Är detta en ok passage för att kallas passage?

Sv: Är detta en ok passage för att kallas passage?

Eller också så får du göra som jag... som insåg att jag aldrig skulle kunna komma vidare här i Sverige ( p g a att jag hade för mediokra hästar bl a). Eftersom jag inte heller kan träna upp en häst så att den blir så här bra, återstod bara två saker.
1: Jag åkte ensam till Portugal och red 11 privatlektioner på Grand Prix hästar för ett superproffs (hans hästar).
2. Anlitade denna person som ombud och åkte sen tillbaka och köpte en färdigutbildad häst med all historik. Det var en av några hästar som han hade valt. Detta var hans favorit.

Livet är kort, jag har inte tiden längre, så för mig fanns det inga andra alternativ - om jag någonsin skulle komma dithän att få äga en häst som kan det mesta.

Att åka till Portugal och få rida hästar som byter ner i varje, samt gör piaff, passage, piruetter och allt annat, är ett fantastiskt sätt att lära sig hur man gör. Hur skall man veta hur man gör om man inte har fått rida hästar som kan? Däremot skall man vara lite restriktiv med vem man väljer att rida för, vissa portugisiska tränare är alldeles för hårda mot hästarna och det släcker ljuset i hästarna. Man vill ju inte ha en häst som bara lyfter på benen, man vill ha en häst som dansar fram för att den själv tycker att den är Guds gåva! :D Det är stor skillnad det!

K-burra, ursäkta trådkap!

Fantastiskt fin och trevlig video! Jag tycker helt ärligt att den piaffen slår mycket av vad man ser i Grand Prix. Det såg lätt, otvunget och taktmässigt ut. Inget studsande på frambenen som jag tycker man ser med jämna mellanrum. Impad!

Tack snälla! :) Min tränare, som en gång har kommit 7:a i en WC dressyr tävling och bl a har vunnit lag-SM, har aldrig sett en häst som trampar så bra på träning i hela sitt liv. Han kan mycket mer än det man såg på videon, men jag tror jag red på träns här och det blir lite svårare att sätta tillbaka hästen i passagen då.
Han älskar att piaffera, så fort han får en chans gör han det mer än gärna :D Spansk skritt är något annat han är en fena på! :devil:

Kryddan - han är bara, bara såååå underbar! :love: Jag högaktar verkligen er som lägger ut bilder och filmer på SIG SJÄLVA som exempel på this or that här! :bow: RESPEKT!

I GP ingår mer än piaff o det är övergångarna som är svårast.

Man kanske skulle ha tävlingar i piaff- för de som tycker att bara det är fränt:idea:

Vad är kriteriet då?
Den som sitter mest?

Fantastisk häst! :laugh: Vem är din tränare?

Tack så JÄTTE mycket!! :) Det var verkligen snällt av dig! :)

Tack Bodil, det får jag nog inte skriva här så det får du på PM :)

Senast ändrad:

Ja tror kriteriet skulle vara mest stilla rumpa på häst. Läste/hörde nån stans att man skall kunna ställa ett glas med vatten på hästens kors i piaff. Då är den bra.

Varför är det sådant fokus på piaff:confused:

jag anser nog att bra byteserier framförallt i varje eller piruetter är mkt svårare, men kanske svårare att bedöma

GP är en tävling i dressyr på högsta nivå där hästen måste vara allsidig- vara atletisk o akrobatisk. Även ökad skritt ingår för att se om hästen kan vara avspänd. Svår rörelse när den samtidigt måste vara laddad.

jag anser nog att bra byteserier framförallt i varje eller piruetter är mkt svårare, men kanske svårare att bedöma

GP är en tävling i dressyr på högsta nivå där hästen måste vara allsidig- vara atletisk o akrobatisk. Även ökad skritt ingår för att se om hästen kan vara avspänd. Svår rörelse när den samtidigt måste vara laddad.

Jag instämmer med dig. Fokus hamnar ofta på fel saker, både när man ägnar sig åt tävling på hög nivå och/eller inte. Jag har skrittat mkt på de hästar jag har skött, ridit, satt igång eller ridit till, det erkännes. Men det ÄR just, för att jag efter att ha satt igång ett antal äldre hästar, under mina hästår - vet att det är en underskattad gångart. Skritten är en gångart som går att variera i all oändlighet och är ett bra sätt att mjukträna muskler och kondition på sikt med långa härliga uteritter i vår vackra natur - vilken jag, om jag inte har hästens ben till hjälp har svårt att bemästra nu för tiden.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

You brought it up... ;)
I GP ingår mer än piaff o det är övergångarna som är svårast.

Man kanske skulle ha tävlingar i piaff- för de som tycker att bara det är fränt

Vad är kriteriet då?
Den som sitter mest?
Jag bara svarade.

Jag håller med.

Vilket fint ekipage ni är och åh en så härlig häst!:love:

Nu är jag ingen passageexpert men jag kan dela med mig av det jag har lärt mig i a f. Det finns tre saker som alltid skall finnas i en passage - takten takten och takten :) Sen skall man lägga vikt vid att hästen lyfter sina framhovar högre än bakhovarna, annars visar det att hästen inte går i rätt balans utan den har tippat fram på bogarna. Man kan säga att bakhovarna skall lyftas till kotorna i a f och framhovarna till mitten på skenbenen i a f. Samma gäller i piaff. Man kan trampa en häst på en mängd olika sätt, från babytramp till max. Och max i passage blåser en nästan av stolen när man är ovan. Det är viktigt att man varierar sig och inte alltid kräver allt vad hästen förmår. Man skall inte (enl min åsikt) börja trampa hästarna innan de är väldigt väl grundridna och går stadigt mellan hjälperna. Vilket tar flera år. Annars riskerar man att få en häst som svävar runt i balanstrav (vilket är ett riktigt otyg!) istället för passage, och en häst som börjar att spatta på stället, istället för piaff. Det där tar gärna hästen till så fort den blir stressad också om man inte har total koll.
Man väljer alltså inte olika sorters passage beroende på styrkan i hästen, utan har man kommit dithän att hästen kan gå i passage så varierar man den för att hästen skall tycka att det är kul och mer se det som en jätterolig grej :) Hästar gillar att glänsa!

För att en häst skall kunna utföra en bra passage så krävs det att den är avlad för det (och att den är fri ifrån handen). Det spelar ingen roll hur duktig du är, du kan aldrig få en häst att trampa på ett sätt som premieras om den inte har det i sin kroppskonstruktion, sitt psyke och i sin gång. Att rida en sån här häst är som att balansera på en bergskam... Antingen ramlar du ner för stupet eller också bestiger du Mount Everest!
Hoppas du blev nöjd med svaret :)

Vill bara tacka för det braiga inlägget!!! :bow:
Glömde bort att göra det efter all skam :o (duken)

Vassego! :D Som sagt, det är så här jag är lärd att se på det, det finns säkert många andra sätt att se på saken också :)

Sar: Tack så mycket! Det var snällt av dig! :)

Som vanligt tycker jag lite annorlunda...fantastisk framåtbjudning och takt, speciellt i piaffen.

Däremot så har den inte riktigt balans eller styrka? i passagen dvs att det går för fort. Behöver komma till ro och gå mer balanserat.
Ett tips är att få den att vänta lite mer, takten kommer bli ännu bättre och du får mer sväv. Mer uppåt än framåt.

Ser rolig ut att rida!

Fast nu skrev jag ju i o f s att det var en "lightvariant" på passage som jag visade på filmsnutten. Jag tillhör inte de lyckligas skara som har någon som filmar när det är som bäst... Kanske för att jag helt enkelt inte rider som bäst när någon filmar? Efter piaffen har inte hästen så bra takt, det håller jag med om - men innan har den en så otroligt bra takt så det kan faktiskt inte bli bättre, inte utan att sätta mer press i alla fall. Nu är jag en vanlig dödlig hobbyryttare och inte en tävlingsryttare, jag är mer än nöjd att jag lyckades få det här på film! :)
Jag håller med om att man skall sätta tillbaka hästen mer, men det beror på vad man är ute efter, att offra takten för att få mer krut i stegen var inte det primära i denna stund. Men när det vill sig väl så kan denna hästen blåsa skjortan av vilken Grand Prix häst som helst vad det gäller trampet. Sen har han andra svagheter som kräver mycket mer tid. Att lära sig att vänta i seriebyten t e x. Men han är bara 8 år och jag tror att han har en framtid som en fantastisk dressyrhäst, även om han tyvärr har åkt på en skada p g a olycka.

Jag är ju lite partisk iom rasen ;) Men din häst är superfin, hade gärna velat se "vanliga" gångarterna också. Har du någon film?

Alla människor borde någon gång få sitta på en välutbildad lus, det är så otroligt roligt och de har sådan trevlig mentalitet.

Tack! :) Lusitanos är verkligen helt underbara! Speciellt om man som jag har svårt att ratta upp ett dressyravlat halvblod. Gången i en sådan häst blir lite too much för mig. Men min häst rör sig bra tycker jag, han är inte så stor i sina rörelser, men han är väldigt taktmässig, han har en mycket bra skritt, har utvecklat en väldigt fin trav, men är fortfarande något överilad i galoppen för det mesta. Ibland är han helt fantastisk i galopparbetet men några hekto mer avspändhet dagligen, hade varit bra. Jag har inget mer på film att erbjuda just nu och eftersom han tyvärr skadade sig så kommer det att ta lite tid innan det går att filma honom igen. Jag återkommer när han är igång igen :)

Jag har tittat på din häst igen :love: o den är ngt av sitt eget slag. Taktmässig o väldigt rörlig- det som brukar saknas i dessa.

att de kan trava bra är ju viktigare än att de gör bra piff o puff, men nu har du hittat allt i EN. En komplett.

Grattis o jag förstår att du är kunnig på att veta vad du ville ha.
Ska min gå i ngt liknande får ju jag rida mkt mer:grin:

hoppas att den snart blir kry.

Att bara sitta o rida sånt där sliter ju o jag tycker du gör rätt som först tar det som hästen bjuder upp till.:bow:

Här verkar det som folk först vill rida det svåraste o sen rida normala övningar. Det funkar inte så...tyvärr.
Som att börja med Formel 1 innan man tagit körkort.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 656
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 514
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10