rutan för att inte rutan ska krossas när gallret böjs och buktar in mot fönstret vid en kraftig hästspark. Sätter man gallret bara någon ynka centimeter från rutan så finns det risk för att gallret stoppar sparken men att rutan ändå krossas så att glassplitter kommer in i boxen.

Kl Intressant läsning. Fast jag önskar att det inte var det...

Vi byggde stall för 8 år sen, och byggde efter de normer som gällde enligt galleravstånd, tjocklek, höjd på fönster osv. Idag står min häst med ett brutet/opererat griffelben efter att ha (förmodligen) rullat fast och lyckats sparka in hoven snett uppåt mellan gallerstängerna, som ju alltså böjdes rejält. Han drog ner hela gallret med infästningar från väggen, och stod på morgonen med rejält såriga bakben.

Jag är bara glad att det tunga gallret inte ramlat på fel håll, för då hade det kanske knäckt hela benet. Jag vet ju egentligen inte hur det gått till, utan såg ju bara en häst i ena hörnet av boxen och gallret liggande, neddraget och rejält böjt i andra hörnet:( Fönstret höll iaf, så långt kom han inte ut.

Nu är gallret tills vidare skyddat av en extra plåt, men kommer att byggas om på nåt sätt. Rutgaller har varit uppe, eller att förstärka befintligt stående med tvärslå, som förhindrar att gallret kan böjas. Vi har också satt en sparkbräda under längs väggen om han skulle rulla fast igen.

En sak är säker, med hästar kan man aldrig vara säker nog:crazy:

Eftersom du vänder dig till mig så,

Ja jag är fullt medveten om hur rutgallret ska se ut och hur det ska sitta, och sitter i mina fönster. Men tack så mycket.

Mina förra fönster ("plexi typen") hade du inte kunnat slå sönder hur du än bar dig åt - dom hade farit ut.

Den större anläggningen jag syftar på använder termen säkerhetsglas, och det är uppenbarligen godkänt samt testat. Det är för övrigt ett gäng väldigt dyra hästar som står där, och jag är tämligen säker på att dom lagt ner krut på det allra säkraste i alla detaljer.
Några kulsprutor har jag inte diskuterat utan vad som kan vara godkänt eller inte. Personligen skulle jag 100 gr hellre ha sådant glas än vanliga raka galler, bla pga det Tajger skriver. Dessa de vanligaste stående gallren är livsfarliga och det händer massor med olyckor med dom. Hästar som fastnar med hovar och käkar och tom huvud om det är tillräckligt stort mellanrum.

Jag skulle tro att säkerhetsglas eller plexityp som far ut är mycket säkrare och jag kommer aldrig sätta in något annat än det alternativt det jag har nu -rutgaller.

Det är ganska otroligt att en häst kommer slå med upprepade smällar mot samma ställe, men vad man än använder kan det alltid ske olyckor. Ingenting är 100% säkert! Men det räcker med en snärtig spark för att fastna i ett stående galler om det vill sig illa. Ingen kommer att övertyga mig om att det är mindre risk med sådana (än så länge) godkända galler än skottsäkert/säkerhetsglas eller rutor som far ut.

Det är säkerhetsglas vi har på jobbet. Som går att slå sönder med brandhammare/nödhammare. Eller med något tillräckligt vasst om du slår på rätt sätt då.

Vi informerade ju räddningstjänsten när vi bytte glas, just för att de ju måste kunna ta sig in, dessutom är vårt larm direktkopplat dit. De konstaterade mest att 'jaha, ja men det är inga problem, vi slår oss in, det tar lite mer kraft och slag jmf med vanligt glas men in kommer vi'

Sen vet jag inte om det finns ännu bättre glas än det vi har, alltså om det som i tråden benämns skottsäkert är annat. Men sålänge det pratas om säkerhetsglas så de skulle jag som jag skrev innan INTE våga ha i stall annat än som wrangler t ex har - att allt är byggt för att hela glaset ska slås ut vid en hästspark. Vilket jag fö tyckte var en bra lösning, istället för att försöka få ett material att hålla med de svårigheter det är, är det ju bättre att få en 'kontrollerad deformering'. T ex då att glaset sparkas ur karmen, eller att hela karmen + glas sparkas ur sin infästning. Det ska jag ha i åminne när jag ska bygga om =)

Det finns säkert olika typer. Detta går inte att slå sönder.

Men strunt samma, kontentan är väl att det finns gallerfria fönster som är godkända... och jag håller med dig att det är en smart lösning att fönstren ska flyga ut. Dock, vet inte om det går att ha dubbelglas osv då, jag hade bara en enkel skiva. Kanske inte funkar för alla.

Tänkte höra lite med er om ni vet någonting om lagarna för fönster i hästboxar. Vad jag har hört är det lag på att man måste ha galler, med högst 8 cm mellanrum, för alla fönster i hästboxar. Stämmer det?
Finns nämligen ett stall, bara några år sedan det byggdes om, som jag känner till. Men där finns det inga galler för några fönster. Får man lov att ha det så?

Vi har inget galler men istället har vi satt två brädor över varje fönster:), men det är ändå så dom kan kolla ut genom dessa.!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 316
Senast: ako
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat