Är detta ett vanligt fenomen???

G

GaurdianAngel

Var ute på promenad med tiken idag då jag stötte på en hundägare som på avstånd ropade till mig: Är det en hane eller tik?

När jag svarar att jag har en tik så släpper han sin hund som rusar rakt på min för att hälsa. Den lägger upp ragg och går och spänner sig lite innan han istället börjar nosa runt i gräset.

Ursäkta, men hörde jag fel eller frågade han om det gick bra att hundarna hälsade??? :confused:

Ibland undrar man. Hade jag haft en aggresiv tik, hade han släppt fram sin hund i alla fall? Vad är det för en jäkla fråga. Har du hane eller tik? Vad har det med saken att göra??

Usch, vad irriterad jag är. :devil: Jag som aldrig råkar ut för sådant här annars. Måste varit för att jag lämnade andra hunden hemma denna gång. Har man två schäfrar så är de få hundägare som släpper fram sina till mina.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är detta ett vanligt fenomen???

När jag var ute med syrrans hund förrut kan jag säga att jag känner igen det fenomenet faktiskt. Fattar verkligen inte vad folk tänker.
OM något nu skulle hända den andres hund inte tusan vill jag vara ersättnings skyldig bara för att den andra släpper sin hund så.
Men med våra svenska lagar blir jag väl den som gjort fel, skulle säkert lyft upp hunden så dom inte kunde hälsa på varandra eller nåt :crazy: men hur lätt är det om man har en GD eller Sante Bernad eller liknande då??

jag håller med. har också lärt mej en läxa. men inte att folk frågar om det är en hane eller tik, utan oftare är det "är hunden snäll", svarar: "Nej det är han inte". För folk som får ett "Ja" på den frågan i preincip kastar fram alla sina barn som ska klappa. Är så trött på folk som tar allting för givet! Och det gäller ju samma sak som det ni innan skrev, att folk släpper fram sina hundar. förstår dem inte riktigt :confused:

MoonFlight skrev:
När jag var ute med syrrans hund förrut kan jag säga att jag känner igen det fenomenet faktiskt. Fattar verkligen inte vad folk tänker.
OM något nu skulle hända den andres hund inte tusan vill jag vara ersättnings skyldig bara för att den andra släpper sin hund så.
Men med våra svenska lagar blir jag väl den som gjort fel, skulle säkert lyft upp hunden så dom inte kunde hälsa på varandra eller nåt :crazy: men hur lätt är det om man har en GD eller Sante Bernad eller liknande då??

HAHA precis! Jag har tänkt göra det flera gånger faktiskt :D (har STOR hund, är liten själv)
Det är en gammal tant med liten hund här i området, vi har aldrig pratats, vi har aldrig varit närmare varandra än , vad ska jag säga, 5 meter, min hund har aldrig visat intresse för hennes hund på nåt sätt, inte heller hennes hund mot min.. och varja gång jag och hunden stöter på henne så lyfter hon upp sin lille hund under armen och småspringer iväg, jag blir alldeles förvirrad, vad har jag gjort?! :rofl:

Så jag tänkte nästa gång jag ser henne så ska jag ta min hund under armen och springa därifrån jag också :rofl:

Men jisses vad folk flyger när man säger, nej den är inte snäll. De bara kastar sig bakåt från att vara halvvägs framme...

På GA fråga om det är vanligt: Ja :D

ah åssen har jag också funderat på det där med att folk går omvägar runt oss. Jag har faktiskt tagit lite illa vid mig och undrat om mina hundar verkligen är så jävliga. Visst får ja locka litepå den yngre, men hon brukar vara redig och den äldre kollar inte ens på småhundar.

sen har i en Schäfer här som springer runt alla husnär vi kommer. Så en kväll så möter vi äntligen denna schäfer och galnare hund fanns ju inte *puä* Okej det var inte så att han undvek mig för att han inte tyckte om mina hundar.

Sen brukar jag träna lydnad på en parkering. Å den äldre hunden går ju lite högre i klasserna så hon tränar ju rätt så svåra moment. Men en tant står bakom ett hus och vägrar gå förbi när jag har henne lös och tränar. Men man tycker ju som att hon ska se att hunden är lydig :crazy: Eller tror hon verkligen att ett hund som genomför de momenten inte är lydig? Pja hon tror väl det då...

Jag håller med dig. Blir också väldigt irriterad på detta. Tack och lov så är det få som släpper fram sina hundar till våra hundar.

Där vi bodde för några år sedan så mötte vi ofta en medelålders kille med en tax. Han tog nästan alltid upp sin hund och gick en stor omväg ut på gräsmattan när han mötte oss med våra fyra hundar. Funderade flera gånger på vad som skulle hända om jag lyfte upp våran största hund och gjorde likadant. Skulle se ut det. En Schäferhane i storlek XXL. Man kunde kanske prata lite halvhögt och säga nåt i stil med - "Såja, lilla gubben. Det är inget farligt".

Men vi gjorde aldrig det..... :D

Ja, det kan väl inte vara så svårt att ställa antingen ytterligare en fråga eller bara fråga om det går bra att de hälsar!?

Nu går jag ofta med båda hundarna samtidigt, men det händer att jag tar ut dem en och en. När jag gör det så är det numer alltid någon som ställer frågan om det är en hane eller tik. En gång svarade jag: Vad spelar det för roll? Vad tror Ni tanten gör? Jo, släpper fram hunden. Hon måste ha trott att jag svarade tik eller något. :crazy: :confused:

När jag sedan föser undan hunden för att de inte ska hälsa så tittar hon frågande på mig och undrar vad jag pysslar med. Eehh...jag vill inte att de hälsar. Då blir hon sur och frågar varför, för det är ju hela grejen med att vara ute och gå, att träffa andra hundar. :D

Hi hi ja för henne kanske men inte för mig. Då jag inte orkade berätta varför så sa jag helt enkelt att tiken min har kräk- och diarresjuka och hon bör nog förbereda sig på ett vet. besök med sin lilla hund. :devil: :angel:

Haha ja det är bra det :p men man ska vara en :devil: när folk bara släpper fram hundarna på det viset :angel:

När han släppte hunden :-)

Jag skulle kunnat bli arg, men också tappat talförmågan och bara gått därifrån. Vilket gjorde du? :-)

Jaha :D

Denna man hade otrolig tur! :devil: :angel: Jag sa varsågod till min och höll tyst. Annars brukar jag bli en lite :devil: men hur jag agerar beror helt på hundägaren. Är det en som inte bryr sig , så plötsligt får mina hundar någon ovanligt smittsam sjukdom som krävs vet.vård. :angel:

Andra får en utskällning och de som faktiskt inte vet bättre får sig en lektion i folk..jag menar hundvett vare sig de vill eller inte. :D

Sådant där är irriterande.

Min hund är lös i skogen där vi inte möter så mycket människor som stör honom. Trots det så möter man en del, eftersom det är en cockerspanielvalp så är det extra många som gärna vill hälsa :crazy:.
Man hinner oftast bara höra "Ååååååååh så söööööööööt!" innan de kastar sig fram mot honom utan förvarning. Såklart blir valpen oftast livrädd och börjar skälla.
Då får man om inte en vettskrämd blick en blick som säger "Den där hunden är rent folkilsken!"

Ibland önskar man nästan att han skulle naffsa lite så får man se hur fort se springer :p

Känner igen det du talar om...alltför många tar för givet att mina tikar (fast numera är en kastrerad) får hälsa...ibland har det hänt att jag inte ens hunnit svara att hon löper förrän de släppt hunden bara de hört ordet "tik".

:D Hänt mig massa gånger. Med ungefär samma resultat varje gång. Den andra hunden kommer springandes (efter att husse/matte kopplat loss den). Fram till min gamla sura tik - fått ett bett i näsan - kutat tillbaka till husse/matte... ...som förfärat säger "men du sa att det var en tik"
- Visst är det en tik, men hon bits, brukade jag svara då.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 552
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 495
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar