Är det ok att tävla såhär?

Skulla

Trådstartare
Java7-stor.jpg

Sv: Är det ok att tävla såhär?

Tycker verkligen hästen om att du har sadelgjorden sådär under magen?! :(

Min häst gillade det inte, hade satt min fel och den hamnade då så långt bak. Nu är han mycket nöjdare när den sitter längre fram :D

KL
Kan h*n andas?
Ser ut som ett plåster av nån sort under stiglädret också.

oj nej så tror jag inte man får tävla för det bevisar ju att sadeln inte passar och det står i reglerna att man får endast tävla med sadel som passar hästen sen kvittar det om det är bomlöst eller vad det nu kan vara.

köp en sadel som passar hästen istället. har du prbolem med att hästen ändrar sej ofta köp en bomlös. en kari flex skulle säkert passa hör av dej om det är nåt intressant vet nämligen lite hemlisar men iaf hör av dej te mej i så fall.

Tror ja visst att du får, det finns många som har förgjord på sina sadlar.

Jag har en sadel med tre gjordar, kallas den främre förgjord då?

mm håller med...och det jag reagerade över är att den bakre i så fall ordinare gjorden sitter alldeles för långt bak har man förgjord(vilket jag ioförsej aldrig haft eftersom jag inte tycker det hjälper och man hellre ska köpa en passande sadel) så ska väl de båda gjordarna sitta brevid varann och inte 10 cm ifrån varann?
för den främre gjordne ligger ju perfekt där gjorden ska ligga alltså om man har endast en.
men den bakre är ju alldeles för långt bak?

dessutom ser det lite hemmagjort ut...men med förgjord om det sitter som det ska så får man väl tävla antar jag eftersom man får tävla med svanskappa(dumt nog tycker man ska ha passande sadel istället)

alltså problemet är ju att den bakre inte få/ska ligga så längt bak för att hästen har ett ben under magen där sadelgjorden ska sitta dvs längre fram än den bakre gjorden som den sitter nu så sitter den precis bakom där benet slutar och kan tycka på känsliga organ om det vill sig illa.

ett tips kolla på nån bild med hästens skelett så syns det.

Satt domarsekreterare idag och passade på att fråga domaren om det va ok att tävla som bilden visar. Han sa att man får i princip ha hur man vill bara det inte skadar hästen.

Varför skulle sadeln inte passa hästen?

Och jo hon kan andas, den bakre drar man inte spec hårt och sen är det resår på båda sidorna.

Och jo hon kan andas, den bakre drar man inte spec hårt och sen är det resår på båda sidorna.

Jag tror att om man vänder på frågan så kanske du får svaret, varför behövs så många gjordar?

Glider sadeln fram utan två gjordar? Hur har du gjort för att kunna fästa den sista gjorden? Du har satt dit en extra strop va? Hur gjorde du det?

Jo jag tror du får tävla med förgjord.
Men tänk på att den "vanliga" gjorden inte skall ligga bakom bröstbenet då den hindrar andningsvägarna för hästen, och förgjorden skall ligga precis framför denna för att stabilisera upp den så att sadeln inte glider. Tänk också på att en häst som inte kan andas optimalt inte heller kan prestera optimalt!
Det bästa vore ändå om du hittade en sadel som låg bra utan att man tvångshåller den på plats!

oavsett vad gjordarna gör tycker jag att det ser ut som om sadeln ligger i framvikt?

Men har du tänkt på att resåren endast gör att du kan spänna gjorden mer, och om du inte har den spänd så kan man ju undra sig varför du har förgjord och inte bara den vanliga gjorden spänd längre fram!
Om man behöver extra hjälpmedel för att hålla sadeln på plats så är det tydligt att sadeln inte passar din häst, ta hjälp av någon som är duktig på sadlar, och kolla att sadeltrycket är jämt och att bomvidd och storleken är rätt för din häst!

*host*
För det första tycker jag som dom andra att du ska ändra sadelgjorden, och sen sätta den längre fram..!
Sen tycker jag att du ska andvända banden som sitter på vojlocken för det kan hända att den glider av och sadeln kan skava.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025