Är det ok att tävla såhär?

Sv: Är det ok att tävla såhär?

Java7-stor.jpg

Lyssna inte på nötterna som inte fattar att en magbula puttar fram den mest välpassande sadel om man har gjorden på "uppåtlutningen".

Så där eller med gjorden ännu längre bak har jag alltid tävlat när jag haft lite smårunda hästar (dvs nästan alltid :D )

Och till er som inte fattar något : Var vill ni själva helst ha ett bälte ? Alldeles under armhålorna över bröstkorgen så ni knappt kan andas eller ett mjukt i resår i midjan?

Vilka organ skulle skadas ? Tarmarna :smirk: ?

Resåren spelar STOR roll. Hästen kan andas och röra sig bättre. Gjordarna behöver inte sitta hårt om man har en varje sida magbul-böjen.

Kl
Ingen som reagerat på plåstret? Ser ut som silvertape?

Nej det är den bakersta sadelgjordsstroppen som är vikt och låst framåt så den inte fladdrar. Eller möjligen bara kommit i kläm :D

Det är inte silvertejp det är sådant där reflexband det tex finns hundkoppel i. Billig extrarem om man får den av någon :angel:

oavsett vad gjordarna gör tycker jag att det ser ut som om sadeln ligger i framvikt?

Det ser ut så, det håller jag med om, men eftersom hästen ifråga inte är överbyggd tror jag bilden luras, hästen står helt enkelt i nerförsbacke på kortet vilket gör att sadeln ser ut att luta betydligt mer framåt än vad den gör IRL.

Tack :bow:

Ja när hon rids lyfter hon upp frampartiet eller hur man ska säga, på bilden står hon lite som en hängmatta.

Måste bara berätta att vi tävlade idag och vi fick hela 5,0 - 5,5 på grundgångarterna, trots div hopp och skutt:D Tyvärr floppade tölten pga nervös ryttare:angel:

Frågan var om man fick tävla så där. Och jag svarar ja, varför inte. Det står inget om det i FIPO.

*host*
För det första tycker jag som dom andra att du ska ändra sadelgjorden, och sen sätta den längre fram..!
Sen tycker jag att du ska andvända banden som sitter på vojlocken för det kan hända att den glider av och sadeln kan skava.

Man använder inte vojlock för att sadeln inte ska skava, utan för att skydda lädret från svett från hästen. Man kan lika väl rida utan vojlock, fast då får man se efter sadeln hela tiden för att den inte ska bli förstörd!

Har sett hästar med sådan där gjord och som du säger så får man nog tävla så bara det inte skadar hästen. Om det blir skav kanske man inte ska ha det..

Jo jag tror du får tävla med förgjord.
Men tänk på att den "vanliga" gjorden inte skall ligga bakom bröstbenet då den hindrar andningsvägarna för hästen, och förgjorden skall ligga precis framför denna för att stabilisera upp den så att sadeln inte glider. Tänk också på att en häst som inte kan andas optimalt inte heller kan prestera optimalt!
Det bästa vore ändå om du hittade en sadel som låg bra utan att man tvångshåller den på plats!

:bow: det var exakt det jag skrev/försökte säga!!!!

Jag tycker att det ser ut som att sadeln ligger för långt fram?

Vill bara påpeka till alla, att det inte alltid går att köpa en sadel som passar. Vår häst var väldigt rund om magen när vi köpte henne, sedan gick hon ner under vintern, men börjar bli lite rundare än i vintras. När man har en häst som förändras så mycket är det svårt att hitta en någorlunda billig sadel som passar.

Personligen tycker jag att man ska lägga ner de pengar som krävs för att få en bra sadel som passar häst o ryttare. Varför köpa häst och sedan en billig sadel som inte passar? Det låter ju absurt.

Kan tillägga att jag har två hästar o två sadlar, sadlarna kostade totalt 14 000 o hästarna totalt 30 000 (de är i övre medelåldern), bara för att hästarna var "billiga" betyder inte det att jag vill plåga dem med illasittande sadlar för att det var för dyrt att köpa en som passar. Jag red barbacka tills vi hittade en som passade o då var den mer än dubbelt så dyr som jag budgeterat men vad göra? Det fick bli lite mer nudlar den månaden.

Man använder inte vojlock för att sadeln inte ska skava, utan för att skydda lädret från svett från hästen. Man kan lika väl rida utan vojlock, fast då får man se efter sadeln hela tiden för att den inte ska bli förstörd!

Nämnde jag "kan"????

Kan inte se bilden, vill se bilden.
men den kan inte visas på hjemsidan heller...
Hvordan gör jag för att fixa detta??

Var det över DEN bilden det var allt tjafs?

Jag säger då det.... Hah! Hade förväntat mig något mycket värre.

men gud, jag såg framför mig en lurvig supertjockis med en gjord åtdragen så man riktigt såg hur hästen knappt fick luft xD

fattar inte vad det där var för nåt att brusa upp sig över : p

men gud, jag såg framför mig en lurvig supertjockis med en gjord åtdragen så man riktigt såg hur hästen knappt fick luft xD

Lurvig Super tjockis..*mutter mutter* att ni ens kunde tro något sånt..
// Lysa, hästen på bilden..

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025