Jag har gjort den upptäckten för länge sedan, att sadelgjordsstropprna är alldeles för långt bak på sadlarna.
Men jag sätter sadeln längre bak, ca en hand bakom hästens bogblad & vinklar sadelgjorden längre fram så den inte sitter exakt under sadeln.
Jag har bara det valet, ha sadeln för långt fram eller vinkla eftersom jag aldrid vill störa hästens andning med en sadelgjord som sitter för långt bak.
Sadelgjordspositionen passar bättre för storhästmänniskor då man där har tradition att sätta sadeln längre fram på hästen, & det är säkert från den sorts sadling som sadeltillverkarna verkar göra sadelgjordsstropparna eller helt enkelt ha missat islandshästryttarnas problem(fast många av ryttarna verkar inte vara av den åsikten att de sätter gjordarna för långt bak & kanske inte klagat)
Svanskappa är tradition hos vissa, människor vill sällan ändra traditioner även om de kanke inte är så bra.
Fast jag är ju av åsikten att man tar med sig en extra gjord istället för att börja trycka in en häst i svanskappa.
Alternativt har en passande sadel.
Ett annat vanligt problem jag reagerar på är alla tjocka hästar där man inte kan sätta en sadelgjord på ett bra ställe utan måste sätta det i armhålan på hästen alternativt som vissa gör, mitt på magen där den inte ska sitta.
I båda fallen åker sadeln fram då en sadelgjord inte håller sig på magen om man inte spänner så hårt att hästen ska få problem med sin andning istället, eller att man sätter sadeln för långt fram direkt om man ändå har sadelgjorden i armhålan på den.
Många borde se till att få hästen i ett normalt hull istället för diverse hjälpmedel.