Är detta en riktig häst!

Sv: Är detta en riktig häst!

Ocskå en snygg häst, är ngt välmusklad för min egen smak, en Quarter:rofl: värdens snabbaste hästras på kortaste distanser då behövs bakmusklerna för att skjuta på i GASEN...;)

Förutom att kapplöpningsquartrarna har till större delen fullblod i sig och den på bilden är ännu en halterhäst.... ;)

Jag håller med!! Det är nog det värsta jag sett! Helt felaktig konformation. Skulle slå vad om att den hästen har grova problem med sina framben. Så tunna ben och så otroligt byggd i nerförsbacke!

Den är ju inte avlad för att rida på, utan ska bara se "snygg" ut i grimma....:angel:

Hur långt har domesticeringen och aveln gått egentligen? :confused:

Det är ungefär lika långt ifrån en hunter som en cutter eller reiner :)

Det är rent halterblod i den där, inget annat.

(en hunter ser mer ut som ett fullblod)
Då ändrar jag mig ,om det är en halter häst ,den ser MKT ful ut, våra i Sverige som vinner Shampion titlarna är mkt snyggare än den här;) (menar den tunnhalsade hästen på bilden)

Då ändrar jag mig ,om det är en halter häst ,den ser MKT ful ut, våra i Sverige som vinner Shampion titlarna är mkt snyggare än den här;) (menar den tunnhalsade hästen på bilden)

Det är sådär groteska som halterhästarna "ska" se ut, våra svenska Grand och reserve champions skulle inte ha en suck i en tävling mot dessa hästar.

Snygg var då? :confused: Kanske enligt de extrema haltermänniskorna i USA.....:angel:
Bra rygg, bakdel, bogar, ben, MEN om man klipper bort den tunna halsen o lägger till mer hals så ser den bättre ut, har även ett fint huvud men för litet till kroppen.

Det är sådär groteska som halterhästarna "ska" se ut, våra svenska Grand och reserve champions skulle inte ha en suck i en tävling mot dessa hästar.
Men varför ser vi dem inte i Sverige då ? Tror att din o vår QH som har silver bucklor hemma på hyllan slår den här i Sverige. Hästen på bilden är ju inte välpropotionelig, halsen passar ju inte in till kroppen, huvudet är ju alldeles för litet till kroppen. Vet en tjejj som importerade en ren Halter fr USA som hade vunnit många Grand titlar over there. Hon började att ställa i Halter i Sverige, domarna gillade den inte alls, de Svenska hästarna vann hela tiden över den, dyra pengabet för så kallad halter. De dömmer efter helheten vad som finns på banan. Förlåt de blev lite för långt...:crazy:

csprofile.jpg

Ser ni likheterna?? :crazy:

http://tbn0.google.com/images?q=tbn...w.beefsemenonline.co.uk/belgian_blue/star.jpg

Den på bilden kommer nog inte långt med så mkt fettma över musklerna på racingbanorna...;)

Tycker den ser ut som en sådan sär kapplöpningshund (vinthund)
Ser helt felskapt ut :crazy:

När jag ser dessa hästar så får det mig att tänka på de där Belgian Blue korna:eek: Går det verkligen att föla med dessa bakmuskler(fett?) Vissa kanske tycker det är snyggt men även om de kraftiga kallbloden fortfarande är mina favvoriter så kommer nog aldrig en sådan här häst ligga på min önskelista.

*delvis knapplån*

Faktum är att domarna anpassar sig lite till våran standard när dom kommer hit. På gott och ont.

Vad gäller halsen, så är den kraftigt necksvettad! Visst ser dom ut så till stor del exteriört men glöm ej att de tränas och pumpas upp precis som bodybuildarna gör innan show, och halsarna svettas kraftigt för att få den "tunna" looken, alltså man svettar bort allt vatten ur musklerna i halsen.

Samma hästar efter några veckor utan showtrimmning ser inte alls lika dana ut, även opm de givetvis fortfarande är "groteska" i mångas ögon.

Jag tycker om halterhästar, men inte när det går till överdrift. Dock är gränsen för det ganska varierande beroende på vem man talar med.

Jag har ett sto som är direktdotter (ganska ovanligt, vet inte om det ens finns nånmer direktavkomma i Europa) till Kid Clu, en av de största (i dubbel bemärkelse) halterhigstarna genom tiderna. Han ligger bakom många av dom här monstren.
Hon har även en haltermamma, och är flerfaldig Europeisk Champion bla. Hon borde således se likadan ut som dom här, eller hur?

Såhär ser hon ut (betänk att hon nu är avelssto sedan flera år dock)

Cluannasep30.jpg

Cluannasep22.jpg

Inte så monstruös va? Jag kan också tala om att hon är mamma till Kid som ganska många här är lite förtjusta i. :) Hon flyttade från USA som ettåring och har således inte tränats/fötts upp som de gör där. Ändå har hon blivit bäst i Europa. MEd "vårat" sätt att träna/föda upp och visa våra hästar.

Så, vad jag ville säga med detta är att man inte ska hänga upp sig så till den milda grad på AVELN. Det handlar också väldigt mycket om träning och uppfödning! Även om det givetvis i det stora landet USA även finns det som verkligen går över gränserna i sin avel....

Jag är ett tvättäkta blåbär inom western och har inte koll på alla disciplinerna, så jag måste ställa en massa frågor... Varför ska dom se "sådär groteska" ut? Vad är gren-poängen med det, så att säga? *nyfiken*
:confused:

Jag är ett tvättäkta blåbär inom western och har inte koll på alla disciplinerna, så jag måste ställa en massa frågor... Varför ska dom se "sådär groteska" ut? Vad är gren-poängen med det, så att säga? *nyfiken*
:confused:

Halter är en utställningsklass där hästen bedöms.

Jo, det vet jag, men jag menar just exteriört. Vad menar man att hästen ska ha för fördel av att se ut som den gör? Den är ju rätt speciellt byggd, om man jämför med många andra hästar.

Jo, det vet jag, men jag menar just exteriört. Vad menar man att hästen ska ha för fördel av att se ut som den gör? Den är ju rätt speciellt byggd, om man jämför med många andra hästar.

Enligt mig finns det ingen fördel, dessa hästar rids inte och jag tvivlar på att de allra mest grosteska inte skulle hålla för mycket ridining heller.
Men en jämn och bra exteriör är det domarna tittar på, så mycket som att de står bra och inte trampar omkring. En vaken och härlig utstrålning såväl som en välgroomad häst är också en faktor som spelar in.

Stoet har mkt muskelmassa och hon är välpropotionelig till sin storlek, misstänker att många har misstagit sig och trott att hon är en hingst om de inte har kikat på unersidan;)
Är inte så insatt på Halter i USA men är glad att de inte visas med den extriören här hos oss. Sjukt att svetta undan halsen för att få den tunnare finns ju ingen skönhet i den hästen.:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
821
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka