Är det skillnad med 5 gång. och 4 gång.?

D

_Diddl_

Hej!
Länge sen jag var inne här på islandshäst.
Men.. Jag har ju hållt på med islandhästar nu i 2-3 år och kom och tänka på att är det någon skillnad med 4 gångare och 5 gångare ja att 5 gångare har 5 gångarter och 4 gångaren har 4 men finns det någon annan skillnad?

/ _diddl_

Sv: Är det skillnad med 5 gång. och 4 gång.?

Det *kan* vara det men det behöver inte. Förutom gångarterna så finns ju grisepassen, som brukar vara mera framträdande på en femgångare medan fyrgångaren oftare än femgångaren är travtaktig.

Ofta kanske också femgångaren (eller häst med passanlag) har en större talang för T2-momentet för fria tyglar, medan fyrgångaren har lättare för den superflotta tölten med stor aktion.

Sett till exteriören finns några vanliga avvikelser; en bra passhäst har gärna en lite kortare hals, kanske rejäla bakben för det optimala påskjutet. Ibland brukar man säga att svansansättningen talar för hur många gångarter hästen har.

Ovanstående är INTE några regler, det finns alla varianter ;)
Dessutom finns fyrgångare som visar pass på avelsvisningen, men med mycket låga poäng. Dock har passen en såpass hög koeffecient, så det görs för att höja totalbedömningen.
Sen rids inte alla femgångare som femgångare heller, vissa väljer att inte ta fram passen.
De som är 4,5-gångare är ju också en hel rad. Vad det beror på i en individs fall går inte att svara på ... altifrån ryttarens skicklighet, hästens träning osv ...

Ovanstående är INGA regler, det finns alla varianter ;)

Jag tyckte iaf, när jag köpte min fyrgångskille, att hans tölt var mycket mera rörlig/stötig än en tölt hos en femgångare. Jag hade ridit mest/enbart femgångare innan.

Femgångare kan ha en lite flackare galopp än fyrgångare (nu drar jag alla över en kam, detta är givetvis olika hos varje individ).

Jag har ju ridit både 4 gångare och 5 gångare och jag har nog inte stöt på en enda 5 gångare som är slö..
Kom och tänka på det här om dagen att min 5 gångshäst och min 4 gångare har lite olikt tempo.

Jag har ju ridit både 4 gångare och 5 gångare och jag har nog inte stöt på en enda 5 gångare som är slö..
Kom och tänka på det här om dagen att min 5 gångshäst och min 4 gångare har lite olikt tempo.

En slö femgångare klarar ju oftast inte flygande pass, men däremot brukar den kunna vara grym på grisepass... såna finns det en del av. En del väljer att kalla den femgångare ändå, andra kallar den 4,5-gångare.

Vad menas föresten med 3 gångare?
Är det nåt nån bara har hittat på eller är det en 5 gångare som inte kan 4 gång?

vi har två islandshästar, tilda som e 5 gångare har stötigare tölt, medan sunna(som e 4 lr 5 gångare) har mjukare.

tilda kan va lättare å få i tölt, och hon kan både flygande pass och grispass.

medan sunna har lätt för både tölt och trav för det mesta, så har tilda aningen svårare för trav.

(jag tror nog att sunna e 4-gångare, men jag vet inte):rofl: :rofl: :rofl:

De femgångare som rids som femgångare kan inte gärna vara slöa eftersom de ska ha mkt energi för flygande pass :)
Så de slöa femgångarna "blir" 4,5-gångare istället ;)

Har bara femgångare. Tycker att de är lättare att rida(jag har lättare för att rida dem) femgångare än fyrgångare. Det kan även vara att jag älskar femgångarnas problem... (inte sagt att femgångare han mer problem!)

Min ena femgångare kan man knappt känna att det är tölt på, han är hemskt stötig:o Men det går. Har har lätt för alla gångarterna.
Mitt sto är som en soffa. Man sitter där man sitter, hon tickar på och ja, man behöver inte göra så mycket. Hon är MYCKET lätt att lägga i pass. Galoppen är ganska flack nu, men hon är så fet och dräktig så jag vill inte bry mig om det nu. Men när hon var på topp kunde hon gå samlat i alla gångarterna på små volter.

Inackorderingen är en stark och slö femgångare e. Thor. Har grisepassar ungefär alltid och har aldrig visat vettig pass. Därför har han kallats 4,5 gångare fream tills för någon månad sedan då han blev upprörd. Och du J*VLAR vilken pass!!!:eek: :eek: :eek:

Kan ju tillägga att jag upplever det som viktigt att få släppa loss i galopp någon gång då och då för femgångarna. Märker stor skillnad på mina hästar om jag har gjort det! De får lättare att samla sig och koncentrera sig efteråt.

Har vunnit galopprace många gånger med mitt passto... :banana: och hon älskar det!

Vi brukar vara sist i första omgången, få en dålig start i andra men shit vad hon gasar!!:eek: har ju åkt av några gånger, i kurvor efter tappade stigbyglar och så...:angel:

Min gamle femgångare älskar även han att galoppera, har även vunnit med honom nägr ggr.

OBS! Jag tycker det är kul att galoppera, men det är 1.000.000.000 ggr roligare att tävla "på riktigt" i fyrgång, femgång, pass, dressyr el. likn..

Jag tycker fyr och femgångare beter sig lite olika även när man inte rider.

En sak som jag märkt med hästarna i stallet är att när man kratsar hovarna på femgångare så vill de gärna lyfta hoven uppåt när dom tycker att dom är klara medans fyrgångarna hellre verkar vilja trycka ner hoven. Men det kanske bara är de i mitt stall?

Femgångare tycker jag också generellt är mer framåt och vill springa fort när man ska ut och rejsa medan fyrgångare gärna går i en ganska långsam, men bärig galopp, som inte är säskilt markvinnande.

Fyrgångare kan också ha grisepass. En skillnad jag har märkt på mina hästar (ena är en 4gångare och den andra är en 5gångare) är att min 4gångare arbetar mer med ryggen, eller det känns så iaf, och jag tycker att de finns på nästan alla 5gångare. rätta mig gärna om jag har fel, men det är min åsikt eller det jag märker är en skillnad på dem förutom personlighet, temprament och pass.

Grisepass? ;)
Ja det vet jag..
Min 4 gångare grisepassade i traven i början.

Hon kanske menar att han grisepassade innan han trillade över i trav?

Min erfarenhet av fyr och femgångare är väl den att de fyrgångare jag har ridit har ofta varit lite travtaktiga i tölten, men femgångare brukar ju förutom vara passtaktiga i tölten ibland att de har lite svårt att ta galopp direkt.
När jag red på Fors Gård red jag några femgångare och minst en av dem hade problem att ta galoppskänkeln och då blev det bara pass istället.

Hmm... jo, kan nog stämma lite:) Alla våra hästar lyfter benen uppåt när de är "klara". Eller drar benen uppåt/åt sig. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: Wenniz
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V