Är föräldrar inte rädda om sina barn?

Jag tror att djurmänniskor starkt överskattar kunskapen hos folk som aldrig haft djur. De kan inte föreställa sig att hundar kan vara något annat än gosmaskiner för barn. Och jag tror inte att man kan begära mer heller, man får helt enkelt räkna med att själv ta hela ansvaret för situationen.

I stallet där jag har min häst råder alltid barnkaos. I synnerhet en hästägare som har tre barn i åldrarna 4 till 8 år. Nu går två av barnen i skolan på dagarna men den yngste börjar först till hösten. Tidigare sprang alla tre helt otyglade runt i stallet och höll på. En gång red föräldern ut (hen har 2 hästar och 3 ponnyer) och lämnade barnen i stallet varpå det yngsta barnet vurpade med cykeln och bröt näsan. Vi ringde och ringde till föräldern men hen svarade inte för att hen "satt på hästen och hade en ridelev på ponny med". En annan gång lekte barnen "unsupervised" (vad säger man på svenska?) vid vägen varpå mellersta barnet faktiskt blev påkört av en bil. (Hen klarade sig utan större blessyrer.)

Jag fattar att det är mycket att rodda med tre hyfsat unga barn och många järn i elden, men någonstans får man kanske tänka om..
Men herregud!

Oklart om tänka om hade räckt. Lämna barnen till någon som kan ta ansvar kanske.

För ett par år sen så höll jag på att backa över en treårig flicka med bilen. Jag körde suv och skulle backa ut från parkeringen när jag plötsligt tycker det fladdrade till något rosa i sidospegeln, tittade på andra sidan men där kom inget, och bakrutan satt ju så högt så där såg man inget heller, men kunde inte få bort känslan. Så jag hoppar ur bilen och precis bakom bilen står en liten tjej med rosa jacka som tjurade mot sin mamma, som var 50 m längre fast med näsan i telefonen :rage::rage: Hade inte jag hoppat ut så hade jag backat rätt över barnet och jag hade inte märkt det för fem ören. När jag hade tagit upp ungen och sprungit ikapp mamman och gett henne en sån jävla avhyvling att halva parkeringen stod och lyssnade, så satte jag mig i bilen och grät en skvätt. Jag hade inte kunnat leva med mig själv om något hade hänt tösen :cry:

Fy fan vad hemskt. Stackars dig och stackars tös. Bra av dig att reagera mot mamman, kanske - kanske - började hon tänka till.

Jag har också en SUV och är så himla glad att vi har backkamera. Är alltid livrädd när jag ska backa en bil utan backkamera, just pga risken att någon ska vara precis bakom bilen.

Fy fan vad hemskt. Stackars dig och stackars tös. Bra av dig att reagera mot mamman, kanske - kanske - började hon tänka till.

Jag har också en SUV och är så himla glad att vi har backkamera. Är alltid livrädd när jag ska backa en bil utan backkamera, just pga risken att någon ska vara precis bakom bilen.
Jag får verkligen hoppas det, iaf för ungens skull. Det allra allra värsta är ju att det skulle varit jag som åkt på det om jag hade kört över henne. Men det hade ju inte funnits en chans i världen att jag hade kunnat upptäcka henne om jag inte hoppat ut.

Just denna händelsen har gjort att min dotter aldrig får gå utan att hålla en vuxen i handen på parkeringar. Hur tjurig och arg hon än är ska hon hålla någon i handen!!

Jag var på Lilleruds-dagarna ett år(Lillerud= lantbruksskola) Där var det en man som lät ett litet barn på kanske 3 år klättra upp på en liggande ko och lägga sig på den alltmedan mannen fotograferade. Kossorna stod uppbundna på rad och denna kossan låg i mitten av raden med ungen på sig. Helt jävla galet! För övrigt så har mina barn fått klappa djur när vi noga bett om lov och jag har varit med bredvid för att övervaka så att barnen är försiktiga. ( Som till exempel hästarna på Lillerud) Mina barn är dessutom uppväxta på lantbruk med stutar och egna ponnier.

Jag tror att djurmänniskor starkt överskattar kunskapen hos folk som aldrig haft djur. De kan inte föreställa sig att hundar kan vara något annat än gosmaskiner för barn. Och jag tror inte att man kan begära mer heller, man får helt enkelt räkna med att själv ta hela ansvaret för situationen.
Sant men...
Det borde vara en självklarhet att som förälder vara försiktig med sånt man inte vet något om.

Ja verkligen. Men jag tror alltså att de inte fattar att de inte vet.
Exakt så tror jag också att det är många gånger. Det är ju inte som att föräldrarna aldrig sett djur förut, de är tillräckligt vana vid att de existerar för att tro att alla djur ska bete sig på ett visst sätt.

Exakt så tror jag också att det är många gånger. Det är ju inte som att föräldrarna aldrig sett djur förut, de är tillräckligt vana vid att de existerar för att tro att alla djur ska bete sig på ett visst sätt.
Ja precis. De har sett tillräckligt många hundar klappas för att tro att det är så hundar funkar.

Men herregud!

Oklart om tänka om hade räckt. Lämna barnen till någon som kan ta ansvar kanske.

Ja, det känns som om det är för sent för det nu.. Det har blivit lite av en ond cirkel, tror jag. Föräldern låter barnen bröta runt i stallet - alla stör sig på föräldern och barnen - ingen vill ställa upp och "hålla ett öga" på ungarna medan föräldern rider/gör annat. Barnen är ju inte heller i stallet för att de är hästintresserade utan för att fritidsverksamhet i Hamburg är svindyrt och inget låginkomsttagare kan unna sig varje dag, särskilt inte för tre barn.

Ja verkligen. Men jag tror alltså att de inte fattar att de inte vet.
Fast hur kan kan man tro att alla djur är snälla och gosiga. Har dom aldrig sett ett naturprogram där rovdjuren sliter sina byten i stycken och bytesdjuren sparkar och slåss för att komma undan? Fast det kanske bara är vilda djur som är "dumma"? Och jag menar alla människor Är verkligen inte snälla heller. Kidnappningar sker ju och övergrepp med. Men det händer väl bara andra?

• Gilla
Reactions: Ray
Fast hur kan kan man tro att alla djur är snälla och gosiga. Har dom aldrig sett ett naturprogram där rovdjuren sliter sina byten i stycken och bytesdjuren sparkar och slåss för att komma undan? Fast det kanske bara är vilda djur som är "dumma"? Och jag menar alla människor Är verkligen inte snälla heller. Kidnappningar sker ju och övergrepp med. Men det händer väl bara andra?
Men jag säger ju inte att de har rätt, jag säger bara hur jag tror att det är.

Är det OK att sätta på sele och koppel eller :cautious:
Jag funderade allvarligt på det när hon var mindre, men min sambo gav mig onda ögat varje gång jag tog upp ämnet. Fattar inte alls varför :confused::angel::rofl:
Förståeligt. Jag har det lite enklare: dottern är bara knappt två år och gravid tänker jag aldrig mer vara, så jag kommer kunna slänga upp henne på axeln när hon är tonåring om så krävs. :D
:rofl::rofl::rofl:

Fast det kanske bara är vilda djur som är "dumma"?
Typ så fick jag förklarat (eller de sa så medan de skällde på mig) när jag löft bort barnet som kramade om hästens bakben. Att hästarna var ju tama och snälla och stod på ridskola och borde vara vana vid barn.
Samt att jag borde veta att djur är så smarta att de vet att det är en liten människa och att de har någon slags inbyggd instinkt att vara snäll mot barn.

Sedan är ju en del hundar för söta för sitt eget bästa också. Häromdagen passerade jag en liten gullig blandrashund som stod bunden utanför affären. Den tittade förväntansfullt på mig och jag fick verkligen lägga band på mig för att inte börja prata med gosrösten med den, än mindre klappa den (jag vill inte bidra till att hundar bundna utanför affären ska uppfatta främlingar som snälla).

En hundovan förälder hade säkert kunna släppa fram sin unge till den - utan att ha en aning om hur en bunden hund kan reagera på ett barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar