Är detta rätt sätt att lära in piaff?

Sv: Är detta rätt sätt att lära in piaff?

Syftet med tråden vara bara att uppmärksamma detta så att inte nån fjortis får för sig att lära hästen piaffa efter att ha sett denna videon (samma kategori som lär sina ponnyer stegra genom att dra dem i munnen och sparka på bak...:crazy:)

haha känner igen det där men lära ponnyn stegra :rofl:
blir bara arg på sånt

som sagt så var det INTE ts som al in andra filmen! :p

kan ju även säga att dom jobbade mer än så med piaffen på den hästen det passet, men det var kanske totalt 5 stycken sådana sekvenser som är på filmen. alla lika lugna. men den tränaren är nog på LITE annan nivå än kvinnan i första! han är en utav mina stora förebilder, just för sitt mjuka fina sätt! :bow:

Ingen som reagerar på att hästen även går bakåt i piaffen på den första filmen?

Det är ju verkligen INTE nåt som man vill att den ska göra.

För övrigt så är det väl mest brukligt att göra som i den andra filmen men man kan lika gärna lära in trampet från marken. Kan vara ett bättre sätt om man är själv och inte har någon som kan hjälpa till från marken när man själv rider.

Oavsett vilket sätt man väljer ska man ju se till att det ALLTID går framåt och att hästen inte blir så stressad och uppjagad som på den första filmen.

Alltså, den första videon är ju hemsk! Hästen är spänd och nervös i alldeles för hög form! Plus att den tillochmed nästan backar i piaffen, i början är det väl viktigt att den går fram och att man sätter fokus på framåtbjudningen så att det inte blir för jobbigt för hästen i lärnings-stadiet :S Hemsk video :mad:

Det där är ingen bra piaff. Det största felet är att det inte finns någon lösgjordhet. Det ser man tydligt bland annat på hur hårt hästen trycker ifrån med bakhovarna. Fast den stundtals ser ut att ha bakbenen under sig så är det hela tiden massor av skjutkraft inblandad. Skjutkraft riktas inte alltid bakåt - den kan faktiskt även gå neråt. En häst som går i en bra piaff tar mjuka kontrollerade steg med bakhovarna, den ställer varje hov på marken, och lyfter snarare än trycker ifrån. Överlinjen ser inte heller kul ut. Och hästen är inte musklad som en häst som fått en så grundlig träning som behövs för ett bra piaffarbete.

Det där är ingen bra piaff. Det största felet är att det inte finns någon lösgjordhet. Det ser man tydligt bland annat på hur hårt hästen trycker ifrån med bakhovarna. Fast den stundtals ser ut att ha bakbenen under sig så är det hela tiden massor av skjutkraft inblandad. Skjutkraft riktas inte alltid bakåt - den kan faktiskt även gå neråt. En häst som går i en bra piaff tar mjuka kontrollerade steg med bakhovarna, den ställer varje hov på marken, och lyfter snarare än trycker ifrån. Överlinjen ser inte heller kul ut. Och hästen är inte musklad som en häst som fått en så grundlig träning som behövs för ett bra piaffarbete.

Jag håller med dig till 200 %! Jag tävlar visserligen bara MsvB dressyr, men det där kan jag säga, är helt fel!

Hästarna ser väldigt störda, irriterade och stressade ut. Deras svansar går av och an... nej, det ser inte alls bra ut" :eek::crazy:

nu ska jag inte säga att dom gör precis så som dom gör på videon, men jag har varit nere och jobbat hos minna och hon gör ngt liknande. har kandaret på och sen använder hon ett längre dressyr spö som hon duttar med på bakbenen så fort hästen reagerar så vart det berömm......lite snabbt och enkelt förklarat men jag tycker metoden inte är dålig alls....i stället för att sitta på och trycka och klämma och greja och hästen kan bli lätt stressad så tycke jag att från marken kan få hästen att förstå lättare.....men sen är det skillnad på metod och metod men den metoden minna använde tycker jag var kanon!!

men jag tyckte inte den hästen på videon såg så välbefinnande ut man måste jue finna en metod som även hästen känner sig bekväm med och måste veta vad det är man håller på med! and by the way: spanish trot såg jue inte allt för skojjigt ut!!!

Men oavsett hur man lär in piaffen så måste ju hästen vara där utbildningsmässigt. Är den inte det så blir det inte piaff utan ett trick.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 645
Senast: ako
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka