Är föräldrar inte rädda om sina barn?

Att ponnyer är leksaker är självklart för många. Snäll och stendöd är ungefär samma sak. Och dessutom är det ingen som sagt att man inte kan gå under magen på hästar?

Ibland undrar jag hur naiv man får vara? Det är omöjligt att hinna säga allt man inte får göra- det är saker som man aldrig tänkt att någon ska tro man kan göra...
Att lyfta upp sina små på lös ponny i hagen till exempel...Eller varför inte på den stora hunden?

Jag tror att det i många fall är oförmågan att förutse och därmed kunna förebygga att saker sker som är orsaken. Det räcker ju att titta på alla de hemska klippen där ett litet barn som knappt har lärt sig gå leder en häst. Folk kommenterar med åhhh :love::love::love::love::love::love: och jag blir lika ledsen varje gång. Kan man inte förutse hur en händelse kan utveckla sig och genom det skydda sitt barn så är det inte konstigt att folk släpper fram sina barn till djur, låter dem leka ensamma ute alldeles förtidigt, låter dem åka bil utan att de sitter fast som de ska, cykla utan cykelhjälm och tusen andra idiotiska saker som folk utsätter sig själva och sina barn för. När något händer så är det alltid någon annans fel och de talar då om olyckor. Jag ser det som en otrolig tur att deras barn (och de själva!) har överlevt hittills och att det bara är en tidsfråga innan något allvarligt händer. Det är sådana som säger "det händer inte mig".

Sedan är såklart okunskap också en stor del. Kan man inget om djur så tror alltför många att djuret ska stå där helt stilla och låta sig klappas. De förstår inte djurets språk när hen ber om att få vara ifred utan tränger sig på och de förväntar sig att djuret ska bete sig som en robot och inte ha några egna känslor.

Händer mellan varven att barn rusar fram till vår hund också. Några ggr har föräldrarna sagt ngt i stil med "ja vi såg ju att den är barnvan" (eftersom min tvååring är med). Nu är hon fantastiskt snäll och försiktig med alla barn, men det är fortfarande helt galet tänk från dem.

Min son får inte gå fram till okända djur. Men som många andra redan sagt så är det nog okunskap som leder till att vissa föräldrar gör det.

Ja gud. Det är nästan ännu värre. Jag köpte ett russ för några år sedan. Vet inte hur många som stannade och frågade om de fick rida och sen blev sura när jag sa att hästen bara är en bäbis än och inte gick att rida. :banghead:

En pappa hade för vana att dumpa dottern på gårdsplan. Hon kanske var 9 år eller något. Jag hade förklarat för pappan att vi inte hade några lämpliga hästar för nybörjare och att det är bättre om barnet börjar på ridskola. Ändå så dumpade han ungen hos oss.

Stubinen tog slut en dag när han kom och släppte av dottern en fredagskväll när det var klass 1 varning för storm. Jag hade precis lyckats få in alla hästar efter att ha jobbat 12 h...

Jag råkade också ut för det när jag var tonåring och brukade promenera med en ett-tvåårig russhingst. Minns en gång en pappa som plötsligt tog tag i sin dotter och skulle sätta henne på unghästen. Jag skrek högt av förvåning och han förstod inte alls faran i att sätta en unge på ryggen på en häst som aldrig haft någon på ryggen förut. Ungen hade givetvis inte hjälm på sig. Pappan tyckte bara att jag var dum och elak.

Vad gäller de som dumpar sina ungar vid privata stall brukar jag säga till dem att de ska ta ungarna till ridskolan eftersom de har försäkring om det händer något. Jag har ingen försäkring och inte heller några skyldigheter om deras barn blir skadade. Det brukar ta skruv.

Jag har funderat på det där och även jag kom fram till att det måste vara så att föräldrarna antingen är korkade eller inte vet bättre eller någon blandning av de två alternativen.

Senast i våras var det en familj inne på ridskolan för att titta på hästarna, helt okej.
Vad som inte var okej är att föräldrarna inte reagerar när deras barn som är i den åldern då de precis har lärt sig springa sådär stultigt plötsligt tjuter till och springer och kramar en av ponnyerna som står i spilta om bakbenen :nailbiting: En ungponny som då var 5 år, och som tur var gudasnäll. Föräldrarna tyckte det var gulligt och skulle fota. Jag gick snabbt fram för att lyfta bort barnet och fick en utskällning av föräldrarna för de ville minsann ta kort och eftersom det är en ridskola är minsann alla välkomna där... :banghead:

Jag har från dag ett inpräntat i dotterns att man ALLTID!! frågar ägaren Om man får klappa oavsett vilket djurslag, finns ingen ägare närvarande så blir det inget klappande. Vi har själv en 40 kilos jycke som tror han väger 5, och han kan i sin iver råka välta någon eller att hans tänder skrapar mot händer när han försöker trycka in nosen under folks armar för att bli klappad.
Jag har ett minne från när jag var liten när en tjej som blev inputtad i hagen i stallet jag red i av sina föräldrar och blev sparkad så hårt i huvudet av en häst som blev överaskad att hennes skalle sprack tvärsöver.
Även nu när dottern gick på ridskolan kunde man hålla på och gasta på syskon till andra ridande barn att man inte går precis bakom en häst och skriker eller tramsar, allt medans föräldrarna står 50 m bort och röker :meh:

en bekant till mej släpper sin 2 åring i affären för hon "måste ha koll" på sin halvårsgamla unge så den inte kryper ur vagnen:banghead: . personalen har fått hämta 2åringen flera gånger och gått tillbaka med han till mamma. hon litar på att inget händer ungen:banghead:. helt vansinne. en annan bekants tös blev antastad när hon stod brevid sin mamma och höll henne i handen. med tanke på det så fattar jag inte hur den andra människan ens kan tro att inget kommer hända hennes unge

en bekant till mej släpper sin 2 åring i affären för hon "måste ha koll" på sin halvårsgamla unge så den inte kryper ur vagnen:banghead: . personalen har fått hämta 2åringen flera gånger och gått tillbaka med han till mamma. hon litar på att inget händer ungen:banghead:. helt vansinne. en annan bekants tös blev antastad när hon stod brevid sin mamma och höll henne i handen. med tanke på det så fattar jag inte hur den andra människan ens kan tro att inget kommer hända hennes unge
Ååhhh min värsta mardröm. H kan vandra iväg i sin egna lilla bubbla ibland, får lika mycket panik varenda gång. Vet inte hur jag skulle hantera om något hände henne för att jag tittade bort i 20 sekunder :nailbiting:

Jag blir helt nervös ibland på stora parkeringar. En del släpper bara ungarna vind för våg och så springer det runt ett barn som är en meter lång där bilar backar kors och tvärs. :nailbiting: Även om jag vet att olyckor händer så är det för mig en gåta att det inte sker oftare.

Ååhhh min värsta mardröm. H kan vandra iväg i sin egna lilla bubbla ibland, får lika mycket panik varenda gång. Vet inte hur jag skulle hantera om något hände henne för att jag tittade bort i 20 sekunder :nailbiting:
min kompis blev idiotförklarad när hon talade om för henne vad som kunde hända. "Alla har faktiskt inte så snälla och väluppfostrade barn som hon så det måste hon ju fatta att det inte var så lätt" :banghead:

Jag har ett barn som nog är i ungefär den ålder du beskriver, jag är oerhört rädd om henne och jag är även lite rädd om djuren i min närhet.

Hon får inte hälsa på djur hur som helst men det beror lika mycket på att jag tycker det är viktigt att lära sig hyfs som att jag är rädd om henne. Hon får hälsa när ägaren och jag har sagt att det är OK, jag vill inte att hon ska skrämma djuren och jag vill inte att djuren ska skrämma henne.

Varför folk i allmänhet beter sig som du beskriver har jag ingen aning om, @Hyacinth har en lockande förklaring.

Min egen mamma är sådär oförstående. Hon tror att djuren har någon sorts instinkt som säger åt dem att beskydda små barn. Jag har också ett stort jack i pannan efter en incident när vi klappade okända hästar i en hage när jag var barn. Hon lärde sig inte efter detta heller. Eller kanske att hästar är farliga men hundar förstår bättre.

Man upphör aldrig att förvånas över folk. Minns härom året då en liten pojke på 2-3 år röjde i en affär medan mamman mesigt gick efter och sa att så får man inte göra. Sen sprang ungen ut genom kassan, ut genom dörren och ut på den stora parkeringen utanför. Jag fick ont i magen men ungen verkade ha klarat sig den gången.

För ett par år sen så höll jag på att backa över en treårig flicka med bilen. Jag körde suv och skulle backa ut från parkeringen när jag plötsligt tycker det fladdrade till något rosa i sidospegeln, tittade på andra sidan men där kom inget, och bakrutan satt ju så högt så där såg man inget heller, men kunde inte få bort känslan. Så jag hoppar ur bilen och precis bakom bilen står en liten tjej med rosa jacka som tjurade mot sin mamma, som var 50 m längre fast med näsan i telefonen :rage::rage: Hade inte jag hoppat ut så hade jag backat rätt över barnet och jag hade inte märkt det för fem ören. När jag hade tagit upp ungen och sprungit ikapp mamman och gett henne en sån jävla avhyvling att halva parkeringen stod och lyssnade, så satte jag mig i bilen och grät en skvätt. Jag hade inte kunnat leva med mig själv om något hade hänt tösen :cry:

De vet inte bättre. Jag säger att min hund är arg, krasst. Det är enda sättet att få bort såna personer från henne. Att det skulle vara ett stressmoment för DJURET att bli petat på är svårt för dem att ta in.

Har jobbat med barn på djur- och ridläger och där märks det verkligen på två röda vilka barn som har någorlunda djurvana/respekt med sig hemifrån. Barn som lyfter kaniner i bakbenen, som rusar rakt på hästar och kor, kastar grejer omkring sig så det flyger igenom luften i stallet, ska peta hundarna i ögonen och skriker åt djuren, kastar sten på katterna... Verkligen sällan av elakhet, bara helt aningslösa. Men de var ju hos oss för att lära sig också.

Djur är inte allmänna leksaker som ska stå till tjänst så fort nån vill klappa. Min gamla hund var stressbitare dessutom och kunde nypa till ordentligt. Hundarna är mest utsatta här, och måste kunna lita på att jag skyddar dem från främmande.

I stallet där jag har min häst råder alltid barnkaos. I synnerhet en hästägare som har tre barn i åldrarna 4 till 8 år. Nu går två av barnen i skolan på dagarna men den yngste börjar först till hösten. Tidigare sprang alla tre helt otyglade runt i stallet och höll på. En gång red föräldern ut (hen har 2 hästar och 3 ponnyer) och lämnade barnen i stallet varpå det yngsta barnet vurpade med cykeln och bröt näsan. Vi ringde och ringde till föräldern men hen svarade inte för att hen "satt på hästen och hade en ridelev på ponny med". En annan gång lekte barnen "unsupervised" (vad säger man på svenska?) vid vägen varpå mellersta barnet faktiskt blev påkört av en bil. (Hen klarade sig utan större blessyrer.)

Jag fattar att det är mycket att rodda med tre hyfsat unga barn och många järn i elden, men någonstans får man kanske tänka om..

Man upphör aldrig att förvånas över folk. Minns härom året då en liten pojke på 2-3 år röjde i en affär medan mamman mesigt gick efter och sa att så får man inte göra. Sen sprang ungen ut genom kassan, ut genom dörren och ut på den stora parkeringen utanför. Jag fick ont i magen men ungen verkade ha klarat sig den gången.
Man får inte säga till barnen nu för tiden. Barnpsykologer skriver på internet att det kan skada dem ;) skämt åsido. Jag har en 1.5-åring med ett helt fruktansvärt humör men jag anser nog att de i den åldern är ganska lätthanterliga. Lyssnar inte ungen kan man lyfta upp genom och gå därifrån t.ex och då tillhör jag ändå den "sorten" som kanske kan anses lite mesig till viss del. Dvs försöker hitta andra vägar att nå det jag vill.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar