Är detta rätt??

Sv: Är detta rätt??

Inte direkt. Inkörning kostar runt 5000 max i månaden i det krävs det 1 anställd + "chefen" = omöjligt att gå ihop utan stora mängder unghästar.
Många har dessutom inkörning + bete i "paketpris" vilket gör det ännu billigare och mindre vinst för tränaren.

Men nu är det ju så att det är para någon promille av alla ridhästar som ens går att få prispengar på...
Alla travhästar har chansen varje gång de startar inte bara de bästa.

Ett vanligt míssförstånd måste jag säga här. Många s.k. proffs har inte mer kunskap än en "vanlig" amatör. Många av dagens A tränare (fram för allt de yngre) har enbart jobbat åt stora duktiga tränare och därigenom fått sin licens.

Men oj!
Många av dessa unga som jobbat hos större tränare har skaffat sig kunskap nog att starta eget.
Man får inte licensen för att man jobbar hos Åka, man får den för man lärt sig av jobbet, skaffat sig meriter och kunskap och klarar av att genomföra kursen.

:idea:

Vad säger att man inte kan vara proffs på att köra in hästar då?
PPfitionell är det samma som att man har som yrke. Inte tävlingsbaserat alls.

För att det är bestämt att det bara ska finnas viss många proffs...varför hålla "upp" en proffslicens om det finns unga förmågor som vill upp ?

Men Humlan , det man tjänar ska ju göras avdrag en massa..så inte blir det kvar 5000 på en inkörning...löner, foder, strö, utrustning, skatt , social...kanslke bli under 1000 lappen kvar.

Men oj!
Många av dessa unga som jobbat hos större tränare har skaffat sig kunskap nog att starta eget.
Man får inte licensen för att man jobbar hos Åka, man får den för man lärt sig av jobbet, skaffat sig meriter och kunskap och klarar av att genomföra kursen.
Hrmmm, nja......allt är väl relativt...finns en hel del som inte borde fått en proffslicens övht.

Men idag för som ju ha sin licens på prov några år, har dom inte resultat så blir dom av med den.

Oavsett gengre så finns det unga förmågor som vill upp. Ser inte problemet.
Gamla kommer falla ifrån naturligt om inte annat.

Men Humlan , det man tjänar ska ju göras avdrag en massa..så inte blir det kvar 5000 på en inkörning...löner, foder, strö, utrustning, skatt , social...kanslke bli under 1000 lappen kvar.

Hrmmm, nja......allt är väl relativt...finns en hel del som inte borde fått en proffslicens övht.

Men idag för som ju ha sin licens på prov några år, har dom inte resultat så blir dom av med den.

Ja, det var ju just det att man får väl räkna på individens förutsättningar innan man förutsätter att det går med förlust eller anklagar folk för att ha svartjobb på sidan av.
Jag vet en del tränare som har en partner som jobbar på annat håll och på så vis hjälper till med försörjningen.

Och det är ju skillnad på att ha 1 häst a´5000:-/månad och 10-15 stycken.
Har du tex 10 så blir det enligt din uträkning 10 000:- över efter allt betalt :D.

Ja det finns dåliga tränare som inte borde ha licens, oftast så är det ju ganska självsanerande, en dålig tränare får helt enkelt inte in några hästar, men att dra alla över kanten och tycka att deras enda merit är att ha jobbat hos en stor o duktig tränare, tycker jag osar avundsjuka.

Oavsett gengre så finns det unga förmågor som vill upp. Ser inte problemet.
Gamla kommer falla ifrån naturligt om inte annat.

Ja, men i travet är det inte så lätt att få licens om kvoten är fylld, och så finns det en massa A tränare som vars företag inte ens går ihop på långa vägar...i andra grenar finns inte dessa licenser.

problemet är ju att inte blir självsanerat , utan dom håller kvar sina licenser och de som vill få nya får det inte pga att kvoterna på just den banan är fyllda....

problemet är ju att inte blir självsanerat , utan dom håller kvar sina licenser och de som vill få nya får det inte pga att kvoterna på just den banan är fyllda....

Det finns ju en del som lämnar in licensen oxå, så vi behöver ju inte vara så svartvita.

Men visst kan det ju vara ett problem, men frågan är väl då om de som väljer att tex bara träna unghästar ska lämna i licensen eller de som fortsätter med tävlingshästar år efter år utan resultat ska tvingas bli av med sin.

Det jag egentligen opponerar mig emot här är TS hånande, förutsättande och att kalla folk för skam för de saknar inkörda pengar, debatten hade kunnat starta betydligt mer intressant om ts läst den artikel han länkat till.

Men så är det ju i livet..
Finns massor av företagare som har det knackigt.

Men det har ju inte bara med företaget att göra, utan att Svensk Travsport och banorna vägrar folk licenser för att kvoterna är fyllda...
Den som vill skulle ju kunna söka licens och dom är kvalificerade för det, men så är det inte.

vår senaste a tränars statistik

2010 39 1 6 2 3% 98 963 kr

2009 1 0 0 0 0% 0 kr

2007 0 0 0 0 0% 0 kr

2006 16 0 1 1 0% 61 800 kr

Vad skulle din lösning på problemet vara? :)

Kan man slänga ut folk från sin försörjnig för att de inte duger enligt ett sätt att räkna?

Säg att Anders har 25 hästar i träning, tävlingarna går så där och han har ett fåtal hästar som startar, materialet är ganska dåligt, men företaget går runt hyffsat, ska han sluta?

Vilka krav ska ställas på en ny tränare och hur många år ska det få ta att starta upp en fungerande rörelse med bra hästar?

Vilka krav ska ställas på banor och förbund för att locka hästägare?

Alla som vill ska kunna ha A licens, det ska inte banorna bestämma ....att driva ett företag ska ju vara detsamma även för A tränare som för vemsomhelst...det ska inte vara några konstigheter övht...men sällskapen bestämmer ju vilka som ska få "komma" in i branchen..det är för stora glapp mellan amatörer o proffs....proffs/proffs, Amatörer/amatörer...att amatörtränade hästar får 12 000 och profftränade 20 000 i premielopp...
Jag har inget emot A tränare eller företagare, bara att det är ju faktiskt inte så att profftränarna skulle vara så mycket bättre än b tränare, så är det ju inte och det vet vi ju som håller på..

Det är underhållande med inlägg som har andemeningen att A-licensierade travtränare borde vara lite förmer än andra tränare. Lite hederligare, lite duktigare, lite bättre. Att det skulle sitta i licensen och travförbundet ska på nåt vis gå i borgen för detta. Vackert. Nästan så man får en tår i ögat.

Inte direkt. Inkörning kostar runt 5000 max i månaden i det krävs det 1 anställd + "chefen" = omöjligt att gå ihop utan stora mängder unghästar.
Många har dessutom inkörning + bete i "paketpris" vilket gör det ännu billigare och mindre vinst för tränaren.

Mamma & pappa har ett ungsto på inkörning, och det kostar bra mkt mer än några 5000 kr / mån, eftersom dygnskostanden är 295:- + moms.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 421
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 578
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka