är det värt att köpa en krubbitande häst?

Sv: är det värt att köpa en krubbitande häst?

Taskigt? Mot vem? Ägaren?

Självklart kan man välja bort en häst, och om man så önskar för att man tycker den är för ful. Att försöka träna bort en sådan ovana som krubbitning är helt omöjligt.

Hos en krubbitare i stallet har vi flyttat ner både krubban för mat och vatten och satt dessa långt ner på väggen. Hon har slutat att krubbita i med hjälp av det :) Det kan vara ett tips.

Vet inte men tycker att det är en aning konstigt att avstå från en sådan häst om man funkar med pållen men väljer bort den för en sådan sak. Min häst var nära på att börja med krubbitning.. Skaffade ett AntiBit medel och sprayade på allt i boxen, vägar, dörren och så.. Även på undersidan av krubban, började ge honom mat i en hink istället. Skällde och gav honom en liten snärt på mulen så fort han gjorde ett försök till att krubbita.. Han slutade och har inte gjort så igen :) (peppar peppar ta i trä!!)
Men lite taskigt att välja bort en häst för en sådan sak ändå :/ Man får försöka träna bort det.

Har du läst hela tråden? Hästen hade även andra problem med leder/rygg och kolik! Så jag tycker absolut att TS ska välja bort denna häst!

Nej jag läste inte hela tråden, jag läste bara det som TS skrev först :) och jag svarade bara på detta, inget annat! Visst om hästen kanske har övriga problem som inte tilltalar, men så som jag förstod på TS så var det just krubbitningen som var det stora problemet ^^ ville inte göra någon upprörd ;)

Jo jag kan tycka att det är lite taskigt att välja bort en häst bara för att den krubbiter om det nu är det enda den gör. "näe jag vill inte ha den ungen för den har tix". Näe det känns inte bra för mig att göra så :) Men man gör som man själv vill ^^

För det första är det iprincip omöjligt att få en krubbitande häst att sluta, en häst som har befäst beteendet ordentligt. För det andra är det inte alltid det lättaste att ha krubbitare. Det kostar både mer tid och pengar och det kan vara svårt att få tag på stallplats. Du kan inte jämföra en krubbitande häst med en unge som har tics.

Under hästlärarn jag fick så lärde jag mig att en krubbitande häst börjar krubbita av anledningen att den är uttråkad :)

Ett beteende går att bryta.. Det kan vara svårt, men det går.

Den kan börja bita om den är uttråkad men det är inte den enda anledningen. Den kan ha problem med magen, vara stressad, men det kan handla om rutiner och omställning också.

Det kan jämföras med en knarkare, en knarkare kan endast bryta beteendet om den själv är med på det. Lite svårt när man har en häst som inte förstår vad man säger och vi inte förstår dom på det sättet..

Under hästlärarn jag fick så lärde jag mig att en krubbitande häst börjar krubbita av anledningen att den är uttråkad :)

Ett beteende går att bryta.. Det kan vara svårt, men det går.

de flesta krubbitare går nog inte att bryta på.. :(

Krubbitning tyder ju på att något är fel. Antingen i hästens miljö, eller så att hästen är stressad av naturen så att säja. Jag skulle aldrig köpa en krubbitare, ljudet när de slukar luft är vidrigt.

behöver inte vara fel just nu, men något tidigare i livet :(

Jag har nu tagit av remmen på min för att testa om det blir bättre när hon får göra som hon vill!
Gjorde inget ikv när jag var där. Åt sin mat å sov med huvudet mot väggen. Snappade lite när hon var uppställd när jag borstade men annars inget!
3:e dagen :)
Stallkompisar har däremot rapporterat att hon biter lite på kvällen + efter att hon ätit när hon har kommit in.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 738
Senast: Murray
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 791
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
16 064
Hästhantering Hej! Jag vill så gärna köpa en häst men har inte all erfarenhet för det, ridningen kan jag men det är sakerna runt om jag inte kan allt...
Svar
3
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka