Är detta rätt sätt att lära in piaff?

Luna10

Trådstartare
Sökte trickträningsgrejer på nätet och hittade detta:

http://www.horsetrainingspecialties.com/Pages/Piaffe.html

Nu är jag ju inte på den nivån alls, så egentligen har jag ju ingen kunskap, men jag tycker detta mest ser ut som "trampa på stället med massa bensprattel".
Eller kanske det är ok om piaffen är bara som ett trick och inte tänkt till klassisk tävlingsdressyr?:confused:

Sv: Är detta rätt sätt att lära in piaff?

hästen ser ju visserligen kanske inte helt nöjd ut, jag tycker det är svårt att säga mycket mer för man ser inte ordentligt. filmen är pytteliten och tagen i sådan vinkel att man inte ser, bla är ju människan i vägen.

men jag tycker ju inte att det ser ut som en bra piaff, alldeles för spänt och hastigt.

Tycker också det ser spänt ut.
Visserligen ser hon inte ut att ta så mycket i bettet men det ser ju ut som ett stångbett, sen vet man ju inte hur mundelen ser ut o.s.v.

Jag tittade även på videon "spanish trot" och tyckte det så så fruktansvärt ut! Hästens huvud piskade upp i luften och ryggen var onaturligt böjd neråt.

Om hon hade kunnat lära in dessa rörelser utan grova medel skulle inte hästarna se så himla störda ut när de gör dem.

Hemskt.:mad: Speciellt spanska traven.

jag kollade också på de andra filmerna, och det verkar lite konstigt.
Det känns som att "bara hästens ben gör som de ska så är det bra", sen att det går för fort och för slarvigt och stressigt och hästens huvud är bland träden spelar ingen roll, bara benen gör någolunda rätt :crazy:

jag kan iof inget om sådant här, men kollade också på spansk trav och funderade på om det är så bra att göra på så böjt spår :confused:

Jag håller med dig, speciellt den spanska traven var bedrövlig. Höga frambenslyft, men bakben som bara skjuter ifrån istället för att bära :mad: Inte konstigt att ryggen då är sänkt!

Men detta verkar väl vara någon form av trickträning och inte ridkonst? Huvudsaken är att hästarna är palominos - typiskt amerikanskt.

Immer

Men detta verkar väl vara någon form av trickträning och inte ridkonst?

Men även trickträning ska ju göras på ett för hästen skonsamt sätt...:crazy: Även om man speciellt i amerikanska källor kan hitta tveksamma metoder...:mad:

Därför håller jag mig personligen till trick som inte kräver samling, där hästen använder huvudsakligen hals,huvud och ev. ett ben (typ salut). Piaff, passage och levad tycker jag hör hemma i dressyren.

Jag tittade även på videon "spanish trot" och tyckte det så så fruktansvärt ut! Hästens huvud piskade upp i luften och ryggen var onaturligt böjd neråt.

Det reagerade jag också på:eek:.

Den spanska traven såg ju förfärlig ut!

I usually don't do Spanish Trot. However, Gem's passage was quite lackluster compared to Star's, so I thought Spanish Trot would give her an equally elegant movement in a suspended trot.

Jösses :eek: :crazy:

Sådär gör vi också.
Ryttaren sitter på och tränaren hjälper till från marken. Några steg sen klapp och beröm. Takten är viktigare än lyftet i början. Sen är det viktigt att hästen inte passagerar på stället istället för piafferar. Det är vanligt att man ser att hästen gungar från sida till sida och det är ju inte rätt.

Tror att olika metoder kan vara lämpliga för olika hästar....
Ju duktigare man är desto lättare har man ju att se hur mycket press man kan sätta på hästen utan att den blir spänd eller stressad.
Tycker själv andra filmen så mkt (!!) trevligare än den första.

Har själv "bara på skoj" jobbat (lekt) med tramp med min gamla ponny och lyckades få en oerhört bra både piaff och passage både vid ridning och tömkörning/vid hand fast jag då inte egentligen kunde tillräckligt och inte hade hjälp speciellt ofta. Men det berodde nog snarast på att ponnyn hade oerhört lätt för sej och älskade att få beröm och vara duktig.

Det ser betydligt mer harmoniskt ut. Kör på den varianten om det var det du var ute efter!

jag är inte ute efter någonting?

ville bara visa TS något annat!

jag är inte ute efter någonting?

ville bara visa TS något annat!
Ah sorry, jag ser att det inte var du som var trådskaparen. Det var det jag trodde när jag skrev ovanstående.:crazy:

Jo det sr ju mycket mer harmoniskt och lugnt ut!:)

KL

Tycker att första videon ser spänd ut och framtvingat. Och som någon skrev - bara benen rör sig rätt så spelar det ingen roll vad resten gör verkar det som.
Hästen verkar inte vara med på noterna där. sen inge beröm elr eftergift efter ett tag.

Den andra filmen som TS la in tycker jag ser mkt bättre ut. Dom pressar inte hästen utan tar det för vad det är och är nöjd efter några steg och beröm. tycker inte hästen ser spänd ut elr verkar tycka det är obehagligt.

Hästen verkar inte vara med på noterna där. sen inge beröm elr eftergift efter ett tag.

Nä, och kollar man noga i slutet på videon så slänger den upp huvudet ordentligt och ser ut att vara på väg att kasta sig framåt - men där är ju filmen klippt...:p

Btw så var det inte jag som la ut den andra videon, men tack till den som gjorde det, för det ser mycket bättre ut!:)

Syftet med tråden vara bara att uppmärksamma detta så att inte nån fjortis får för sig att lära hästen piaffa efter att ha sett denna videon (samma kategori som lär sina ponnyer stegra genom att dra dem i munnen och sparka på bak...:crazy:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 645
Senast: ako
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?