Är detta en ok passage för att kallas passage?

Sv: Är detta en ok passage för att kallas passage?

Öh. det där är inte passage?

om wiki är källan finns det ju inte så mycket att förvånas över. :D

gå in och ändra om du känner att du har behov. Personligen använder jag inte wiki som källa till fakta eller känner behov att fungera som subjektiv källa till den högst relativa sanningen på den sökmotorn : )

har din fråga att göra med hur en bra passage ser ut, eller wikipedias trovärdighet som sökkmotor för fakta? får inte riktigt grepp om vad du avser primärt, då wiki förefaller vara en av huvud grejerna i din tråd, därav frågan.

Senast ändrad:

Ja, det är lite synd att det inte är så, tänk om de som visste allra bäst bara kunde sätta sig och ändra!

Ja, de kan, men de gör det inte... Det är detta jag blir så frustrerad av.

äsch. tror de flesta resonerar i linjen att wiki inte är ngn källa att förlita sig på, ingen orkar därmed uppdatera eller bry sig : )

wiki skulle jag anlita om jag typ ville leta upp ett recept på pannkaka. Möjligen : ) eller bara som lite kuriosa i jmf med andra mer tillförlitliga källor och underlag. Inget att reta upp sig på :D

Personligen tycker jag det du visar är lite gott skratt över det hela. spela upp lite trav i slowmotion liksom, och kalla det passage. Jamenvisst : )

Ja, du har väl rätt. pust.
Det bara skulle vara så skönt om världen såg lite mer annorlunda ut.

... finns det fler olika sorters Passage? Olika sorter pga olika styrka i häst? Vad kan vi kräva av hästen?

Nu är jag ingen passageexpert men jag kan dela med mig av det jag har lärt mig i a f. Det finns tre saker som alltid skall finnas i en passage - takten takten och takten :) Sen skall man lägga vikt vid att hästen lyfter sina framhovar högre än bakhovarna, annars visar det att hästen inte går i rätt balans utan den har tippat fram på bogarna. Man kan säga att bakhovarna skall lyftas till kotorna i a f och framhovarna till mitten på skenbenen i a f. Samma gäller i piaff. Man kan trampa en häst på en mängd olika sätt, från babytramp till max. Och max i passage blåser en nästan av stolen när man är ovan. Det är viktigt att man varierar sig och inte alltid kräver allt vad hästen förmår. Man skall inte (enl min åsikt) börja trampa hästarna innan de är väldigt väl grundridna och går stadigt mellan hjälperna. Vilket tar flera år. Annars riskerar man att få en häst som svävar runt i balanstrav (vilket är ett riktigt otyg!) istället för passage, och en häst som börjar att spatta på stället, istället för piaff. Det där tar gärna hästen till så fort den blir stressad också om man inte har total koll.
Man väljer alltså inte olika sorters passage beroende på styrkan i hästen, utan har man kommit dithän att hästen kan gå i passage så varierar man den för att hästen skall tycka att det är kul och mer se det som en jätterolig grej :) Hästar gillar att glänsa!
Hela nätet (läs YouTube) vimlar av passagefilmer, bjuder på några sekunder på mig och min häst i en lightvariant av passage. (Du kan hoppa över det efter piaffen för där älgar han iväg...)
För att en häst skall kunna utföra en bra passage så krävs det att den är avlad för det (och att den är fri ifrån handen). Det spelar ingen roll hur duktig du är, du kan aldrig få en häst att trampa på ett sätt som premieras om den inte har det i sin kroppskonstruktion, sitt psyke och i sin gång. Att rida en sån här häst är som att balansera på en bergskam... Antingen ramlar du ner för stupet eller också bestiger du Mount Everest!
Hoppas du blev nöjd med svaret :)
PS! Var är min duk?? :D

http://www.youtube.com/watch?v=vErLtZNFWNg

:o !!!!! Jag har helt glömt duken! Flyttat och startat nytt liv typ... Vafan! Hur knasigt kan det bli? Jag vet inte ens om jag har schablonen kvar!!! Isf skall den ligga i någon låda. Shit va pinsamt :o :D. Bra att du påminner, när jag kommer till syrummet så skall jag komma ihåg dig om jag hittar schablonen. (riktigt pinsamt, jaja - det överlever man väl oxå :D)

Vilken härlig film på er! Kul att du ville dela med dig! Ja, det håller jag med om är en bra mycket bättre passage än den på Wiki. Kan inte du byta ut den? Släng in din istället?

Vi är inte på passage ännu, även om jag fått smaka på det av misstag när vi höll på med galoppfattningar för något år sen. Förvirrad häst som ger allt :love:

Mer filmer säger jag! :bump:

Ponnytant:
Ja, det skulle KUNNA varit en bra passage, om animatören hade lite bättre koll ;) Jag tror man kan fixa en perfekt passage genom animation, det skulle vara nåt, fast då kanske det skulle ha fattats "liv" i den antagligen. :grin:

Strunta i duken, det är ändå "fel" häst på mallen numera :p

Tack och nej tack. Inget Wiki för mig. Passage är annars den absolut roligaste grejen man kan göra med sin häst!! Det är så häftigt så man (jag) känner sig otroligt privilegierad när man dansar fram i denna fullständigt fantastiska rörelse! Det är vad jag kallar för "Halleluja moment"!

Trevligt ekipage!
Jag blev mycket förtjust i hästen! Jättefin!

Trevligt.... nää för sjutton- ni är skitfina o över medel för de flesta.:bow::love::bow:
Kan den öka oxå?

De som inte har ridit passage själva vet inte hur man ska göra- tror att det bara kommer..... när man rider ur piaff. Det syns att du vet:bow:
Det går inte att åka häst om man någonsin vill komma vidare- det ska bara se ut som det.

Senast ändrad:

Tack snälla Axel! :) Jo, den gör fantastiska ökningar!! Min tränare är helt galen i den här hästen! :D Tyvärr tyvärr har han skadat sig p g a att han halkade till när jag skulle lasta ur honom för ett tag sedan. Pang sa det och så blev det en skada (inflammation) i ett ligament i ryggen. Jag kan lova att om det hade varit en mindre bra häst så hade det inte hänt någonting. Lagen om alltings jävlighet helt enkelt. Men men, veterinären tror i dagens läge att han skall bli fullt återställd, så jag hoppas på det då. Innan jul tror jag dock inte att han är fullt igång igen.

Då jag ser såna fina videon tänker jag att jag kanske borde ge upp ridningen och börja med t.ex. cykling istället. För aldrig att jag kommer att vara sådär duktig!:bow: Otroligt fin häst!

Fantastiskt fin och trevlig video! Jag tycker helt ärligt att den piaffen slår mycket av vad man ser i Grand Prix. Det såg lätt, otvunget och taktmässigt ut. Inget studsande på frambenen som jag tycker man ser med jämna mellanrum. Impad!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 656
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 514
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar