Sv: Är detta en ok passage för att kallas passage?
... finns det fler olika sorters Passage? Olika sorter pga olika styrka i häst? Vad kan vi kräva av hästen?
Nu är jag ingen passageexpert men jag kan dela med mig av det jag har lärt mig i a f. Det finns tre saker som alltid skall finnas i en passage - takten takten och takten
Sen skall man lägga vikt vid att hästen lyfter sina framhovar högre än bakhovarna, annars visar det att hästen inte går i rätt balans utan den har tippat fram på bogarna. Man kan säga att bakhovarna skall lyftas till kotorna i a f och framhovarna till mitten på skenbenen i a f. Samma gäller i piaff. Man kan trampa en häst på en mängd olika sätt, från babytramp till max. Och max i passage blåser en nästan av stolen när man är ovan. Det är viktigt att man varierar sig och inte alltid kräver allt vad hästen förmår. Man skall inte (enl min åsikt) börja trampa hästarna innan de är väldigt väl grundridna och går stadigt mellan hjälperna. Vilket tar flera år. Annars riskerar man att få en häst som svävar runt i balanstrav (vilket är ett riktigt otyg!) istället för passage, och en häst som börjar att spatta på stället, istället för piaff. Det där tar gärna hästen till så fort den blir stressad också om man inte har total koll.
Man väljer alltså inte olika sorters passage beroende på styrkan i hästen, utan har man kommit dithän att hästen kan gå i passage så varierar man den för att hästen skall tycka att det är kul och mer se det som en jätterolig grej
Hästar gillar att glänsa!
Hela nätet (läs YouTube) vimlar av passagefilmer, bjuder på några sekunder på mig och min häst i en lightvariant av passage. (Du kan hoppa över det efter piaffen för där älgar han iväg...)
För att en häst skall kunna utföra en bra passage så krävs det att den är avlad för det (och att den är fri ifrån handen). Det spelar ingen roll hur duktig du är, du kan aldrig få en häst att trampa på ett sätt som premieras om den inte har det i sin kroppskonstruktion, sitt psyke och i sin gång. Att rida en sån här häst är som att balansera på en bergskam... Antingen ramlar du ner för stupet eller också bestiger du Mount Everest!
Hoppas du blev nöjd med svaret
PS! Var är min duk??
http://www.youtube.com/watch?v=vErLtZNFWNg