Är det själviskt att...

Linda.B

Trådstartare
Inte vilja låna ut/ge bort sina babykläder?

Min sambos bror & flickvän ska få sitt första barn i februari och i helgen ringde brodern och frågade lite försiktigt om vi ville bli av med lite babykläder efter Oscar. Jag har tidigare sagt att jag inte tänker ge bort det då jag vill spara det till nästa barn - Vill inte få tillbaka det trasig/fläckigt och sambon håller med.

Denna flickvännen är väldigt speciell - Hon lever på sambon's bror, vägrar hjälpa till ekonomiskt med gemensamma kostnader då hon "vill leva själv" köper en tredje katt för 7000 kr, (Då finns det pengar) trots att han är allergisk m.m.

Nu tycker hon att vi är själviska som inte vill ge bort våra babykläder - Så nu har hon bestämt att de ska göra ett könsultraljud - "Eftersom hon har inga pengar och inte har råd att köpa fel saker" Detta kommer kosta 1500 kr (Som säkert han får betala) Varför inte ta dessa 1500 kr och köpa babykläder? Finns ju jättefina babyset som passar både flicka/pojke.

Man är väl inte skyldig att låna ut saker man är rädd om - Trots att det är släktingar?

//Linda

Senast ändrad:
Sv: Är det själviskt att...

Självklart behöver ni inte låna ut om ni inte vill.

Jag hade i alla fall sorterat ut LITE kläder som jag inte betyder så mycket och gett dom det.
LITE kläder kan ju vara allt från ett set med body och byxa till 10 plagg.
Men strunta i flickvännen, tänk på din sambos bror istället.
Förklara också att ni vill spara kläderna till era kommande barn.

Sen kan du ju säga att de säkert kommer att få massor av kläder av nya kläder av folk när barnet väl är fött.
Tipsa om tradera också....

Dethär är ju så personligt, hur man vill göra..

Vi hade så sjukt mycket bebiskläder så jag sorterade ut kläder som betydde något för oss ( affektionsvärde ) och resten har vi givit bort eller sålt..

Tänk inte på flickvännen i detta sammanhang, utan på din sambos bror ..

Funderade faktiskt på det - Att sortera bland kläderna! Lite kläder hann vi ju själva aldrig att använda, så det kan jag ge bort, men det tar emot när jag vet vad hon är för slags person - Vi får väl tänka på brodern som inte kommer få det lätt.

Sedan har jag VÄLDIGT svårt att göra av med saker jag fått av mina egna föräldrar, mor/farföräldrar, jag sparar på minsta lilla sak.

//Linda

Hade jag varit dig hade jag sållat bland alla barnkläder och lånat ut det som jag inte värdesätter mest. Sånt som det inte gör så mycket om det blir fläckigt eller går sönder osv.

Annars hade jag gärna lånat ut kläder till min bror och hans tjej om dom skulle ha barn och ville ha kläder. Fast det är ju så olika vad man tycker.

Jag förstår dig!
Jag har jättesvårt att göra mig av med saker och jag skulle nog inte skänka bort saker till en sån person.
Då skulle jag nog hellre köpa några billiga basplagg och ge bort.
Man får ju några vanliga bodysar för ett par hundralappar.

Nä jag vill också spara mina bebiskläder till kommande barn och vill inte få tillbaka dem slitna/fläckiga om jag lånat ut dem!

Jag tycker inte någon har en skyldighet att ge bort/låna ut kläder efter sina barn. Om man inte har råd med en massa kläder - varför skaffar man ens barn då?

Jag har tidigare sagt att jag inte tänker ge bort det då jag vill spara det till nästa barn - Vill inte få tillbaka det trasig/fläckigt och sambon håller med.

Det ar val bara att saga att ni sparar dem till nasta barn? Jag gjorde som de flesta andra har, sorterade i bade spara och ge borthogar, sen fick min kompis en hel papperskasse med nyfoddklader. Nu nar jag ska ha igen har jag fatt en hel kasse av henne, lite som var mitt och lite som var hennes.

Jag tycker inte det är själviskt, särskilt inte om ni planerar fler barn- klart ni vill behålla kläderna.
Det finns ju dels affektionsvärde, dels är det ju en kostnadsfråga. Kläder slits ändå och det finns inga garantier att ni får igen dom i samma skick. Har själv sparat i princip allt efter min dotter (nu 1.5) till kommande barn, man vet ju aldrig om det blir en tös igen, det finns en del unisex där också. Skulle någon vilja ha kläder av dom så skulle jag nog säga nej, alternativt rensa ut kläder jag inte tyckt om och gett dessa men sparat resten. Jag finner det dock väldigt osannolikt att jag skulle ge något öht till någon jag ogillade, släkt eller ej.

Självklart är det inte egoistiskt speciellt som ni tänker skaffa fler barn.

Men din brors flickvän är ju inte så lite märklig.

Vadå köpa fel kläder ?

Vore jag dig så skulle jag upplysa henne om
1. Ni sparar era babykläder till ev flera barn
2. Hon kan lägga 1500 på babykläder istället för UL.

Och nummer 3, barn kostar, mer an 1500 spann och de blir dyrare i drift tills de ar 18-20 ar gamla!

typ knapplan...

Du behöver inte känna så. Låna inte ut kläderna om du inte vill . Om du kanske tillomed vill sälja dom på tradera och få lite pengar,. Det är ditt val, Du har ingen skyldighet.

jag har lånat ut en del av vårat till min mans bror o hans tjej, några av dem plaggen vill ja ha tillbaka, då det så smånigom kommer ett småsyskon, och några av dem kan kvitta. mina absoluta favoritplagg speciellt riktigt små storlekarna har jag inte lånat ut. jag tycker absolut inte du måste låna ut bara för att det är släkten!

Superlöjligt! Måste de köpa tusen rosa eller blåa plagg innan bebben ens har tittat fram?

Om man vill låna ut eller ge bort måste man ju få bestämma själv, det är väl bara upp till er!

Vi har såväl fått ärva som skickat vidare ganskam ycket, eftersom de ändå inte sliter på kläderna o växer ur dem så fort o så har vi sparat det vi verkligen vill ha kvar. Men det är ju bara som VI ville göra - alla måste väl få bestämma själva tycker jag.

Jag har haft jättesvårt att göra mig av med Rasmus kläder, har spart massor och sen de som inte betytt något har jag sålt på tradera.

En fleeseoverall lånade jag ut till en kompis.

Jag köpte kläder för max 700 kr innan Rasmus föddes, sen köpte alla släktingar och vänner kläder för flera tusen i present när han var född :o

Självklart ska du inte göra det om du inte vill.
Jag la undan allt som jag ville behålla, i en påse. Resten tänkte jag slänga ut på Tradera, främst för att slippa få saker i huvudet varje gång jag öppnade förrådsdörren.
Lämpligt nog så var det ju en Bukefalist som fick barn lite hastigt och lustigt så jag gav bort dom istället.

Vad skönt att jag inte uppfattades som snål & konstig - Som sagt lite av det jag själv köpt, som aldrig hann användas ska jag sortera ut. Det vi fått av mina föräldrar, mostrar & övriga släktingar är jag rädd om och behåller själv.

Var på stan igår och kollade babykläder och det finns ju jättefina babyset i färger som vitt, grått & brunt med figurer på som passar både pojk/flicka så varför lägga 1500 kr på könsultraljud kan jag inte förstå :confused:

Pga hennes sätt är det ingen på sambon's sida som är vidare förtjust i henne - Jag är inte den som pratar illa om folk så jag har hållt mig utanför när sambon & hans yngre bror diskuterar henne - Men i sommar fick jag verkligen se vad hon var för slags människa, då vi delade stuga i fyra nätter på Ölands djurpark.

Då hade hon fräckheten att skylla på Oscar att hon inte fick sova - Han skrek för mycket, tyckte hon! Oscar skötte sig exemplariskt och vaknade som vanligt vid midnatt samt kl 04 för en skvätt välling. Han skriker inte när han vaknar utan ligger och pratar - Han får sin välling och somnar snabbt om så hans totala vakna tid på natten kanske är max 10 min.

Tycker hon att det var jobbigt så får hon ju snart se hur der verkligen är när hon får en egen bebis som kanske är aktiv & skrikig om nätterna. Att vi tycker synd om brodern är för att hon berättade under Ölandresan att hon inte tänker amma utan ska ge ersättning så att A också kan hjälpa till med matningen. Eftersom hon kommer ha hand om bebisen på dagen så får han ta nätterna - Så hon får sova! Hon verkar inte bry sig om att A ska upp tidigt på morgonen för att arbeta en hel dag.

Det ska bli väldigt spännande att få se hur detta kommer att bli.

//Linda

så varför lägga 1500 kr på könsultraljud kan jag inte förstå

Rent generellt, man är nyfiken och vill veta :)

I fallet som du beskriver: Man vill kanske direkt från första dag visa vilket kön bebisen tillhör = Rosa/Tjej och Blått/kille...

Jag är som du, jag vill spara kläderna till nästa barn. När barnaskaffandet är överstökat kan jag ge bort kläderna utan problem.

Vi har ärvt en hel del kläder från olika håll, men det har varit från vänner och släktingar som frågat om vi vill kika om de har något vi vill ha. Jag skulle aldrig ha mage att fråga andra om de har kläder de vill bli av med faktiskt.

Vad gäller köpa "fel" saker... hon behöver väl inte shoppa som en galning!? Det behövs ju inte så mycket i början och det går att köpa neutralt. Vitt borde iaf räknas som neutralt.;)

Vi handlade som tokar (mest begagnat, det är ju ofta superfräscht och knappt använt när det gäller de minsta storlekarna) innan E hade fötts och vi hade noll koll på kön.

men varför tar han inte tag i sin situation för? han har ju själv satt sig i den.. dags ställa lite krav? dom kan ju dela på föräldraledigheten.. och jaaa mammor som är hemma kanske också behöver sömn?(kanske inte varje natt men nån gång kan faktiskt den som jobbar oxå masa sig upp..)

Men som sagt.. han får väl ta tag i det och inte vara en sån toffel! och sluta tyck syndom honom och puscha han lite..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar