är det verkligen så svårt?

marieka

Trådstartare
Att få en travhäst såld nu för tiden?
Stallägaren vill verkligen inte slakta sin 3-åring, han har inte ens fått en chans att visa vad han kan. Jag är också ledsen över detta men jag sysslar inte med trav och har redan 2 hästar så jag kan inte ta honom. Jag blir verkligen ledsen för det är väldigt fin häst.

Är det svårt för er oxå i resten av sverige? Han har tydligen en omodern stam så det kanske inte hjälper till...

Sv: är det verkligen så svårt?

Det kan vara svårt att få en travhäst såld nu för tiden tyvärr. Det är ett enormt överskott på ostartade travare och/eller travare som kanske inte hävdar sig så bra på banorna.
Dock beror det ju lite på hur mycket man anstränger sig också. En del kanske inte ens bemödar sig att sätta ut en annons eller höra sig för om någon är intresserad av en häst.

Däremot borde det nog inte vara SÅ svårt att få någon att ta sig an en skadefri (om han är det) 3-åring, oavsett stam.
Jag menar, att sälja är ju inte enda alternativet numera. Man kan tex leasa ut hästen eller "ge" bort den mot någon typ av deal. Det sistnämnda brukar vara ett bra sätt. Då behöver inte "köparen" lägga ut någon köpesumma och dessutom har ju säljaren chansen att tjäna sig en liten slant.

Det finns faktiskt många människor ute där som gärna tar sig an trashankar eller "projekt" (host host :o:angel:). Jag har tex bara KÖPT två av de projekt jag haft, resten har jag fått, leasat eller fått mot någon deal. En av hästarna begärde de t.o.m 20 000 för men jag fick honom mot att vi splittade på 10 starter istället och det är ju OM hästen kommer till start. Det var ett osäkert kort helt enkelt, men ägarna var schyssta. :laugh:

Så, jag tror säkert ägaren kan hitta ett nytt hem till sin 3-åring.
Ridhäst är ju också ett alternativ.

Efter att ha hast lite koll på "hastnet" och liknande ett (bra!) tag så kan jag nog konstatera att det inte är lätt :( och jag håller med om att det är j*vligt synd om alla pigga friska glada hästar som förtjänar något helt annat.

det ordnade sig igår i sista minuten. Jag är så här glad :banana: att han får en chans i livet och önskar hans nya ägare all lycka till!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar