Är en ponny som har tävlat 160 ggr sedan 2011 utsliten?

EemeliehH

Trådstartare
Min fråga angående en ponny som jag har kollat på och förmodligen ska kolla på mer⬆
Har kollat upp tdb och har sett att den gått klasser från LC-LA och ett fåtal (ca 4-5) MSVB (allt inom hoppning) sedan 2011 ca 160 st. Ponnyn är 12 år gammal.

Vad tycker ni? Är ponnyn utsliten? Funderar på att röntga på besiktningen men tycker det är alldeles för dyrt. BEHÖVER RÅD!

Helt omöjligt att säga, vi har nån sorts betongponny i vårt stall som också tävlat massor. Jag var helt övertygad om att den inte skulle gå igenom en vet-check med böjprov, men tji fick jag.

Sen vet ju alla att vissa hästar kan stå i madrasserad box och dropp och ändå få kotledsinflammation.

Fast visst kan det vara värt några plåtar, den kostande äts snabbt upp på en sjuk häst.
Sen tycker jag du kan kräva fullmakt på försäkringsdelen, då ser du ju om den är behandlad.

160 starter på 4 år ger 40 starter per år. De flesta startar två gånger per tävlingsdag och således har den varit ute runt 20 gånger per år. Ingenting jag hade oroat mig för tävlingsmässigt.

Vad ska du ha hästen till?

Är det alltså ca 160 starter? (Inte tävlingar/meeting.) Isf tycker jag inte att det är så konstigt. År 2011-2014 är trots allt nästan fem år, alltså drygt 30 starter per år. Räknar man med att varje tävlingshelg görs två starter så är det femton tävlingar per år. Bara lite mer än en tävling per månad alltså.
Det är i mina ögon inga konstigheter.

Vad planerar du att använda ponnyn till? Vad skulle röntgen kosta i procent av inköpspriset?

Bara för att den tävlat mycket behöver det ju inte betyda att den är utsliten. om jag inte räknar helt fel så betyder 160 klasser sedan -11 att ponnyn gått ca 2 klasser varannan helg. Bara för att den tävlat mycket behöver inte betyda att den hoppat mindre än en otävlad häst, för har man otur så kanske den otävlade istället haft en okunnig ryttare som hoppat flera gånger i veckan

Okej, vad skönt att höra! Är egentligen dressyrryttare, men har haft för nerviga och skadade ponnys för att få flyt i hoppningen och tävlandet men alltid något som har varit min största önskan haha. Ponnyn har erfarenhet av båda grenarna så kommer nog att hålla på lite med både och.

Nån som vet vad det kostar att röntga?

En friröntgen (kotor, knän och hasor) kostar mellan 4-6000 tusen på de kliniker jag har hört med i skåne. Jämför med självrisken och någon behandling så är du snabbt uppe i den kostnaden om du köper en trasig ponny. Samtidigt beror det ju på vad ponnyn kostar, vad den skall användas till och så vidare. Sedan kan man alltid deala med säljarna (innan) om de kan vara villiga att betala hälften om ponnyn inte går igenom.

Det beror helt på hur den rids i mellan tävlingarna anser jag. Du kan tävla varje helg utan att det sliter särskilt mycket och du kan tävla en gång varannan månad men "slitit ut" hästen ändå. Du måste se till helheten, hur är den tränad, viloperioder, hur mycket hoppas den i mellan, vad rids den på för underlag osv.

Hur är dessa 160 starter fördelade?
Hyfsat jämt under säsongen ?
Eller är det varje helg en period, sen inget i ett antal veckor och sen varje helg igen?
Udda mönster på annat sätt? Vinster en period sen plötsligt utesluten ett antal starter?
Det kan tyda på skada/överansträngning och kanske inte syns på papper om ponnyn bara vilat utan veterinärbesök. Starterna kan ge en bild av hur ponnyn skötts.

En friröntgen (kotor, knän och hasor) kostar mellan 4-6000 tusen på de kliniker jag har hört med i skåne. Jämför med självrisken och någon behandling så är du snabbt uppe i den kostnaden om du köper en trasig ponny. Samtidigt beror det ju på vad ponnyn kostar, vad den skall användas till och så vidare. Sedan kan man alltid deala med säljarna (innan) om de kan vara villiga att betala hälften om ponnyn inte går igenom.
Oj, så mycket? Nästan mest intresserad av att röntga rygg då min förra hade pålagringar och sådant. Har försökt googla runt lite men väldigt svårt att hitta priser på klinikernas hemsidor. Hittade en klinik uppe i dalarna där 12 st plåtar kostade ngt på 2700.Har ingen aning om det stämmer.

Ska hela ryggen röntgas så blir det ofta en hel del plåtar, enligt de (veterinärer + hästfolk som fått röntga en del..) . Jag skulle räkna med några tusenlappar, faktiskt.
Personligen skulle jag nog inte röntga igenom ryggen utan misstanke om fel/förändring/skada. Då ska det vara en häst med en rejält saftig prislapp. Hade "oroat" mig mer över lederna isf.

Håller i övrigt med @Bison .

En häst som tävlats o tränats aktivt i många år har nog inte problem med ryggen..

Ska man köpa ett oskrivet kort s a s eller att ryggen på hästen är omusklad eller hästen är ung så finns det skäl att kolla efter ks. Och naturligtvis om hästen beter sig illa. Den största skyddsfaktorn på en ks häst är muskler. Så det finns rygghästar som fungerar trots röntgenfynd.

Okej, vad skönt att höra! Är egentligen dressyrryttare, men har haft för nerviga och skadade ponnys för att få flyt i hoppningen och tävlandet men alltid något som har varit min största önskan haha. Ponnyn har erfarenhet av båda grenarna så kommer nog att hålla på lite med både och.

Nån som vet vad det kostar att röntga?

Friröntgen på Solvalla kostar 3000 kr.

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 986
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka