Är det ok att tävla såhär?

Sv: Är det ok att tävla såhär?

Ett annat vanligt problem jag reagerar på är alla tjocka hästar där man inte kan sätta en sadelgjord på ett bra ställe utan måste sätta det i armhålan på hästen alternativt som vissa gör, mitt på magen där den inte ska sitta.
I båda fallen åker sadeln fram då en sadelgjord inte håller sig på magen om man inte spänner så hårt att hästen ska få problem med sin andning istället, eller att man sätter sadeln för långt fram direkt om man ändå har sadelgjorden i armhålan på den.
.

Det är ju då man sätter en mjuk resårgjord på varje sida om bulan istället :idea: Det drar lika mycket framåt som bakåt och man behöver inte dra hårt.

Många borde se till att få hästen i ett normalt hull istället för diverse hjälpmedel.

Ja men exakt! Att börja rida hästen är liksom ett bra steg på vägen :D :cool:

sadling.jpg

Svarten "betalar" gärna sin höstbetesvila med en "mammagjord" tills magen åkt upp igen :idea:

Sett din bild förr;)
Det kan ju vara en lösning så man kan motionera hästen tills den är i mer normalt hull så länge det inte inkräktar på andningen.
Förstår absolut att man måste motionera hästen så man får ner den i vikt efter tex sommarbete men det finns folk vars hästar ser ut som bowlingklot året runt & det är dem jag tilldelar pikarna:angel::devil:

Nej inte svårt att förstå, men jag tycker inte man ska skylla allt svanskappeanvändande på just detta, majoriteten handlar garanterat mer om sadlar som är olämpliga.

*KL*
Måste bara få berätta anledningen till att man inte spänner gjorden mitt på magen eftersom det verkar som att vissa inte vet om det. Jo, man spänner gjorden på hästens bröstben som är hårt därför att om man spänner den längre bak där hästen har brosk och där hästens revben börjar ta slut så pallar inte de riktigt för ryttarens tyngd och påverkar andningen. Dvs gjorden tar emot när hästen andas.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025