är det värt att köpa en krubbitande häst?

Sv: är det värt att köpa en krubbitande häst?

okej,ja det är väldigt svår som att han var en gullig liten krake,och känner att krubbitandet kan väl inte vara så farligt,antagligen slutar dom flesta hästar med det när man har halsrem på dom? och antagligen håller han för den träningen han hålls i nu.känner mig helt knäckt.behöver hjälp med hur jag ska tänka!:confused:

NEJ NEJ NEJ, FEL FEL FEL!!!

De slutar INTE pga remmen, ABSOLUT inte, men du hindrar hästen från att suga luft. Förr trodde man att luften kom ner i magen = fick kolik, å DÄRFÖR har man remmen. Men nu vet man bättre å remmen bör egentligen inte användas.

Jag har rem på min inne för hon blir helt paralyserad ibland och står å biter å biter å biter... jag bryter det med remmen och hon väljer annan sysselsättning då, typ äta eller sova eller titta på folk i stallet osv.

Men köp inte den där, finns som sagt massa trevliga hästar till salu som INTE har massa fel.

Guldaskig: jo visst är det ångest å höra/se dem stå där å bita :(
Jag kan ha mat å kompisar, grenar i hagen, gräs i hagen, gigantisk hage, liten hage, daglig motion, eller gå själv, vila, sommarbete, you name it, hon krubbiter å hon har inte tänkt sluta...

kl

jag hade inte köpt en häst m så många "defekter".

men ang. krubbitandet så vet jag folk som faktiskt köpt såna hästar och det har försvunnit.

Den ena hästen kom från ridskola och hamnade i en lösdrift m kompisar dygnet runt , slutade helt upp med krubbitandet.

Den andra,en vän till mig, köpte en häst som va ute max 2 h om dagen hos förra ägaren. Reds kanske 2-4 ggr i veckan, 3 ggr om dagen grovfoder, stod mkt utan ngt att göra.
Hos min vän fick den ett "vanligt" hästliv och de senaste 7 åren har den aldrig krubb-bitit:)

Kanske har dessa 2 haft tur, för jag vet hur svårt det är att få bukt m olater

Jag hade avstått från hästen men då för alla andra "defekter". Har själv haft en krubbitare och hade inga större problem när jag lärde mig rätt. Vad du än gör, om du köper hästen. Sätt ALDRIG på en rem på hästen.

Jag har själv en krubbitare och det stör mig inte alls, de första året var det däremot lite jobbigt men det har avtagit en hel del sedan han kom till mig och jag har vant mig, men som alla andra säger det är för mkt fel i en och samma häst, krubbitande är inget större problem i sig men det andra får mig att säga nej, köp en frisk häst istället för att dra på dig problem :/

Altså, hästen är bara 5 år gammal och har en rad problem redan.

Nej det är inte värt att köpa på sig problem tycker jag..som någon annan sa, problem får man i någon form med tiden så det räcker och blir över.

För mig hade den lite för många kända fel som kan påverka längre fram och
då tycker jag krubbitning var minsta problemet.

jag skulle titta på hur hästen står uppstallad nu. Hur mycket i box, hur mycket i hage, hur mycket grovfoder. Om det är begränsad utevistelse och lite grovfoder skulle jag nog chansa om det är en häst jag gillar mycket. Ge den mycket utevistelse eller helst lösdrift med tillgång till halm att tugga på hela tiden. När hästen är såpass ung kanske inte ovanan är helt befäst ännu.
Men.. eftersom hästen verkar ha flera andra problem blir jag tveksam. Jag skulle se till att få den mycket noga undersökt på klinik, inkl röntken i så fall.

Senast ändrad:

Man för fråga sig "värför sälja dom en sjuk häst istället för att skicka iväg den till släkt?"
Man ska inte överta en annans problem och betala för det på köpet!
Finns gott om friska häster som behöva ett hem.

Jag hade avstått från hästen men då för alla andra "defekter". Har själv haft en krubbitare och hade inga större problem när jag lärde mig rätt. Vad du än gör, om du köper hästen. Sätt ALDRIG på en rem på hästen.

Jag måste fråga dig isv.. (i all välmening), hur skulle du gjort om du var mig?
Köpte min häst som 4åring från galoppen, haft henne i 7.5år.
Om hon tex blir bortjagad från en hö-hög så ställer hon sig vid en stolpe och sen står hon där resten av dagen, helt paralyserad och bara biter.
Släppt hon ut i hagen och det finns något träd, så går hon dit direkt...
Sår hon uppbunden i boxen så biter hon mot väggen osv osv osv.
Jag har testat ALLT. Stå själv i hage, kompisar, granris i boxen, fri tillgång på strå, vila, vara i full kondis osv osv osv...
Jag har som sagt remmen just för att jag inte vill att hon ska bita HELA tiden.
Tack och lov slipper hon den ute numera för vi har elstaket utan trästolpar.
Hon började krubbita även ute för några somrar sen när hon gick på bete :(

Jag tycker att man måste se det från det andra hållet också: Vad vill du använda din kommande häst till? Är du ute efter en trevlig kompis att lufsa runt i skogen med och träna lite lagom? Eller är du ute efter en tävlingshäst?
Hur mycket kunskap har du om hästar med olater? Är du villig att ge en häst med massa skavanker en ärlig chans? Och om det visar sig att den inte alls funkar till det du vill - har du en back-up plan då?
Finns det dokumentation på hästens tidigare skador och veterinärbesök?

De flesta här skriker "NEJ!", men jag ägnar alla mina pengar och all min tid åt att hjälpa hästar till en andra chans - så för mig blir det ett "Ja, kanske" - helt beroende på vad du svarar på frågorna ovanför. Jag är partisk ocih tycker att alla hästar förtjänar en chans.

Jag kan inte säga hur du ska göra, jag kan bara säga hur jag gjorde med min som var likadan. Förstår mycket väl att du blir gråhårig på din häst ibland för man vill inte att en häst står helt paralyserad och biter hela tiden. Min nuvarande blir också paralyserad av en del saker så jag vet precis hur du känner dig.

Innan jag lärde mig det rätta (enligt mig) så provade jag allt möjligt som smakade äckligt och hade rem. Remmen kommer aldrig få hästen att sluta på rätt sätt men kan stilla begäret för att den känner obehag. Läser man nya forskningar så gör det mer skada än nytta att ha rem. Det vi gjorde var att sätta upp så mycket gummi som möjligt så det inte slet sönder tänderna (ponnyn var bara 3-4 och hade redan väldigt slitna tänder), gav mer grovfoder, längre utevistelser och var där några gånger om dagen och aktiverade henne på ett eller annat sätt. Ju mer hon gick desto lugnare blev hon men hon stod i stort sätt dygnet runt och bet.

Hon bet inte pga. stress utan troligen magsår/tristess och sedan hade det blivit ett befäst beteende.

Guldaskig: jo visst är det ångest å höra/se dem stå där å bita :(
Jag kan ha mat å kompisar, grenar i hagen, gräs i hagen, gigantisk hage, liten hage, daglig motion, eller gå själv, vila, sommarbete, you name it, hon krubbiter å hon har inte tänkt sluta...

Min häst står på lösdrift men hittar ändå ställen att bita på, just nu en vattenkopp till mattes stora skräck då den förmodligen sliter ner hennes tänder i ett nafs! Hon har blivit otroligt mycket bättre sen jag släppte henne på lösdrift med fri tillgång på hö men det är ett sådant befäst beteende att hon aldrig kommer sluta. För min del får hon gärna bita men jag är så rädd om hennes tänder :crazy:

Tillägg: Hon är en väldigt flockbunden häst som gärna följer sina hagkompisar var de än går (nästan) och hagen är ändå relativt stor om man jämför med vad vissa andra hästar får gå i. Otimalt vore ju såklart en gigantisk hage men diverse olika sysselsättningar och miljöer men man kan ju tyvärr inte få allt. Hon har också ett stort behov av att röra på sig och att få använda hjärnan och framförallt det första får hon mycket av nu då jag själv rider plus att jag har en fantastisk medryttare som tar henne de dagar jag inte kan. En optimal vecka för min häst är att inte vara ledig en enda dag.

Senast ändrad:

Min började pga stress vet jag iaf... det var ett tillfälle på en tävlingsdag :/

Tyvärr har man ju olika förutsättningar... min går ute 7.30-16.30/17 (hon får gå ut först å in bland de sista). Jag hade önskat att de kunde äta ute em-hö å sen komma in på kvällen, min det är 21 andra som har en röst också ;)

Men som du säger, aktivering minskar det hela! Det märker jag om jag inte varit där på dagen och sen kommer när hon har gått in och ätit en stund å SEN får gå ut å ridas. Då är hon mer mentalt trött och nöjd inför kvällen.
Men som sagt... jobbar så jag är ofta där på fm :(

Man kanske skulle ta av remmen iaf... har klätt delar av boxen i gummi, å hon har fina tänder enl. tandläkaren... ett "knep" i boxen är kanske att ha gummi på ett "bra bitställe" så hon väljer det för att bita och därmed spar på tänderna...

får testa! :D

tack för lite tips och funderingar!! :bow:

ja låt endorfinerna flöda :) och kolla vad som händer, h*n kanske minskar på bitandet

ja låt endorfinerna flöda :) och kolla vad som händer, h*n kanske minskar på bitandet

ja why not :D

igår hittade jag en lång å smal masonitplanka som jag satte längst bak i boxen för råtthålet å sen spån å torv som en liten vall för att hålla den på plats... Oki var supernöjd och tittade på mig när jag kom på kvällen... asså, råttan hade inte bitit men Oki hade gnagt sönder hela kanten.. jag bara skrattade åt henne, hon hade iaf haft lite å göra :D :rofl:

Har sagt det tusen gånger så vet att jag bröjar bli tjatig :P, men låt henne krubbita. Remmen bara förvärrar det. Det är som ett missbruk, en alkoholist som inte får dricka på länge dricker sig redlös så fort den får möjlighet. Samma med hästen, låt henne kubbita hej vilt så komemr det avta, när hon får möjlighet att göra det när hon vill så kommer det minska. Jag lovar. Det får lixom ta den tid det tar. Att sätta på remmen stressar bara hästen ännu mer, vilekt gör att den krubbiter ännu mer oxå.

hon står utan rem nu ;) satte aldrig på den idag... hehe... men jag sa till boxgrannen att slå henne hårt i huvudet om hon bet hysteriskt ;) :angel:

Vet inte men tycker att det är en aning konstigt att avstå från en sådan häst om man funkar med pållen men väljer bort den för en sådan sak. Min häst var nära på att börja med krubbitning.. Skaffade ett AntiBit medel och sprayade på allt i boxen, vägar, dörren och så.. Även på undersidan av krubban, började ge honom mat i en hink istället. Skällde och gav honom en liten snärt på mulen så fort han gjorde ett försök till att krubbita.. Han slutade och har inte gjort så igen :) (peppar peppar ta i trä!!)
Men lite taskigt att välja bort en häst för en sådan sak ändå :/ Man får försöka träna bort det.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 738
Senast: Murray
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 791
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
16 064
Hästhantering Hej! Jag vill så gärna köpa en häst men har inte all erfarenhet för det, ridningen kan jag men det är sakerna runt om jag inte kan allt...
Svar
3
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka