Är det rätt?

S

sockerkakor

asso, min 3åriga shettis naffsar lite ibland, Jag vet liksom att man ska säga till henne, men är det rätt att slå till henne lite på halsen? alltså så att hon förstår att hon inte får göra så, det är hennes bäbis uppförande som sitter kvar, själva riktiga ägaren han bara säger ; neeemen naffsar du lite, jasså det gör du ^^ , typ, (han är inte så erfaren) ;P men liksom jag vet ju men, Jag vill bara vara säker på att jag gör rätt. :) ?

Sv: Är det rätt?

jaaa.. asså.. jag skulle nog säga att det lutar åt rätt håll.. man måste ju säga till hästen men man får ju inte heller SLÅ. slå definerar jag som att det kommer göra ont. säga till är för mig typ daska till lite. Bara så dom vet att det är fel. annars blir det ju bara värre.. :bump:

det var så jag menade.. Inte slå , Liksom daska till lite. för att visa att hästen gör fel.

Har du någon gång sett hur ston fostrar sina föl,eller övriga hästar fostrar varandra?klart man måste ta i så mkt som krävs för att hästen ska förstå att der inte är ok att nafsa människor.

Ja,om du inte är rädd för hår i munnen ;) .Vad jag menar är att det inte alltid räcker med att säga fy.Kan tänkas att man helt enkelt får ge hästen en snyting.

Ja,om du inte är rädd för hår i munnen ;) .Vad jag menar är att det inte alltid räcker med att säga fy.Kan tänkas att man helt enkelt får ge hästen en snyting.

Jo men....njae. Jag hör nog till den skaran som tycker att slag och sånt, det tar man till om man behöver skydda sig, men det ska inte användas i uppfostringssyfte.

Jag håller med Tussinussen, man behöver inte slå.

Höja armen, stampa till med foten och samtidigt "fya" räcker gott och väl om hästen naffsar!
Så gör jag med våran lilla fjompa när hon vill äta upp mej! :;)

Om hästen beter sig farligt, får man kanske dra till med hårdare metoder, men inte för en liten naffsning! :idea:

Ok, det är helt klart att man inte ska slå. Men viftar du med armen så blir hästen lätt huvudskygg istället.

Min erfarenhet är att du måste säga ifrån direkt, vänligt men bestämt!

Visst, man kan tycka att det är en barnslig 3 åring som bara naffsar lite... men tyvärr efter nafs är det inte långt till att bettet kommer.

Hade en unghäst som nafsade och vi tolererade det, liksom knuffade bort henne. Och en dag så högg hon! Hon förstod nog inte själv riktigt att hon gjorde fel. När hon högg nästa gång så var jag mer beredd och hon fick en "stopp smäll". Jag vet att det låter hårt, men hon slutade omedelbart att hugga. Jag satte bara upp en knuten näve så det var hon själv som högg mot den... hoppas du förstår :angel: det blir lite rörigt.

Så som stona uppfostrar och även andra hästar.... det är den hårda vägen...

Till saken hör nu att hon är en underbar individ.. hur mysig som helst, bits aldrig!

Lycka till!

Tycker att man ska fundera på varför hästen nafsar istället.. Har den för vana att få godis ur fickorna och händerna så är det inte ett konstigt beteende..

Jag har som regel att jag inte ger hästar godis ur handen, och får heller inget nafsande i kläder eller kring händerna. Enligt mig en bra regel som inte uppmuntrar till "naffserier" från första början..

I övrgit tycker även jag att det räcker med att ryta till lite bestämt, och kanske stampa till med foten och samtidigt röra sig mot hästen. Det brukar fungera utmärkt, och hästen blir varken huvudskygg eller behöver bli fnätt på mulen

Ett sätt som Monty Roberts tar till ;
När han ser att hästen tänker bita/naffsa efter honom petar han lite lätt med foten på hästens hov , så blir den uppmärksam på nåt annat . Ja du kan ju testa iaf ! Slå ska du absolut inte göra , slag tar man bara till EN gång , om hästen t ex trycker upp dej mot väggen , springer mot dej m.m.

Var hos en bekants häst igår, och det märktes att han hade blivit handmatad, han naffsade nästan hela tiden när man stod brevid honom.. Jag skulle aldrig slå en häst, men knuffade på han när han naffsa å sa åt han att sluta med bestämd röst, efter ett tag så var det mycket bättre. Går inte bort över några timmar dock.

Hästar tål ju (oftast) mer än vad man tror. Hon ryttaren som red Utter (Sveriges kändaste polishäst,skulle jag väl påstå?) brukade ju slå till med en knytnäve mellan öronen eftersom han kunde konstra (som vilken häst som helst, men en polishäst måste ju uppfylla vissa krav). Jag tycker det är helt rätt. Man måste visa vem det är som bestämmer, unghästar (en treåring är enligt mig unghäst) kan ofta testa, och om hon nafsas nu vet man aldrig vad hon gör om fem år. Sen är det två helt lika saker att daska till och att misshandla. Alltså tycker jag inte att du ska misshandla din häst (och jag tycker inte att det låter som att du gör det, utan du verkar bara daska till enligt mig), men visa hästen "vart skåpet ska stå", låter du hästen göra som hon vill har du om bara några få år en odräglig häst.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 276
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar