SantaLussia73
Trådstartare
Sv: Är galler för fönster ett måste i hästboxar?
Oj, visste faktiskt inte att galler var så farligt. Är rutgallren dyrare eftersom de vanliga lodräta gallren är vanligare?
När jag byggde fick jag godkänt för att rutan skulle fara ut om en häst satte hoven i det. Vilket det defintivt hade gjort!
Många (dom flesta) galler på marknaden idag INKL hemmagjorda håller INTE för en hästspark! Mycket tester gjort på detta och det som håller bäst är ett rutgaller med specifika dimensioner som väldigt sällan används i svenska stallar. Näst intill alla galler du ser är rent livsfarliga om en häst får in rätt spark.... Jag ser hellre att rutan håller och far ut än att hästen sitter med hoven i gallret....
Sedan är säkert inte alla gallerfria fönster bättre, självklart får det inte vara något som splittras som i Kenneths fall. Men denna övertro till gallren på marknaden eller även dom man gjort själv är inte heller alltid smart.
Skulle jag bygga ett stall från grunden igen kommer jag att köra på samma som då, särskilt efter att ha tagit del av dessa tester som gjorts på dagens galler. (föreläsning med Michael Ventorp) - däremot kommer jag att tänka på att fönstret ska flyga ut om det får en tillräcklig hård punktsmäll. Om jag inte har råd att sätta in dom skottsäkra fönstren då - där är det inga hovar som kommer igenom hur dom än bär sig åt (mina var också skottsäkra men inte fönster"glas" utan mer mot plexi)
Nu har jag rutgaller i mina fönster.
Oj, visste faktiskt inte att galler var så farligt. Är rutgallren dyrare eftersom de vanliga lodräta gallren är vanligare?