Är det ok att tävla såhär?

Sv: Är det ok att tävla såhär?

Det var det jag fick fram i huvudet efter att jag läst alla andras kommentaren om bilden innan jag själv fick se den :p

det jag menade med mitt inlägg var att det verkligen inte motsvarade det jag trodde jag skulle se.
förstår inte varför alla blir så upprörda över det där ..

Nej det förstår inte jag heller..
Fast idag är hon en lurvig super tjockis..men det behöver vi ju inte upplysa henne om:D

Jag såg inte helle hästen först och jag trodde väl att det var något riktigt illa. Men herregud. En sadel liksom :p

Skulle aldrig sätta en sadelgjord så långt bak.
Den främre är ju bara en vanlig förgjord.Tror knappast att ngn blir diskad för detta, det är ju en hemskt vanlig syn.

Så där sadlar väl typ alla isländer ryttare ändå jue xD :rofl:

Det var det jag fick fram i huvudet efter att jag läst alla andras kommentaren om bilden innan jag själv fick se den :p

det jag menade med mitt inlägg var att det verkligen inte motsvarade det jag trodde jag skulle se.
förstår inte varför alla blir så upprörda över det där ..

Du vet, buke-andan ;)

F.ö tycker jag det är värre att sadla med svanskappa, och DET är vanligt att man ser på islandshästar.. Något som får mig att rysa..

Vad är så fel på svanskappa?? :confused:
(bara undrar, använder det inte själv. Men några i stallet gör)

*kl*

Hahaha. Herremin gud. Jag förväntade mig också en häst med sadelgjorden så hårt dragen att skinnet "korvat" sig runt om. Så var det inte..
Jösses. Undrar om man verkligen ska våga lägga ut bilder här :p

Jag är också väldigt emot svanskappa.
Tänk när sadeln börjar åka fram, då drar det under hela svansen = skapar enorma spänningar kan jag tänka mig..

Har väldigt sällan använt svanskappa men har testat på min dam några gånger. Hon verkade inte ha något emot det men tyckte mina ca 68kg dragande i svansroten kan inte vara skönt. Sedan kändes det som hon sänkte ryggen (antar för att minska trycket på svansroten) och svårare att jobba så nu har vi härmat silverkedjans tips och har en mammagjord istället bakom kulan. Har vadderat en gjord så den blir riktigt skönt och med resår på båda sidorna.

Undrar om man får tävla med en mamma gjord?

Min häst har på bilden en "mammagjord" och det är ok att tävla så. Dock sätter jag gjorden ännu längre bak när hästen är fetare, alltså bakom kulan, vilket innebär att man inte behöver dra åt gjorden speciellt hårt. En så fet häst skulle jag dock inte tävla på.

Du vet, buke-andan ;)

F.ö tycker jag det är värre att sadla med svanskappa, och DET är vanligt att man ser på islandshästar.. Något som får mig att rysa..

Många vet inte att man heller inte ska väga mer än ca 40 kg om man rider med svanskappa,enligt rekommendationerna.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det förstår inte jag heller..
Fast idag är hon en lurvig super tjockis..men det behöver vi ju inte upplysa henne om:D

Det hoppas jag att hon är! :D
Vackra Lysa, när är det dax?

Vad gäller sadelgjordar och läge så finns det inget som fungerar bättre på en rund mage. Vi kör också den varianten när så behövs. :)

Senast ändrad:

Det hoppas jag att hon är! :D
Vackra Lysa, när är det dax?

Vad gäller sadelgjordar och läge så finns det inget som fungerar bättre på en rund mage. Vi kör också den varianten när så behövs. :)

Det ska vara i början på Maj om jag inte räknat fel. Det är så spännande. Och morsan är rädd att det ska komma ut en zebra:p

Många vet inte att man heller inte ska väga mer än ca 40 kg om man rider med svanskappa,enligt rekommendationerna.

:eek: men herregud. Svanskappa, rätt använd är ett bra hjälpmedel. Den ska dock inte användas för att klämma fast en dåligt anpassad sadel.

Ex. Vissa häster behöver bygga upp muskler fram, och då är en svanskappa bra att använda under tiden.

:eek: men herregud. Svanskappa, rätt använd är ett bra hjälpmedel. Den ska dock inte användas för att klämma fast en dåligt anpassad sadel.

Ex. Vissa häster behöver bygga upp muskler fram, och då är en svanskappa bra att använda under tiden.

Fast en sadel passar ju uppenbarligen inte om man måste ha svanskappa:smirk:

Ja, men om ingen visste det redan så använde ursprungligen militärerna svanskappa (även islänningarna) som säkerhet ifall att gjorden skulle gå av. Angående sadelgjorden, där sadelstroppen är fäst i sadeln under kåpan ska det vara en lodrät linje ner till sadelgjorden, oavsett var den ligger under magen annars åker de flesta sadlar fram. Det är helt beroende på hur sadeln är konstruerad. Titta efter hemma under sadelkåpan på din egen sadel så får ni se att det stämmer eller ännu bättre pröva (även ni som rider vanlig häst).:idea:

Jag har gjort den upptäckten för länge sedan, att sadelgjordsstropprna är alldeles för långt bak på sadlarna.
Men jag sätter sadeln längre bak, ca en hand bakom hästens bogblad & vinklar sadelgjorden längre fram så den inte sitter exakt under sadeln.
Jag har bara det valet, ha sadeln för långt fram eller vinkla eftersom jag aldrid vill störa hästens andning med en sadelgjord som sitter för långt bak.

Sadelgjordspositionen passar bättre för storhästmänniskor då man där har tradition att sätta sadeln längre fram på hästen, & det är säkert från den sorts sadling som sadeltillverkarna verkar göra sadelgjordsstropparna eller helt enkelt ha missat islandshästryttarnas problem(fast många av ryttarna verkar inte vara av den åsikten att de sätter gjordarna för långt bak & kanske inte klagat)

Svanskappa är tradition hos vissa, människor vill sällan ändra traditioner även om de kanke inte är så bra.
Fast jag är ju av åsikten att man tar med sig en extra gjord istället för att börja trycka in en häst i svanskappa.
Alternativt har en passande sadel.

Ett annat vanligt problem jag reagerar på är alla tjocka hästar där man inte kan sätta en sadelgjord på ett bra ställe utan måste sätta det i armhålan på hästen alternativt som vissa gör, mitt på magen där den inte ska sitta.
I båda fallen åker sadeln fram då en sadelgjord inte håller sig på magen om man inte spänner så hårt att hästen ska få problem med sin andning istället, eller att man sätter sadeln för långt fram direkt om man ändå har sadelgjorden i armhålan på den.
Många borde se till att få hästen i ett normalt hull istället för diverse hjälpmedel.

Jag har gjort den upptäckten för länge sedan, att sadelgjordsstropprna är alldeles för långt bak på sadlarna.
Men jag sätter sadeln längre bak, ca en hand bakom hästens bogblad & vinklar sadelgjorden längre fram så den inte sitter exakt under sadeln.
Jag har bara det valet, ha sadeln för långt fram eller vinkla eftersom jag aldrid vill störa hästens andning med en sadelgjord som sitter för långt bak.

Sadelgjordspositionen passar bättre för storhästmänniskor då man där har tradition att sätta sadeln längre fram på hästen, & det är säkert från den sorts sadling som sadeltillverkarna verkar göra sadelgjordsstropparna eller helt enkelt ha missat islandshästryttarnas problem(fast många av ryttarna verkar inte vara av den åsikten att de sätter gjordarna för långt bak & kanske inte klagat)

Svanskappa är tradition hos vissa, människor vill sällan ändra traditioner även om de kanke inte är så bra.
Fast jag är ju av åsikten att man tar med sig en extra gjord istället för att börja trycka in en häst i svanskappa.
Alternativt har en passande sadel.

Ett annat vanligt problem jag reagerar på är alla tjocka hästar där man inte kan sätta en sadelgjord på ett bra ställe utan måste sätta det i armhålan på hästen alternativt som vissa gör, mitt på magen där den inte ska sitta.
I båda fallen åker sadeln fram då en sadelgjord inte håller sig på magen om man inte spänner så hårt att hästen ska få problem med sin andning istället, eller att man sätter sadeln för långt fram direkt om man ändå har sadelgjorden i armhålan på den.
Många borde se till att få hästen i ett normalt hull istället för diverse hjälpmedel.

Ja men gjorden behöver inte vara för långt bak även om den ligger bakom bröstbenet. Om svanskappan används rätt "trycker" man inte in hästen i den, det ska vara minst en handflata mellan korset och kappan, gärna mera. För om vi vänder på steken används ju inte förbygel till att sadeln ska glida bakåt, det är alltså en säkerhetsbygel samma sak som svanskappan. Och till sist så handlar det väldigt lite om hästens utrustning i sig. Det handlar om ryttarens utbildning. Det må vara en sak om man ridit vanlig häst i 30 år. Men man är ändå en nybörjare om man börjar rida islandshäst. Visst grunden är densamma hos vanliga hästar, men islandshästar är egentligen en svår häst att rida rätt. Det finns bara ett sätt och det är att göra det rätt, härvid vill jag hänvisa till den äldre Reynir Adalsteinssons böcker för den som vill veta mer.:smirk:

Jag har sett många islandshästar som gått på proteinfattigt foder. De har en sadel, som är väl anpassad till ryggen - MEN de har inga muskler fram som kan hålla kvar sadeln. De flesta har ju ingen direkt hög manke - heller - som kan "hålla kvar" sadeln. Tur är nog det, tala om mankskador annars.

Så - för att komma till saken - just därför tar man på en svanskappa, som håller sadeln på plats TILL det finns muskler fram. Ägaren rekommenderas ge hästen proteinrikt foder så den kan bygga muskler.
Svårt förstå??

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025