Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

R

Rigoletto

Har en jobbarkompis som har två flat. Vi brukar diskutera olika träningsmetoder och hunduppfostran och jag tycker att han är så fruktansvärt hård mot sina hundar.

Han kör mycket rycka, slita/dra, slå om hunden inte lyssnar direkt och all form av belöning i form av godis är helt förbjudet.
Jag tycker väl inte heller att man ska trycka i hunden godis men just när valpen håller på att lära sej nya saker är det väl ok?

Ex. diskuterade vi att hans hund hade inte velat hoppa över ett hinder en gång. Jag tycker att med lite trugande och belöning i form av GODIS (!!) och glad röst så går det nog att få så gott som alla hundar att ta sej över ett hinder efter en stund. Han gjorde som så att när hans hund inte lydde och hoppade första gången så gick han och lyfte hunden i nacke/öron över hindret och sen belönade med ett:bra när hunden var på andra sidan. Det tycker inte jag ger någon positiv upplevelse för hunden alls att vilja göra det någon mer gång, utan gör det väl i såfall igen pga att inte få obehag.

Det är rent allmänt mycket rycka i öron och annat hårdhänt när han tränar hundarna.

Han fick sina hundar att sluta skälla i hundgården genom att gå ut och slänga iskallt vatten över dom och det obligatoriska lyfta i öronen för att skapa obehag...det är så dom tränar sina hundar i hans kretsar menar han.

Jag har iofs bara två valpkurser och en allmänlydnadskurs på brukshundsklubben som "meriter" men där har vi inte alls använt dom
metoderna.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

För att svara på frågan i rubriken - JA det tror jag att de är!!
(beroende på hur man väljer att tolka "hårdare")
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Nej, det kan jag intyga att de flesta INTE är! Det du beskriver låter inte klokt...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Nej, det tror jag inte att de flesta är, men rötägg till ägare finns ju inom alla raser..
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

det där är rent och skärt djurplågeri. jag tycker att du ska anmäla människan.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Kan oxå tillägga att det gick en tjej som föder upp Wachtel på en valpkurs jag gick. Hon berättade att hon visste x antal personer (inom fågelhundsgenren) som när hunden var ca två år gammal tog ut den i skogen och gav den ett rejält kok stryk, bara för att visa vem som bestämmer.

KAN det verkligen vara sant??
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

När det gäller jakthundar finns alla avarter och egna ideér representerade.
Att slå in vettet i en hund (läs levande varelse) har aldrig fungerat.
Men, olika individer kräver olika metoder min nuvarande jycke får jag vara rätt barsk med för att han ska uppmärksamma mig, hade jag tilltalat den förra på detta vis hade jag haft en hund som kunnat EN sak nämligen ligg död.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag har aldrig fått den uppfattningen. Där är nog tyvärr så att vissa människor spöar på sina hundar oavsett vilken gren dom håller på med. Det jag tycker är värst är att dom som pysslar med sånt ofta tror att dom kommit längre i hundträningen än andra och att det är nåt vettigt dom pysslar med.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

...typ min jobbarkompis!!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jo, men jag tycker det är en sak att vara hård vid hunden för att den kanske är skarp o behöver det, men att köra öronryck, dra o slita och inte belöna är ju inte schysst mot hunden på nåt vis.

Jag har träffat hans hundar och jag tyckte att de var lite apatiska på nåt vis, det var ingen glädje i hundarna.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ja det där med stryk i skogen vet jag inte men jag VET att bland stående fågelhundar finns det de som tar med blivande fjälljagare mitt ut på fjället och binder dem i en stolpe och lämnar dem så över natten för att de ska lära sig att inte släppa kontakten med föraren (dvs de ska bli rädda för att bli lämnade igen och därför hålla kontakt med föraren).
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

nej det tror jag inte.

Men å andra sidan, jag tror inte på hundträning där hunden inte får veta när den gjort fel utan att man bara ler och fortsätter! En hund kommer sldrig bli en människa, hur mkt vi än apar ut den och daltar med den...
Sedan är det en helt annan sak om föraren agar hunden, eller i brist på kunnskap korrigerar hunden på fel sätt!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Du får gärna utveckla ditt svar:

Hur talar du om för din hund när den gjort fel och vart går gränsen för ren hundmisshandel ?
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

jag tar oftast tag i halsbandet på henne och säger helvette, det räcker för min hund. men visst har det hänt att man sopat till henne med kopplet när hon inte lyssnat.
Misshandel tycker jag det är när det är upprepande slag, sparkar, felaktigka korrigeringar... exempelvis att jag skulle ta min tik och dunka in henne i väggen eller nå
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ja det där med stryk i skogen vet jag inte men jag VET att bland stående fågelhundar finns det de som tar med blivande fjälljagare mitt ut på fjället och binder dem i en stolpe och lämnar dem så över natten för att de ska lära sig att inte släppa kontakten med föraren (dvs de ska bli rädda för att bli lämnade igen och därför hålla kontakt med föraren).

:eek: Det var det värsta! :eek:

Nog har jag sprungit och "gömt" mig för vovven när vi varit i skogen när hon var yngre bara för att hon skulle lära sig att hålla koll på mig, men detta lät ju helt :crazy: :eek:
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

. men visst har det hänt att man sopat till henne med kopplet när hon inte lyssnat.

Sedan är det en helt annan sak om föraren agar hunden, eller i brist på kunnskap korrigerar hunden på fel sätt!

Jag tycker att du talar emot dig själv.
Av vilken anledning sopar du till hunden med kopplet ? Tror du hon förstår bättre då? Eller är det i stundens hetta ? ( alla kan bli förbannad på det viset ) men jag tycker då inte att det är rätt sätt att korrigera hunden om man ska hårddra det...

Misshandel tycker jag det är när det är upprepande slag, sparkar, felaktigka korrigeringar... exempelvis att jag skulle ta min tik och dunka in henne i väggen eller nå

Så du drar din gräns vid att dunka hunden in i väggen ?
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Fågelhundar krävs det en enorm lydnad på för att man skall ha en väl fungerade hund under jakten. En odresserad hund är en säkerhetsrisk. Dels så kan jaktlusten ta över och den skadar andra djur ex renar. Och dels så kan man ju om hunden inte stannar råka skjuta den:eek: Det är många hundar som råkat ut för att få några hagel i sig. Jägaren måste givetvis vara uppmärksam på hunden, men det är helt klart en säkerhetsrisk att ha en hund som inte stannar!

Pga detta är det av enorm stor vikt att man korrigerar hunden och verkligen visar den att vissa saker är oacceptabla.

I de lägen min hund är som hetast och det har flugit fågel framför henne kan jag hålla fram korv och hon bryr sig inte ens om att kolla på den i de läget. Hon har ett fokus då och det är jakt. Sätter vi oss och fikar så slår hon av jaktknappen och då är det 100%fokus på korven för hon vet att nu är det vila.

Vart jag vill komma är att många underskattar meningen av hög jaktlust och förstår inte att man ibland måste vara lite stängare för att tygla en hund med mycke jaktlust, men för den delen skall man helt klart inte slå sin hund!:eek:
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

exakt såhär uppfattar jag det också,ochjag har haft rätt många fågelhundar nu.samtliga viltrena,avknapp,bra jakt o apportreingslust osv

dte är av yttersta vikt att en jakt eller tjänstehund,som jag då har,gör exakt sitt jobb..
men inte fan lyfter jagen flat i öronen!ingenanna heller!
flat som går ur hand blir ofta bara stökiga,inte arga eller så.

det beteendet den beskrivan hundägaren tar till tyder bara på att han ehöver ta ut kontrollproblem o aggressioner på någon som stå lägre i rang än honom själv.

patetiskt..

jaghar vid flera tillfällen erbjudit miga tt potträna sådana hussar med samma metoder

ingen var intresserad..konstigt....


vi har en sån där gök här nere också(funderar just på omhan kan ha flyttat upp till dina trakter,med tanke på var du bor) o han är ju sådan att han tom suttit på vlpkurserna ,teorin,o uppmanat folk att sparka sina valpar om de inte lyder..
han är mkt framgångsrik inom bla bruks,men folkvett,dte behöver hannog trääna på lite till

förslagsvis med elhalsband
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Svar Ja, det är betydligt vanligare än i ex. Bruksvärlden.

Jag har stående fågelhund själv, men är "fostrad" i brukshundsklubben. Det förvånar mig hur mycket det förekommer när det gäler träning av just stående fågelhundar, dessutom har folk ofta inbankat att dessa hundarna inte kan lära sig på nåt annat sätt. Tänker inte dra upp när jag har varit på fågelhundsträning och gått därifrån för att tränaren haft helt sjuka idéer.

Och jag är verkligen ingen mes och kan utan problem ta tag i mina jyckar, men jag misshandlar inte dem.

Sen skulle jag även vilka tillägga att det är känsliga hundar, mina kan man inte ens hålla i örat (alltså om du ska ex bara hålla i halsbandet och får med ett öra, ni vet långa öron) utan att de skriker i högan sky... Då kan jag inte se varför man ska behöver ta till extrema åtgärder när ett "nackatag" kan räcka som hård korrigering. Det är för tusan inga rottisar med tjock päls och skinn...

Nu gäller mina iakttagelser stående fågelhundar och inte retriverna, där vet jag inte hur de har det, men med tanke på vart jaktretriveraveln är på väg antar jag att det är samma.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 133
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp